بازدید 18579
همزمان با بحران بیمه؛

۲.۶ میلیارد تومان وام قرض الحسنه به گروهی از اهالی سینما!

شیوه انتخاب این سینماگران از میان چند هزار عضو خانه سینما و همچنین مبنای تعیین ارقام پرداختی ـ که میان ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون در تناوب است ـ مشخص نیست. سازمان سینمایی و صندوق اعتباری فرهنگ و هنر در ماه‌های اخیر با نقد‌های جدی صنوف سینمایی پیرامون عدم پرداخت حق بیمه شان و مشکلات درمانی که برای سینماگران پیش آمده بوده، مواجه بوده و هستند.
کد خبر: ۹۴۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸ 26 November 2019

2.6 میلیارد تومان وام قرض الحسنه به گروهی از اهالی سینما!در شرایطی که صنوف سینمایی نسبت به عملکرد سازمان سینمایی و صندوق اعتباری فرهنگ و هنر نسبت به عدم انجام وظایف حداقلیِ این نهادها یعنی اعمال بیمه‌ها معترضند و این اعتراض را در قالب نامه‌هایی اعلام کرده‌اند، اسنادی به دست «تابناک» رسیده که نشان می‌دهد موسسه سینماشهر از طریق صندوق اعتباری فرهنگ و هنر به گروهی از سینماگران بیش از ۲.۶ میلیارد تومان سهمیه برقرار شود.

به گزارش «تابناک»؛ بر اساس اسناد تازه که سرویس فرهنگی «تابناک» مورد ارزیابی قرار داده، موسسه سینماشهر سازمان سینمایی به ده‌ها تن از اهالی سینما که عمدتاً از دو صنف عکاسان و صدابرداران متمرکز هستند، دست‌کم ۲.۶ میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام قرض الحسنه از طریق صندوق اعتباری فرهنگ و هنر داده است؛ وام‌هایی که در برخی نامه‌ها تاکید شده بنابر مصوبه برخی انجمن‌های صنفی پرداخت می‌شود و ظاهراً قرار است با ارائه پیش فاکتور به این سینماگران اختصاص یابد.

با این حال آنچه پرسش‌برانگیز است، کیفیت تعیین این صنوف و این اشخاص است، چرا که قاعدتاً اگر قرار بر چنین حمایت‌هایی باشد، بسیاری از صنوف و چهره‌های مطرح سینمایی متقاضی هستند. به همین دلیل شیوه انتخاب این سینماگران از میان چند هزار عضو خانه سینما و همچنین مبنای تعیین ارقام پرداختی که میان ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون در تناوب است، مشخص نیست. سازمان سینمایی و صندوق اعتباری فرهنگ و هنر در ماه‌های اخیر با نقد‌های جدی صنوف سینمایی پیرامون عدم پرداخت حق بیمه شان و مشکلات درمانی که برای سینماگران پیش آمده بوده، مواجه بوده و هستند.

2.6 میلیارد تومان وام قرض الحسنه به گروهی از اهالی سینما!

بیست و چهار صنف سینمایی به وضعیت بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر با صدور بیانیه‌هایی اعتراض کردند. در بیانیه اول که به امضای سیزده صنف آمده و بعد به مرور یازده صنف دیگر نیز به آن پیوستند، آمده بود: «بی‌اعتنایی شگفتِ «صندوق اعتباری هنر» به اعتراض‌ها در باره شیوه‌ی خدمت رسانی‌اش نشان از این پدیده‌ی زشت دارد که مدیران صندوق برای سلامت و جان و روان افراد تحت پوشش‌اش ارزشی قائل نیستند. ریال‌ریال دستمزد ماهانه مدیران صندوق اعتباری هنر برای این است که خدمتی در خور به هنرمندان ارایه دهند و بدون انجام این‌ خدمت علتِ وجودی ندارند.

انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران در بیانیه‌ی پیشین، نارضایتی اعضایش از بیمه تکمیلی و روند بازپرداخت هزینه‌های درمانی را اعلام کرد. انتظار داشتیم مدیران صندوق اعتباری هنر ناکارآمدی‌هایشان را اصلاح کنند که تا الان تغییری مشاهده نکرده‌ایم. این‌بار به همراه صنوف دیگر و همدلی هیات‌‌مدیره و مدیرعامل خانه‌سینما منتظریم با اقدام سریع مدیران خانه‌سینما این بی‌اعتنایی غیرقابل تحمل صندوق اعتباری هنر به پایان رسد. حداقل 9 ماه تا اتمام این دوره‌ی قراردادِ بیمه تکمیلی باقیمانده است. راهی پیدا کنید که بیش از این اعضای خانه سینما تحت فشار و بی‌پناه نباشند.»

باید پرسید اگر صندوق اعتباری فرهنگ و هنر از منابع کافی برای پرداخت چنین وام‌هایی به برخی سینماگران برخوردارند، چرا این رقم درشت صرف امور حیاتی‌تر نظیر پرداخت بموقع بیمه و سایر خدمات رفاهی و درمانی اهالی سینما نشده و پرداخت بی‌سروصدای این وام‌ها اختصاص یافته است؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر