بازدید 5965

برزیل فیس‌بوک را جریمه نقدی کرد

کد خبر: ۹۴۷۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳ 30 December 2019

 وزارت دادگستری برزیل روز دوشنبه (۹ دی) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت آمریکایی فیس‌بوک را به‌دلیل انتشار نادرست اطلاعات کاربران، یک میلیون و ۶۴۰ هزار دلار جریمه کرده است.

به گزارش تابناک به نقل از رویترز از برازیلیا، در این بیانیه با اعلام اینکه برای نخستین بار است که برزیل شرکت فیس‌بوک را جریمه می‌کند، دلیل اتخاذ این تصمیم، سواستفاده از اطلاعات کاربران از طرف شرکت تحلیل داده‌های کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) در سال ۲۰۱۸ میلادی عنوان شده است.

شرکت کمبریج آنالیتیکا که با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همکاری داشت، به حفظ بخشی از اطلاعات کاربران فیس بوک پس از قل به حذف آن، متهم شد و فعالیت اش به حال تعلیق درآمد.
این شرکت اطلاعات کاربران را از یک اپلیکیشن فیس بوک که قرار بود ابزاری در زمینه تحقیقات روان شناختی باشد، دریافت می‌کرد در حالی که شرکت مزبور از مجوز لازم برای دستیابی به این اطلاعات برخوردار نبود. طبق اعلام فیس بوک، شرکت کمبریج آنالیتیکا تائید کرد این اطلاعات را از بین برده، اما فیس بوک گزارش‌هایی دریافت کرد مبنی بر اینکه همه این اطلاعات حذف نشده است.

نشریه آبزرور که زیرمجموعه روزنامه گاردین است، این ماجرا را فاش کرد و مارک زاکربرگ موسس فیس بوک از آن زمان به بعد با روزنامه گاردین مصاحبه نکرد.

زاکربرگ دو مرتبه در برابر کنگره آمریکا شهادت داد و با رسانه‌های بسیاری همچون نیویورک تایمز، واشنگتن پست، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی، ای‌بی‌سی، سی‌بی‌اس و ... گفتگو کرد.

فیس بوک سال ۲۰۱۸ را با رسوایی دست به گریبان بود. این شرکت و زیرمجموعه اش اینستاگرام با استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی اکانت‌های جعلی، دو میلیارد و یکصد میلیون حساب کاربری غیرمعتبر را در سال ۲۰۱۸ ازکارانداختند.
اتحادیه اروپا اعلام کرد دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان ساکن در کشور‌های عضو این اتحادیه ممکن است قربانی رسوایی افشای اطلاعات شخصی در شبکه اجتماعی فیس بوک شده باشند.
فیس بوک نیز خبر داد دستکم ۸۷ میلیون کاربر در جهان در معرض افشای اطلاعات قرار گرفته اند. بسیاری از این کاربران این شبکه در خارج از اروپا زندگی می‌کنند و شمار قابل توجهی از آن‌ها در کشور‌های در حال توسعه به سر می‌برند. ۹۱۰۹

از سویی، فیس بوک و اینستاگرام سال گذشته از چهار شرکت و سه فرد مستقر در چین به دلیل ترویج فروش اکانت‌های جعلی، لایک و فالوئر شکایت کردند. به موجب شکایت نامه‌ای که فیس بوک در دادگاهی فدرال در سانفرانسیسکو تنظیم کرد، شرکت‌های چینی به تبلیغ و ایجاد اکانت‌های جعلی، بازاریابی این اکانت‌ها برای فروش در شش وب سایت و فروش آن در حجمی بالا متهم شدند. فیس بوک اعلام کرد که اکانت‌های جعلی همچنین در شرکت‌ها و شبکه‌های اجتماعی آمازون، اپل، گوگل، لینکدین و توییتر ایجاد شده اند.

منبع: ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار