بازدید 3651
اقتصاد در گذر زمان

از "انتخاب ابتهاج به عنوان مدیر عامل بانک رهنی ایران" تا "افق 15 ساله اقتصاد ایران"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۴۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹ 26 December 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

5 دی 1321، ابوالحسن ابتهاج مدیرعامل بانک رهنی ایران به جای حسین علاء به ریاست بانک ملی ایران برگزیده شد. همچنین در این روز، ابراهیم زندی معاون اول بانک ملی در اعتراض به انتخاب شدن ابتهاج به ریاست این بانک از سمت خود استعفا داد.

5 دی 1329، غلامحسين فروهر ـ وزير دارايي ـ در جمع نمايندگان مجلس شوراي ملي مخالفت صريح خود را با ملي شدن صنعت نفت اعلام كرد.

5 دی 1333، بهره ‌برداری از تاسیسات جنوب توسط کنسرسیوم آغاز شد.

5 دی 1342، کنفرانس اوپک به ‌طور سری در ریاض تشکیل شد.

5 دی 1347، بازرسی شاهنشاهی سوءاستفاده در شرکت واحد اتوبوسرانی را حدود صدوچهل میلیون تومان تخمین زد.

5 دی 1357، با اعتصاب صنعت نفت ايران، صادرات نفت از بندر نفتي خارك قطع شد.

5 دی 1391، غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور در نامه ‌ای به محمود احمدی نژاد رییس‌ جمهور از او خواست تا اسامی بدهکاران بانکی را که به گفته وی ۳۰۰ نفر هستند و ۶۰ درصد پول‌ های کشور را بلوکه کرده ‌اند، اعلام کند تا دستگاه قضایی برای پیگیری آنها وارد عمل شود.

5 دی 1395، بررسی‌ های نمایندگان از جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه، مصوبه ‌ای مهم داشت؛ مصوبه ‌ای که با مخالفت رسمی دولت، از سوی نمایندگان به تصویب رسید. مجلسی‌ها در بررسی ماده ۲۷ لایحه برنامه ششم توسعه با تصویب تبصره ۲ این ماده مقرر کردند که اداره دبیرخانه مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذار شود.

5 دی 1396، ششمین دروازه تامین مالی برای ایران از سوی یک کشور دیگر نیز گشوده شد. چهار بانک ایرانی و اگزیم بانک روسیه قرارداد تامین مالی بین ‌المللی را در مسکو امضا کردند. پیش از این ایران با بانک ‌هایی از کشورهای هند، چین، کره‌جنوبی، دانمارک و اتریش قرارداد فاینانس امضا کرده بود. قرارداد با بانک روسی از نظر میزان تسهیلات بدون محدودیت سقف است.

5 دی 1397، جایگاه ایران در لیگ جهانی اقتصاد تا سال ۲۰۳۳ میلادی از سوی یک مرکز تحقیقاتی بین‌المللی مشخص شد. در حالی ایران در رتبه‌بندی اقتصادهای جهان در رتبه سی‌ام در سال ۲۰۱۸ قرار گرفته که پیش‌بینی می‌شود طی سال آینده میلادی به رده چهلم سقوط خواهد کرد؛ اما در بلندمدت و تا سال ۲۰۳۳، ایران به سی و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که اقتصاد ایران به‌طور میانگین در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ با نرخ ۷/ ۰ درصد و بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳ با نرخ ۹/ ۱ درصد رشد خواهد کرد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر