بازدید 16247

ایران ناچار است به FATF بپیوندد

مهلت ایران برای پیوستن به FATF تمام شده و گروه اقدام مالی FATF اعلام کرده است در صورتیکه ایران تا چهار ماه دیگر، کنوانسیون پالرمو را اجرایی نکند، اقدامات تقابلی این نهاد بازخواهند گشت این در حالی است که پرونده این لوایح همچنان در مجمع باز است و اغلب کارشناسان پیوستن به این لوایح را در شرایط کنونی ضروری می‌دانند.
کد خبر: ۹۴۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳ 30 December 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، قاسم محبعلی تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در این باره با بیان اینکه پیوستن به این لوایح ضروری است و نباید زمان را از دست بدهیم می‌گوید: در صورتیکه در لیست سیاه قرار بگیریم این مردم و جامعه اقتصادی ایران است که باید هزینه آن را پرداخت کنند.

وی با تاکید بر لزوم تصویب لوایح FATF گفت: FATF مانند قوانین فیفا برای فوتبال می‌ماند از همین روی برای کار در نظام پولی و بانکی جهان باید از قوانین آن تبعیت کنیم، لذا اگر ایران قوانین مربوط به FATF را رعایت نکند سیستم بانکداری ایران هم در ارتباطات داخلی و هم در ارتباط با ساختار پولی و بانکی بین المللی دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: هرچه زمان بگذرد ایران هزینه‌های بیشتری را باید پرداخت کند و در نهایت ناچار است به FATF بپیوندد چرا که بانکداری ایران برای آنکه بتواند به حالت عادی و نرمال برسد نیاز دارد به اینکه به FATF بپیوندیم و ابعاد آن را رعایت کنیم.

محبعلی می‌گوید: کسانیکه با FATF مخالفت می‌کنند همان‌هایی هستند که در سال‌های گذشته باعث تحریم ایران و تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران شدند و بعد هم همان‌ها در قضیه برجام مانع تراشی کردند و مانع ادامه مذاکرات شدند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در خصوص اینکه هزینه‌های نپیوستن به FATF را چه کسانی پرداخت می‌کنند گفت: کسانی که مانع پیوستن به FATF هستند باعث می‌شوند که ایران هزینه بدهد البته خود آن‌ها هزینه نمی‌دهند بلکه این مردم و جامعه اقتصادی ایران هستند که هزینه آن را باید پرداخت کنند.

سفیر پیشین ایران در مالزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هر بحثی معایب و مزایایی دارد گفت: باید مزایا و معایب پیوستن و یا نپیوستن به FATF برای همه آشکار شود و مردم معایب و مزایای آن را در یک فضای آزاد ببینند.

محبعلی با تاکید بر لزوم پیوستن به این لوایح گفت: حتی اگر فرض کنیم کسانی که مخالف FATF هستند ثابت کنند که مزایای پذیرفتن آن کمتر از معایب آن است این دردی را از ما درمان نمی‌کند چرا که این یکی از قواعد بین الملی است که بسیاری از کشور‌ها ناچار هستند آن را رعایت کنند بنابراین به نظر می‌رسد پروسه طولانی شدن بررسی آن تنها باعث از دست رفتن زمان خواهد شد.

وی گفت: هرچه زمان بگذرد هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل می‌شود بنابراین باید زمان را کوتاه کرد و این مشکل راحل کرد تا حداقل اگر تحریم‌های آمریکا را داریم لااقل تحریم کشور‌های دیگر شامل ما نشود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر