بازدید 3664
اقتصاد در گذر زمان

از "آغاز به کار دکتر میلسپو در ایران" تا "اقدام جدید روسیه درباره سوئیفت"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۴۲۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 08 December 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

17 آذر 1301، دکتر میلسپو رییس کل دارایی ایران کار خود را در سمت جدید آغاز کرد.

17 آذر 1339، صندوق وام ‌های عمرانی آمریکا مبلغ ۲۶ میلیون دلار به منظور ساختمان جاده به ایران وام داد.

17 آذر 1352، نرخ بهره وام ‌های صادراتی بانک ‌ها از ۴ درصد به ۵ درصد افزایش یافت.

17 آذر 1355، حسین علی ‌زاده رییس سابق سازمان غله و قند و شکر به اتهام سوءاستفاده در معامله شکر طبق قرار بازپرس بازداشت شد.

17 آذر 1359، خبرگزاری های غربی امروز گزارش های متعددی از خروج سیل آسای سرمایه داران صهیونیستی، آمریکایی و اروپایی از ایران منتشر کردند.

17 آذر 1389، مایندگان مجلس با تصویب ضوابط سختگیرانه‌ ای مقرر کردند که ۸۰ درصد از منابع موجود در صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی و تعاونی واگذار شود و ۲۰ درصد از مابقی منابع موجود هم به نهادهای عمومی غیردولتی اختصاص یابد.

17 آذر 1392، مرکز پژوهش ‌های مجلس نتایج نظرسنجی از ۳۱۹ تشکل اقتصادی کشور را منتشر کرد که بر اساس آن، ۶۳ درصد از این تشکل‌ ها اعلام کردند فازدوم هدفمندی یارانه‌ ها باید با شیب ملایم و تدریجی اجرا شود، در عین حال ۳۳ درصد با اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ‌ها مخالفت کردند.

17 آذر 1394، با حضور معاون اول رئیس‌ جمهوری، وزیرجهاد کشاورزی، معاون علمی و پژوهشی ریاست جمهوری و جمعی از معاونین و مدیران عالی ‌رتبه کشوری، اولین فاز نخستین پالایشگاه غلات کشور به بهره ‌برداری رسید.

 

17 آذر 1395، در جریان بررسی لایحه قانون بانک مرکزی، هیات دولت، واحد پول ملی را از «ریال» به «تومان» تغییر داد. واحد پول ملی در متن پیشنهادی از سوی بانک مرکزی «ریال» معرفی شده بود اما هیات دولت در اولین گام این واحد را به «تومان» تغییر داد و ارزش هر «تومان» را ۱۰ «ریال» تعیین کرد.

17 آذر 1397،  رئیس بانک مرکزی روسیه در مصاحبه با «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: در استفاده از شبکه‌های مالی جهانی و سامانه مالی جهانی که روسیه بخشی از آن است مخاطراتی وجود دارد. به همین دلیل ما از سال ۲۰۱۴ سامانه‌های خودمان، از جمله سامانه پرداختی خودمان را توسعه داده‌ایم. داخل روسیه، ما سامانه‌ای برای انتقال اطلاعات مالی ایجاد کرده‌ایم که شبیه سوئیفت است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل