بازدید 19356
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

راهکاری که قرار است به مقابله با گرانی گوشت برود؛ آیا زور دولت به مافیای گوشت می‌چربد؟

قیمت تمام شده دام زنده، هر کیلو ۳۱ هزار تومان است که اگر کشتار انجام شود، این قیمت به ۶۲ هزار تومان می‌رسد. ۲۲ درصد هزینه استخوان و کشتار افزوده می‌شود و این قیمت به ۷۴۴۲۰ تومان می‌رسد. از این مقدار ۷ درصد هزینه آلایش کم می‌شود و قیمت به ۶۷۴۲۰ تومان می‌رسد. اگر قرار باشد این گوشت با سود ۱۰ درصد در خرده فروشی‌ها توزیع شود قیمت واقعی گوشت قرمز باید هم اکنون حدود ۷۵ هزار تومان باشد.
کد خبر: ۹۴۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ 16 December 2019

راهکاری که قرار است به مقابله با گرانی گوشت برود؛ آیا زور دولت به مافیای گوشت می‌چربد؟

تابناک اقتصادیدر یک سال اخیر دامداران کشور با مشکلات فراوانی مواجه شده اند که این مشکلات باعث شده است تا بسیاری از آنها تا حد ورشکستگی پیش بروند و حتی برخی واحدهای دامداری به تعطیلی کشانده شوند.

به گزارش تابناک اقتصادی، جلال محمودزاده نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مصاحبه ای در شانزدهم آذرماه سال جاری گفت: شرایط دامپروری کشور این گونه است که نزدیک ۶۰ درصد واحدهای دامی صنعتی و نیمه صنعتی خالی از دام و تعطیل است، در واقع ۴۰ درصد واحدها با ظرفیت کم کار می کند.

با این وضعیت صنعت دامداری، یکی از مشکلات جدی که این روزها گریبان گیر دامداران شده، موضوع افزایش انباشت دام است. مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی که در 24 آذرماه 1398 برگزار شد، با اشاره به انباشت دام در دامداری های کشور گفت: اکنون سه راهکار برای حل مشکل ازدیاد دام سنگین پرواری کشور در قالب بسته ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شده است. بر اساس این بسته، کاهش واردات گوشت قرمز، اجازه صادرات محدود دام زنده و خرید تضمینی گوشت گوساله پیشنهاد شده که انتخاب یکی از این روش ها، مشکل دامداران را برطرف می سازد.

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد راهکارهای ارائه شده توسط وزارت جهاد کشاورزی گفت: این سه راهکار نظر تولیدکنندگان و دامداران است و ما با هر سه راهکار ارائه شده توسط وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش انباشت دام و حفظ تولید کشور موافق هستیم.

وی ادامه داد: هم اکنون میزان تولید گوشت قرمز در کشور مازاد نیاز می باشد. سالانه حدود 900 هزار تن گوشت در کشور مصرف می شود که از این مقدار، حدود 888 هزار تن در داخل تولید و مابقی به صورت واردات تامین می شود. البته اعتقاد من این است که میزان تولید گوشت قرمز در سال در کشور بالغ بر یک میلیون تن می باشد.

مقدسی در مورد علت انباشت دام گفت: اینکه می گویند علت این موضوع عدم فروش دام توسط دامداران می باشد یک دروغ محض است و حرف های غیرکارشناسانه ای است که برخی افراد بیان می کنند. هنگامی که دام به حدی می رسد که باید کشتار شود، ضریب تبدیل غذا به گوشت آن کاهش می یابد. یعنی دامی که به حد کشتار رسیده است غذای بیشتری در مقایسه با قبل مصرف می کند اما میزان وزن گیری آن در روز همان مقدار سابق و حدود یک کیلو است و نگهداری این دام برای دامدار دیگر توجیهی ندارد.

وی افزود: دلیل انباشت دام، نبود مشتری است. دلیل نبود مشتری نیز واردات بی رویه و توزیع گوشت یخی بین رستوران ها و واحدهای صنعتی مثل واحدهای تولید سوسیس و کالباس است.

ضرر شش هزار تومانی دامدار در هر کیلو فروش دام

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: این وضعیت انباشت دام موجب شده است در حالی که قیمت تمام شده هر کیلو دام 31 هزار تومان است، دامدار دام خود را با 6 هزار تومان ضرر در هر کیلو به 25 هزار تومان بفروشد. حتی برای همین 25 هزار تومان هم تقاضا وجود ندارد. حالا در این وضعیت پیشنهاد این است که یا دولت اجازه دهد که دام ها را صادر کنیم که برای کشور ارزآوری دارد و یا اگر دولت نگران این است که با صادرات دام، قیمت آن و در نتیجه قیمت گوشت قرمز افزایش یابد خود اقدام به خرید تضمینی دام به قیمت هر کیلو 31 هزار تومان نماید.

سیداحمد مقدسی در مورد واردات گوشت قرمز نیز گفت: علیرغم انباشت دام، شنیده ها حکایت از آن دارد که هنوز هم واردات گوشت قرمز که عمدتاً گوشت یخ زده است، ادامه دارد.

وی افزود: در حالی که نیاز کشور به واردات گوشت در سال حدود 30 هزار تن است، در سه ماهه اول سال بالغ بر 100 هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شد. این یعنی تنها در سه ماهه اول سال جاری 70 هزار تن گوشت قرمز مازاد بر نیاز کشور وارد شده است.

مقدسی با اعلام اینکه در گذشته ما راهکار عرضه مستقیم گوشت قرمز را نیز ارائه کردیم، اظهار داشت: این راهکار، راهکار اساسی و دائمی کشور در زمینه تامین گوشت قرمز با قیمت مناسب می باشد. هم اکنون قیمت تمام شده دام زنده در هر کیلو 31 هزار تومان است که اگر کشتار انجام شود این قیمت به 62 هزار تومان می رسد. 22 درصد هزینه استخوان و کشتار و ... افزوده می شود و این قیمت به 74420 تومان می رسد. از این مقدار 7 درصد هزینه آلایش کم می شود و قیمت گوشت قرمز به 67420 تومان می رسد. اگر قرار باشد این گوشت قرمز با سود 10 درصد در خرده فروشی ها توزیع شود قیمت واقعی گوشت قرمز باید هم اکنون حدود 75 هزار تومان باشد. اگر قیمت برای مصرف کننده بالاتر از این میزان است باید دولت با خرید تضمینی و عرضه مستقیم گوشت قرمز، این افزایش قیمت را کاهش دهد و به 75 هزار تومان برساند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در انتهای صحبت های خود ابراز امیدواری کرد، یکی از این سه راهکار برای کاهش انباشت دام و جلوگیری از ضرر و زیان دامداران عملیاتی شود و مافیای واردات گوشت قرمز در این مسیر سنگ اندازی نکنند و به عبارت بهتر زور دولت به مافیای گوشت قرمز بچربد!

سعید سلطانی سروستانی رئیس اتحادیه مرکزی دامداران ایران نیز طی مصاحبه ای با رادیو در مورخه 5 آذر ماه سال جاری گفت: قیمت دام زنده سنگین (گوساله) به ازای هر کیلوگرم از ۴۱ هزار تومان در ابتدای سال جاری در حال حاضر با کاهش ۴۰ درصدی به ۲۵ هزار تومان رسیده است. قیمت دام زنده سبک نیز در ابتدای امسال به ازای هرکیلوگرم ۴۸ هزار تومان بوده که هم اکنون با افت ۲۵ تا ۳۰ درصدی به ۳۵ هزار تومان رسیده اما مشتری برای این دام ها وجود ندارد.

وی افزود: بدیهی است  که در شرایط حاضر گوشت گوساله با توجه به کاهش ۴۰ درصدی قیمت دام زنده باید کیلویی ۶۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی حداکثر ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

سلطانی سروستانی با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی به لحاظ دام زنده اعم از سبک و سنگین و گوشت قرمز در کشور وجود ندارد بلکه دامداری ها با مازاد تولید مواجه هستند، گفت: افراد فرصت طلب و سودجو شرایط را به نحوی فراهم می کنند که بازار کمبود نشان دهد و با این بهانه به واردات بی حساب و کتاب گوشت بپردازند که بدون شک واردات بی رویه به تولید داخلی ضربه می زند.

شایان ذکر است، طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند در آبان ماه سال جاری با رشدی 60 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 94 هزار و 586 تومان گزارش شده است. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله با رشدی 42 درصدی در مقایسه با آبان ماه سال گذشته به 84 هزار و 591 تومان رسیده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
بابا ول کنید چه کار دارید بازارها را؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فردا خواهید دید گوشت گرانتر میشود.
چرا این جوری میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
روی هرچه دست میگذارید وضعش یدتر میشود.
ما را به لطف شما سایتها امید نیست شری مرسانید!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
یک زمانی در کشور ما لشکر صاحب الزمان داشتیم اما امروز پر شده از لشکر مافیا ! مافیایی خودرو، مافیایی گوشت، مافیایی سکه، مافیایی طلا
ارزآوری تا یه جایی معنی میده که مردم بتونند زنده بمونند و از این ارز استفاده کنند

وقتی قرار قیمت ها سر به فلک بشه چه فایده داره؟
سلام.با توجه به نوسان ارزش پول ملی ،راهکار واقعی اینستکه دولت بجای پرداخت یارانه نقدی و کمک معیشتی نقدی که ارزش آنها نوسان میکند و معمولا رفته رفته کم میشود،سبد کالای یارانه ای و سبد کالای معیشتی بدهد بدون اینکه قیمت معادل ریالی آن مهم باشد.در هر جایی هم که دولت به تولید کننده یارانه میدهد ،در مقابلش مقدار حجمی یا وزنی مشخصی از محصولش را بصورت تضمینی دریافت بکند مثلا بازای هر کیلو خوراک دام وطیورکه با یارانه وارد میشود مقدار مشخص وزنی از گوشت بصورت تضمینی دریافت بکندوبعنوان یارانه غیر نقدی یا کمک معیشتی غیر نقدی توزیع بکند.در این صورت و با حذف عامل ایجاد بی ثباتی، ثبات ایجاد میشود.اگر زیر ساختی هم برای توزیع یارانه غیر نقدی یا کمک معیشتی غیر نقدی بوسیله وزارت رفاه یا وزارتخانه دیگری ایجاد بشود که صفهای طولانی و شرم آور قبلی ایجاد نشود ،ایجاد اشتغال هم میشود.
کدوم کاسب الان کالاشو با سود 10 درصد میفروشه؟؟؟ حداقل حداقل 80 درصد سود میخوان کاسب ها
حکایت دستش نزار بدتر میشود اینجا مصداق پیدا میکند !ثانیااگر توانست جلو مافیای خودرو بایستد اینجاهم میتواند
یا با انواع مافیا طرفیم یا سلاطین و یا شایعه سازان. زورمون هم به هیچ یک نمیرسه.
یک مسول: ما در ایران مافیای هیچ چیز نداریم. نه گوشت نه مرغ نه برنج نه چایی نه پوشاک نه کوفت نه زهر مار نه کود کمپوست نه کود حیوانی نه کود انسانی .... اینجا بهشت است بهشت.
مازاد تولید یا فقر مردم که توان خرید گوشت ندارند؟!
10% سود هزینه های بی ربط و با ربط تولید در ایران را نمیدهد شامل :
1- پایین بودن بهره وری کارگر به طور عام (از نگهبان تا مهندس )
2- رشوه های اجباری/احتمالی به سیستم های مختلف مانند دامپزشکی ، حلال بری ، شهرداری و......
3- بسته بندی
4- حمل و نقل
چقدر مافیا دارد این کشور ماشالاه.!
فکر کنم رکورد زدن!!!
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
ما رکورد زدیم و من هم حمایت میکنم
بهترین پیشنهاد این است که شما ها هیچ کاری بلد نیستید دست از سر ملت بردارید
بهترین راهکار بازگشت به عصر حجر و زندگی بدون مسئولان است .
الان دقیقا این اختلاف قیمت به جیب کی میره ؟؟؟
دامدار داره با ضرر میفرووشه و مردم هم یک و نیم برابر ارزش اصلی مجبورن پول بدن.ظاهرا دولت هست که دام زنده میخره ، کشتار و توزیع میکنه و میفروشه . اگر هم بخش خصوصی هست که باید گبت عجب رانت خوبی داره !!!
مرسی که به این موضوع پرداختین
مسئولان برای کمک به اقشار ضعیف قیمت ها را افزایش می دهند دیگر افزایش قیمت ها هم کار مافیاها و دلال ها است خیلی راحت همیشه جواب مسئولان برای افزایش قیمت ها و بدبختی مردم آماده است
قیمت یک کیلو گوشت قرمز در نیویورک بدون استخوان و چربی برابر است با 4 دلار
یعنی هزینه های تولید در ایران بیشتر از نیویورکه...؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
دلبندم مگه 31 هزار تومان بیشتر از 4 دلار است؟ 4 دلار در حال حاضر می شود 52 هزار تومان
«سالانه حدود 900 هزار تن گوشت در کشور مصرف می شود که از این مقدار، حدود 888 هزار تن در داخل تولید و مابقی به صورت واردات تامین می شود. »
«وی افزود: در حالی که نیاز کشور به واردات گوشت در سال حدود 30 هزار تن است،»....!!!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
با سلام
این ارقام کاملا غلط هست مصرف سالانه کشور حدود 500 هزار تن است که حدود 100 الی 120 هزار تن سالانه واردات داریم ومابقی گوشت تازه مصرف میشود .
اکثر رستورانها تالارها کبابی ها و شرکتها و تمامی سوسیس کالباس سازی ها از گوشت منجمد استفاده میکنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
چهار دلار قیمت فروش گوشت قرمز به مصرف کننده در نیویورک است ولی 31 هزار تومان قیمت دام زنده در ایران است. از هر کیلو دام زنده خدودا نیم کیلو گوشت قرمز بدست می آید که تازه هزینه کشتار و حمل و سود قصاب هم به آن اضافه می شود
زور دولت فقط به بدبخت بیچاره ها می رسه ...
واقعا چرا هیچ حزب یا هیچ خبرگزاری این همه مافیا ها رو که تو کشور فعالیت میکنن رو به مردم معرفی نمیکنه توی گوشت مافیا -توی مرغ مافیا -توی لوازم خانگی مافیا - توی خودرو مافیا -توی سوخت مافیا- توی سیگار مافیا - توی لوازم آرایشی مافیا - -توی دولت مافیا - توی مجلس مافیا ؟؟؟؟؟؟؟ واقعا چرا تو این مملکت هیچ کس پاسخگو نیست .گناه ما مردم چیه واقعا؟؟؟؟؟؟؟
ماشاله! از هر طرف مسئول بی عرضه و بی لیاقت مثل سیر و سرکه می جوشه!
دولت تولید کننده اصلی گوشته و می خواد گرونش کنه
این حرفها همش سرکاریه
....
خدا را شکر . بالاخره یک نفر از وزارت کشاورزی به هوش آمد که صنف دامداری در شرف نابودی است ولی فکر کنم وزارت صمت هنوز به بحث های کارشناسی در این حوزه توجه نکند زیرا اگر توجه می کرد وضع بازار اینگونه نبود . من از برج 4 تا کنون اعلام می نمایم که وضعیت دامداران بسیار خطرناک است و دامدارانی که یکی پس از دیگری ورشکسته می شوند را با چشم می بینم . نیازی نیست که کارشناس این حوزه باشید فقط اگر یک سری به روستاها بزنید و با دو نفر حرف بزنید ، تا بهشان بگویی چه خبر ، خودشان تعریف می کنند که وضعیت دامداری خراب است و می خواهند کار دیگری را شروع کنند. متاسفانه وزارت صمت به بهانه کنترل بازار ، واردات بیرویه محصولات را پیش گرفته و تا کوچکترین تغییر قیمتی اتفاق می افتد ، صادرات را می بندد و تولید کننده را سرکوب می کند . اگر شما واقعا بفکر کنترل بازار هستید ابتدا باید از کنترل قیمت مواد اولیه تولید شروع کنید تا به محصول نهایی برسید . اینطور نمی شود که شما بعنوان مثال سبوس یکی از مواد غذایی دام است که قیمتگذاری ان متاسفانه بجای وزارت جهاد در دست شما می باشد ، اول اینکه چرا قیمتگذاری سبوس و توزیع آن باید در دست وزارت صمت باشد؟ دوم هم اینکه چرا وزارت صمت به کارخانه های آرد اجازه داده است که قیمت سبوس را از 540 به 1070 افزایش بدهند اون هم طی کمتر از یک سال . البته همین 1070 هم سهمیه بندی است و فقط یک سوم نیاز دامداران آن هم با هزاران سنگ اندازی به آنها تحویل می دهند و دامداران دو سوم نیاز خود را از بازار آزاد به قیمت 1900 تومان تهیه نمایند . مگر نه اینطور است که دولت گندم را به قیمت زیر 500 تومان به کارخانه های ارد می دهد و آنها باید آرد و سبوس آن را به دولت تحویل دهند ، چرا کارخانه های آرد ، آرد و سبوس را هر وقت به نرخ آزاد که بخواهی تامین می کنند ولی نرخ دولتی آن را بزور به دولت می دهند ؟ لازم بذکر می باشد که در حال حاضر هزینه های تولید دام سنگین 32 هزار تومان است ولی قیمت دام سنگین زنده که از دامداران خریداری می کنند 24 هزار تومان می باشد و هر روز هم دلالها این قیمت را پایین تر می آورند زیرا دام در کشور زیاد است و مشتری ندارند . دامدار بعد از یک سال زحمت باید دام خود را به ناچار با 8 هزار تومان زیان بفروشد ! دولت هم دو راه حل دارد ، اول اینکه دام زنده مازاد را همانند مرغ از دامداران خریداری نماید و دوم اینکه صادرات دام زنده را آزاد نماید. وگرنه باید منتظر طوفان در گوشت و بیکاری بیشتر هزاران نفر بود. ضمنا هر چه بیشتر وزارت صمت وارد حوزه کشاورزی و دامداری شود ، وضعیت از این هم بدتر می شود . وزارت صمت و کارشناسان آنها فقط در واردات تخصص دارند و با علاقه فراوان آن را انجام می دهند و آنها هیچگونه اهمیتی به تولید و تولید کننده نمی دهند.
خیر نمی چربد مثل همیشه
پاسخ ها
آرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
دوستان دامدارن میخان خون مردم بکنن توشیشه دیگه ازاین گرونتر میخاید بفروشید،اگه سود نداره هیچ سالی اندازه امسال دامداری نزدن ملت همه به این شغل سرشار ازدرآمد روآوردن،ازگاوداری هاشروع کنم که بجای اینکه ازجو ومحصولات دامی کشورمون استفاده کنن رفتن جوچرت خارجی که هزاربیماری داره خریدن بخاطرارزونیشکیلویی۱۳۰۰ تومان بعددولت اومد بهشون همین جو وام دادو کپنی کردنثف پولش ندن بقیش هم وام که براگاوداری هاشدکیلوییی۵۰۰ تومان،چه خرجی کردید داریدبالاترین سودمیبرید،ازاون وردامداران وگوسفنداران همچنین،فقط کشاورز بدبخت جو رودستش موند چون دولت هوای دامدارا روداشت،بعداگه سود نداره دامداری بیایید تمام روستاها شده دامداری اگه صرف نداشت این همه نمیومدن تواین شغل،کشور پر جو ومحصولات دامی بعد میرن جو وذرت و..بقول شما گوشت وارد میکنن...
فقط اینو بگم که دامداران در حال ورشکستگی هستند و هر کاری که این دولت میخواد انجام بده رو عملی کنه چون یک سال دیگه دیگه کسی دنبال دامداری نمیره و اونوقت قیمت گوشت به۲۰۰هزار تومن هم میرسه
دامدار بدبخت کیلویی۴۸خریده و ۳۵میخواد بفروشه آخه کجایه این مملکت حمایت از تولید داخلی هست خب اسمش رو میزاشتید بدبختی صنعت داخل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
اونی که میگه دامدار خون مردم ومیمکه چرا نمیاد تو کار دامداری یا کشاورزی شما تو شهرهای بزرگ گرد رو شلوارت نمیشینه محصلولات روستایی که بازحمت وبدبختی تو سرما وگرما تولید میشه مصرف میکنی شما حقتونه که گوشت وارداتی که معلوم نیست گوشت چیه مصرف کنید تا پشت سر دامدار که امسال دولت نابودش کرد حرف نزنی
رئیس اتحادیه جان من اگه تو این مملکت بی در و پیکر یک جا فقط یک جا کار درستی دیدی و حساب و کتاب درست و بی مشکلی دیدی باید تعجب کنیم.
ما دیگه با این بی قانونی ها و مسخره بازی ها آبدیده شدیم و سنگ پای قزوین
من در سالهای قبل برای خانوادم حداقل میتونستم ماهی یک کیلو گوشت بخرم. اما از عید امسال تا الان که آخر آذر شده، فقط تونستم یک کیلو گوشت، اون هم از فروشگاه کوروش با تخفیف بخرم.
تا سال 96 درآمدم به دلار نزدیک 1000 دلار بود. اما امسال تا زیر 200 دلار آمده.

برید حساب کنید توی این چند سال، دست روی هر قلم جنسی بذارید، از لحاظ دلاری، قیمتش فرقی نکرده، حتی مسکن.

توی این مملکت، هزینه ها دلاریه و درآمدها ریالی. به همین خاطره که کم میاریم.

بهتره تا دیر نشده تعصب الکی رو کنار بذارید و تا وضع این مملکت این جوریه، دلار رو جایگزین ریال کنید.
شنیدم هنرپیشه ها دلاری قرارداد می بندند.
چند تا کشور درب داغون هم دلار رو جایگزین پولشون کردن. باور نمی کنید، ونزوئلا، ....
وقتی دولت زورش به وارد کننده نرسه و این اوضاعو جوون ایرانی میبینه
به چی این مملکت دل خوش کنیم؟
دولتی که زورش به مافیا وشبه مافیاها نرسد همان بهتر که نباشد...............
یک خودرو ایرانی ۱۴۰۰ کیلو که باشد با احتساب هر کیلو آهن ۵ هزار تومان میشود ۷ میلیون تومان بعلاوه ۳ میلیون تایر و باقی قطعات غیر آهنیمیشود ۱۰ میلیون بعلاوه ۳۰ درصد دستمزد و بیست درصد سود میشود ۱۵ میلیون حالا پژو چنده؟
نوسان ۲۴ هزار دلار است با دلار ۴هزار و دویست تومانی میشود حدود صد میلیون تومان
گوشت را اینقدر گران کنید تا مصرف بادمجان بالا بره کشاورزان ضرر نکنند
لطفا اول حساب این همه مافیا را برسید
ایقدر از این خبرها بنویسید که جرقه گرون شدن زده بشه مثل اینکه زیاد بدتون نمیاد گرون بشه؟!
ای خدای جان
آقایون بخدا دامداری در حال ورشکستگی است اگه همینطوری پیش بره سال بعد بدتر مردم ضرر خواهند کرد
کی کارشناسی کرده قیمت گوشت رو ... کسی فکر دامدار بدبخت نیست
به همت مسئولین گوشت و اجیل به تاریخ پیوستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر