بازدید 22095

مجلس را به خاطر ماده ۳۹ قانون برنامه ششم، استیضاح کنید!

بر اساس این مصوبه مجلسیان، احتمالا قیمت بنزین در ایران تا دو سال دیگر باید به حدود ۶ هزار تومان به ازای هر لیتر برسد. در واقع در صورتی که هر دولتی بخواهد مصوبه مجلس یعنی ماده سی و نه برنامه ششم توسعه را اجرا کند، باید در سال ۱۴۰۰ بناگاه قیمت بنزین را از هزار تومان به حدود شش هزار تومان افزایش دهد؛ یعنی افزایشی شش برابر آن هم فقط در یک سال! حال مجلسی‌ها لازم است قدری به عملکرد خود بنگرند، خود را باید استیضاح کنند یا دولت را؟
کد خبر: ۹۴۰۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸ 30 November 2019
تابناک؛ سید مسلم بهشتی نژاد ـ بدون شک پارلمان، نماینده اراده عمومی ملت است. اصولا مجلس تشکیل شد تا در مقابل میل و اشتهای بی پایان دولت‌ها برای بسط قدرتشان، ایستادگی و منافع جمهور را در مقابل دولت نمایندگی کند. پارلمان این وظیفه را با قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون انجام می‌دهد؛ یعنی با قانونگذاری برای دولت‌ها ریل گذاری می‌کند و با نظارت، مراقبت می‌کند که دولت‌ها از این ریل خارج نشوند.

به گزارش «تابناک»؛ اولین شنبه پس از افزایش قیمت بنزین در ایران، با اینکه مجلس تعطیل بود، برخی از نمایندگان مجلس به راه های گوناگون از ارائه طرحی سه فوریتی برای توقف افزایش قیمت بنزین سخن گفتند. برخی مانند محمود صادقی پای را فراتر از این گذاشتند و اعلام کردند که در واکنش به افزایش قیمت بنزین، استعفا می‌دهند. برخی دیگر به علی لاریجانی پیام دادند که نمی‌توانند تا صبح یکشنبه و تشکیل جلسه مجلس منتظر بمانند و درخواست داشتند جلسه‌ای فوق العاده برای عصر شنبه در پارلمان تشکیل شود. هنوز هم برخی از آنان آرام نشده اند و به دنبال استیضاح وزیر نفت هستند؟ به چه بهانه ای؟ افزایش قیمت بنزین که خود آنان، پیش از این دولت را به انجام آن ملزم کرده بودند.

کافی است به اسفند سال ۱۳۹۵ برگردیم، حین بررسی قانون برنامه ششم توسعه کشور، همین نمایندگان به دولت اجازه دادند که از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰، قیمت بنزین کشور را به قیمت ۹۰ درصد فوب خلیج فارس افزایش دهند. نمایندگان در ماده ۳۹ برنامه ششم نوشتند: «به‌ منظور ارتقای عدالت اجتماعی، افزایش بهره‌وری در مصرف آب و انرژی و هدفمند کردن یارانه‌ها در جهت افزایش تولید و توسعه نقش مردم در اقتصاد، به دولت اجازه داده می‌شود که قیمت آب و حامل‌های انرژی و سایر کالا‌ها و خدمات یارانه‌ای را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به‌تدریج تا پایان سال ۱۴۰۰ با توجه به مواد (۱)، (۲) و (۳) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۸ اصلاح و از منابع حاصل به‌صورت هدفمند برای افزایش تولید، اشتغال، حمایت از صادرات غیرنفتی، بهره‌وری، کاهش شدت انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی از خانوار‌های نیازمند و تأمین هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ذی‌ربط در چهارچوب بودجه‌های سالانه اقدام لازم را به‌ عمل آورد.»

در این بند ظاهرا صحبتی از افزایش قیمت بنزین نشده، اما آنجا که می‌گوید: «به دولت اجازه داده می‌شود که قیمت آب و حامل‌های انرژی و سایر کالا‌ها و خدمات یارانه‌ای را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به‌ تدریج تا پایان سال ۱۴۰۰ با توجه به مواد (۱)، (۲) و (۳) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اصلاح کند» ما را ناگزیر می‌کند که قانون هدفمندی یارانه‌ها که اصلاح قیمت آب و حامل‌های انرژی در برنامه ششم بر اساس آن تجویز شده را ببینیم، مخصوصا ماده اول آن را که مربوط به اصلاح قیمت بنزین است.
 
در ماده ۱ قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده است؛

ماده ۱- دولت مکلف است با رعایت این قانون قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند:

الف) قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) کمتر از ۹۰ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد.

بر اساس این مصوبه مجلسیان، احتمالا قیمت بنزین در ایران تا دو سال دیگر باید به حدود ۶ هزار تومان به ازای هر لیتر برسد، در حالی که از سال ۱۳۹۶ تا کنون ـ که سال ۱۳۹۸ است ـ همین مجلس به دولت اجازه افزایش قیمت بنزین را نداده و در صورتی که هر دولتی بخواهد مصوبه مجلس یعنی برنامه ششم توسعه را اجرا کند، باید در سال ۱۴۰۰ بناگاه قیمت بنزین را از هزار تومان به حدود شش هزار تومان افزایش دهد؛ یعنی افزایشی شش برابر آن هم فقط در یک سال!

در حالی که اگر مجلس واقعا شرایط مردم و کشور را درک می‌کرد که در شرایط کنونی توان و تحمل افزایش بنزین به عنوان یک شاخص تورمی در ایران را ندارند، خیلی آسان می‌توانست ماده ۳۹ برنامه ششم توسعه را اصلاح کند. این منطقی نیست که هم به دولت اجازه افزایش قیمت داده شود و هم برای افزایش قیمت، قصد استیضاح او را داشته باشند.

در سالیان گذشته، مجلس هفتم با چنین معضلی روبه رو بود و با ایده تثبیت قیمت ها، ماده سوم برنامه چهارم توسعه را اصلاح کرد؛ فارغ از اینکه آن تصمیم درست بود یا اشتباه. مجلس هفتم به مانند امروز دچار تناقض نشد که هم اجازه افزایش بدهد و هم برای افزایش، به دنبال استیضاح باشد.

حال مجلسی‌ها لازم است قدری به عملکرد خود بنگرند، خود را باید استیضاح کنند یا دولت را؟

این نوشته به دنبال حمایت یا مخالفت با افزایش قیمت بنزین نیست؛ فقط درصدد است با نگاهی به عملکرد مجلس در قانونگذاری و ردیابی تناقضات آنان، به یکی از ریشه ای‌ترین مشکلات کشور، یعنی رویکرد تبلیغاتی به قانون و قانونگذاری در کشور، اشاره‌ای گذرا نماید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۹۴
اگر قیمت دلار را همان 4200 تومان در نظر بگیریم که حقوق کارگران و کارمندان بر اساس آن محاسبه میشود الان قیمت بنزین به فوب خلیج فارس رسیده است با احتساب نرخ دلار 4200 تومانی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
در هنگام مبارزات و مناظره های انتخاباتی چنان وعده های رنگ و وارنگ و آنچانانی به مردم میدن که گویی ناجی مردم و کشور هستن، اما همین که بر صندلی ریاست تکیه میزنند بکلی آلزایمر می گیرند که چه قولهایی بمردم دادن.
زمانی که بنزین می شود 6 هزار تومان در سال 1400 حقوق کارکنان دولت باید 20/000/000 باشد ایا امکان پذیر است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ درآمد کنونی مریم آلان با بنزین 3000 هزار تومان فقط کفاف 5 روز زندگی را دارد اگر دولت دست دزدان بیت المال و غارت گران اختلاصگر را کوتاه کند فشار اقتصادی تا این حد مردم را اذیت نمی کند و دیگر نیازی به گران کردن بنزین نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
اختلاس درسته برادر
محمد بهزادنیا از کرج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
دوست عزیز تو این کشور کسی برای مردم و کارکنان و کارگران احترامی قائل نیست
در ماده 39 برنامه ششم اين جمله وجودنداشت؟"قیمت بنزین کشور را به قیمت ۹۰ درصد فوب خلیج فارس افزایش دهند."نويسنده مطالب فوق اين جمله را از کجا آورده؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
حسینی جان ماده 39رودقیقتربخون لطفا!دراونجااشاره شدکه باتوجه به ماده(1و2و3)قانون هدفمندی یارانه ها!ماده(1)قانون هدفمندی یارانه هاروهم برات آورده!نویسنده هوایی نگفته!دقیقابه همون قوانینی که نماینده های محترم بی حواس قبلاتصویب کردن اشاره کرده!
مجلس ها اصلا میدونن به چی رای میدن؟
با همدیگه یا دولت کل کل میکنن بود، هر چی به ضرر طرف مقابل بود تصویب میکنند
بايد مردم استيضاح كنيد كه به خط و جناح اصلاح طلبان كه تمام امور از جمله شوراي شهر مجلس و دولت در درستان انان است را راي دادند
افرین و اگر همان سال ها این کار را می کردن و افزایش های ارام می داشتند الان نه خبری از پول یارانه بود که به مردم بدهند به خاطر ان و نه بودجه دولت اینقدر کسری داشت
کلا هم مجلس و هم دولت باید کنار بروند به خاطر این کارهای سیاسی که قانونی که درست بود و باعث می شد وضعمون اینقدر خراب نشود
سلام : ایران با ۸۰ میلیون جمعیت، سالانه ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال را برای یارانه انرژی هزینه می‌کند و از این نظر رتبه اول جهان را دارد ! در همین حال کشور چین با یک میلیارد و پانصد میلیون جمعیت سالانه ۴۴ میلیارد دلار بابت یارانه انرژی هزینه می‌کند! یعنی ۱۹ برابر ما جمعیت دارد ولی ۲۵ میلیارد دلار کمتر از ایران برای یارانه انرژی هزینه می‌کند! تعجب‌آور که چه عرض شود؟ تاسف‌آور نیست؟!
- این ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال هزینه می‌شود، یعنی از جیب همه ملت بیرون می‌رود، چه مصرف‌کنندگان بنزین و چه کسانی که بنزین مصرف نمی‌کنند! ضمن آنکه افراد عادی یعنی توده‌های عظیم مردم، در مقایسه با صاحبان ثروت، میزان مصرف بسیار کمتری دارند. این نکته گفتنی است که مطابق آمار موجود ۵۰ درصد یارانه انرژی را ۳ دهک ثروتمند جامعه ایران مصرف می‌کنند.
- به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۷، بودجه عمرانی کشور ۶۲ هزار میلیارد تومان بود و در همان سال ۹۷۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه انرژی هزینه شده بود. یعنی ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور که باید صرف آبادانی و عمران می‌شد، برای یارانه انرژی مصرف شده است!
- میزان مصرف بنزین در ایران دو برابر میانگین جهانی آن است.
- روزانه به طور متوسط ۳۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود، چرا که بهای آن در کشورهای همسایه چند برابر قیمت بنزین در ایران است( به نقل از روزنامه کیهان مورخ 27/8/98). نرخ هر لیتر بنزین در عربستان ۶۲۰۰ تومان، در امارات ۶۴۰۰ تومان، در افغانستان، ۷ هزار تومان، پاکستان ۸ هزار تومان، ترکیه ۱۳۲۰۰ تومان و در کشور‌های پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان و در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان به پول ما فروخته می‌شود.
بر اساس عقل سلیم ومحاسبات منطقی کارشناسان اقتصادی بنا به هردلیلی اگر سهمیه بندی و قیمت بنزین و فرآوردهای سوختی افزایش نیابد،معضل ترافیک پیچیده تر،آلودگی هوا و مرگ و میرناشی از آن بیشتر وبیشتر،قاچاق سوخت بیشتر ،مصرف بی رویه سوخت و بنزین وحشتناکتر می گردد منتهی در قبال افزایش قیمت سوخت دستمزد حقوق بگیران نیز برای ارتقای قدرت خرید آنان قطعاًبایدافزایش یابد.در ادامه باید افزود که حذف فروش نفت خام ازبودجه کشور جلوگیری از رانت، دلالی و ثروت های باد آورده افراد خاص ،قانونی که راه حل کلیدی و اساسی است و اکثر کشور ها پیشرفته و غیر متکی به نفت اجرامی کنند و درایران هم باید ان شاءالله اجراءگردد مالیات بر سرمایه ازجمله مسکن،طلا،ارز خودرو است و موردی که متاسفانه در رده های بالای کشور بعلت نفوذ بعضی ها روی خوش نشان داده نشد مالیات بر سپرده های بانکی بالای افراداست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
جناب پروفسور شما که می فرمایید روزانه به طور متوسط ۳۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود، تابحال از خود پرسیده اید که این حجم عظیم بنزین با چه وسیله ای حمل و از کدام مرزها قاچاق میشود!؟! اولا 30 میلیون لیتر قاچاق نیاز به صدها تانکر حمل سوخت دارد که قاچاق آن امکانپذیر نیست ثانیا این همه نیرو .. چطور نمیتوانند جلوی قاچاق این حجم عظیم سوخت را بگیرند!؟ ثالثا وقتی این همه نیروی کشوری و لشکری از جلوگیری قاچاق 30 میلیون لیتر بنزین عاجز هستند چرا ما مردم باید تاوان کم کاری ها رو بدیم و بنزین برای ما سه برابر بشه بجای اینکه از قاچاق بنزین جلوگیری شود!؟ ممنون میشم به این سه سئوال به طور جداگانه و موردی جواب بدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
دادا خوب اخبار دولتی رو حفظ کردی فقط بدون اگه بنزین 20 هزار هم بشه و غنی ترین کشور جهان هم باشیم بودجه عمرانی کشور زیاد نخواهد شد
ج
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
برای سی میلیون لیتر قاچاق 1500تانکر سوخت با ظرفیت 20هزار لیتر نیاز هست اگر دو روز زمان جهت بارگیری و حمل و تخلیه هم در نظر بگیریم برای هر روز قاچاق به 4500 تریلی نیاز هست این را گفتم که بدانید تمام این آمار سازیها برای هدفی والاتر است
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
یه مشت چرت و پرت یاد گرفتی که تو این چند روز تا حرف از بنزین میشه کپی میکنی تو بخش نظرات.همیشه هم مردم با همه ی نظرات مخالف هستن.تو که اینقدر به آمار کشور مسلطی ،پس چرا به اختلاف فاحش حقوق و دستمزد ما با کشورهای همسایه حتی عراق اشاره نمیکنی.پس کمتر چرت و پرت بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
افراد پولدار در خانه هایی زندگی می کمند که عایق بندی شده

افراد پولدار ماشین هایی دارند که مصرف سوختشان یک سوم پژو پارس و سمند می باشد

قشر متوسط هستند که بیشترین مصرف بنزین رو دارند
حیف که سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین معذور است ، وگرنه ..............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
توهین به کنار; تابناک از انتشار حرف حق هم معذور است
ماده 1 قانون هدفمندکردن يارانه ها در کدام دوره مجلس تصويب شده است؟
ثروت به خاطر تلاطم های بازار به صورت کاملا آسان به دست افراد ثروتمند افتاده است الان سریعتر باید قانون مالیات بر عایدی سرمایه تصویب و اجرا شود تا وضعیت جامعه بالانس شود...
عزیز جان
ان موقع که قانون تصویب شد قیمت فوب خلیج فارس به ریال زیر 2 هزارتومان بود بعد هم قرار به شوک درمانی نبود
انهایی که این تصمیمات را میگیرند در خارج از مجلس و دولت هستند...
احسنت حرف حق و مستدلی زده
برای همینه که چند دهه هست که مجلس الدوله داریم نه مردم سالاری و این یعنی دوگانه رفتاری شایدم هم چندگانه رفتاری
فقط دولت دراین قضیه مظلومند و مابقی غیر دولتی ها و مجلسی ها هوار میکشند برای انتخابات. آیا میشه با سیستم معیوب کار کرد. اصلاحات در همه ارکان ضروری هست تا بحران خطرناک تر نشده
مجلس بی کفایت
باور کنید اگر از خیلی ازین مجلسی ها بپرسید نمی توانند این مصوبه را توضیح دهند
حقوق ها و دستمزدها چطور میشن ؟

فقط برای دولتی ها افزایش حقوق خواهیم داشت
رویکرد تبلیغاتی به قانون و قانون گزاری نکته جالبی بود که به آن اشاره شده است
متاسفانه فاصله و اختلاف زیاد سطح زندگی بین مسولین اعم از مجلس و دولت و لشگری و بنیادها و نهادهای مختلف با اکثریت مردم
و عدم توانایی علمی و اجرایی و خواست و اراده کافی برای برقرار کردن رونق اقتصادی و بهبود شرایط زندگی مردم .
باعث شده تا آنها درک درست و منطقی از اوضاع کنونی اسفبار و فلاکت بار مردم نداشته باشند
لذا امکان و انتظار هر گونه تغییرات اساسی در اوضاع و احوال اقتصادی مردم توسط آنها اشتباه و بیهوده است .
یه دفعه طرفدار دولت شدی تابناک .. چه اتفاقی افتاد ای وسط؟!!
اشکالی که به دولت وارده در نحوه ی اجرای این طرح بود نه خود طرح تابناک! داری مغلطه میکنی و کاملا مشخصه!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
خوب مطلبوبخون عزیز!خوده نماینده هادردوره های قبل چندبارجلوی اجرای قانونوگرفتن!درهمین دوره هم اتفاق افتاده!!یک بارهم که قبل ازاینکه دولت اعلام کنه(پارسال بودیااوائل امسال)موضوع لورفت ودولتیااجراشوتکذیب کردن!!!یه بارهم که میخواستن اجراکنن بخاطرخروج ترامپ ازبرجام وبرگشت تحریمهای آمریکا،شاریطومناسب ندیدن!
آقا از این دور باطل و سفسطه بازی و خسارت زدن به کشور دست بردارید
هر لحظه قیمت دلار در حال افزایش است و قیمت فوب خلیج هیچ معنایی نخواهد داشت جز اینکه هر روز قیمت بنزین را گرانتر کنید
90 درصد فوب خلیج وقتی معنی دارد که ارزش پول ملی ثبات داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
درود بر شما، حق مطلب رو ادا کردی. وقتی در عرض یک سال ارزش پول ملی را به یک چهارم کاهش میدهند دیگر فوب خلیج فارس کاملا بی معنی است. اگر ارزش پول مانند سال 95 بود الان ما قیمت فوب خلیج فارس را رد کرده ایم
ناراحتی مردم که از بنزین ۳۰۰۰ تومانی نیست ناراحتی اصلی مردم اینست که دولت چرا ابتدا دلار را ۳ برابر می کند و باعث بروز مشکلات طاقت فرسا برای کل کشور و مردم می شود. با این شرایط دیگر مردم تحمل گرانی را ندارند. به همین دلیل لازم است مدیریت بانک مرکزی از دست دولت خارج شود
لعنت به این زندگی
مرگ بر خودم که توی ایران بدنیا اومدم
اول دلار گرون میکنید بعد میگید فوب خلیج فارس..خب با دلار ۱۰۰۰ تومان الان کدکم کشور بنزین لیتری ۳ دلار
مجلس خیلی وقته در قعر امور است و نقشش صرفا بیانیه تعریف و تمجیده عین مجلس خبرگان
بسیار واضح است که* از کوزه همان تراود که در اوست.*این مجلس نشین ها که با شکمهای پر و خواب آلوده پشت صندلیهای بزرگ و گشادتر از توانایی خود تکیه میزنند کاملا معلوم بود که آخرش همچنین مصوباتی برای مردم ساده دل و زودباور به ارمغان می آورند..ریشه مشکلات اونجاست که باسواد ها رفتند به دیار غریب و جمعی بیسواد تصمیم میگیرند....
با اجراي قانون برنامه ششم به خصوص قو انين ايثارگري عملا سيستم هاي اداري دچار سردر گمي در اجرا و تفسير شد ضمن اينكه صدها ميليارد تومان براي دستگاه هها و دولت بار مالي ايجاد كرد
مثال : مقطع رزمندگي موضوع جزئ 6 بند ث ماده 88
تنزل پست سازماني موضوع تبصره بند ذ ماده 87
سطح درامد , رفاه و بیکاری مردم چی میشن . یکطرفه به قاضی نروید
قیمت فوب خلیج فارس رو چگونه حساب میکنید. وقتی نرخ ارز ثبات ندارد یعنی ما همیشه در حال بالا بردن قیمت ارز و بعدش بنزین، و بعد دوباره ارز و باز بنزین هستیم و هیچوقت به قیمت فوب خلیج فارس نمیرسیم . زحمت کشیدید. مسئله این هست X+Y=Z حالا هر کس هرچی دلش خواست جای این حروف میزاره و ما هم تماشا میکنیم.
حالا سوال اینجاست که چرا اتومبیل رو به قیمت فوب خلیج فارس نمیدند. یه اتومبیل کم مصرف رو هم باید به ملت به قیمت فوب خلیج فارس بدهند. اینطوری بجای 500 لیتر در ماه 100 لیتر مصرف میکنه و مشکلی هم نخواهد داشت . اما این تبانی بین دولت و مافیای خودرو ساز برای تولید پر مصرف و تحمیل به مردم و از اون طرف گرون کردن دلار-بنزین-دلار- بنزین چرخه درآمد زای باطل دولت هاست که تا انقلاب مهدی ادامه خواهد داشت....
چه زیر ساختی درست کردین که بنزین و ۶هزار تومن تحویل مردم بدین؟
ماشین درست حسابی سوار میشیم؟ حمل و نقل عمومی داریم؟
از همه مهمتر قیمت دستمزد به قیمت فوب خلیج فارس اصلا نزدیک که نه چند کیلومتر باهاش فاصله داره؟
البته مردم جایگاهی ندارن که بخان این حرفارو بزنن تکون بخوری میشی آشوبگر......
به قول ریس جمهور ،در طی این چهل سال ، در ایران تنها مجلس دورهٔ‌ اول بود که با همهٔ‌فشارها بر روی عده ای از نمایندگان ملت ایران به منافع ملی کشور ،و مردم فکر میکردند ، اما عده ای زیادی از همان نمایندگان که به به همان عدهٔ نمایندهٔ حامی منافع ملی فشار می آوردند ،اکنون همگی جزٔ حکومتگران هستند ،و همینها باعث شدند چیزی بنام نمایندهٔ‌مردم نباشد ،و‌مجلسی که منظور نظر تدوین کنندگان قانون اساسی سال ۵۸ بود از حیض انتفاع خارج گردد ،و عده ای گزینشی بعنوان نماینده را جمع آوری کنند ،و عاقبت این شد که نباید میشد ؟،، راستی چه میخواستیم ،، چه شد؟،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
نماینده ها اگر به فکر ملت بودن، دولت رو استیضاح می کردن/
که این دولت به ریش مردم نخنده و نگه من هم خبر نداشتم/
بازی با شعور ملت چیز کمی نیست/
مجلس برای کشورهایی مثل ایران از هر دشمن خارجی بدتر هست
نه تنها از این مجلس و نمایندگان امیدی نیست بلکه از هیچ مجلسی که در آینده تشکیل می شه نباید امید بست
تا زمانی که نظرات استصوابی در کار باشه و نخبگان و دلسوزان را به بهانه این که مثل خودشون فکر نمی کنند خط قرمز روی اسم آنها می زنند نباید امیدی به مجلس داشت
البته نمی شه همه تقصیرهای گردن حکومت انداخت ما هم مقصر هستیم که به چنین کسانی رای دادیم تا زمانی که فقط می خواهیم رای بدهیم تا مهری در شناسامه ما بخوره
وضع همینه
در پایان می گن مجلس عصاره و چکیده ملت هست
یا این جمله از اساس غلطه
یا واقعا مردم مثل نمایندگان هستند که به این ترتیب به نمایندگان نمی توان خرده گرفت چون هریک از ما اگر نماینده بودیم به احتمال مانند همین آقایان رفتار می کردیم
مجلس در بسیاری از این مشکلات اقتصادی و وضعیت پیش آمده مقصر است. اما بسیاری از نمایندگان بجای پذیرش مسئولیت خود و پاسخگویی به مردم سعی می کنند خود را در صف مردم جا بزنند و همه مطالبات را از دولت بخواهند. این در صورتی است که دولت و مجلس هردو مقصرند (باید از دوسال پیش تدریجی اضافه می کردند). خیلی از نمایندگان اصولگرا از اول کاری نداشتند که کدام کار دولت درست است کدام غلط. بلکه فقط برخورد جناحی می کردند هنوز هم همان کار را می کنند.
هرچه می کشیم ، از دست این مجلس ناکارامد است .
همین که پای صندوق های رای نریم خودش یه استیضاح بزرگه
پاسخ ها
عبدالحمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
اگر رای ندهیم عده ایی بی کفایت با چند هزار رایی به مجلس رفته و برای هشتاد میلیون مردم تعین تکلیف میکنند واز خدا این را میخواهند
ناشناس
| Spain |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
تو چه بری پای صندوق چه نری اونی که باید رای بیاره میاره
اینا رو گفتی که آماده ی بنزین 6000 تومنی باشیم؟

به مردم که ربطی نداره
هر وقت بنزین شد 6 تومن یه عده میریزن مملکت رو آشوب میکنن یه عده هم دستگیر میشن یه عده هم طبق روال بعد از چند روز میرن تظاهرات

این وسط مردم هستن که مثل همیشه لال میشن
با توجه به اینکه ارزش ریال بطور پیوسته و طی سالیان در حال کاهش است. اگر قرار باشد. قیمت بنزین با فوب خلیج فارس که بر اساس دلار است مقایسه شود. که تا چند سال دیگر هرلیتر بنزین به صد ها هزار تومان می رسد. یک فکری برای کاهش ارزش پول ملی کنید. وگرنه اش همان است و کاسه همان.
متاسفانه همان طرح تثبیت قیمتها هم جنبه پوپولیستی داشت واین جیغ ودادهای اخیر هم همینطور
وگرنه کیست که نداند مشکلات اقتصادی کشور با این طرحهای دم دستی توزیع یارانه نقدی تثبیت قیمتها و کمک معیشتی حل نخواهد شد
اگر شرایط به این صورت آدمه پیدا کند ۱۰سال دیگر حداقل ۹۰ در صد مردم نیاز به کمک معیشتی دولت خواهند داشت که عملا دولت منابعی برای پرداخت آن نخواهد داشت
افزایش قیمت سوخت ‌و کاهش سایر یارانه ها قطعا درست است

ولی نیاز به یک روش اجرای علمی وبه دور از نگاه انتخاباتی وپوپولیستی دارد که متاسفانه فعلا منافع شخصی نمایندگان اجازه چنین تفکری را نمیدهد
فعلا منافع شخصی به منافع ملی ‌منافع نظام از نظر این افراد ارجحیت دارد
اگرچه همیشه شعار دفاع از منافع ملی سر می‌دهند ولی اگر نبود دفاع حکیمانه مقام رهبری در ماجرای اخیر اینها بار دیگر منافع ملی را قربانی امسال سیاسی و گروهی خود می‌کردند وجلوی افزایش قیمت بنزین را که در نهایت به نفع کشور است میگرفتند تا در آستانه انتخابات رای جمع آوری کنند
تا
چطوره از دولت تشکر هم کنیم؟ ها؟
واقعا که
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
تشکر لازم نیست , اعدامش کنید
یعنی تا ۱۵ ماه دیگه همین سه هزاری هم میشه شش هزار؟!!!! بابا مجلس و دولت ایول دارن والا. بزن اون دست قشنگه رو.
سیاست مداران و قانونگذاران ما حافظه بلند مدت ندارند. آنها به جای قانونگذاری، یک ایده آل ذهنی دارند که در قالب قانون آنرا می نویسند. بنابراین برای اجرای قوانین مختلف کشور از قانون اساسی گرفته تا قوانین پایین دستی، ایران ابتدا باید حداقل به استانداردهای کنونی کشورهایی مثل ژاپن و آلمان و آمریکا برسد تا شاید بعدا بتوان قوانین مصوب مجلس و آرمانهای انقلاب و بسیاری از چیزهای دیگری که برای حاکمان و مقامات بدیهی هستند را اجرایی ساخت. این موارد فقط شامل قوانین نیست در دوران دفاع مقدس 8 سال شعار این بود که برای رسیدن به قدس از کربلا باید گذشت ولی نه کسی به قدس رسید و نه حتی کسی پایش به کربلا رسید. و در پایان جنگ نیز چند ده هزار کیلومتر مربع از خاک ایران هنوز در اشغال عراق بود تا زمان جنگ کویت که عراق تصمیم گرفت از این مناطق عقب نشینی کند. (ولی در رویاهای مسئولین ما و شعارهایشان در روز پایان جنگ حتی یک وجب از خاک ایران در اشغال عراق نبود) ظاهرا این فضای توهم و خیالبافی در تمامی عرصه ها در کشور حاکم است.
در یک دوره ای در زمان قاجار ، روسها مجلس را به توپ بسده بودند .

به نظر میرسد یک بار دیگر این کار انجام شود خوب باشد میلیاردها تومان فقط صرف حقوق نمایندگان و نگهداری

ساختمان مجلس هزینه میشود و خروجی هم ندارد .................جز کار شکنی و سنگ لای چرخ قرار دادن ........ما

که خیری ازمجلس ندیدیم ...................در این مدت 40 سال حتی یک کار هم توسط نمایندگان برای اینجانب انجام

نشده است .............شاید شما چرا !!!
دولت میبایست ،همانگونه که برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی از رهبر معظم انقلاب کسب اجازه بصورت کتبی می نماید برای عدم اجرای ماده ۱ قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز میتوانست درخواست نماید ومملکت را به آشوب نمی کشیدضمنا برخی از برنامه های توسعه ششم نیز هنوز اجرا نگردیده است همانند قانون ششم برای رزمندگان وغیره لطف دولت محترم توضیح دهد از سایت تابناک می خواهم برنامه های که دولت میبایست طبق قانون توسعه ششم اجرا کند و از آن سر باز زده است نیز گزارش تهیه نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
کسب اجازه از رهبری باید بر مبنای قانون باشد. اگر روالی که مد نظر شماست بخواهد به همه عرصه ها گسترش داده شود آنگاه دولت به جای دادن لایحه به مجلس، می تواند با رهبری به توافق برسد و اجازه اجرای لایحه ار از ایشان دریافت کند. رهبری همانطور که از مصوبه سران قوا حمایت کرد و آنرا تأیید کرد قطعا مصوبات مجلس نیز با همان استدلال، مورد تأیید ایشان است. به هر حال رهبری در خصوص افزایش قیمت بنزین و نوع واکنش حاکمیت به حوادث بعد از آن، صراحتا اعلام نظر کرده است و از سران قوا و نیروهای حاضر در صحنه اعتراضات حمایت و تقدیر کرده است.
خوب چشماتو باز کن آقای بهشتی نژاد، توی مصوبه ای که مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین رو داده نوشته با رعایت ملاحظات اقتصادی و اجتماعی نه که همین جوری دل بخواهی پس هر جور حساب کنی باز هم تقصیر دولت هست
یعنی تو کل برنامه ششم توسعه این مطلب عنوان شده که قیمت بنزین به 6000 تومن برسه غیر از این چیز دیگه ای توش نیست پس ببرید بیندازیدش تو سطل زباله .
مردم از اول گفتند که مجلس را تعطیل کنید.
شما شعبات بانک ها را جمع کنید و فقط یک بانک برای مراودات مالی نگهئارید
خواهید دید تورم منفی و تولید رشد پیدا میکنید
چرا همش از افزایش قیمت حرف میزنید.
در برنامه چهارم فکر کنم سالانه 10 درصد افزایش نرخ سوخت داشتیم. که متاسفانه مجلس هفتم و افرادی مانند دکتر توکلی و نادران و حداد عادل با شعار حمایت از اقشار پایین جامعه طرح تثبیت قیمتها را مطرح نمودند و در بلند مدت ضربه اساسی به اقتصاد ملی ایران زدند. بد نیست گزارشی از آن دوره هم تهیه نمایید.
همش فوب خلیج فارس بسه دیگه مگر ما در آمد و دستمزد شاغلین را به فوب خلیج فارس پرداخت میکنیم؟ مگر وقتیکه نمایندگان تصمیم گرفتند در سال 1400 قیمت بنزین بشه 6000 تومن دستمزدها را هم 6 برابر می کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اين مجلس ارزش استيضاح را ندارد
چه فیلمی کردید همرو ها .
قیمت دلار رو درست کنید بعد بگید فوب خلیج فارس ، چه گیری کردیما
استیضاح اینها هزینه بر(نه معنوی -فقط پولی)است .
همه مجلسی ها بله قربان و دنباله روی دولتی ها هستند
نماینده ها از وزیر درخواست استخدام در وزارت نفت می کنند و موضوع حل است. نماینده مجلس تنها دنبال دلالی است .
نود درصد قیمت بنزین با نرخ دلار دولتی حدودا میشه ۲۰۰۰ دو هزار تومان
فردی داشت غرق میشد فرد دیگری کنار ساحل یا رودخانه بود مدام داد میزد « دستت را بده » تا از آب بیرون بکشمت ولی آن شخص مدام زیر آب میرفت و بالا میآمد و فریاد میزد کمک . فردی دیگری رسید و به فرد در حال غرق شدن گفت « دستم را بگیر » تا از آب بیرون بکشمت در این لحظه فردی که در حال غرق شدن بودن فورا دست آن فرد را گرفت و آن فرد توانست او را نجات دهد .نفر اول با تعجب پرسید من که هی گفتم دستت را بده تا نجاتت دهم چرا دستت را ندادی ؟ فرد دوم به حرف آمد و گفت من ایشان را میشناسم ایشان دست بده ندارد و فقط دست بگیر دارد ،باید میگفتی دستم را بگیر تا موفق شوی !!
حالا مسئولین ما هم فقط دست بگیر دارند ، شده به زور هم بگیرند میگیرند !!!مجلس و دولت هم فرق نمیکند ، الان نزدیک به ده سال است میخواهند همسان سازی را اجرا کنند که نکردند و ندادند ولی تا اراده کردند بنزین را سه برابر ، و همه را مجبور به پذیرش کردند ، پولش را هم گرفتند !!!زرنگ تر از اینها کجا میشود پیدا کرد ؟ حالا فکر میکنید ماده قانونی پیش این مسئولینی که علنا بی قانونی میکنند ارزشی دارد ؟ مگر لاریجانی به جای نماینده ها ، برای بنزین تصمیم نگرفت ؟از آنها وکالت داشت ؟ و ...
آقا مجلس ، دولت ، تشخیص مصلحت همه رو استیضاح کنید ، مردم خودشون می‌دونن چه جوری همدیگه رو پاره کنند.
هر کسی پشت بهانه ای مخفی می شود. بازارهای مکاره همه جا هستند. خوب ببینید که چه عده ای یا چه سازمانی از چه کاری سود می برد در حالی که شعار برعکس آن می دهد!! (مثال: فروشنده های تصفیه هوا از آلودگی هوا لذت می برند. پزشکان محترم از ورزش نکردن و عدم سلامتی مردم ناراضی نیستند. سازمان های متولی آب از مصرف بی رویه آب ناراحت نیستند. دموکراسی حقه و بهانه برخی کشورها برای حمله به دیگران شده. مجلس هم نسبت به نظارت بر تاثیر مصوبات خود نابینا شده است. ارزانی بنزین باعث راننده شدن خیلی جوانهای با استعداد مملکت شده است. اعتیاد و سیگاری شدن در جامعه برای خیلی ها بد نیست و خیلی هم مفید است. خیلی سازمان ها خود را حق بجانب دانسته و با پیچیده کردن بازی، از زیر مسئولیت شانه خالی می کنند. مردمی که به دنبال ارزان کردن آب و برق و سوخت موفق می شوند، بعدا دود پیروزیشان به چشم خودشان می رود. درست مثل دانش آموزان عزیزی که از تعطیلی مدارس خوشحال می شوند!) از این موارد صدها مورد دیگر می توان نوشت و خواهشمندم شما هم فکر کنید و پیدا کنید.
از این مجلس و دولت آبی گرم نمیشه.
باید از اقتصاد دان هایی که امتحان پس دادن مشاوره گرفت و واسه این اقتصاد داغون ازشون یه نسخه شفابخش خواست.
همه مشکلات از اونجا ناشی میشه که یه عده فکر میکنن که همه چیز دان هستن و با این توهم اوضاع رو به این حال در آوردن.
من موندم که چرا دولت های ما فرق نخبه رو با پخمه نمیفهمند و جاهاشون رو اشتباه میکنند دائما.
این همه نخبه اقتصادی چرا باید بی ربط ها سر کار باشند و تصمیم نابخردانه بگیرند. یکی ادبیات خونده و شده وزیر راه و یکی مهندسی خونده و شده ...
قرار به استیضاح باشه باید وزیر کشور رو استیضاح کنند که اختیار کار بهش سپرده شده بود و اون به بدترین شکل ممکن انچامش داد و این همه خسارت و تلفات به کشور و ملت تحمیل کرد. این بیفکری وزیر کشور هیچ توجیهی نداره
این مجلس و این دولت را باید با هم به توپ بست
لعنت بر پوپولیسم که 90 درصد مشکلات کشور از همین جا ناشی می شود پوپولیسم یعنی یک قرص مسکن بدی به بیماری که مشکل اساسی دارد هر دولتی که آمد یک مسکن قوی تر داد و در صدد درمان بر نیامد نتیجه آن شد که اکنون آنقدر بیماری پیشرفت کرده که درمان منوط به یک جراحی بسیار سخت است ای کاش برای 1400 کسی بیاید که در دوران رقابتهای انتخاباتی با صداقت و شفافیت با مردم سخن بگوید از لزوم جراحی و مشکلات آن با مردم بکوید نه آنکه در دوران انتخابات بگوید می خواهم پول نفت را سر سفره شما بیاورم یا بگوید می خواهم یارانه بدهم یا بگوید کلید همه مشکلات در دست من است و ....به مردم بگوید مشکلات زمانی حل می شود که همه ی شما با یکدیگر همکاری کنید بیشتر کار کنید صرفه جویی کنید و .....
وقتی مجلس قانون ۹۰ در فوت خلیج فارس را برای بنزین تصویب کرد با قیمت آن روز دلار بود نه با دلار ۱۲۰۰۰ تومان یا۴۲۰۰ تومان
دولت براساس قانون مکلف است حقوق کارکنان خود را متناسب با تورم در هرسال افزایش دهد اما به بهانه کسزی درآمد از این کار سرباز می زند و مجلس و دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور نیز بی خیال عدم اجرای قانون می شوند. اجرای قانون در همه سطوح . تحمیل هزینه های بین المللی به شرط وجود درآمدهای بین المللی برای همه مردم . بنزین مطابق قیمت فوب خلیج فارس ، حقوق و مزایا هم براساس ارزش فوب خلیج فارس. ما باشعوریم.
دنبال جیب خودشان وخوانواده اشان
سلام...
میشه بگی قیمت دلار در سال 95 چندتومن بوده ک واسه خودت بریدی و دوختی ؟! 3000 تومن !!! یعنی ما همین الان اون قانون رو عملا داریم اجرا میکنیم...پس الکی خورده نگیرید...قانون باید اصلاح بشه ولی غرض ورزی نکنید جناب تابناک
قانون رو کامل بخونید که میگه با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و لحاظ نمودن کیفیت حامل‌ها. یعنی وقتی شرایط مملکت و ملت اینجوری شده و اینم کیفیت بنزینه که داره ملت رو به کشتن میده بیجا میکنن گرون کنن.
آقا یکی هم که حتی در ظاهر از مردم حمایت کرده تخریب میکنید؟ این قانونی که شما ازش صحبت می کنید در سال 95 بوده قبل از رشد دلار، قبل از مدیریت بهینه دولتمردان در مقابل با تحریم ها.
لطفا اگر این طور و بدون در نظر گرفتن تمام جوانب اظهار نظر غیر کارشناسی می کنید بفرمایید پس بخاطر عدم اجرای ماده 150 قانون برنامه چهارم که مقرر نموده است در طول اجرای برنامه باید حقوق کارکنان به میزان تورم افزایش یابد و افزایش پیدا نکرد چه کسی و یا چه ارگانی را استیضاح کرد لطفا حد اقل مطلبی را قید می کنید تمام جوانب را در نظر بگیرید و به قول معروف نباید کیلویی اظهار نظر کرد
لطفا چیزی راجع به دروغ هایی که صدا سیما پخش میکنه بگین تورو خدا. آمنه سادات ذبیح پورو که ملتو آتیش میزنه مگه خر گیر آوردین ملتو آخه. این چه گزارشی بود امشب پخش شد؟؟؟ واقعا دارین دیوونه میکنین آدمو
من در سامانه ۶۳۶۹ثبت نام کردم چند روز جواب پیامم نیامده کارگر هستم
چه ربطی به هم داشت ،
همه مشلات از چهار برابر شدن قیمت دلار شروع شده است ، وگرنه با همان دلار ده تا سه هزار تومانی ، این مصوبه مجلس هم قابلیت اجرا پیدا می کرد هم به مردم فشار وارد نمی شد
فقط با داد زدنشون میخاند مردم را فریب بدند که احتمالا اشتباه کرده اند!!!
افتصاح ترین طرح مجلس, طرح تثبیت قیمتهابود! که باهدف فریب مردم وانحراف افکارعمومی انجام شد! والان هم دوباره تکرارمیشود!!!!
متوجه نمیشم یغضی متوجه این امر نیستند که:
فروش 4 مبلبون بشکه نفت را از دست داده ایم
باید مقاومت کنیم
والسلام
جالبه درآمد مردم به ریال و ناچیزه ولی قیمت بنزین را با دلار و فوب خلیج فارس و کشورهای عربی محاسبه میکنند که درآمد مردمشون چند برابر درآمد ماست
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی