بازدید 6367

جزئیات لایحه بودجه ۹۹؛ نرخ ارز نیمایی ۸ تا ۸۵۰۰ تومان

معاون رئیس جمهور افزود: سعی کردیم کمترین وابستگی را به متغیرهای برون زا همچون صادرات نفت داشته باشیم. حتی نسبت به سال گذشته منابع نفتی را به یک سوم تقلیل دادیم. آن مقداری هم که از صادرات نفت منابعی به دست آید صرف طرح های عمرانی خواهیم کرد. حتی یک ریال در اموری غیر از طرح های عمرانی، استفاده نخواهیم کرد.
کد خبر: ۹۴۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ 07 December 2019

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشریح عناصر اصلی لایحه بودجه ۹۹، گفت: مهم ترین سیاست پیش بینی شده در بودجه سال ۹۹ کل کشور، افزایش قدرت خرید مردم است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه ستاد بودجه ۹۹، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فردا رئیس جمهوری لایحه بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را در قالب ۱۹ پیوست به مجلس تقدیم می کند؛ بودجه سال ۹۹ کل کشور هم بر اساس برنامه اصلاح ساختاری بودجه که از سال گذشته در ۴ محور و ۹ بسته برنامه و پروژه توسط سازمان برنامه و بودجه آماده شد، تهیه گردیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: شاید ویژگی اصلی و متفاوت لایحه بودجه ۹۹ نسبت به بودجه سال های قبل، تاثیر و ملاحظاتی است که شرایط تحریمی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است؛ این بودجه برای اولین سالی است که متقارن با ظالمانه ترین تحریم ها، تدوین شده است. بنابراین از نظر منابع بودجه ای، مخارج، سیاست ها و اهداف، بودجه را با توجه به شرایط مقاومت در برابر تحریم ها تنظیم کرده ایم.

وی گفت: مهم ترین سیاست پیش بینی شده در بودجه سال ۹۹ کل کشور، افزایش قدرت خرید مردم است.

کمترین وابستگی به نفت / درآمد نفت فقط صرف پروژه های عمرانی خواهد شد

وی با اشاره به منابع لایحه بودجه ۹۹، ادامه داد: در منابع تلاش کردیم کمترین وابستگی را در طول تاریخ اقتصادی کشور به منابع نفتی داشته باشیم. تلاش می کنیم از منابع داخلی خود در هر شرایطی که دشمن موقعیتی فراهم کند که کل نفت در محاسبات بودجه ای ظاهر نشود، بودجه را اداره کنیم. الان در شرایطی هستیم که وزارت نفت با همکاری سایر دستگاه ها به نحو شایسته ای می تواند آنچه که حق این ملت است را از بازار به صورت رسمی محقق کند.

معاون رئیس جمهور افزود: سعی کردیم کمترین وابستگی را به متغیرهای برون زا همچون صادرات نفت داشته باشیم. حتی نسبت به سال گذشته منابع نفتی را به یک سوم تقلیل دادیم. آن مقداری هم که از صادرات نفت منابعی به دست آید صرف طرح های عمرانی خواهیم کرد. حتی یک ریال در اموری غیر از طرح های عمرانی، استفاده نخواهیم کرد.

نوبخت گفت: رقم دیگری که از راه واگذاری دارایی های مالی دولت به دست آید، صرف بازپرداخت تعهدات (بدهی ها) طرح های عمرانی خواهیم کرد.

اتصال مرکز ۴ استان دیگر به شبکه سراسری

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پیش بینی کرده ایم، اظهار داشت: با این بودجه می توانیم چند کیلومتر راه آهن جدید در کشور بهره برداری کنیم؛ طبق وعده ای که داده بودیم مراکز استان های همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، ایلام و میانه-بستان آباد را افتتاح کردیم و در سال آینده تلاش می کنیم که مراکز استان های کردستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی را به شبکه سراسری وصل کنیم.

وی افزود: همچنین تعداد زیادی از راه آهن های یک خطه را ۲ یا ۳ خطه خواهیم کرد؛ ۳۰ طرح آبرسانی همچون سد های بزرگ را افتتاح خواهیم کرد، همچنین آزادراه های متعددی را به پایان خواهیم رساند.

رشد ۴ درصدی هزینه ها

نوبخت ادامه داد: در کل بودجه طرح های عمرانی نسبت به سال قبل رشد بیش از ۵ درصدی یافته است؛ البته هزینه های جاری رشد ۴ درصدی داشته است اما از دل این هزینه ها، ۱۵ درصد برای افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان در نظر گرفته ایم.

پیش بینی صادرات ۴۸ هزار میلیارد تومانی نفت

وی گفت: کل صادرات نفت کمتر از ۴۷ تا ۴۸ هزار میلیارد تومان است در حالیکه ما ۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری خواهیم کرد.

نوبخت با اشاره به بخش مصارف لایحه بودجه ۹۹، اظهار داشت: مصارف را در ۲ بخش بر اساس سیاست ها تهیه کردیم؛ در هزینه های جاری برای جبران قدرت خرید مردم، ۱۵ درصد حقوق ها افزایش یافته است، ۶ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفتیم، ۲ هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه بندی کردن فرهنگیان پیش بینی کردیم، یارانه نقدی به مثابه قبل پرداخت می شود و ۳۱ هزار میلیارد تومان یارانه از محل حمایت معیشتی پرداخت خواهد شد.

نرخ ارز نیمایی ۸ تا ۸۵۰۰ تومان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه طرح های عمرانی با اولویت بندی در دستور کار قرار دارند، گفت: مهار تورم را از دو طریق پیش خواهیم برد؛ نخست اینکه ریالی از بودجه از پول پر قدرت تورم زا تهیه نمی شود؛ کالاهای اساسی با همان نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان تامین خواهد شد، حتی ارز نیمایی را در محاسباتمان (غیر از کالاهای اساسی) در حد ۸ تا ۸۵۰۰ تومان در نظر گرفتیم. تلاش است قیمت ارز همچنان در کنترل باشد.

اشتغال و تولید دو هدف دولت در سال ۹۹

وی به اهداف لایحه بودجه ۹۹ اشاره کرد و افزود: اشتغال هدف نخست ماست؛ برای افزایش یک میلیون فرصت شغلی برنامه ریزی کرده ایم و علاوه بر لایحه بودجه برنامه مجزایی به مجلس ارائه کردیم. در مجموع ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد شغل پیش بینی کردیم.

نوبخت ادامه داد: تولید هدف دوم ماست که به صورت ویژه مورد حمایت خواهد بود؛ در مجموع ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دولت و شرکت های دولتی سرمایه گذاری خواهند کرد تا تولید بالا رود و سال بعد از رکود خارج و رشد مثبت اقتصادی را داشته باشیم. البته برنامه جداگانه ای در این خصوص به مجلس ارائه می کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: به رغم شرایط تحریمی، دولت با روحیه قوی برای اینکه کمترین فشار به جامعه منعکس شود، بودجه را تنظیم کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر