بازدید 7430

"پیشنهاد غافلگیرکننده" دوحه به ریاض در سفر غیرعلنی وزیر خارجه قطر به عربستان

هنوز مشخص نیست که آیا این سفر که نخستین بار از سوی روزنامه وال استریت ژورنال از آن خبر داده شد، شامل دیدارهای رودر رو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز بوده یا خیر.
کد خبر: ۹۴۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ 29 November 2019

منابع اعلام کردند که وزیر خارجه قطر در سفری اعلام نشده طی ماه میلادی گذشته به ریاض رفته بود.

به گزارش تابناک، به نقل از خبرگزاری رویترز، این سفر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر به ریاض طی ماه گذشته میلادی برای دیدار با مقام‌های ارشد عربستان انجام شد.

هنوز مشخص نیست که آیا این سفر که نخستین بار از سوی روزنامه وال استریت ژورنال از آن خبر داده شد، شامل دیدارهای رودر رو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز بوده یا خیر.

در همین حال، یک مسئول عربی در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی طی این سفر به ریاض پیشنهاد غافلگیرکننده‌ای برای پایان دادن به اختلافات میان دو کشور داد.

وی تصریح کرد: این وزیر قطری به آنها گفت که ما آماده قطع روابط با اخوان المسلمین در مقابل ازسرگیری روابط میان قطر و عربستان هستیم.

از سوی دیگر، کریس مورفی، سناتور آمریکایی گفته که سفر وزیر خارجه قطر به عربستان یک اقدام مهم است که نشان دهنده آمادگی دو کشور برای گفتگو محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: "دستکم، فکر می‌کنم که به نظر می‌رسد عربستان صادقانه تلاش می‌کند تا راهی را برای برون رفت از این بن بست با قطر بپیماید".

عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر در ژوئن 2017 قطع کرده و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند.

کویت و آمریکا تلاش کرده‌اند تا بین دو کشور میانجی‌گری کنند.

یکی از منابع آگاه اعلام کرد که ایالات متحده و کویت تمایل دارند که این تنش کاهش یابد و این دو کشور به اعتمادسازی مجدد میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کمک کرده‌اند.

نامه عمان به قطر

از سوی دیگر و در حالی که گزارش‌هایی از سفر محرمانه وزیر قطری به ریاض مطرح می‌شود، قطر پنج شنبه شب پیام مکتوبی را از سوی عمان دریافت کرد.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نامه‌ای را از یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان دریافت کرده است.

وزارت خارجه قطر تصریح کرد که در این نامه، به روابط دوجانبه میان دو کشور و راه‌های تحکیم مناسبات پرداخته شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر