بازدید 14563

واکنش وزیرخارجه عربستان به طرح «صلح هرمز»

وزیرخارجه سعودی مدعی شد که تهدید ایران تمامی کشور‌های حاشیه خلیج فارس را در بر گرفته و سخت است که بتواند بخشی از ساز و کار امنیتی در منطقه باشد.
کد خبر: ۹۴۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱ 10 December 2019
«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه دولت سعودی امروز (سه‌شنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، اجرای طرح «صلح هرمز» که از سوی رئیس‌جمهور ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در شهریور ماه گذشته مطرح شده است را دشوار دانست.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «فیصل بن فرحان» در این نشست خبری گفت که رهبران حاضر در نشست ریاض بر اهمیت وحدت میان خود تأکید کرده و گفتند که اتحاد میان کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس ثابت و استوار است.

او با اشاره به طرح «صلح هرمز» که از سوی ایران مطرح شده است؛ گفت که حکومت ایران پیش از درخواست صلح باید اقداماتش را تغییر دهد. وزیر خارجه سعودی در ادامه مدعی شد که ایران تمامی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس را تهدید می‌کند.

وزیر خارجه سعودی تأکید کرد: «دشوار است که ایران بتواند جزئی از ساز و کار امنیتی در منطقه باشد».

«خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت پیش از این گفته بود که این کشور در حال بررسی طرح صلح هرمز پیشنهادی رئیس‌جمهور ایران است. «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در ۱۴ آذر به منظور تشریح جزئیات این طرح به کویت سفر کرده بود. (جزئیات بیشتر)

او سپس به بحران قطر اشاره کرد و گفت که کشور‌های محاصره کننده قطر از تلاش‌های کویت برای حل و فصل بحران حمایت می‌کنند و امیدوار هستند که این تلاش‌ها به ثمر بنشیند؛ اما مذاکرات و رایزنی‌ها برای حل بحران قطر باید به دور از دید رسانه‌ها بماند.

بن فرحان با اشاره به اعتراضات لبنان نیز مدعی شد که کشورش امیدوار است مردم لبنان مسیر توسعه و صلح را در پیش بگیرند و مردم و نظام سیاسی لبنان باید مسیری را برای رسیدن به این هدف ترسیم کنند.

پس از او «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز مدعی شد که فضای دیدار میان رهبران این شورا در نشست امروز ریاض دوستانه، سازنده و مفید بود.

او گفت که رهبران کشور‌ها در نشست امروز، بر ایستادگی در برابر هرگونه تهدیدی علیه هر یک از کشور‌ها متحد هستند و منافع شهروندان در درجه اول قرار دارد.

الزیانی همچنین از تلاش امیر کویت برای آنچه که «حفظ وحدت در شورا» خوانده شد، تقدیر کرد.

او همچنین از موافقت اعضای شورا با دبیرکلی «نایف الحجرف» معاون وزیرخارجه کویت و آغاز به کار وی از ماه آوریل سال آتی میلادی خبر داد و گفت که نشست آتی سران کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس در بحرین برگزار خواهد شد.

به گفته وی اعضای حاضر در نشست امروز از افتتاح مرکز بین‌المللی برای پشتیبانی دریانوردی در بحرین استقبال کردند.

چهلمین نشست سران کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس امروز (سه‌شنبه) در ریاض یایتخت عربستان سعودی برگزار شد و در این نشست، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی، «محمد بن راشد» حاکم دبی، «بن طارق بن تیمو» معاون نخست‌وزیر عمان، «عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی» نخست وزیر و وزیر کشور قطر، «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین و «صباح الاحمد جابر الصباح» امیر کویت حضور داشتند
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان