بازدید 27236

گمانه زنی در مورد ارقام کلیدی بودجه ۹۹ / از قیمت دلار تا حذف یارانه حامل‌های انرژی

اگر در لایحه بودجه ۹۹، نرخ دلار ۸ هزار تومان، میزان صادرات نفت روزانه ۵۰۰ هزار بشکه و قیمت هر بشکه نفت ۵۰ دلار در نظر گرفته شود، پیش بینی می‌شود، میزان درآمد‌های نفتی ایران در لایحه بودجه سال آینده، رقمی حدود ۹۴.۹ هزار میلیارد تومان باشد.
کد خبر: ۹۳۸۷۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴ 21 November 2019

اگر در لایحه بودجه ۹۹، نرخ دلار ۸ هزار تومان، میزان صادرات نفت روزانه ۵۰۰ هزار بشکه و قیمت هر بشکه نفت ۵۰ دلار در نظر گرفته شود، پیش بینی می‌شود، میزان درآمد‌های نفتی ایران در لایحه بودجه سال آینده، رقمی حدود ۹۴.۹ هزار میلیارد تومان باشد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بنا به روال قانونی، تنها پانزده روز دیگر زمان برای تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس مانده است و دولت باید این لایحه را تا پانزده آذرماه تقدیم مجلس کند. بودجه سال ۱۳۹۹ بودجه‌ای خاص است، چون دولت برای اولین بار اصلاحات ساختاری را برای تدوین این لایحه در نظر گرفته و قرار است طبق گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، هزینه‌های جاری کشور از درآمد‌های نفتی جدا و تمام درآمد‌های حاصل از صادرات نفت به بودجه‌های عمرانی کشور تزریق شود. همچنین چشم و امید هزینه‌های بودجه‌ای سال ۱۳۹۹ عمدتاً به درآمد‌های مالیاتی است و قرار است بار هزینه‌ای دولت در بودجه نیز با اصلاحاتی چون اصلاح نظام یارانه‌های پنهان سبک‌تر شود؛ موضوعی که از چند روز پیش با اصلاح قیمت بنزین رسماً کلید خورد.

در این مطلب سعی می‌شود تا گمانه زنی‌هایی را پیرامون ارقام مهم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ از طریق مصاحبه‌ها و مطالب نوشته شده در پانزده روز مانده به تقدیم آن به مجلس داشته باشیم.

پیش بینی درآمد ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات‌ها در بودجه ۹۹

با اعمال تحریم‌های شدید بر صادرات نفت ایران و متعاقب آن کاهش درآمد‌های نفتی، دولت در بخش درآمد‌های بودجه عمده تمرکز خود را بر افزایش درآمد‌های مالیاتی قرار داده و قرار است درآمد‌های مالیاتی در سال آینده از طریق جلوگیری از فرار‌های مالیاتی ـ که حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود ـ لغو معافیت‌های مالیاتی که به گفته امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی، ۳۵ درصد از اقتصاد کشور را شامل می‌شود و همچنین تصویب و اجرای پایه‌های مالیاتی جدید، همچون مالیات بر عایدی سرمایه، افزایش یابد. رئیس جمهور روحانی در سفر اخیر خود به استان کرمان در مورد درآمد‌های مالیاتی در سال آینده گفت: بالاترین مالیاتی که پیش‌بینی می‌کنیم می‌توانیم سال آینده دریافت کنیم، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است.

درآمد‌های نفتی ۹۴.۹ هزار میلیارد تومانی با دلار ۸ هزار تومانی و هر بشکه نفت ۵۰ دلاری

تعیین میزان درآمد‌های نفتی در بودجه سال ۱۳۹۹ به سه رقم بسیار مهم بستگی دارد: اول قیمت دلار در بودجه، دوم میزان صادرات روزانه نفت در سال آینده و سوم قیمت هر بشکه نفت.

هنوز تصمیم نهایی در مورد وضعیت قیمت دلار در بودجه سال آینده گرفته نشده، اما گمانه زنی‌ها از این حکایت دارد که یک نرخ برای تمامی واردات در نظر گرفته خواهد شد. در سال گذشته، دولت تصمیم گرفت برای ۲۵ قلم کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دهد، اما رفته رفته از فهرست کالا‌های اساسی کاسته شد و هم اکنون حتی صحبت‌هایی در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو نیز مطرح است.

از سوی دیگر، بهای دلار در سامانه نیما هم اکنون حدود ۱۱ هزار تومان می‌باشد. خبرگزاری تسنیم پیش بینی کرد که احتمالاً نرخ دلار در بودجه سال ۱۳۹۹ از ترکیب میانگین وزنی دو نرخ ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی به دست آید که رقمی حدود ۸ هزار تومان خواهد بود؛ بنابراین می‌توان گفت که نرخ دلار در بودجه سال ۱۳۹۹ به احتمال زیاد ۸ هزار تومان در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین در مورد میزان صادرات نفت روزانه در سال ۱۳۹۹ باید به صادرات روزانه نفت در سال جاری اشاره‌ای کنیم. از یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری، که معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران توسط آمریکا لغو شد، صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافت، به طوری که در مرداد ماه سال جاری، سیدحمید پورمحمدی گل سفیدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه از فروش ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز خبر داد. با توجه به این میزان فروش نفت، می‌توان پیش بینی کرد که احتمالاً میزان صادرات روزانه نفت در بودجه ۹۹ حداکثر ۵۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شود.

در مورد قیمت هر بشکه نفت نیز بهروز نعمتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌ای گفت: پیش‌بینی می‌کنم هر بشکه نفت باید در لایحه بودجه ۹۹ بین ۵۰ تا ۵۳ دلار در نظر گرفته شود؛ بنابراین، اگر نرخ دلار ۸ هزار تومان، میزان صادرات نفت روزانه ۵۰۰ هزار بشکه و قیمت هر بشکه نفت ۵۰ دلار در نظر گرفته شود، پیش بینی می‌شود که میزان درآمد‌های نفتی ایران در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ رقمی حدود ۹۴.۹ هزار میلیارد تومان باشد.

هزینه‌های جاری در سال آینده چقدر خواهد بود؟

میزان هزینه‌های جاری در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۳۵۲ هزار میلیارد تومان است. از آنجا که حدود ۹۰ درصد از هزینه‌های جاری مربوط به حقوق و دستمزد کارمندان است، می‌توان گفت، بخش عظیمی از هزینه‌های جاری کشور، صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود. قرار است سال آینده ۱۵ درصد حقوق کارمندان دولت افزایش یابد بنابراین طبق گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، سال آینده حداقل باید ۳۳ هزار میلیارد تومان بیش از امسال برای افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان در نظر گرفته شود. با توجه به این وضعیت می‌توان پیش بینی کرد که هزینه‌های جاری دولت در سال آینده به بیش از ۳۸۰ هزار میلیارد تومان برسد.

تأمین ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های عمرانی که از محل درآمد‌های نفتی

تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که عموماً با عنوان هزینه‌های عمرانی شناخته می‌شوند یکی دیگر از ارقام کلیدی بودجه هستند. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای اعلام کرد برای اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی بودجه سال آینده ۶۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که البته شرکت‌های دولتی نیز ملزم شده‌اند تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر در طرح‌های عمرانی کشور سرمایه‌گذاری کنند. وی با اشاره به اینکه منابع بودجه ۱۳۹۹ کمترین وابستگی را به نفت دارد گفت: صرفا منابعی که از نفت تحصیل می‌شود، برای تحقق طرح‌های عمرانی استفاده خواهد شد.

احتمال حذف یا کاهش یارانه حامل‌های انرژی وجود دارد

مطابق با صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه در هفدهم مهر ماه سال جاری، حذف بخشی از یارانه‌های پنهان که در انرژی وجود دارد، می‌تواند به عنوان یکی از سه منبع جایگزین نفت باشد.

طبق برآورد‌های انجام شده "میزان یارانه‌های پنهان پرداخت شده" توسط دولت در بودجه ۱۳۹۸ به شرح جدول زیر و بالغ بر ۶۴۹ هزار میلیارد تومان است. همانطور که از جدول زیر مشخص است، بیش از ۹۲ درصد، معادل حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از کل یارانه پنهان مربوط به حامل‌های انرژی شامل فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و برق است.

گمانه زنی های در مورد ارقام کلیدی بودجه 99، از قیمت دلار تا حذف یارانه حامل های انرژی

دولت با افزایش قیمت بنزین در هفته جاری، رسماً حذف یارانه های پنهان حامل های انرژی را از همین امسال کلید زده است. به نظر می رسد این روند برای سایر حامل های انرژی در سال آینده ادامه یابد.

پرداخت یارانه های نقدی با کاهش صف یارانه بگیران در سال آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای در ۲۷ آبان ۱۳۹۸ گفت: علاوه بر پرداخت نقدی یارانه در سال آینده، ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر ـ که جزو سیاست‌های دولت دوازدهم است ـ صرف خواهیم کرد؛ بنابراین، نگرانی از جهت پرداخت یارانه‌های نقدی به حدود ۶۰ میلیون تن از ۸۰ میلیون ایرانی وجود ندارد. ۲۰ میلیون باقی مانده نیز عمدتاً افراد ثروتمند هستند که به نظر می‌رسد دولت در سال جاری یارانه نقدی آن‌ها را حذف کند. پیش بینی این است که با حذف یارانه ثروتمندان، یارانه نقدی افراد نیازمند در سال آینده افزایش یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۰
دولت برای تامین بودجه اش چرا نظام مالیاتی رو اصلاح نمیکنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
چون نمیتونه مافیای مالیاتی را مجبور به دادن مالیات بکنه. فقط ا کارمند و کارگر و حقوق بگیر مالیات میگیره
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
اخوی ۹۰ درصد اقتصاد کشور ما دولتی است اقایان در طول ۴۰ سال اجازه ندادند اقتصاد خصوصی شکل بگیرد که حالا بخواهند از ان مالیات بگیرند و مالیات بخش دولتی هم که جیب به جیب کردن است. ثروت ثروتمندان ما در مقابل ارقام تجومی بودجه ۸۰ میلیون نفر عددی نیست که مالیاتش دردی را دوا کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
چون 33 درصد بنگاهای خاص مالیات نمیدن و معافن
خدا به داد مردم برسه
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
در کشوری که با تورم چهل درصدی روبروست مالیات بر عایدی سرمایه شوخی است
انرژی فقط برای مردم ایران گرونه ولی برای صادر کردن به عراق سوریه واجبه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا یارانه پنهان گاز طبیعی حذف نمیشود؟ همان یارانه ای که به خوراک پتروشیمی های خودشان میدهند
حس میکنم یه اچی مچی لا ترچی گفتند و همه ی ما رفتیم دهه هفتاد شمسی! دقیقا قبل از ظهور گوگل.....
یک پیشنهاد دارم که به گوش دولت برسونید. طرح گروه های علوم پزشکی و تخصصی افرادی که با سهمیه ازاد(صرفا سهمیه آزاد، نه سهمیه تعهد محروم) قبول شدن رو بهشون بفروشید و مدرکشونو بدید جبران کسری بودجه کنید. با توجه به افزایش و تعداد سهمیه های مناطق محروم ( تقریبا فقط ۳۰٪ ورودی تخصص سهمیه ازاد هستن و بقیه سهمیه های دیگر هستن) مطمنن مشکلی پیش نمیاد. در کنارش میتونید سربازی رو هم بفروشید و تا حدی مشکل بوجه ۹۹ بدون دعوا و اعتراض حل میشه. میشه هزینه شو به اقشار کم درامد هم اختصاص داد
پاسخ ها
رک طهرون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
چرا فقط فشار یکطرفه س؟ خود دولت . نزدیک۴میلیون نفر حقوق بگیر داره ... تمام کارهای دولت با نصف این تعداد انجام پذیره. ژاپن با دو برابر جمعیت، نصف ایران، کارمند داره.
چرا باید تاوان تصمیم مسئولان رو ملت بدن؟
یکبار برای همیشه معضل رو حل کنید . نه اینکه مثل دولت قبل ، در روزهای آخر اقدام به استخدام های عظیم کنید. سیاست باید درخدمت اقتصاد باشد و برعکس.
حالا خودت بگو تاثیر حذف ارز 4200 تومنی و جایگزینیش با8000تومنی قیمت خود ارز ازاد و دارو و فلان و بهمان را بالا نمیبره؟؟؟؟ اقتصاد علم دو دوتا چهار تاست.با 124 و جبر و زور نمیشه جمعش کرد.نهایتش میشه جهش های خواسته یا ناخواسته چندسال یکبار ارز .
عمده بودجه سر مالیات بسته شده که وصول نخواهد شد
کافیست مسئولان ارزش پول ملی را در مقابل ارزهای دیگر تقویت کنند بسیاری از این یارانه ها کم و یا حذف می شوند ولی کار سختی برای مسئولان است و احتیاج به تلاش و دانش دارد ولی افزایش قیمت ها راحت ترین راه همیشگی مسئولان است یعنی سختی ها و فشار برای مردم...
اینترنت را وصل کنید کل سیستم علمی-دانشگاهی کشور فلج شده است!!!
پاسخ ها
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
داداش کدوم علم... کدوم دانشگاه... یک مشت کپی و پیست نمره زوری و مقاله دانلودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
من بسته همراه اول خریدم چند روزی که اینترنت قطعه تکلیف پولی که من دادم چی میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
ناشناس ۱۴:۴۰ تازه خبر نداری همین طوری داره از حجم هم کم میشه .نمیدونم وقتی اینترنتی وجود نداره و ترافیک داخلی نیم بها چطور با سرعت نور از حجم بسته من کم میشه .
الان با وجود تحریم شدید آمریکا که امکان فروش نفت و دیگر منابع طبیعی وجود ندارد نیاز به علم و دانش داریم موضوعی که در کشور کمیاب است. تمام نخبگان کشور از ایران رفته اند یا خانه نشین شده اند.
همش میگه یارانه ... ۴۵۰۰۰ یارانه میدی قرار بوود یارانم با تورم بره جلو سال به سالدافزایش پیدا کنه یه میلیون ازملت میگیرید ۴۵۰۰۰ بهشون میدید ....
میشه با روح و روان ما بازی نکنید
....
اینترنت من کو
از قرار معلوم باید منتظر گرانی برق، گاز و ... هم باشیم دیگه!! فقط سوال اینجاست که حالا چطوری تا سال آینده صبر کنیم؟!
پیشنهاد در قالب سوال: نمیشه همین امسال گرونش کنید که دوباره اینترنت قطع نشه سال بعد؟!
آره 150 هزار میلیارد می تونید مالیات بگیرید! بخصوص زمانی که هر روز سد سر راه کسب و کارها گذاشته و اینترنت و برق و ... را قطع کنید.

دولت الکترونیک! !! بدون اینترنت!
هر روز تورم و گرانی.خداونداما را نجات بده
اینترنت سریعا وصل شود.
طبق گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، هزینه‌های جاری کشور از درآمد‌های نفتی جدا و تمام درآمد‌های حاصل از صادرات نفت به بودجه‌های عمرانی کشور تزریق شود.


پس تا الان پول نفت کجا تزریق میشده که تازه از بودجه امسال میخوان اختصاص بدن به عمران آبادی کشور؟ مگه توی سالهای قبل هزینه های جاری کشور در برابر پول هنگفت فروش نفت عددی حساب میشده؟!

از این خنده دار تر اینکه امسال درامد نفتی وجود نداره تا بخوان اختصاص بدن

ممنون تابناک گلم
ای کاش دولت وقتی هزینه حامل‌های انرژی را زیاد میکنه بفهمه که اگر از هزینه های مردم کم نکنه دوباره ناچاره بخاطر تورم، هزینه ها رو زیاد کنه. و این یعنی دور باطلی ای که سالیانی هست که داخلیشیم،
بهتره همزمان با افزایش حامل های سوختی با آزاد کردن واردات خودرو، قیمت خودرو رو کاهش بدهد.
همزمان با افزایش قیمت زندگی با حذف یارانه، با ساخت خانه و تمرکز زدایی قیمت مسکن رو کاهش بدهد.
بجایی که رو هر چیزی مالیات بگیره بهتره از دلال‌ها مالیات بگیره و کمتر فکر اعمال مالیات جدید بر مردم باشه.
بعد به مردم چه که مسولین دوست دارن این همه کارمند و نون خور داشته باشند، بهتر نیست سازمان هایی رو که بود و نبودنشون فرقی نداره رو حذف کنند، یک کار رو به چند دستگاه موازی نسپارد و سیاست هاشون رو عوض کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
کو گوش شنوا
تمام ثروت مملکت صرف پرداخت حقوق کارمندان میشه. از جیب اقشار ضعیف برداشته میشه تا حقوق کارمندان دولت پرداخت بشه
بدبخت شده ایم خودمان هنوز حالیمون نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
یک معلم بدبخت و سرپرست خانواده و مستاجر چگوته باید زندگی کنه؟کی پاسخگوست؟
چطور روحانی. میگفت نفت نمیتوانیم بفروشیم و نوبخت. میگفت بودجه سال آینده وابسته به نفت نیست
تابناک عزیز من چن نکته رو خدمتت عرض کنم
اول اینکه با هر مرحله ازاد سازی یارانه ها با شیوه فعلی مجدد شاهد هجوم مردم به خیابان‌ها خواهیم بود
همزمان با ازاد سازی باید تخصیص بهینه هم صورت بگیره وگرنه در اینده نزدیک دولت بسیار پولداری مردم بسیار فقیر خواهیم داشت چرا که دولت با تجربه حاضر قادر نیست ثروت جامعه رو با درستی مدیریت کنه
لذا یا باید همزمان با آزادسازی مقررات زدایی هم انجام بشه و قوانین من دراوردی که مبنا و اساس رانت ها هستند حذف و شرایط ایجاد کسب و‌کار تسهیل بشه
دوم اینکه صادرات نفت ایران ۵۰۰هزار بشکه عنوان میشه در حالی که تولید نفت ایران نزدیک ۳میلیون بشکه است و ۲.۵میلیون بشکه تحویل پالایشگاههای داخلی میشه که اون رو هم باید در درآمدها لحاظ کرد
یعنی با اگر فرض کنیم نفت ۶۰دلار باشه و دولت ۲۰دلار از هر بشکه نصیبش بشه ماهی ۱.۵میلیار دلار هم از اینجا درامد داره که با احتساب دلار ۸۰۰۰تومن میشه ۱۴۴هزار میلیار تومن درامد دولت
صادرات گاز و پتروشیمی هم دستکم روی هم ۱۰میلیارد دلار نصیب دولت خواهد کرد که میشه ۸۰هزار میلیارد تومن
مالیات هم شما گفتین ۱۵۰هزار میلیارد تومن
با این حساب تمام اون درامد صادرات رو میتونه بزاره روی بخش عمرانی که رشد اقتصادی هم حاصل بشه
سوم بحث یارانه هاست من اینو مکرر در همین تابناک طرح کردم
پرداخت یارانه نقدی بدترین شکل پرداخت هست حتا اگر کارت خرید هم‌باشه بهتره
یارانه نقدی مثل یه گلوله برف در سال های اینده تبدیل به بهمن مهیبی خواهد شده که عواقب وخیمی رو در بر خواهد داشت
همین الان نقدینگی باعث بحران اقتصادی شده حال سوالی که اقای نوبخت باید جواب بده اینه که چطور تا حالا تزریق ۴هزار میلیارد تومن نقدینگی این همه مشکل به بار آورده و تیم اقتصادی دولت به این نتیجه رسیده مه میتونه به ۶۰میلیون دیگه هم افزایش یارانه بده
اقتصاد ما که توان جذب همون اندک یارانه رو هم نداشته چه طرح و برنامه ای برای کنترل نقدینگی دارند ایا جناب نوبخت قصد داره با کاهش بیشتر سرعت گردش پول (رکود بیشتر)اینو کنترل کنه یا برنامه دیگه ای داره (تابناک در این خصوص لطفا مصاحبه در رابطه با بمب نقدینگی با ایشون ترتیب بده)
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
یعنی شفافیتی در کار نیست
چهل ساله که درآمد نقت تو بودجه سالانه رو کمتر از مبلغ فروش در نظر میگیرند و بیشتر از اون مبلغ میفروشند و معلوم نیست مابه التفاوت افزایش مبلغ فروش به جیب چه کسی میره، آیا این خودش فساد و رانت ایجاد نمیکنه؟ دولت کی میخواد شفاف عمل کنه؟
اینترنت لعنتی رو وصل کنید
چرا دولت فقط به فشار بر مردم فکر می کند چرا از پزشکان و پولدارها مالیات واقعی نمی گیرند چرا از سه میلیون خانه خالی مالیات نمی گیرند چرا از دلالی مسکن مالیات نمی گیرند چرا از کالاهای وارداتی در مناطق ازاد مالیات نمی گیرند چرا یارانه سه دهک ثروتمند را حذف نمی کند از شما خبرگزاری تابناک می خواهم راجع به موارد بالا و فرار مالیاتی در اقتصاد ایران گزارشی تهیه کنید و به دولت مردان نشان دهید که در کشورهای پیشرفته مالیات به عنوان منبع پایدار درامد دولت ها مطرح است نه فشار بر مردم فقیر و گران کردن بنزین وغیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
امسال در بخش دولتی حداقل پزشکان مشمول
مالیات پلکانی ۳۵ درصدی شده اند. این جدا از کسر پلکانی دریافتی تعرفه عملکرد حرفه ای پزشک(کارانه) تا سقف ۷۰! درصد توسط بیمارستانه. به همه این ها تاخیر بیشتر از یکسال(در بیشتر بیمارستان ها از شهریور ۹۷) رو هم اضافه کنید. باور کنید درآمد پزشک متخصص تمام وقت در بخش دولتی که تعدادشان هم کم نیست با این اوصاف یک دهم درآمد یک دلال هم نمیشه. کاش پدر مادر ها قبل صرف هزینه های هنگفت و وارد کردن استرس و فشار به فرزندانشون از نزدیک با وضعیت موجود آشنا می‌شدند. ه
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
مشکل اینجاس که همون پزشک هم بخواد مالیات بده دوباره میاد پولش رو از خود ما دوبله می گیره! متاسفانه کسی به حق خودش راضی نیست
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
احسن بر شما چرا پزشکان و نفتی ها که از بیت المال حقوق میگیرند نباید حقوقشان متناسب با سایر تحصیل کرده های جامعه باشد تا این افراد هم بتوانند حقوق مناسبی بگیرند!!!! چرا یه پزشک باید ماهانه بالای 100میلیون حقوق بگیره!!! در حالیکه یه مهندس با سابقه 5 تومان هم نمگیره!! چرا دولت از مالکان ساختمان و خودروهای میلیاری مالیات نمیگیره و بر قیمت مسکن و اجاره نظارت نداره!!! چرا نباید بین حقوق کارمندان و کارگران و انواع با اقسام قرارداد و حقوق پزشکان و مدیران تناسبی باشد تا بقیه هم بتوانند زندگی آبرومندی داشته باشند چرا پزشکان در شرایط دشوار اقتصادی امروز کشور شریک نیستند مگر جز این افراد کسی درس نخوانده و زحمت نکشیده!!!! برادر محترم پزشکی که از مالیات 35 درصدی پزشکان حرف میزنی پزشکان سال گذشته به اندازه یه کارمند با حقوق 3 میلیونی هم مالیات ندادند!!! موثق حرف بزنید!! چرا باید من مهندس با فوق لیسانس دانشگاه ملی و 14 سال سابقه بگیرم 5 میلیون و یه پزشک بگیره بالای 100 میلیون کجای دنیا این میزان تفاوت حقوقی در یک جامعه هست!!! چرا شما خوتان را تافته جدابافته از ملت می دانید چرا اینقدر به مردم ظلم می کنید چرا حرف ناحق می زنید شما که ادعای فرهنگ می کنید این چه با فرهنگیه!!! شما هم مثل ما درس خواندید قبل از دانشگاه هم از ما کمتر زحمت کشیدید چرا باید حداقل 20 برابر ما حقوق بگیرید چرا باید ویزیت غلط و ناصحیح شما در 2 دقیقه 50 هزارتومان باشه!!!!!!!!!
به نظرم دولت باید برای حقوق و دریافتی و مزایای مدیران خود فکر اساسی بکنه و اون ها رو کاهش بده. مثلا مدیری که چند ده میلیون تا چند صد میلیون حقوق میگیره، واقعا اون قدر ارزش افزوده داره؟ تنها چاره اساسی همین هست وگرنه با ولخرجی برای مدیرانش باز همین آش هست و همین کاسه.
دوستان گرامی؛ پیش بینی میشود که در سال ۹۸ از گرسنگی خواهیم مُرد
اين يارانه هاي پنهان را چرا نميگوييد خودتان با بالا بردن قيمت دلار مقصرش هستيد و تا اين افزايش قيمت دلار كه توسط دولت انجام ميشود بحث مسخره و بي منطق يارانه ي هاي پنهان حل نخواهد شد مشکلات حل نمی شود والسلام
تنها راه حل اینه که اونهایی که معاف از مالیاتن مالیات بدن
بااین اوصاف هزینه ها درسال آیندهدقطعا بالا خواهندرفت سالهاپیشترباید برایراقتصادبدون نفت سرمایه گذادیرمیشد اما متاسفانه نشد.
کشور ۴فصل اما با کمترین مقدارتوریست هستیم
کدام ثروتمند من بازنشسته۵ میلیون تومان حقوق می گیرم یک فرزند بیکار ویکی دانشگاه آزاد ویکی هم که ازدواج کرده ماهی یک میلیون تومان اجاره مسکن کمکش می کنم چیزی برایم باقی نمی ماند نه مسافرت می توانم بروم ونه رستوران از دید آقایان شدم ثروتمند ویارانه ام را قطع کردند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
خیلی رو داری بخدا مردم سر کار میرن ماهی با 2 تومن توی بازنشسته 5تومن میگیری نمیتونی بری رستوران ناراحتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
من هم معلم با مدرک فوق لیسانس، ماهی یک میلیون و ششصد میگیرم (حق‌التدریسی هم نیستم) پس شما ثروتمند حساب میشین
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
بازاریان با درآمد میلیونی در روز هنوز یارانه می گیرند خط فقر حداقل 8 میلیونه بعد چرا باید یارانه حقوق 5 میلیونی قطع شود!!!!
از دکترهای میلیاردر نتونستید مالیات بگیرید زورتون بهشون نرسید دکترهایی که اقامت کشورهای اروپایی و آمریکا دارن ولی در سال چندین روز بیشتر اونجا نمیمونن و برمیگردن که در ایران پول پارو کنن چون اینجا در بهشت مالی دنیا قرار دارن،اقشار کم درآمد در این وضعیت له میشن افسردگی و ناامیدی همه جامعه فرا میگیره
بابای من یه کارمند بازنشسته اس ولی یارانه رو‌قطع کردن برامون یعنی ما انقدر ثروتمند بودیم خودمون خبر نداشتیم؟؟؟؟خدایا مرسی که ما انقدر ثروتمندیم با۱تومان حقوق!!!!!۴۵تومان پول میدن اونم‌یه‌ جوری نشون میدن انگار۴۵میلیونه هی قطع و وصل میکنن یکی نیست بگه به ۴۵تومان یه جفت جوراب‌ نمیدن الان کاری‌به سیاست کشور ندارم اب از سرمون گذشته فقط نت وصل کنید لطفااا سفارشام مونده
تنها راه حل کشور اصلاح ساختار مالیاتی، خصوصی سازی و حذف بودجه سازمان های فرهنگی بدون فایده که در تمام این سال ها خدماتی ارتزاق از جیب ملت نداشتند، می باشد
تحریم کاغذپاره است
اینترنتِ پرسرعت،،،،،،حق مُسلم ماست
سربازی را بدون غیبت بفروشید؟
یارانه فقرا حذف شده نه ثروتمندان
با سلام برخی اعداد و ارقام جور در نمیاد یا من نمیتونم درک کنم یا مشکلی هست!!!
1- نوشته شده 350 هزارمیلیار بودجه امسال بوده که 90 درصد ان مربوط به دستمزدها است و قرار است در سال اتی این دستمزدها 15 درصد افزایش یابد من 15 درصد اون 90 درصد بودجه را محاسبه کردم شده رقم 47 هزار و خورده ای در امد!! آقای نوبخت گفته این افزایش به اندازه 33 هزار میلیارد !!! براورد شده این 14 هزار اختلاف چطور دیده نشده؟؟!
احتمالا افزایش 15 درصد نیست یا اینکه مثل سال 96 این افزایش پلکانی خواهد بود.

نکته 2 درخصوص یارانه پنهان بنزین است.
2- اگر فرض کنیم که امسال هر روز در کشور 90 میلیون لیتر بنزین (که فرض بر بیشترین گرفتم) لیتری هزارتومان (!!! با فرض قیمت قدیم تا انتهای سال) مصرف شده (و خواهد شد) روزی میشود 90 میلیاردتومان و در سال میشه 32850 میلیارد تومان !!! حال اگر یارانه پنهان دولت یعنی 123850 !!!! میلیارد تومان را اضافه کنیم جمعا میشه 157 هزار و خورده ای میلیارد تومان هزینه روزانه 90 میلیون لیتر بنزین!!! که میشه لیتری 4700 تومان!!!
پس یا بنزین 3 هزارتومانی برای دولت هنوز هم ناصرف است!!!!
یا اینکه یه جایی این اعداد و ارقام غلطه و به سی هزارمیلیارد تومان مصرف بنزین مبلغ یارانه صدو بیست هزارمیلیارد (حدودا 4 برابر ) نمیچسبه و این عدد سازی است!!!!

حال اگه قرار باشه یارانه گازوییل هم اضافه کنیم این همه اختلاف معنادار در مبالغ چه تعبیری خواهد داشت؟؟؟؟؟!!
یارانه کی ریخته میشه؟یا فقط یک امید الکی می دید؟
اینترنتو قطع کردن، دارن ما رو دق میدن
اینترنت!
برای کسری بودجه به جای چاپ پول و کاهش ارزش پول ملی اگر پول آب و برق و گاز کسانی که مصرف بسیار بالایی دارند را افزایش می دادند خیلی بهتر بود
اینقدر ایران به کشورهای دیگه کمک کذد حالا وقت تلافی هست که کشورهایی که از کمک بلا عوص ایران بهره مند بودند الان جبران کنند. متل عراق ماشالله روزی 4 میلیون نفت میفروشه حداقل خسارت 8 سال چنگ تحمیلی را اگه 100 میلیارد دلار در نطر بگیریم الان بهترین زمان برای وصولش هست. تو اسناد سازمان ملل هم عراق متجاوز معرفی شده. لذا دولت دوست و براورعراق که طی بیست سال‌گذشته از کمک‌های اقتصادی و نظامی ایران بهره‌مند شده الان که مردم ایران در سختی هستند کمک کنند.
خواهش میکنم اینترنت رو وصل کنید.
کل سیستم علمی و پژوهشی رو به فنا دادید.
تنها مالیات قابل وصول،مالیات از کارمندان!!
دلار دولتی 4200، دلار آزاد 12000 تومان. دلار دولتی 8000 تومان، دلار آژاد چقدر؟ اگه گفتید.
دولت فقط زورش به کارمنداش میرسه واسه گرفتن مالیات...از این طرف تو بوق کرنا میکنه واسه افزایش عمومی سالانه از اون طرف دو سوم افزایش سالانه مالیات میشه میره تو حیب دولت...واقعا چی فکر کردند در مورد مردم!!؟؟؟؟بعد میگن ما باید افزایش حقوق کارمندا رو جبران کنیم!!!!کدوم افزایش حقوق...همشو که با مالیات کم میکنید در واقع انگار هیچی اضافه نشده:( یه پدکتر داروساز با این حجم معامله سالانه ۱ میلیون تومن سالانه مالیات میده و یه کارمند حداقل ۶ میلیون تومن!!!!آخه خدا راضیه
سلام
معذرت میخواهم محاسبه چه گونه انجام شده است؟
قیمت دلار ۸۰۰۰ تومان
هر بشکه نفت ۵۰ دلار
قیمت هر بشکه نفت به تومان ۴۰۰ هزار تومان
صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه
درامد روزانه از فروش ۵۰۰ هزار بشکه به تومان ۲۰۰ میلیارد تومان
میزان صادرات نفت بر اساس ۵۰۰ هزار بشکه ۱۸۲/۵۰۰/۰۰۰ بشکه
درامد سالیانه براساس ۵۰۰ هزار بشکه به قیمت ۵۰ دلار و هر دلار ۸۰۰۰ میشود ۷۳ هزار میایارد تومان
اینرقم بارقم اعلامی ۹۴هزارو نهصد میلیارد تومان تفاوت ۱۱۰۰۰ هزار میلیارد تومانی دارد.
لطفا اگر اشتباه میکنم بفرمایید
با تشکر
اومدین ابروشو‌درست کنین چشمش هم کور کردین ‌
مثل برق و اب پلکانی قیمت را گران میکردین بر اساس مصرف هر کارت . از همون هزار تا پنج هزار ، پلکانی ، مثل برق که تابستان کم میاد قطعی سهمیه میشه تا مصرف بیاد پایین ، ده درصد تزریق بنزین کم میشد ، یکم‌ فرهنگ سازی و تبلیغات تا مردم کمتر مصرف کنند ، بابا برقی ، بابا بنزینی ،،، دولت بی تورم هر چی کم مصرف میشد را صادر میکرد و واردات خودرو زیر پونصد سی سی هم از محل صادرات غیر نفتی مردم ازاد میشد .
با گران شدن بنزین،خواه نا خواه تورم جهش پیدا میکند و ابتدا اقلام سبک و معیشتی ودر چند ماه آینده ،خودرو ،سکه، ملک و‌‌‌...تاثیر میپذیرن.
چون همین الآن هم این کالاها به نسبت درآمد مردم ،بسیار گرانند ،اقتصاد وارد فاز "رکود تورمی" خواهد شد .یعنی همه چیز گران ولی معامله ای صورت نمیگیرد،سفرها کم یا بسیار اقتصادی میشود،ساخت وساز مسکن بعلت گرانی دوباره مصالح ،بشدت کاهش می یابد و همه میدانیم از قتصادی که در آن معامله و گردش پول نباشد اساسا نمیتوان مالیات دریافت کرد.
پیش بینی فروش دوبرابری نفت،بسیار خوشبینانه است و باتوجه به کاهش تعهدات برجامی ایران،بنظر میرسد سال آینده به مراتب سخت تر از امسال باشد.
پیش بینی ها گویای کاهش سی درصدی قیمت نفت تا ۲۰۲۰ است .
پس تنها دوراه باقی می ماند :
توقف پروژه های عمرانی
محاسبه بودجه سال آینده با دلار یازده هزار تومان و حفظ دلار ۴۲۰۰ برای اقلام حیاتی
شخصا دومی را محتمل تر میدانم .
دو راه پیش رو داریم:
یا منتظر بنشینیم تا ترامپ با استیضاح یا صندوق رای کنار رود و با جانشینش تعامل تازه ای داشته باشیم یا مردم را از خود بدانیم ،همراهشان کنیم تا با صرفه جویی و محکم کردن کمربندها،از این شرایط سخت عبور کنیم .
شخصا ،همراه کردن مردمی که شاهد اختلاس های چند هزار میلیارد تومانی بوده اند را کاری محال میدانم.
یک راه،استقراض خارجی است
امیدوارم در هر حال ،دست به دامن و مدیون روسیه یا چین نشویم .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر