بازدید 11148

تداوم وصله و پینه طرح سهمیه بندی بنزین و یک سوال

طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در کنار اشکالی که در شروع داشت و التهابات زیادی آفرید، ابهامات دیگری هم داشت که زیر سایه اجرای ناگهانی آن گم شدند؛ ایراداتی مانند اختصاص نیافتن سهمیه به برخی مشاغلی بود که پیشتر و در نوبت نخست اجرای سهمیه بندی سوخت در دولت‌های گذشته، مشمول دریافت سهمیه شناخته شده بودند و...
کد خبر: ۹۴۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳ 23 December 2019
تابناک اجتماعیدر حالی که کارت سوخت مشمولان سهمیه بنزین برای سومین بار شارژ شده، هنوز برخی قشرها به دنبال برقرار کردن سهمیه شان هستند!

به گزارش «تابناک»؛ طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در کنار اشکالی که در شروع داشت و التهابات زیادی آفرید و تبعات سنگینی به دنبال داشت، ابهامات دیگری هم داشت که حتی برخی شان مجال طرح نیافتند و همه زیر سایه اجرای ناگهانی و افزایش چند برابری قیمت گم شدند.

از جمله این اشکالات، اختصاص نیافتن سهمیه به برخی مشاغلی بود که پیشتر و در نوبت نخست اجرای سهمیه بندی سوخت در دولت‌های گذشته، مشمول دریافت سهمیه شناخته و تلاش شده بود تا به این واسطه، خدمت رسانی ایشان به مردم متوقف یا کند نشود.

درست مثل سهمیه‌ای که در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌گیرد تا مبادا قسمتی از حمل و نقل عمومی که بر عهده ایشان است مختل شود و افزایش قیمت بنزین، تبعات بیشتری برای شهروندان داشته باشد؛ تبعاتی که برای دوری جستن از آنهاست که به آژانس‌های تاکسی هم سهمیه تعلق می‌گرفت.

اتفاقی که در این دوره در بدو کار رخ نداد و با توجه به گسترش آژانس‌های تاکسیرانی و عضو جدید آن‌ها یعنی تاکسی‌های آنلاین، نگرانی‌های زیادی آفرید. مشکلی که کمی بعد راهکاری ویژه برایش خلق شد، اما ظاهرا هنوز به رفع کامل مشکل منجر نشده است.

به جز این گروه، سرویس مدارس نیز از جمله دریافت کنندگان سهمیه در دوره نخست اجرای این طرح در گذشته بودند که در این دوره مورد غفلت واقع شدند؛ غفلتی که خیلی زود وعده رفعش داده شد، اما هنوز پابرجاست و ظاهرا گره‌هایی جدی در مسیر آن هویدا شده است.

به این موارد، آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی را نیز می‌توان افزود که تنها مسیر دریافت گواهینامه در کشورمان از مجرای آموزش دیدن در آن‌ها می‌گذرد و به شدت به سوخت و قیمتش وابسته هستند، اما هنوز جز وعده، چیزی دریافت نکرده اند. با این یادآوری که آن‌ها هم در دوره قبلی سهیمه بندی، مشمول دریافت مستمری مشخصی بودند.

رانندگان بین شهری که در برخی مناطق کشورمان بازوی اصلی جابجایی مردم هستند، گروه دیگر مشمولان سهمیه بندی بنزین در گذشته هستند که در این دوره از دریافتش محروم شده اند. درست مثل وانت‌هایی که حمل بار بین شهر‌ها را عهده دار هستند و به دلیل افزایش هزینه هایشان پیرو افزایش قیمت بنزین، جایگزین کردنشان با کامیون‌ها به صرفه‌تر شده است!

و موارد متعدد دیگر که هنوز مسئولان در تلاشند تا رفع و رجوع شان کنند؛ تلاشی شبیه به وصله و پینه زدن این طرح، آن هم در شرایطی که می‌شد تاریخچه اجرایش در گذشته را مرور کرد و بی اشکالاتی از این دست در دستور کار قرارش داد. غفلتی که این سوال را به دنبال دارد که آیا برای اجرای سهمیه بندی جدید، نگاهی به سهمیه بگیران و دیگر مزایا و معایب سهمیه بندی در گذشته شده یا خیر؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۵
به اتومبیلهای آژانس ها یک لیتر بنزین ندادند و از همان دو سه روز بعد از سهمیه بندی مدارک به اتحادیه ارسال شده و اتحادیه تا الان که نتوانسته برای اعضا کاری به پیش ببره
دونرخی بودن بنزین فساد ایجاد میکند . باید آن را تک نرخی کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
تک نرخی 3 تومنی خوبه
طرح های یک شبه که غیر مدیریتی و غیر علمی که بهتر از این نمیشه!!!
متاسفانه در کشور ما برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت بطور علمی وجود ندارد و یکی از دلائل آن عدم وجود مدیران لایق و عالم می باشد.
والا انقدرا هم که میگین سهمیه فلان و بیسار
قراره بردارن کارتو یا چی؟
ملت برن دنبال کارت سوخت، نرن؟ این نماینده ها چکار میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
نماینده های مجلس فعلا چرت میزنند
و کار چاق میکنند
و واسه دوره بعد تبلیغات میکنند
رای بی رای
با سلام، اوصولا چند نرخی شدن هر چیزی فسادزا و مشکل ساز است امیدوارم بنزین هرچه سریعتر حتی پیش از سال نو با یک قیمت منطقی تک نرخی شود تا همه تکلیف خودشان را بدانند.
تاکسی ها هم هیچ رحمی به مسافر ندارند هم بنزین می گیرند وهم کرایه سه برابر
بنزین سهمیه بندی هم 50 درصد افزایش قیمت داشته است در ضمن وقتی مسئولان هدف از افزایش قیمت بنزین را کمک به مردم می گویند حالا همه می خواهند با افزایش قیمت ها دولت را در کمک به مردم تنها نگذارند
بنده برای تاکسی های اینترنتی کار میکنم،پیمایش روزانه حداقل ۲۰۰ کیلومتر هست که بدون احتساب جمعه ها،حداقل هفته ای ۱۲۰۰ کیلومتر راه میرم،اول که قرار بود ماهی ۳۰۰ لیتر بنزین بدن که شد ۲۸۰ لیتر،دوم اینکه پیمایش اعلام شده توسط شرکتها خیلی خیلی کمتر از حد پیمایش هست،سوم اینکه برای ۴۰ روز گذشته فقط دو نوبت واریز اعتبار انجام شده،چهارم اینکه خیلی از تاکسی ها بنزین واریزی رو میفروشن ،و در آخر برای تاکسی های اینترنتی بصورت ماهیانه بنزین بریزید مثلا بنده آذر ماه پیمایش کامل داشتم ،سهمیه دی رو کامل بدین نه اینکه ما روزی ۶۰۰۰۰ تومان بنزین بزنیم در آخر اعتبار بگیریم که فقط بنزین بنزیم،پس پولی که برای بنزین آزاد پرداخت کردیم چی میشه؟
اسنپ بالای ۳۰٪ از این هفته گران کرده و همچنین یارانه میگرند و تاکسی ها و آژانس ها نیز همینطور.
پس این رانت یارانه بنزین دادن به عده ای که کم هم نیستند چیست. و این رانت پول دولت و بیت المال را به جیب عده ای میریزد
نباید پرداخت گردد
کلا سهمیه بندی کار احمقانه ای است و به غیر از رانت هیچ توفیق دیگری ندارد، می توانید به پمپ بنزین ها مراجعه و بازار خرید و فروش بنزین را مشاهده کنید
جالبه بنزین سوپر را نمی شود از سهمیه زد! فکر کنم صادرش می کنن! آقا ما میخواهیم 60 لیترمون رو بنزین سوپر بزنیم! تفاوت قیمی آزاد سوپر با معمولی 500 تومنه، سهمیه کارتیش رو باید بشه با 2000 زد.
دیروزبایه نفررفتم پمپ بنزین خیلیا سهمیشونو میفروشن،فقط یه سوال امثال من که وسیله نداریم واز بنزین سهمیه ای هیچ سهمی نداریم تکلیفمون چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
شما که خودرو ندارید در عوض مالیات و عوارض خودرو هم نمیپردازید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
بالای 90% خانواده ها خودرو دارن
توام نگران نباش پدرت داره سهمیه میگیره هر موقع به سن قانونی رسیدی برو ماشین بگیر و بیوفت دنبال سهمیه
کارت سوخت منو بعد 3 ماه هنوز ندان و نوشته در حال صدور. وقتی زیرساخت ندارید چرا این طرحو اجرا کردید؟
اين ميان صاحبان پمپ بنزين به نوايي ميرسند هم با كم فروشي يا بهتر بگويم هوا فروشي وسهميه فروشي وضرر كنده باز هم مردم خواهن بود مثل همه موارد
از اینور ماشین با سوخت سوپر دادید دست مردم مثل خودروهای موتور پژویی ایران خودرو و خودروهای با موتور توربو و از اونور بهشون سهمیه نمیدین و این باعث احتراق ناقص و الودگی بیشتر هوا میشه.
چرا مشاورا اقتصادی روحانی برکنار نمیشن ؟!
چرا این ماه پول سهمیه سوخت نریختن
در تهران می خواهند به تاکسی ها چون مسافت ها زیادتر است سهمه سوخت بیشتری بدهند، خداوکیلی بد تر از این کلام نشنیدم، مگه در بقیه شهرستانها که مسافت کوتاه است تاکسیها خاموش کار میکنند؟! یه تاکسی از صبح تا شب کار میکنه یا ۱۰ بار ولیعصر را بالا و پایین میکنه و یا در شهرستان ۲۰۰ بار یه مسیر کوتاه را جابجا میکنه، .
خدا شاهده انسانیت را زیر سوال بردند.هر چی توی دستگاههای دولتی سمت بالاتر میره، درک به همان نسبت پایین میاد.
خیلی خیلی جالب است نفت و بنزین خودمان را به خودمان سیصد برابر قیمت میفروشند....
آياكسي به فكرخودروهايي كه دراختيارپيمانكاران سرويس دهنده به شركتهاوتشكيلات دولتي وخصوصي هستندهست؟ نه براي آنهاسهميه تعيين شده ونه مبلغ قراردادهاشون افزايش پيداكرده ولي مجبورندكمافي السابق خدمات رائه دهندوهيچ فريادرسي هم ندارندماكه ازاين دولت نه تدبيري ديديم ونه تنهااميدي نبستيم كه به بيماري نااميدي هم گرفتارشديم.
یکی از گروههایی که مورد بی مهری سهمیه بندی بنزین قرار گرفته اند خودروهای با پلاک جانباز و معلول میباشند .استفاده از خودرو برای این گروهها جزو موارد ضروری جهت ایاب و ذهاب و رفتن به سر کار و حتی مراجعه به مراکز توانبخشی و درمانی میباشد، لازم است برای این گروهها سریعا چاره اندیشی شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان