بازدید 14551
درآمد ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل حذف رانت شرکت‌های بزرگ؛

چرا دولت به جای افزایش قیمت بنزین به سمت حذف رانت شرکت‌های بزرگ نرفت؟

معاون سابق امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: در صورتی که حذف یارانه‌های پنهان از خوراک شرکت‌های بزرگ از جمله پتروشیمی‌ها و فولادی‌های کلید می‌خورد، حاشیه سود در آن‌ها پایین می‌آمد. بیشتر سهام این دو صنعت نیز متعلق به دولت و صندوق‌های بازنشستگی است. در آنجا نیز با کسری بودجه مواجه می‌شدیم و تفاوتی حاصل نمی‌شد.
کد خبر: ۹۳۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 25 November 2019
تابناک اقتصادییک پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: اگر دولت به جای افزایش قیمت بنزین، رانت هایی چون گاز ارزان، نفت ارزان، برق ارزان و سنگ معدن بسیار ارزان را ـ که به بنگاه‌های صنعتی و معدنی که عمدتاً خصولتی هستند می‌دهد ـ قطع می‌کرد، درآمدی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان (برابر با بودجه دولت) نصیبش می‌شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ سال جاری در حالی آغاز شد که درآمد‌های نفتی دولت با تشدید تحریم‌های نفتی در اردیبهشت ماه به شدت کاهش یافت. این کاهش درآمد‌های نفتی موجب شد تا درآمد‌های بودجه‌ای به شدت کاهش یابد و دولت با کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در سال جاری رو به رو شود. با این وضعیت و با توجه به توصیه‌های رهبر انقلاب مبنی بر انجام اصلاحات ساختاری در بودجه، سازمان برنامه و بودجه تصمیم گرفت تا وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی را در سال آینده تا حد امکان کاهش دهد. در همین راستا، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای در هفدهم مهر ماه ۱۳۹۸ گفت: سه منبع جایگزین نفت خواهد شد؛ ما از حجم قابل توجهی از یارانه‌های پنهانی که در حامل‌های انرژی وجود دارد می‌توانیم استفاده کنیم و بخش دیگر که عمده کار ماست مالیات‌هاست. بخش دیگر از درآمد‌های جایگزین نفت نیز از محل مولدسازی به دست می‌آید که آن نیز به تصویب رسید.

همان گونه که ملاحظه می شود، یکی از گزینه‌های جایگزینی درآمد‌های نفتی در سال آینده حذف یارانه‌های پنهان عنوان شده است. طبق بررسی‌های انجام شده، حجم یارانه‌های پنهان پرداخت شده در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۶۴۹ هزار میلیارد تومان برآورده شده که بیش از ۹۲ درصد، معادل حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از کل یارانه‌های پنهان پرداختی مربوط به حامل‌های انرژی شامل فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و برق است. سهم یارانه پنهان پرداختی به بنزین از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی به حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان (۲۰ درصد) بوده است.

چرا دولت بجای افزایش قیمت بنزین به سمت حذف رانت شرکت‌های بزرگ نرفت؟

با آغاز افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین در ۲۴ آبان ماه سال جاری، به رغم آن که دولت هدف از اتخاذ و اجرای این تصمیم را حمایت از ۱۸ میلیون خانوار ایرانی اعلام کرد، ولی برخی کارشناسان دلیل اصلی افزایش و سهمیه بندی قیمت بنزین را تأمین بخشی از کسری بودجه دولت در سال جاری عنوان کردند. دلیلی که با صحبت‌های محمدباقر نوبخت مبنی بر حذف یارانه‌های پنهان به جهت جایگزینی آن با درآمد‌های نفتی در هفده مهرماه سال جاری همخوانی دارد.

میزان رانت اهدایی دولت به شرکت‌های بزرگ چقدر است؟

احسان سلطانی پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین هدفی جز تامین کسری بودجه دولت نداشته است، گفت: طبق آمار گمرک در سال گذشته ۱۱۸ میلیون تن (به ازای هر ایرانی ۱.۵ تن) صادرات غیرنفتی داشتیم. ۴۰ میلیون تن از این صادرات غیرنفتی، خاک، شن، ماسه و مواد معدنی با ارزش صادراتی کمتر از ۵۰ دلار در تن بوده است؛ یعنی عملاً ۴۰ میلیون تن صادرات غیرنفتی را به قیمت بسیار ارزانی انجام داده ایم.
 
وی ادامه داد: ما حساب کردیم که تنها یارانه سوخت حمل و نقل این ۴۰ میلیون تن صادرات غیرنفتی بیش از درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی است که دولت قرار است از محل افزایش قیمت بنزین به دست آورد. اگر دولت همین رانتی که از طریق یارانه سوخت جهت حمل و نقل کالا‌ها به شرکت‌های صادراتی می‌دهد را قطع کند، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد.
 
سلطانی ادامه داد: همچنین اگر دولت رانت هایی چون گاز ارزان، نفت ارزان، برق ارزان و سنگ معدن بسیار ارزان که به بنگاه‌های صنعتی و معدنی که عمدتاً خصولتی هستند می‌دهد، قطع کند، حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان (برابر با بودجه دولت) درآمد نصیبش خواهد شد؛ بنابراین، می‌توان گفت، حذف این رانت‌ها از شرکت‌های بزرگ می‌توانست حدودا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد داشته باشد که این مبلغ تقریباً شانزده برابر درآمد‌های حاصل از افزایش قیمت بنزین (۳۰ هزار میلیارد تومان) بود.

پس چرا دولت حذف یارانه‌های پنهان را از حذف رانت‌های اهدایی سوخت به شرکت‌های بزرگ از جمله پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها کلید نزد؟

علی سرزعیم معاون سابق امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی مصاحبه‌ای در ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۸ در پاسخ به این پرسش گفت: در صورتی که حذف یارانه‌های پنهان از خوراک شرکت‌های بزرگ از جمله پتروشیمی‌ها و فولادی‌های کلید می‌خورد، حاشیه سود در آن‌ها پایین می‌آمد. عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: بیشتر سهام این دو صنعت نیز متعلق به دولت و صندوق‌های بازنشستگی است. در آنجا نیز با کسری بودجه مواجه می‌شدیم و تفاوتی حاصل نمی‌شد.

با توجه به این صحبت‌ها می‌توان این گونه نتیجه گرفت که دولت به رغم آن که با حذف رانت‌های اهدایی به شرکت‌های بزرگ می‌توانست شانزده برابر افزایش قیمت بنزین درآمد کسب کند، به دلیل آنکه سهام این شرکت‌ها عمدتاً متعلق به خود دولت و صندوق‌های بازنشستگی است و همچنین با حذف این رانت‌ها حاشیه سود در این شرکت‌ها پایین می‌آمد و با کسری بودجه مواجه می‌شدند؛ بنابراین، دولت گزینه حذف یارانه‌های پنهان سوخت را از افزایش قیمت بنزین کلید زد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۱
تبریک به دولت روحانی که گفته بود:«افزایش قیمت بنزین باعث کم شدن مصرف میشود». مصرف بنزین از 94 میلیون لیتر به 105 میلیون لیتر افزایش یافت. عجب کاهشی!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
مردم وقتی دیدند بنزین سهمیه دارند کارت سوخت خود را به دلالها به مدت یکسال پیش فروش کردند تا از این طریق بتوانند یه پولی گیرشان بیاد و به دردی بزنند و هم طرفی که دلال بنزین بسمت کشورهای همسایه هست یک سودی بکند . شنیدها از این هست که قاچاق بنزین شدت بیشتری گرفته است
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
چنین مدیرانی داریم دیگه . بنزین رو گرون میکنن چون فک میکنن مصرف کم میشه یعنی فک میکنید مردم دیگه ماشین استفاده نمی کنن بعد میبینن مصرف کم نشد هیچ بیشتر هم شد . حالا اینهمه آشوب و خرابی رو کی میاد جران کنه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
چون سود خیلیها تو این درامدهای کاذبه دولت و مجلس هست حاضر نیستند با مالیات سنگین پول دلالان و سودجویان رو از این بازار خارج کنند

فقط مالیات بر عایدی سرمایه می تواند جلوی سرمایه های بادآورده ای که روز به روز قصد بزرگ شدن دارد را بگیرد
چیزی از عمر مجلس فعلی باقی نمانده و اگر فقط همین یک قانون را تصویب و الزامی کنند بزرگترین کار در این 40 سال را انجام داده اند.
ناشناس
| Germany |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
میخوان نشون بدن که مردم افزایش قیمت رو پذیرفتن.
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
چون بیشتر تاکسی هل وانت ها دارند سهمیه هاشون رو
میفروشن
جوابش واضح است: این شرکتها و اشخاص پشت آنها، گردنشان کلفت میباشد. درحالیکه گردن عموم ملت ایران، نازکتر است!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
دلیل اصلی مشکلات بسیاری از مردم سیاست های اشتباه مسولین هست
قشر مرفه جامعه روز به روز در حال بیشتر شدن دارائی شان هستند چون تورم به راحتی ثروت آنها را چند برابر می کند

قوانین کشور ژاپن درباره دارائی ها را مطالعه بفرمایید و ببنید چگونه قانون از یک حد مشخص بیشتر هیچ کسی نمی تواند ثروت اندوزی کند و مدام کشور را با سرمایه های باد آورده دچار تنش کند و خودش سود ببرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
دقیقا. خودیها مالیات نمیدهند.
ناشناس
| Germany |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
بزرگوار - چاقو دسته خودش رو نمیبره
و حفظ این یارانه های پنهان یعنی کمک به هیئت مدیره های ضعیف برای توجیه عملکرد ضعیف تر و دریافت پاداش های کلان به دلیل عملکرد از جیب مردم!!!
چون اونها خودیند ما نخودی
ذی نفع ها اجازه نمی دادند چون قدرتشان بیشتر است شما پیدا کنید پرتقال فروش را
مادامیکه دولتها بجای ارائه خدمت بفکر درآمدزایی باشند همین آش است و همین کاسه. بیشترین سود از گرانیها بخاطر مالیات ارزش افزوده و سهم دولت در شرکتهای تولیدی متعلق به دولت است.
اینترنت موبایل چه شد؟
چون زورش به اونا نمیرسه اما به مردم میرسه
جواب سوال روشن است . چون مظلوم تر از مردم یعنی کارگر و کشاورز و کارمند و .........وجود ندارد .بقیه را که دولت

زورش نمیرسد ...مثل بازاریهای بزرگ تهران و شهرهای بزرگ دیگر آنهادارای هزاران میلیارد تومان املاک و مستغلات و پول

نقد دارند ..........اینجانب که یک حقوق بگیر هستم دولت فورا" هر ماه بیمه و مالیات را برمیدارد البته حدالاقل حقوق که مالیات ندارد .....

20 میلیون کارمند و کارگر در کشور هست که بیمه و مالیات میدهند ...........

20 میلیون 300 X مساوی است با 6 هزار میلیارد تومان در ماه . این پول ها در کجا هزینه میشود ؟ و نهایتا" در ظرف

10 ماه میشود 60 هزار میلیارد تومان که میشود بهترین بیمارستان ساخت ...........بهترین جاده را ساخت کرد


بهترین مسکن ساخت و پولش را از مردم هم گرفت ...و مدرسه ساخت و دانشکاه ساخت ...........
اون شرکتا خودین... این مردم هستند که باید پول تو جیبی این فرشته های آسمانی رو با فشار کمر شکن بدهند
ملت دم دست هستن...
چون شرکت های بزرگ متعلق به خودشون هستند.
اول تعریف درست و صحیح کلمه دولت را برایمان توضیح دهید که ببینیم چنین نعمتی داریم یا نه .
چرا نرفت چون شرکتهای بزرگ دستشان به جاهای بزرگ بند است و مثل مردم نیستند که نه قانون و نه مسئولین حرف آنها را بر نمی تابند و همیشه این مردم هستند که تاوان سواستفادهای بزرگ و رانت ها را بایدبپردازند ساده ترین و در دسترس ترین راه همانا جیب خالی مردم است که باید خالی تر گردد-چون در نظر مسئولین همیشه مردم محکوم و از هیچ حق و حقوقی برخوردار نیسند
شرکتهای پتروشیمی برخیشون ازعمر۱۰سال ازمالیات معافشون گذشته اما بازم معاف از مالیات شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
بله خب فقط پزشکا مهم بود که مالیات بدن.بقیه اشکالی نداره
چون دست دولت در جیب مردم است! البته مانند دولت های قبلی
چون رانت خوار از خودشان است
مردم که مهم نیستن
یک کلام ؛ زورش نمیرسد ...
دولت راحت ترين كار ممكن را انجام داد، گذاشتن بار سنگين هزينه هاي دولت و كشور بر دوش مردم بينوا با افزايش قيمت بنزين و حذف اختلاف قيمت توليد كننده و مصرف كننده ، همان پرداخت سوبسيد خودمان، و همچنين افزايش ماليات تا حد امكان. پرداخت يارانه هم رسما دردي را دوا نميكند هيچ تورم ناشي از افزايش نقدينگي هم بلاي جان اقتصاد رو به موت ايران خواهد شد.
خدایا شاهد باش .....
چون زورش به گردن کلفتا نمیرسه فقط به مردم میرسه
چرا دنبال راهکارهای پیچیده و زمان بر می رید ، اگر دولت همین امروز دو کارخانه سایپا و ایران خودرو رو تعطیل و یا خط تولید آن را با تکنولوژی روز عوض کنه ، می تونه خودرو هایی با مصرف هر 100 کیلومتر 3 لیتر بنزین را وارد کند و یا خودروهایی کم مصرف تولید کند زیر 4 لیتر در هر 100 کیلومتر ، اونوقت مصرف سوخت کشور باز 105 میلیون لیتر در روز به زیر 35 میلیون لیتر در روز کاهش پیدا می کرد و تاثیر زیادر بر کاهش آلودگی هوا و سلامت مردم می ذاشت و کلی میتونستیم بنزین بفروشیم به کشورهای همسایه در بازارچه های مرزی و دلار وارد کشور کنیم . با خودروهای پرمصرف هر 100 کیلومتر 10 تا 15 لیتر کنونی حرف از کاهش مصرف سوخت بیهوده و بی اساس است ، داریم دور باطل می زنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
به فرض که محاسبات شما صحیح باشد، دولت باید با این 20 میلیون ماشین و موتور سیکلت چه کار کند، مصرف ان ها را چگونه کم کند؟؟؟ اانتظار داری موتور اون ها رو هم کم مصرف کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
خودشون هم میدونن ولی چون سود لایزال براشون داره اهمیت نمی دن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
وقتی برخی مدیران سطح بالای شرکت تعهد به خدمت ندارند و فقط بزرگ شدن جیبشان برایشان مهم است نتیجه اش این مشود!!!
وگرنه ایران در وضعیت کنونی با انحصاری که برای خودرو به وجود آماده بزرگترین رشد را می کرد....
چون ژن برتر ها از روسای این شرکت ها هستند
خوب مسلم است این کار در حکگم خود زنی است، چرا دولت چنین کاری بکند؟ ...
عزيزم آدم به خودش ضرر نمي زنه
نفت مال ملت ایران است و باید ارزان تحویل شود ما صاحب این کشوریم نه خریدار خارجی اقای روحانی کجایییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟
وقتی قاچاق سوخت بیشترین سود رادارد گران شدن بنزین فقط راه را اسان تر می کند برای قاچاق به این معنی که پولشو بده مستقیم ببر .... کسری بودجه حل مییشه برای مردم هم 1500 تومنی هست با گاز ...بنزین فقط 500 گرون شده .. سهمیه تو بزن حرف مفت نزن . قرار نیست هرچی خاستی بزنی ...
سلام، ای کاش چهل سال پیش به این فکر می افتادم ، اینکه ما پر مصرف ترین کشور دنیا هستیم شک نکنید ، اینکه کار مفید در کشور ما 22 دقیقه است شک نکنید مسئولین جواب بدهند چرا فروش نفت صرف سرمایه گذاری و ایجاد شغل در جهت تولید و توسعه کشور نشد ؟ کشور ما مگر کم سر مایه داشت ؟چرا کشورهای دیگر با تحریم دچار بحران نمی شوند ؟ باید حتما تحریم بشویم که بفکر بیفتم ؟ ...
چون شرکتهای بزرگ وابسته به نهادها و بنیادهایی هستند که به هیچکس پاسخگو نیستند.
یعنی دیگه نت موبایل به تاریخ پیوست؟
راه صرفه جویی و کم کردن کسری بودجه حذف موسسات تاسیس شده از ردیفهای بودجه است
بله ، چرا از موسسات معاف از مالیات ، مالیات نمیگیره؟چرا حقوقهای بالای ۲۰ میلیون کم نمی کنه، طرف مدیر اداره دولتیه سفرهای شهری شو با پژو می‌ره سفرهای تفریحی شو با سانتافه یه وانت پیکان خریده انداخته گوشه پارکینگ از سوختش برا سانتافه استفاده کنه، بعد میگن گرونی بنزین به نفع قشر محرومه که مثلا با هزارتا قرض و قوله یه وانت مدل پایین خریده باهاش کاسبی کنه.
به راحتی مشکلات قابل حله، فقط کسی نمی خواد حل کنه
باگران شدن بنزین بقیه کالاهاهم گران شد
به زودی طلاق هاافزایش پیدامیکنه
صندوق های بازنشستگی معضل بزرگ اقتصاد ایران هستند؟
مشکل اونا رو نمیشع حل کرد؟
نمی‌فهمم مطلب واقعیه یا طنزه!
کسایی که کامنت گذاشتن چرا مقاله رو تا انتها نخوندن؟!
بابا جان ، میگه چون اونا دولتی هستن و حاشیه سودشون پایین میاد و باز چیزی عاید دولت نمیشه و همچنان کسری بودجه پابرجاست !
به عبارت دیگه دولت یا باید از بنگاه های خصوصی کسری بودجه ش رو جبران کنه ، یا از جیب مردم !
جواب سوال تیتر کاملا روشن است: چون در اینصورت، منافع بعضی اشخاص قطع میشد
به نظرم دولت مردم رو از خودش میدونه و باهاشون راحت تره ولی با اونا رودرواسی دارن
خودت می گی شرکت بزرگ! یعنی کسی که دولت نمی تونه بهش بگه بالای چشمت ابروست
اسان ترین راه جیب مردم است
رانت شرکتهای بزرگ متعلق به آقازاده هاست مگر میشود حرفش را هم زد؟؟؟
خیلی واضح است چون از پسشون بر نمی ایند
مثل معروف ميگه از نخورده بگير بده به خورده!
پاسخ ها
بهلول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
جون داداش؟
مگه جلوی قاچاق بنزین و تونستند بگیرند که بتونند رانت و حذف کنند
مالیات مالیات مالیات،تنهاترین راه خصوصا شرکت های بزرگ،همه بدون استثنا،همه،همه،پول نفت فقط ذخیره،حفظ ارزش پول ملی از نون شب واجب تره،
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها