بازدید 107002

جریان کم شدن بنزین از کارت‌های سوخت چیست؟

یکی از شهروندان اصفهانی به ایسنا، گفت: متاسفانه این موضوع در چند پمپ بنزین برایم اتفاق افتاده و بین دو تا سه لیتر از سهمیه بنزین کارتم کسر می شود بدون اینکه سوخت گیری کرده باشم.
کد خبر: ۹۴۷۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰ 29 December 2019

از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در آبان ماه، سوخت گیری با کارت سوخت اجباری شد، اما برخی مردم می گویند در هر بار سوخت گیری، بین دو تا چهار لیتر از سهمیه بنزین آنها کم شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد ۲۴ آبان ماه قیمت بنزین را تا سه برابر افزایش داد. براساس این تصمیم، قیمت بنزین آزاد از ۱۰۰۰ به ۳۰۰۰ تومان در هر لیتر رسید و مقرر شده ماهیانه ۶۰ لیتر بنزین سهمیه ای با قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر خودرو های عادی در نظر گرفته شود.

اما بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، گزارش های متعددی از سوی مردم مبنی بر کم شدن بنزین سهمیه ای کارت سوخت آنها اعلام شد.

یکی از شهروندان اصفهانی به ایسنا، گفت: متاسفانه این موضوع در چند پمپ بنزین برایم اتفاق افتاده و بین دو تا سه لیتر از سهمیه بنزین کارتم کسر می شود بدون اینکه سوخت گیری کرده باشم.

شهروند دیگری گفت: تصور می کردم جایگاه دار تخلف می کند و این موضوع را به مسئول جایگاه گزارش دادم، که عنوان شد به دلیل اشتباه در روش سوختگیری از سهمیه بنزین کارت سوخت کم شده است.

به گفته دیگر شهروند اصفهانی، از زمان سهمیه بندی سوخت حدود ۴ لیتر از کارت سوختم کم شده و ظاهرا برخی از همین سوخت گران سهمیه بندی شده هم به صورت هدفمند با بهانه های واهی در حال امرار معاش هستند و مشخص نیست مسئول رسیدگی به بنزین های کسر شده چه کسی است!

از سوی دیگر یکی از جایگاه داران بنزین در اصفهان در این باره به ایسنا، گفت: حتی قطره ای از بنزین سهمیه ای مردم به حساب جایگاه ها نمی رود و به دولت برمی گردد.

با توجه به اظهارات متصدیان جایگاه های سوخت، در صورت عدم انجام پروسه کامل خروج کارت سوخت، مقداری از کارت کسر می شود، اما با توجه به انجام صحیح این عملیات، برخی مردم معتقدند از کارت سوخت آنها کسر می شود.

البته رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان در این باره به ایسنا، گفت: شرکت نفت برای کارت های سوخت سامانه ای طراحی کرده که تا زمانی که پیام «کارت خود را بردارید» بر روی صفحه مانیتور نازل نیامده، اگر افراد کارت خود را خارج کنند بین یک تا چهار لیتر بنزین از سهمیه آنها کسر می شود.

پیمان کامران در پاسخ به این سوال که این میزان بنزین آیا به ذخیره جایگاه ها می رود یا خیر؟ افزود: این بنزین به ذخیره و حساب شرکت پالایش نفت بازمی گردد و به نوعی سهمیه مردم از بین می رود.

وی توضیح داد: افراد بعد از سوخت گیری ابتدا باید نازل را سر جای خود قرار دهند که چند ثانیه بعد، پیامی مبنی بر برداشتن کارت سوخت روی صفحه نمایش جایگاه، ظاهر می شود و مردم پس از آن باید کارت خود را بردارند.

رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان در خصوص اینکه آیا امکان پیگیری این میزان سهمیه از دست رفته از سوی مردم وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: به دلیل اینکه میزان دقیق سوخت گیری ثبت نشده امکان پیگیری سهمیه از دست رفته بعید به نظر می رسد.

وی تاکید کرد: البته شرکت پخش فراورده های نفتی پیش از این طی چند نوبت برای جلوگیری از این مشکل اطلاعیه های متعددی صادر کرده است.

کامران با تاکید بر اینکه در کم شدن سهمیه بنزین کارت سوخت مردم، جایگاه ها هیچ نقشی ندارند، اظهار کرد: سیستم جایگاه ها به طور کامل مورد نظارت است و در سامانه شرکت پالایش پخش فراورده های نفتی میزان بنزین هر جایگاهی ثبت می شود.

وی اظهار کرد: در مخازن جایگاه ها، دستگاهی وجود دارد که بعد از تحویل سوخت، ورود فراورده به مخزن را تایید و از طریق سامانه به شرکت نفت اطلاع می دهد و اگر در جایگاهی حتی ۱۰۰ لیتر از میزان بنزین تحویلی آن اضافه آید، صبح مورد بازرسی قرار می گیرد.

رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان تاکید کرد: در جایگاه ها نه امکان اختلاط فراورده ها و نه امکان کم فروشی و زیاد فروشی وجود دارد، چرا که میزان بنزین در سامانه شرکت پخش فراورده های نفتی مورد نظارت و بررسی دقیق قرار می گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۸۳
اصلا برای چی باید ابنطور باشه خوب این مشکل را حل کنن .ضمن اینکه این روش زمانبر ووقت گیر است
پاسخ ها
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
قدیما هم که کارتی بود همینطوری بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
دقیقا"امروز داشتم به همکارام همین موضوع رو می گفتم که من بنزین ازکارت سوختم کم شده.ضمن اینکه قبلا بنده وقتی ماشینم دوخط بنزین داشت می رفتم 30یا33لیتر بنزین می زدم وباک ماشین پر می شد اما جدیدا"40لیتر باید بزنم تا باک ماشین فول بشه نمی دونم قضیش چیه؟
سلام
از کارت سوخت بنده نیز 5 لیتر کم شد . واقعا از کی باید پیگیری بکنیم . قزوین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
ازهمه جا پیگیری کن...
یعنی چی مقدار دقیق مصرف معلوم نیست ؟ پس جایگاه چه جوری داره با ما حساب می کنه ؟
سیستم هندلی رو بزار کنار آقاجان ! زحمت بکش درستش کن !
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
آخ یادم رفت بگم ، تدبیر خوبی برای کم کردن همین یه ذره سهمیه داشتین ! بهتون امیدوار شدیم !
ضمنا چرا سری قبل که سهمیه 120 لیتر بود از این مشکلات نداشتیم ؟
شخص بنده هم در سهمیه این ماه نزدیک به 3 ایتر از سهمیه کارتم کسر شده و در سوختگیری در هر جایگاه دقت میکنم تا مراحل رو طی کرده و بعد کارت سوخت رو از محل قرارگیری رو دستگاه خارج میکنم . ولی متاسفانه باز هم از سهمیه ناچیز ماهیانه کارتم کسر شده - حای تاسفه
من اسم این کار رو میذارم دزدی حالا شما هرچی دوست داشتید بگید
روش دزدی جدیده
من ماهی 30 لیتر سهمیه دارم که یکجا همشو می زنم برای من هم اتفاق افتاده که به جای 30 لیتر نازل روی 29 قطع می کنه خدا برکت بده به جیب مردم
بنزینها با هوا قاطی هستن هیچکسی هم نمیخاد این مشکل حل بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
دقیقا همون مقدار بنزین میزنم همون مسیر همیشگی رو میرم تازه یه مقدار خیابون خلوت شده و هیشه از یه پمپ بنزین پر میکنم ولی از زمانی که سهمیه بندی شده با ۶۰ لیتر بنزین ۸۰ کیلومتر کمتر میتونم برم .نمیدونم اشکال از گجاست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
دسته نازل راتا انتها فشار ندین تا نصف
چرا هیچوقت برعکس نمی شه؟؟؟؟؟ مثلا اشتباها سهمیه سوخت مردم افزایش پیدا کنه؟ کلا در تشکیلات دزد سالار هر روز از این خبرها باید بشنویم
از کارت منم کم شد بدون اینکه بنزین بزنم.تا کارت گذاشتم نوشت به دفتر مراجعه کنید کارت مشکل دارد قبلشم نوشت 60 لیتر دارم یهو این پیغام اومد.کارت در اوردم دوباره زدم درست شد! اما از سهمیه من 4 لیتر کم شد دقیقا اوایل سهمیه بندی!!!
اینو بهش میگن دزدی ، واضح و آشکار
هیچ نکته فنی ، نرم افزاری و سخت افزاری هم نداره
غیر از اینکه عمدا اینجوری برنامه ریزی شده باشه
دستگاه های نازل ایراد داره مثلا من 40 لیتر توی کارت سهمیه دارم وقتی به عدد 39 لیتر میرسه دیگه دستگاه قطع میکنه و هوا میده بیرون تا آخرش که سهمیه صفر میشه.
برای من هم هم این مشکل پیش اومده _ اصفهان
دزدی در روز روشن جلو چشم مردم چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا مگه می خوان آپلو هوا کنن خوب درستش کنن اگه دزد نیستند.
این موضوع ظرف این ۳ ماه چند بار برای من نیز اتفاق افتاده و هر دفعه ۳ یا ۴ لیتر کم شده است. لطفا جلوی این کسری گرفته شود.
از کارت من هم 4 لیتر کم شد علیرغم اینکه عملیات سوخت گیری را درست انجام دادم
اگر میزان دقیق سوخت گیری توسط هر کارت به طور دقیق ثبت نمیشود اونوقت چجوری مشخص میشه که تو هر جایگاه چند لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومان و چند لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومان فروخته شده؟ یا شرکت نفت چجوری میفهمه اون ۱۰۰ لیتر بنزین اضافه اومده؟ خواهشا مردم را نادان فرض نکنید. یا از روی نادانی با مردم صحبت نکنید. در ضمن بنده بیش از ده بار و با دو کارت سوخت و طبق روش توصیه شده توسط شرکت پخش سوختگیری کردم ولی متاسفانه دزدی از جیبم ادامه دارد.
خوب از اول این سیستم رو نمیزاشتین . توی کدنویسی اتمام رو منوط به کشیدن کارت میکردین . تازه برای این روش مطمئنا صدها خط برنامه نویسی اضافی انجام شده. معلومه که از اول هم هدف کم کردن بنزین سهمیه ای مردم بوده. با خودشون گفتن 60 میدیم . ده تاشو هم اینطوری کم میکنیم . دزدی باکلاس!!
خوب چرا اشتباهی 10لیتر به هر کارت واریز نمیشه ؟
یعنی همه خطاهای موجود همیشه باید به ضرر شهروندان باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
راستی ازکارت بنده تقریبا ۳۰لیترگم شده بخدا دروغ نمیگم
یعنی عرضه رفع این باگ رو هم ندارن؟!؟!
من آخر آذر 25 لیتر ديگه تو کارتم نگه داشته بودم. 2 دی رفتم بنزین بزنم سرجمع با واریزی دی ماه 67 لیتر داشتم یعنی 18لیتر کم کردن با اینکه من نحوه خروج کارت سوخت رو هم رعایت میکنم... خداروخوش نمياد همین يه ذره بنزینم که ميدين اينجوري فیلم سرش دربیارین
یواش یواش سهمیه همینطوری آب میره! کیفیت بنزین هم معلومه. معلوم نیست چی تو این بنزین میریزند. مسئولین طوری برنامه ریزی میکنند که قیمت بنزین بشه همون 4-5 تومان کشورهای اطراف
و علی برکت الله
اتفاقا من همه موارد را موقع سوخت گیری رعایت کردم بازم چهار لیتر کم شده . دارن دزدی می کنن مردم
برای منم اتفاق افتادن.دزدها مانند موریانه به جان مملکت افتاده اند.خدا رحم کنه
سلام ازکارت سوخت منهم دراتوبان زنجان ۴لیترکم شد
دزدی از کارت مردم!!!!
اگر از دزديهايتان وقت اضافه آورديد لطفا فكري هم به حال كم فروشي جايگاه داران بكنيد كه در ماشيني كه باكش 40 ليتري است 45 ليتر بايد بنزين بزنيم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
منم هردفعه ۵ لیترو ۸ لیتر اضافه زده برام واقعا یعنی باک ماشین کش میاد که هر سری اضافه میشه بعد برمیگرده
بخدا از سهیمه کارت بنزین من هم 6 لیتر کم شده
بنده خودرو دوگانه دارم و 30 لیتر سهمیه. متاسفانه با کمال تعجب حدود یک الی دو لیتر کم می شود.
بابا گنجشک چیست که کله پاچه اش چی باشد؟!
کم کردن و دزدی از بنزین یارانه ای 30 لیتری!!
این را دیگر کجای جگرم بگذارم!
ای ایران ثروتمند نفتی با مردمان بافرهنگ و خدمتگذاران درستکار اسلامی!!
خدایا تا کجا داریم سقوط می کنیم؟! سقوط به قعر دره اخلاق و تمدن و در نهایت فساد و تباهی محض
ما هیچ وقت اصلاح نخواهیم شد تا تباهی محض
سلام ازکارت من ۸لیترکم شده
جوری همه شما عزیزان صحبت میکنید انگار تازه دوروزه که وارد ایران شدین .... خیلی برای من جای تعجبه که میفرمایید دزرس میکنن ...انگار تا حالا همه جی گل و بلبل بوده .‌‌‌ ..‌ ختم کلام ....لیاقت مون همینه ‌.... زندگی مون رو ذره ذره از مون گرفتن ....
دزدی دزدی تواین مملکت بدبختمون کرده
سلام تو اهواز هیچکس اعصاب نداره..ولی با این حال اینکارو بعصیها از جمله خودم انجام دادم..ولی ذهی خیال باطل...بازم کم شد.
باسلام حتما کارتها سوراخند ونشتی دارند
با سلام
آقا من بنزین زدم همین روشی که آقایون میگن اجرا کردم تا پیام کارت را بردارید بیاد 5دقیقه طول کشید آخرش پیام کارت را بردارید نیومد که نیومد. پشت سریم دیگه کم مونده بود بیاد منو بجای بنزین بکنه تو باکش
علی برکت الله
دزدی از دو لیتر. روزانه. اینا دیگه کین
از یه جایی به یه چیز رحم نمیکنن !!!!!!!
ماشین من تاکسی شهری هستش ماهیانه ۴۰۰لیتر سهمیه داره اما مال برج ۹ ۱۸۰لیتر ازش دزدیدن
سلام
بعد از سوخت گیری وگذاشتن نازل بنزین سر جابش حتما گذینه خروج روی مانیتور بزنید تا بنزبن از کارت سوخت کم نشه من یه تجربه کم شدن داشتم
هوا فروشی ومشکل نازل وپرداخت هزینه از جیب مردم دزدی در روز روشن ... از این 60 لیتر به این دوروش دزدی می کنید وپولش را از مردم می گیرید
ماه قبل از کارت سوخت 10 لیتر کم شده از زابل
خدایا به کی شکایت کنیم
اینا همش بخاطر سیستماتیک نبودن جایگاهاست کشور عقب مانده همینه دیگه این سیستم نازلها حدودا نسبت به کشورهای دورو برمون ۱۵ الی ۲۰ سال قدیمیتره
خداوند این ملت را از سوء مدیریت در امان بدارد
یکی از روشهای خاص برداشت از سهمیه ملت بیچاره.چرا چند سال پیش که بنزین سهمیه بود از این اتفاقا نیفتاد.
آقای باقر زاده به من گفت کی بود کی بود من نبودم.حکایتیست پنهان
بنزین عزیزم می پره حتی اگر در کارت سوخت باشه
بازم خدا خیرشون بده کلا سهمیه صفر نمیشه
از کارت منم کم شد خودم دیدم ب جایگاه دار گفتم گفت اشتباه میکنی.
داریم غارت میشیم.
از کارت سوخت من هم چهار لیتر کم شده . من که زورم به جایی نمی رسه . ویل للمطففین . ای وای بر کم فروشان
مخابرات داره ازشارژ می دزده ، شرکت برق قبضهارو دستکاری میکنه، آب ، گاز ، تلفن ، همه وهمه دارن دزدی میکنن اینم ازکارتهای سوخت اینکه دیگه تازگی نداره اینم مثل بقیه جرات ندارم شارژ اینترنت همراه اول بگیرم تا شارژ میکیرم یه پیام میاد فلان مبلغ بابت فلان کارکسرشد یهویی شارژت میشه نصف توی کل کشور حساب کنین ببینین چقدر میشه بانک ملت حتما ته کارت یه مبلغی نگه میداره و پس نمیده !!!
امروز در زنجان چهار لیتر من هم کم شد
آقایون دزدا سیرایی ندارید یه بار هم محض رضای خدا طرف مردم قش کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
داداش فارسی را پاس بدار: سیرابی نه! سیرمونی.. --- قش نه! غش. اگه زمان محمدرضا شاه مدرسه میرفتی حتما در درس املا رفوزه می شدی!؛ امروز کسی به سواد خواندن و نوشتن اهمیت نمیده. کآفیه آقآزاده باشی یا حتی فامیل دور؛ همین قدر سواد هم زیادیشه.
از کارت من هیچی کم نشده چون باخودم عهد کردم بنزین ۱۵۰۰نزنم برا خودشون بخورن نوش جونشون.فقط بنزین سه هزاری عشقه
چقدر آخه دروغ میخوایید بگید به مردم؟
از روز اول اصولی و با وسواس و فحش شنیدن از ماشین پشت سری بنزین زدم و کارتمو برداشتم . الانم تا حالا ۶لیتر کم شده ازم.
دزدی کلان که میکنید و پول مردما بالا میکشید، این دله دزدیا دیگه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط میتونم بگم. : حقمونه............
به جایی رسیدیم که دیگه مشکلمون کسری دو لیتر و پنج لیتر نیس
از کارت منم کم شده .دیگه خسته شدم .این همه جا تو دنیا این همه زمان باید حتما تو ایران اونم زمان این آقایون به دنیا میومدم .تف تو شانسم ....
از منم تا حالا ده لیتر کم شده
اختلاس گران تلیارد تومن بردن و ما اندر خم یک دو سه لیتریم !!!!!!!!!
بعد از اتمام سوخت گیری پیغام کارت خود را بردارید هم انجام شده ولی همچنان ۳ لیتر از کارت سوخت کم میکنه ، تا کی میخاد دروغ بگید ، این خودش یه کلاه برداری بزرگه تو سطح وسیع ، شما حساب کنید از هر کارت ۲ تا ۴ لیتر کم بشه چقدر به نفع دولت میشه ، پس خواهشن دروغ تحویل مردم ندید
ماشینم دوگانه سوز نیست. چرا سهمیه من 30 لیتر هست ؟ این چه داستانیه دیگه .
من با هر بار بنزین زدن ۲ لیتر کم کرد مسول جایگاه رو اوردم گفت دست ما نیست سیستم این کارو میکنه حتی دوباره جلوش امتحانم کردم باز کم کرد با اینکه من نازل سرجاش گذاشتم تمام مراحلشو انجام دادم. اینا فقط میخان بنزین ازاد بزنیم مشکل همینه
سال ۹۹ سال شروع اخذ مالیات بر ارزش ساختمان و خودرو بر همه هم میهنان مبارک سال گرفتن مخارج دولت و حقوق کارکنان دولت بر شما مبارک
حالا با دیدن این مشکل که هی سهم سوختمون الکی کم میشد یه بار هم خواستیم مراحل در آوردن کارت سوخت را کامل انجام بدیم دکمه مربوط به نحوه پرداخت و خارج کردن کارت دستگاه جایگاه پمپ بنزین برج شهر بوشهر خراب بود و باز هم از سوخت بنده و هرکس که با اون دستگاه سوختگیری میکرد کم میشد!!!!!!!
اینو دیگه کی جواب میده!
زِرشک آقاهرچی مطلب نوشته بودیم پاک شدرفت هرچه تلاش کردم نشد چندبارقطع شدپاک شد صفحه رفت حرفم هم حرف حق بودخلاصه که درنوشته ات هم دستکاری میشه چه برسه به سوخت بنزین ولی میخواستم بگم که همه ما چه مسلمان وچه غیرمسلمان خدارا میشناسیم واین راهم میدانیم که خدا گفته به هراندازه کاری انجام دهی پاداش یاسزا داردحتی ذره ای خیرکنی ویا ذره ای شر مرتکب شوی یه چیزدیگه هم گفته خداکه ازش نمیگذرم و اون حق الناس حق مردم واویلا به اون لحظه ایکه خدا مو رو ازماست میکشه
این برنامه ای هست که خودشان برای سیستم تعریف کردند نمیدانم چرا تو هیج جا به نفع مردم نیست سهمیه زیاد همینه؟؟؟؟؟
یه خورده مشکوکه این کسری ها ی روزانه تبدیل به دو یا سه میلیون لیتر میشه و شاید قاچاق بشه و ..‌‌‌‌...
پدر بیسواد من،بنده خدا تا حالا حدود ده لیتر بنزین از کارتش کم شده.خب قبلش اطلاع رسانی کنن.در این مورد بنده اولین باره که دارم میخوانم باید بعد از پیغام کارت خود را بردارید،باید کارت را برداشت.عدم اطلاع رسانی یعنی دست کردن توی جیب مردم که البته دولت بی تدبیر نا امید خوب این کار را بلده
من نیسان دارم 400 تا سهمیه داشته ‌‌6 تا زدم الان 72 کم شده این دلیلش چیه؟؟؟ به خدا نابود شدیم توی این مملکت ....
به کارت من هم 10 لیتر اضاف شده از کجا باید شکایت کنم؟
خوب مشکلی نیست عادت میکنید رئیس جمهور خودش شخصا رسیدگی میکنه
سلام الان نزدیک ۲ماه درخواست کارت سوخت دادم ولی هنوزبه دستم نرسیده لطفا راهنمایم کنید
پرسیدین که جریان کاهش بنزین در کارتها چیه؟
پاسخ
معلومه دزدی
یا شایدم افزایش سهمیه صادرات برای ملت یمن عراق سوریه ای بابا .... ملت مظلوم مردم ایران هستند
سلام . آقا من ماه قبل ۱۵ لیتر از کارتم کم شد این ماه ۲۵ لیتر کم شده از کجا باید پیگیری کنم ؟ تو دو ماه ۴۰ چهل لیتر ازم کم شده . خدارو خوش نمیاد . بحث یکی دو لیتر نیس که . موندم چیکار کنم . اصلا پاک اعصابم بهم ریخته . ۶۰ لیتر میدن ۴۰ لیترشم میدزدن چه وضعشه آخه
راستی یادم رفت بگم این ماه فقط یکبار ۲۰ لیتر بنزین زدم الان رفتم دیدم موجودیش ۱۵ لیتره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر