بازدید 14317
کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»؛

چالش هجده ساله خودروسازان با هوای پاک/ بهانه جدید برای گرانی خودرو یا محصول جدید؟

زاوه در مورد هزینه ارتقای سوخت به یورو ۵ و تاثیر آن بر قیمت خودرو گفت: این هزینه حداکثر در حد ۱۰۰ یوروست و زیاد نیست. هم اکنون قیمت خودرو‌های خارجی با سیستم سوخت یورو ۴ با یورو ۵ تفاوت معناداری ندارد.
کد خبر: ۹۴۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱ 30 December 2019

چالش ۱۸ ساله خودروسازان با هوای پاک/ بهانه جدید برای گرانی خودرو یا محصول جدید در سال آینده؟

تابناک اقتصادیاین روزها کلان شهرهای کشور با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و در حال حاضر مسئولین برای برطرف نمودن این معضل به تعطیلی مدارس روی آورده اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ البته به تازگی سازمان محیط زیست برای کنترل آلودگی هوا دست به کار شده است و مهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست، نامه‌ای را خطاب به مدیرعامل شرکت ایران خودرو ارسال کرده است؛ مبنی بر اینکه در صورت پیش فروش محصولات یورو ۴ توسط این شرکت، سازمان محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

در این نامه که تصویر آن را در زیر ملاحظه می‌کنید، میرزایی قمی با استناد به ماده چهار قانون هوای پاک اعلام کرده که پیش فروش محصولات یورو ۴ برای سال آینده ممنوع است و خودروسازان باید پیش از هرگونه اقدام به فروش یا پیش فروش نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند.

ارتقا سیستم سوخت خودروها از ابتدای سال 99 به یورو5، آلودگی هوا کاهش خواهد یافت؟

بنا بر قانون هوای پاک، خودروسازان موظف بودند از ابتدای سال جاری محصولات خود را بر اساس استاندارد یورو ۵ تولید و به بازار عرضه کنند؛ اما به دلیل بازگشت تحریم‌های صنعت خودروسازی در مرداد ماه سال گذشته، اجرای این مصوبه یک سال به تاخیر افتاد و از ابتدای سال ۹۹ خودروسازان، ملزم به اجرای این مصوبه هستند.

در این بین هر چند برخی خودروسازان از جمله شرکت ایران خودرو اعلام کرده که به اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۵ در سال آینده پایبند است، برخی کارشناسان معتقدند که سوخت‌های توزیعی دارای کیفیت لازم نیستند و این سوخت‌ها با خودرو‌های یورو ۵ سازگاری ندارند و همین عامل باعث تخریب قطعات خودرو و ضرر به مصرف کننده می‌شود.

البته استدلال‌های مطرح از سوی کارشناسان خودرو با این پاسخ مسئولان نفتی روبه‌رو شد که استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ در بخش سوخت با هم تفاوت چندانی ندارد. از این‌ روی، استفاده از سوخت یورو ۴ برای محصولاتی که توانسته‌اند استاندارد یورو ۵ را پاس کنند، نمی‌تواند چالش‌هایی که مطرح می‌شود را به ‌وجود بیاورد.

حالا این پرسش‌ها مطرح است که آیا خودروسازان امکان ارتقای سوخت خودرو‌ها به یورو ۵ را در مدت باقی مانده دارند؟ اگر کیفیت سوخت مناسب نباشد، این موضوع می‌تواند چه تاثیری بر خودرو‌ها بگذارد؟ عدم تناسب کیفیت سوخت با خودرو‌های یورو ۵ چه تاثیری بر آلودگی هوا خواهد گذاشت؟

فرید زاوه کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: موضوع ارتقای سوخت خودرو‌ها به یورو ۵ به حدود هجده سال پیش بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون، خودروسازان اطلاع داشته اند که بر اساس چه جدول زمان بندی باید استاندارد‌ها ارتقا پیدا کند.

وی افزود: این برنامه هجده ساله و جدول زمان بندی تاکنون بار‌ها بنا به دلایلی، چون تحریم و ... به تعویق افتاده است. زاوه ادامه داد: بنابراین اینکه بگوییم قرار است یکباره خودروسازان این ارتقا به یورو ۵ را انجام دهند، درست نیست. از این گذشته تفاوت یورو ۴ و یورو ۵ هم آن قدری نیست که خودروسازان نتوانند در این مدت، خودرو‌های تولیدی را به یورو ۵ ارتقا دهند. ارتقای سیستم سوخت به یورو ۵ با یک تغییر کاتالیست انجام خواهد شد.

زاوه در مورد هزینه ارتقای سوخت به یورو ۵ و تاثیر آن بر قیمت خودرو گفت: این هزینه حداکثر در حد ۱۰۰ یورو می‌باشد و زیاد نیست. هم اکنون قیمت خودرو‌های خارجی با سیستم سوخت یورو ۴ با یورو ۵ تفاوت معناداری ندارد. به فرض اگر خودرو با سیستم سوخت یورو ۴ حدود ۱۰۰ میلیون تومان باشد، ارتقای سیستم سوخت این خودرو به یورو ۵ شاید قیمت آن را به ۱۰۱ میلیون تومان افزایش دهد.

این کارشناس خودرو در مورد کیفیت سوخت فعلی گفت: کیفیت سوخت هم اکنون یورو ۵ نیست. ولی پرسش اینجاست که چرا هم اکنون یادشان آمده این سوخت یورو ۵ نیست؟ چرا زمانی که خودرو‌های خارجی با کیفیت سوخت یورو ۶ وارد کشور می‌شد و مصرف کننده به دلیل متناسب نبودن کیفیت سوخت با سیستم سوخت یورو ۶ متحمل هزینه‌های هنگفتی می‌شد، صدای کسی بلند نمی‌شد؟

وی افزود: به نظر من موضوع کیفیت سوخت، بهانه‌ای بیش نیست و با این بهانه خودروسازان به دنبال به تعویق انداختن ارتقا سیستم سوخت به یورو ۵ هستند.

زاوه گفت: همان گونه که گفتم تفاوت یورو ۴ با یورو ۵ زیاد نیست و این نمی‌تواند به خودرو آسیب چندانی وارد کند و تنها ممکن است عمر خودرو را کاهش و آلایندگی آن را افزایش دهد. وی ادامه داد: اگر شما سوخت متناسب با استاندارد موتوری استفاده نکنید، آلایندگی بیشتر خواهد شد. البته این موضوع در همه خودرو‌ها صحت ندارد و در خودرو‌هایی که توربو هستند و ضریب تراکم بالایی دارند، این وضعیت آلایندگی بیشتر است.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه خودرو‌های تولید داخل نه توربو هستند و نه ضریب تراکم بالایی دارند، افزود: بنابراین من این تصور را ندارم که خودرو‌های تولید داخل که به سیستم سوخت یورو ۵ ارتقا می‌یابند با سوخت گیری یورو ۴ آسیبی ببینند. ما بیشتر نگران این هستیم، در بنزینی که عرضه می‌شود، بنزن یا ترکیبات آرماتیکی باشد. هم اکنون مشکلاتی که در کلان شهر‌ها از بابت آلودگی وجود دارد این است که به نظر می‌رسد بنزینی که عرضه می‌شود، دارای ترکیبات آرماتیکی است. ترکیبات آرماتیکی هم در هیچ موتوری قابلیت احتراق ندارند. دلیل اینکه می‌گویم سوخت دارای ترکیبات آرماتیکی است این است که در شهری مثل شاهرود که کویری است و کوهی اطراف شهر دیده نمی‌شود و تاکنون مشکل آلودگی هوا نداشته است، هم اکنون این مشکل دیده می‌شود. دیگر این ربطی به یورو ۴ یا یورو ۵ بودن سوخت ندارد.

زاوه در پایان صحبت‌های خود گفت: با همه این تفاسیر به نظر من باز هم باید مطالبه عرضه خودرو‌ها با سوخت یورو ۵ انجام شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
...برید از ترکیه یاد بگیرید
تازبخ تو ایران در حال تکرار شدنه همشم بدبختیه مردم ایران
خودروسازها دولتی، سازمان استاندارد دولتی، وزارت صنعت دولتی، اداره محیط زیست دولتی، مرکز آمار دولتی، .............. نمایندگان هم که مشخص است، تنها مردم خسارت می بینند آیا مردم مهم هستند؟
همون چیزایی که بیخودی همیشه نوشتیم
دوران ماشینهای بنزینی تمام شد الان در اروپا ماشینهای برقی در جاده ها هستند
متاسفانه ما خودروسازی نداریم مافیا سازی داریم !
اگر اینها از نظر شما خودرو هستند پس حق ندارید به بنز و تویوتا بگید خودرو.
اونوقت چرا باید ترکیه تو این مدت کوتاه رشد کرده باشه ما هنوز اندرخم یه کوچه ؟!
برید مستند مافیای خودرو رو ببینید کی با 4 میلیلارد دلار در سال 63 کل خودرو سازی رو دست گرفته
قرارشده بود از گواهی اسقاط استفاده نمایند.
ظاهرا دعوا دعوایی زرگری است.
سوخت یورو پنج نداریم.
ماشین یورو پنج اگر سوخت یورو چهار مصرف کند آلودگی و استهلاک بیشتری دارد.
خودرو ساز باید خودروی یورو پنج تولید کند.
سوال این هست هزینه آلودگی و استهلاک را چه کسی پرداخت میکند؟ غیر از این هست که هزینه ها فقط روی دوش مصرف کننده و مردم است.
دولت سوخت باکیفیت را تحویل میدهد، خودرو ساز هم حتی اگر خودرو یورو پنج تولید کند تفاوت هزینه تولید را دریافت کرده است.
بازنده همیشگی مردم هستند.
آقایان مسئولین صدای ما را میشنوید؟!! ... آیا قصد حل این مشکل را دارید؟!! درهای کشور را به روی خودروهای دست دوم و کم کارکرد خارجی باز کنید تا ببینید چطور هم خودرو ارزان میگردد و هم آلودگی هوا از بین میرود، خودرو ساز داخلی تا وقتی زمینه رقابت با خودروسازان خارجی نداشته باشند و تا وقتی انحصار مافیاگونه دارند هرگز خودرو با استانداردهای جهانی و قیمت مصرف کننده پسند در اختیار مصرف‌کنندگان ایرانی قرار نخواهند داد.
هر خودرو استاندندارد یورو 4 و 5 داشته باشه مگه چقدر از تولید آلودگی کمتر میشه ولی صدی 10 تا هم مصرف کرد کرد چه اشکالی داره
یه موقع خودرو هیبریدی وارد نکنید ها اونا صدی سه تا مصرف میکنن خوب نیستن
اینها فقط مونتاژ کاره 4چرخ های بی کیفیت هستند.
...میگوید بنزین یورو ۴ رو بریزید توی باک ماشین یورو ۵.من پاسات ۲۰۱۸ دارم به خدا گرفتار شدم دربه در باید دنبال بنزین سوپر باشم الان هم که گیر نمیاد و فقط به نورچشمی ها میدن.از طرفی نمایندگی خودرو هم هشدار داده که اگر به دلیل مصرف سوخت بی کیفیت ماشین خراب شود گارانتی باطل میشود.آخه این چه وضعیه ما داریم
اگر بخواهند ميتوانند خودروي خوب توليد بكنند ولي وقتي كه براي اين خودروهاي عصرحجري نوبت يك ساله ميدهند وبا قيمت دلبخواهي ميفروشند وتازه منت هم سر مردم ميگذارند چرا دنبال سود بيشتر نباشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان