بازدید 23766
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

رمزگشایی از برخی ابهامات بودجه ۹۹؛ آیا قیمت گازوئیل، بنزین، آب، برق و گاز گران می‌شود؟

در سه سال اخیر که لایحه بودجه تقدیم مجلس شده است بودجه شرکت‌های دولتی هر سال رشد چشمگیری را تجربه نموده است. در لایحه بودجه سال آینده نیز بودجه این شرکت‌ها با رشدی ۱۶ درصدی در مقایسه با قانون بودجه سال جاری به ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. اما دلیل رشد چشمگیر  بودجه شرکت‌های دولتی چیست؟
کد خبر: ۹۴۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ 26 December 2019

بودجه سال 99

تابناک اقتصادیلایحه بودجه سال 1399 طبق قانون باید در مورخه 15 آذر ماه سال جاری به مجلس تقدیم می شد که این لایحه با دو روز تاخیر یعنی در مورخه 17 آذر ماه توسط رئیس جمهور روحانی به مجلس تقدیم شد. با رونمایی از بودجه مشخص شد که سقف در نظر گرفته شده برای بودجه سال آینده 1988 هزار میلیارد تومان می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، آخرین اخبار رسیده پیرامون بودجه سال آینده این است که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در مورخه 1 دی ماه سال جاری مشخص شده اند که ریاست این کمیسیون را غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران بر عهده دارد.

به هر صورت از زمان رونمایی از بودجه سال آینده تاکنون برخی ابهامات و پرسش ها مطرح شده است که در ادامه سعی می شود به این ابهامات و پرسش ها پاسخ داده شود.

چرا بودجه شرکت های دولتی در سه سال اخیر رشد چشمگیری داشته است؟ چرا برخی شرکت های دولتی زیان ده هستند؟ چرا تعداد شرکت های دولتی زیان ده از دیدگاه دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه متفاوت است؟ چرا سازمان برنامه و بودجه شرکت های دولتی زیان ده را تعیین تکلیف نمی کند؟

شاید در این سال ها یکی از موضوعات مهم در لایحه بودجه، موضوع بودجه شرکت های دولتی می باشد. شرکت هایی که بیش از 70 درصد از بودجه کل کشور را به خود اختصاص داده اند و تا همین سال گذشته بودجه آن ها بدون بررسی به تصویب می رسید. شرکت های دولتی که بسیاری از آن ها زیان ده می باشند.

در سه سال اخیر که لایحه بودجه تقدیم مجلس شده است بودجه شرکت های دولتی هر سال رشد چشمگیری را تجربه نموده است. در لایحه بودجه سال آینده نیز بودجه این شرکت ها با رشدی 16 درصدی در مقایسه با قانون بودجه سال جاری به 1483 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. اما دلیل رشد چشمگیر  بودجه شرکت های دولتی چیست؟

بررسی های تابناک اقتصادی نشان می دهد که دلیل عمده رشد چشمگیر بودجه شرکت های دولتی در سه سال اخیر جهش چشمگیر نرخ ارز بوده است و از آنجا که عملکرد برخی شرکت های دولتی وابسته به ارز بوده است در نتیجه نرخ ارز با قیمت بالایی تسعیر شده و بنابراین هزینه و در نتیجه بودجه شرکت های دولتی برای پوشش این وضعیت افزایش یافته است. از جمله این شرکت ها می توان به شرکت نفت، بانک مرکزی، بانک ملی، بانک سپه، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اشاره نمود.

همچنین از 1483 هزار میلیارد تومان بودجه شرکت های دولتی 88 درصد مربوط به قیمت تمام شده تولید کالاست و هزینه محسوب نمی شود. مثلاً در آب و فاضلاب، 88 درصد هزینه می شود تا آب آشامیدنی تولید شود. در این بین 12 درصد هزینه باقی می ماند که از این میزان 4 درصد تنها هزینه پرسنلی یک شرکت دولتی می باشد که شامل هزینه هایی چون هزینه های استهلاک، اداری، عمومی و توزیع بر فروش است.

چرا برخی شرکت های دولتی زیان ده هستند؟

شرکت های دولتی عمدتاً در حال خدمت رسانی به مردم هستند. به عنوان نمونه در حوزه آب، هزینه تهیه آب آشامیدنی 400 تومان است و شرکت مجبور است در راستای خدمت رسانی به مردم این آب را با هزینه 40 تومان بفروشد یا در حوزه برق، هزینه تولید 130 تومان است و شرکت مجبور است برای خدمت به مردم آن را 70 تومان به فروش برسانند. دلیل عمده زیان ده بودن برخی شرکت های دولتی همین موضوع است.

چرا آمار شرکت های زیان ده دولتی ارائه شده توسط دیوان محاسبات با سازمان برنامه و بودجه تفاوت دارد؟

به تازگی عادل آذر رئیس دیوان محاسبات در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه هرساله به تعداد شرکت‌های زیان‌ده افزوده شده و از سوددهی آنها کاسته می‌شود، عنوان کرد: طبق قانون در سال 97 باید تنها 10 شرکت زیان‌ده وجود می‌داشت این در حالی است که در واقعیت 194 شرکت زیان‌ده بودند. همچنین در سال 98 باید 62 شرکت زیان‌ده می‌داشتیم که بر اساس واقعیت 197 شرکت زیان‌ده شده‌اند، از این رو باید دید در سال 99 که تعداد شرکت‌های زیان‌ده 104 تعیین شده است، چه‌تعداد شرکت زیان‌ده واقعی خواهند بود که پیش‌بینی ما 200 شرکت است.

شاید عمده دلیل تفاوت تعداد شرکت های دولتی زیان ده به لحاظ آماری این موضوع است که قوانین پایه تعیین کرده اند که اگر شرکت دولتی زیان ده بود باید ظرف دو سال تعیین تکلیف شود. برای تعیین تکلیف هم شرکت دولتی زیان ده یا باید واگذار شود و یا باید فروخته شود. از آنجا که به عنوان مثال شرکتی مانند شرکت آب و فاضلاب یا برق زیان ده می باشند و این زیان آن ها به دلیل خدمت رسانی به مردم می باشد بنابراین فروش یا اجاره آن برای دولت ممکن نیست از این رو سازمان برنامه و بودجه سعی می کند این شرکت های زیان ده را در لایحه بودجه به نوعی سربه سر یا سودده نشان دهد.

با توجه به اینکه کشور در رکود اقتصادی به سر می برد و درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با قانون بودجه سال جاری رشد چشمگیری داشته است، آیا تحقق درآمدهای مالیاتی در سال آینده امکان پذیر است؟

طبق قانون بودجه سال جاری رقم درآمدهای مالیاتی 140 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که این رقم طبق مصوبه سران قوا برای سال جاری به 127 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

در لایحه بودجه سال آینده رقم درآمدهای مالیاتی 175 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این رقم در مقایسه با رقم مصوب سران قوا رشد 38 درصدی و در مقایسه با رقم در نظر گرفته شده در قانون بودجه سال 98 رشد 25 درصدی دارد.

حالا با توجه به رکود اقتصادی آیا این رشد درآمدهای مالیاتی  محقق می شود؟

برای پاسخ به این پرسش باید در ابتدا دید عملکرد سال جاری در زمینه وصول مالیات ها چگونه بوده است. جزئیات عملکرد 7 ماهه بودجه سال 98 نشان می‌دهد در این مدت حدود 78 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است که این رقم 61.4 درصد مصوبه سران قوا و 56 درصد قانون بودجه سال 98 می باشد. بنابراین می توان پیش بینی نمود که در سال جاری همان رقم 140 هزار میلیارد تومان تا حدودی محقق شود. پس در نهایت با محقق شدن این رقم، رشد درآمدهای مالیاتی در سال آینده نسبت به سال جاری 25 درصد خواهد بود که رقم زیادی نیست و قابل تحقق می باشد.

سرنوشت یارانه پرداختی از جمله یارانه معیشتی در سال آینده چه خواهد شد؟ آیا درآمدهای کسب شده توسط دولت از ناحیه افزایش قیمت بنزین پاسخگوی هزینه های آن از جمله توزیع یارانه های معیشتی خواهد بود؟ درآمد حاصل از صادرات بنزین از محل صرفه جویی آن، در بودجه 99 دیده شده است؟ آیا قیمت سایر حامل های انرژی از جمله گازوئیل در سال آینده افزایش خواهد یافت؟

برای پرداخت یارانه ها دولت در سال آینده 72 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است که 42 هزار میلیارد تومان آن مربوط به یارانه های نقدی و غیرنقدی است و 30 هزار میلیارد تومان آن مربوط به یارانه های معیشتی است که از محل افزایش قیمت بنزین حاصل می شود.

با افزایش قیمت بنزین، در مصرف آن صرفه جویی هایی صورت می گیرد که دولت می تواند با صادرات این بخش درآمدهای ارزی را حاصل کند. از آنجا که میزان صرفه جویی و میزان صادرات بنزین از محل صرفه جویی مشخص نیست، اگر درآمد ارزی از محل صادرات بنزین حاصل شود بخشی از این رقم در لایحه بودجه سال 99 برای حمایت از فقر مطلق طبق قانون هدفمندی یارانه ها به کار گرفته خواهد شد و بخش دیگری از آن نیز برای تولید هزینه خواهد شد.

در مورد اینکه آیا قیمت حامل های انرژی از جمله گازوئیل در سال آینده افزایش خواهد یافت یا خیر، سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به عنوان یک نفر از سازمان برنامه و بودجه اعلام می کنم که در لایحه بودجه سال آینده که دولت به مجلس تقدیم کرده است هیچ گونه افزایش قیمتی برای هیچ یک از حامل های انرژی از جمله گازوئیل، بنزین، آب، برق، گاز و ... پیش بینی نشده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
همش گران میشه
حتی اگه پیش بینی نشده باشه مثه همین بنزین یه دفه گران میکنن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
از این به بعد بستگی به تحمل مردم داره
مثل اینکه دولت دیونه شده است!!!!!!!!!!
پاسخ ها
سید رسول زنگانلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
خیلی وقته دیوانه شده خبر ندارید.
مگر بنزین را اخیرا گران نکردند؟ آیا می خواهند در سال 99 دوباره آن را گران کنند؟ گویا سران مملکت ما، هیچ خبری از وضعیت جیب مردم ندارند.
تابناک تو برو به همون اف ای تی افت برس که خودت را هلاک کردی برای تصویب ان که ضد منافع ایران و امنیت غذایی ایران است و این خبرت از چیزها پیش کش!
چرا باب شده می گید یک هزار ملیارد در حالی که باید بگید یک تریلیون. هزار میلیارد صحیح نیست. مثلا ۱۹۸۸ هزار میلیارد یعتی چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
برای اینکه با بسیاری از هزینه ها و اعداد که در حد ۲۰ یا ۱۰۰ میلیارد ریال قابل مقایسه باشند. مثلا بتوانیم رقم ۳۰ هزار میلیارد ریال ناشی از گران شدن بنزین را
با۱۴۰۰ هزار میلیارد ریال بودجه مقایسه کنیم.در مورد برق هم می گو ییم تولید برق ۲۰۰ میلیارد کیلووات ساعت است نه ۲۰۰ تراوات ساعت.
امروزه اصل بر فریب و نیرنگ است مگر اینکه عکس آن ثابت شود در قیمت تغییر داده نمی شود اما در فرمول تغییر می دهند مثل تولید کننده بی رحم که از وزن کالاها کم می کنند
قرار بود آب و برق مجانی باشه!! چی شد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
کی گفته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
برای مصارف زیر الگو مجانیست.
مگر درآمد مردم رو واقعی پرداخت میکنند که میگید مثلا آب یا برق رو ارزونتر از قیمت تمام شده عرضه میکنن
خوب این رو هم بگید که درآمد متوسط باید 2000 دلار باشه در ایران ولی دولت به مردم 200 دلار بطور میانگین پرداخت میکنه
همه مستحق دریافت بودجه نیستند مخصوصا خودروسازان ، و صدا و سیما
تابناک محترم ؟ لطفا نگاهی به قبض آب ، بفرمایید ؟ قیمت هر متر مکعب آب به تجمیع دریافتی ،دفع فاضلاب ،و عوارض ،و تبصره بیش از هزار تومان است ؟، قبض برق را هم نگاهی فرمایید ،که بهای دریافتی تجمیعی بیش از صد ،و پنجاه تومان میباشد ،و گاز هم اینگونه است ؟ یقینا اگر آنگونه که حضرات می فرمایند می بود ،اینهمه دزدی ،و رانتخواری ،و اختلاسگری وجود نداشت ؟ رفتار ،و گفتار ،و تفکرات مسولین باعث گردیده فرهنگ غنی ایرانی متزلزل گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
حداد عادل فقط سالی ۶ میلیارد تومان برای بنیاد سعدی اش می گیرد
سلام . چرا ارقام بودجه رو با عدد و سپس با حروف مینویسین مثلا۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان
مسئولانی که وقتی دلار 5000 تومان بود و سکه 2 میلیون می گفتند حباب است مسئولانی که می گفتند برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند و ............ حالا هم می گویند برنامه ای برای افزایش قیمت آب، برق، گاز، ......... ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
دروغ نگفتن مسولان گناه کبیره شده !؟
هر چیزی را سولان تکذیب کردند ، بدانید درست و راست بوده !؟
ناشناس
| - |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
فعلا تکذیب میکنن ولی بعد از انتخابات انجام میدن
این شرکت ها با عقل سلیم و درایت و تدبیر میشه سود ده بشن یا لاقل از ضررشون کم شه
البته غیر از گرون کردن هزینه برای مردم
ولی کو تدبیر کو درایت
ی مشت بی انگیزه شدن مدیر دولتی
همچنین یک آمار جالب در نشست دیروز دنیای اقتصاد با حضور دکتر مدنی زاده مطرح شد که بخش بزرگی از هزینه های دولت فخیمه که تقریبا برابر با حجم کل بودجه فعلی است (۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه عمومی و شرکت های دولتی) اساسا در بودجه منعکس نمی شود! خلاصه انگار باید حواسمان به این دولت به شدت نئولیبرال! باشد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
حواستان به دولتهای قبلی وبعدی هم باشد برادر در همه دولتها همینطور است
غضنفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
یه چیزی افتاده تو دهنتون به اسم نئولیبرال که حتی معنیشو هم نمی دونید
گفتی گران نمی کنیم یک شبه بدون اطلاع رسانی گران کردی و ایران را فلج کردی؟؟؟؟؟؟
اب برق گاز گران شده
پول مردم را ندین به نهادها ، اسامی نهادها و اشخاصی که به هر دلیلی بودجه میگیرن اعلام کنید لا اقل
بجز برجام در زندگیم خبر خوشی از این کشور نشنیدم فقط گرانی گرانی و عدم توجه
رئیس جمهور و وزیر نفت و دیگران گفتن بنزین گران نمیشه که شد،اونم ۳ برابر،حالا مردم چطور به حرف قائم مقام یک سازمان اعتماد کنن،قطعا گران خواهد شد و قطعا میزان مالیاتهای پیش بینی شده در بودجه سال آینده، محقق نخواهد شد، این مسئولین دیگه تبدیل شدن به چوپان دروغگو
قراره گرون بشه ولی مسئولین خودشونم صبح جمعه با خبر میشن
پس فعلا کسی خبردار نیست
تو این مملکت وقتی میگویند چیزی گران نمیشه یعنی گران می شود
فاصله بین مردم و مسئولان دیگر پرکردنی نیست
تمام بدبختی اینجاست که دولت روحانی و تیمش بسیار بی لیاقت هستند.
هر چی می تونید گرون کنید مردم جا دارن!!!!!
تا صد سال دیگرمن مطمعن هستم همه چیز درست میشه فقط کمی صبرکنید یعنی ۹۹ سال دیگر
خوب یه مرتبه بگید نمیتونیم کشور را اداره کنیم با آمریکا کنار بیاییم لااقل تکلیف ملت روشن شود مگر تحمل چقدر میشود گرانی هم اندازه دارد
باسلام ازرئیس جمهور نپرسید که ایشان ازهیچ چیز اطلاع ندارند صبح که از خواب پاشدند میبینند .این بار همه چیز گران شده .خوش بحال نجومی بگیران میشود
جالبه حقوق های کلان شرکت های دولتی که به زیان تبدیل شده بهش میگن خدمت به مردم....
ازعزیزان خواهش میکنم با دقت به این تحلیل توجه کنند.
مردم عزیز ومحترم فکر میکنند دارن محصولات رو با دلار ۱۳۰۰۰تومانی میخرند.اما من براتون محاسبه میکنم دلار قیمتش همین الان بالاتر از ۲۵۰۰۰ تومان و شما فکر میکنید دارید برای دلار ۱۳۰۰۰ تومان پرداخت میکنید.قیمت هرکیلو گوشت در امریکا بطورمتوسط ۳ دلار هست .الان تو هایپر گوشت روز و گرم رو ۱۰۰ تا ۱۱۶۰۰۰ تومان فروخته میشه .در نتیجه اگر ۱۰۰۰۰۰ تومان را تقسیم بر قیمت گوشت در امریکا که ۳ دلار بکنید عدد ۳۳۰۰۰تومان بدست میاد .یعنی شما دارید گوشت رو با دلار ۳۰۰۰۰ تومانی میخرید.حالا قیمت سانتافه در ایران حدود ۹۴۰میلیون .قیمت ارزی در خارج ۲۷۰۰۰ ۳۰۰۰۰ دلار .خوب حالاگر قیمت سانتافه در ایران رو تقسیم بر قیمت ارزی بکنید حداقل عدد دلاریش ۳۱۰۰۰ تومان بدست میاد .پس فکر نکنید دلار ۱۳۰۰۰ تومانه .چشماتون رو باز کنید.
فقط صبر کنید ببینید بعد از انتخابات چه اتفاقی میافته
اون موقع تازه اول گرانیه...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر