بازدید 22923

راه حل جایگزین افزایش قیمت بنزین

دکتر جعفر قادری
کد خبر: ۹۳۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸ 16 November 2019

دخالت سران قوا در سهمیه بندی بنزین همراه با افزایش قیمت بنزین سهمیه بندی شده و مصرف اضافی، التهاباتی را در جامعه بوجود آورده و فضای حقیقی، مجازی و رسانه‌ها را به مخالفت با تصمیم سران واداشته است. بنده در اردیبهشت سالجاری در یادداشتی که در خبرگزاری ها، سایت‌ها و روزنامه‌های مختلف انعکاس یافت برای کمک به تصمیم گیری بهتر مسئولین پیشنهاد جدیدی را به عنوان جایگزین مطرح کردم. علیرغم استدلال‌هایی که در مخالفت با افزایش قیمت بنزین توسط اینجانب و دیگران مطرح شده است، با اصرار دولت، متاسفانه مصوبه سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در شب میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع) یعنی شبی که همه انتظار عیدی از دولت داشتند، به اجرا درآمد. کج سلیقگی و بی تدبیری در میزان افزایش قیمت و زمان اجرای تصمیم در حدی بود که موافقان و مخالفان دولت را برعلیه دولت متفق کرد. در شرایطی که التهابات ناشی از اعتراض‌های مردمی در عراق، لبنان و کویت و برخی از کشور‌های منطقه فروکش نکرده است، جرقه زدن به هیزم عصبانیت مردم به بهانه افزایش قیمت بنزین توسط دولت اگر از سر غرض ورزی نباشد، نهایت بی تدبیری است.

ممکن است هدف از افزایش قیمت بنزین، افزایش درآمد دولت و یا کاهش مصرف بنزین باشد. تجربیات گذشته نشان دهنده آن است که تحقق این اهداف مشکلاتی را بدنبال دارد. در شرایطی که حمل و نقل عمومی توسعه نیافته است و امکان جایگزینی سوخت دیگری بجای بنزین وجود ندارد، چه درآمد‌های بدست آمده به مردم برگردانده شده و یا در اختیار دولت قرار بگیرد، افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش قیمت سایر کالا‌ها و خدمات شده و حتی افزایش چند صد درصدی قیمت کمکی به کاهش مصرف بنزین نمی‌کند و صرفا درآمد دولت از این محل را افزایش می‌دهد.

اشکال اتکاء به افزایش درآمد دولت از طریق افزایش قیمت بنزین این است که منجر به افزایش شدید قیمت‌ها و نرخ تورم می‌شود، چراکه قیمت بیشتر کالا‌ها به هزینه حمل و نقل وابسته است. در این شرایط بهتر است دولت روشی را در پیش بگیرد که هم درآمد مورد نظر را تامین و هم آثار و پیامد تورمی را بهمراه نداشته باشد. هرچند دولت اعلام کرده که هدفش از این افزایش قیمت کسب درآمد نیست و درآمد حاصله را بین ۱۸ میلیون خانوار توزیع میکند، ولی مردم حاضر به پذیرش تبعات منفی افزایش شدید قیمت در قبال دریافت آب نبات یارانه نیستند.

یکی از این روش‌ها تامین درآمد مورد انتظار از طریق وضع مالیات سالیانه، بصورت درصدی از ارزش روز خودرو‌ها بجای افزایش قیمت بنزین است. در این روش اگر دولت درصدی از ارزش روز خودرو‌ها (مثلا یک درصد) را به عنوان مالیات در هر سال از مالکین دریافت و از افزایش قیمت بنزین صرفنظر کند، اثرات توزیعی، تخصیصی و تثبیتی بهتری نسبت به افزایش قیمت بنزین دارد. اگر تعداد خانوار‌های کشور ۲۵ میلیون باشد و هر خانوار بطور متوسط کمتر از یک خودرو داشته باشد و تعداد خودرو‌های سواری کشور حدود ۲۰ میلیون در نظر گرفته شود و دولت بطور متوسط از هر خودرو ۲ میلیون تومان (خودرو‌های زیر ۵۰ میلیون تومان کمتر از ۵۰۰ هزار تومان و خودرو‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان بالای ۵ میلیون تومان) دریافت کند در سال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از این نوع مالیات درآمد نصیب دولت می‌شود. برای اینکه به اثراث دیگر این سیاست اشراف بهتری پیدا کنیم به برخی از این اثرات می‌توان اشاره کرد:

۱- از این نظر که افراد کم درآمد خودرو‌های ارزانتری دارند لذا مالیات کمتری می‌پردازند، عادلانه است.

۲- این روش کارا است. برخلاف روش سهمیه بندی که مستلزم افزایش قیمت برای مصارف بیشتر از سهمیه است و افراد را تشویق به خرید و احتکار خودرو بیشتر برای استفاده از سهمیه بنزین این خودرو‌ها میکند این روش افراد را تشویق به داشتن خودرو کمتر و در نتیجه کاهش تقاضا برای خودرو و کاهش قیمت خودرو میکند.

۳- در این روش از تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای جلوگیری می‌کند. متاسفانه در شرایط تورمی، افراد برای حفظ قدرت خرید خود بخشی از نقدینگی‌های خود را برای خرید خودرو اضافی اختصاص میدهند. با اختصاص سهمیه بنزین برای هر خودرو در شرایط سهمیه بندی، این انگیزه بیشتر و در نتیجه تقاضای اضافی برای خودرو، قیمت این دارایی شدیدا افزایش می‌یابد. این روش باعث می‌شود تا تقاضا برای خودرو اضافی کاهش و قیمت خودرو نه تنها افزایش نیابد بلکه کاهش هم داشته باشد.

۴-، چون قیمت خودرو‌های وارداتی بالاست افراد برای پرداخت مالیات کمتر تقاضای خود را برای خودرو‌های ارزانتر که امکان تولید آن در داخل بیشتر است را افزایش و تقاضا برای خودرو‌های وارداتی کاهش می‌یابد.

۵- امکان وصول این مالیات از طریق کارت‌های بانکی متصل به کارت بنزین هم بصورت ماهیانه وجود دارد و لذا دریافت تدریجی آن فشار زیادی به قشر‌های کم درآمد وارد نمی‌کند.

۶-، چون امکان معافیت خودرو‌های عمومی و تاکسی‌ها هم از این مالیات وجود دارد و قیمت بنزین هم افزایش نیافته است هزینه حمل و نقل بار و مسافر افزایش نمی‌یابد و لذا شاهد افزایش نرخ تورم نخواهیم بود.

۷- با روش‌های تکمیلی، چون کاهش عرضه سوخت و یا سهمیه بندی عرضه آن در شهر‌ها و مناطق مرزی می‌توان جلو قاچاق بنزین به خارج از کشور را هم گرفت.

۸- با تثبیت اوضاع اقتصادی امکان تعدیل قیمت بنزین هم بمرور فراهم خواهد شد.

۹- با اختصاص گاز سی ان جی به تاکسی‌ها و وانت بار‌ها و افزایش تدریجی قیمت بنزین برای خودرو‌های شخصی ضمن جلوگیری از افزایش قیمت بار و مسافر، اعتراضات مردمی کمتری خواهیم داشت.

۱۰- برای جلوگیری از قاچاق بنزین، میتوان در مناطق مرزی گاز سی ان جی را جایگزین بنزین کرد. عدم امکان قاچاق سی ان جی به خارج از کشور، خیال دولت را از بابت قاچاق این سوخت راحت میکند.

۱۱- اختصاص درآمد حاصل از مالیات بر خودرو‌ها به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری و نیز تقویت ناوگان اتوبوسرانی و مینی بوسرانی، به دولت امکان بیشتری برای سرعت دادن به افزایش قیمت بنزین و سوق دادن تقاضا از حمل و نقل خصوصی به حمل و نقل عمومی را خواهد داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۹
چرا دولت مالیات از سپرده های پولدارها را اجرا نکرد؟
وعده کلیدی این مقاله در بند 8 است: "با تثبیت اوضاع اقتصادی...". اگر تابناک روشنگری کند که دقیقاً چه زمانی در 40 سال گذشته اوضاع اقتصادی ثبات داشته که بتوانیم به وقوع دوباره آن در 40 سال آینده امید داشته باشیم سپاسگزار خواهیم شد.
چرا برای استفاده بهینه انرژی از گازLPGاستفاده نمی کنیم.کشور های آسیای شرقی گاز ارزان ایران را خریداری کرده و ره صورت LPG برای خودرو استفاده میکنند.که کلا به صرفه و اقتصادی است و زمان سوخت گیری را برای هرماشین به کمتر از دو دقیقه میرساند و با هر باک ۷۰ لیتری خودرو ۳۰۰ کیلومتر مسافت طی خواهد شد.چرا دولتمردان ایرانی به فکر استفاده از پتانسیل اقتصادی موجود نیستند
خیلی ابکی بود.تنها راه بهبود اوضاع، بیرون امدن از عمق استراتژیک،برگزاری رفراندم در کارها و امور مهم و برگزاری انتخابات ازاد خواهد بود.شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت را اعلام ولی انتخاب شدن و نشدن ان فرد رابعهده ملت بگزارد،
این بنده خدا حرف حساب زده‌. مسئولین اگر شنیدن و بی تفاوت بودن که خیلی خطاکار هستن و باید مواخذه بشن. اگر شنیدن و جواب یا انتقاد دارن باید منتشر بشه تا همه توجیه بشن. اکر نشنیدن پس بدون توجه و دقت و محاسبه و مشورت کافی تصمیم گیری میکنن که باید واسه این موضوع مواخذه بشن و تصمیم گیری اشتباهشون هم اصلاح کنن.
فرض کنید همه خودرو سواران به اندازه سهمیه خودشان یعنی ۶۰ لیتر بنزین مصرف کنند آیا دولت از کدام منبع درآمدی می خواهد به ۶۰ میلیون نفر به ازای هر نفر ۵۵ هزار تومان بدهد
فرض کنید خودروسواران به اندازه دوبرابر سهمیه یعنی ۱۲۰ لیتر مصرف ماهیانه داشته باشند در این حالت ۱۲۰ هزار تومان(۶۰ لیتر ضرب در ۲۰۰۰ تومان) به ازای هر ماشین برای دولت درآمد خواهد بود که مبلغ دوباره به دو نفر از خانواده صاحب خورو بازمی گردد و بقیه مردم که ماشین ندارند هیچ مبلغی به آنها تعلق نمی گیرد و گمان نکنم بیشتر از ۱۲۰ لیتر به ازای هر ماشین مصرف بنزین وجود داشته باشد به عبارتی هر خودرو باید به اندازه ۴۰۰ تا ۷۰۰ لیتر مصرف بنزین داشته باشد تا ۵۵ هزار تومان به ازای ۶۰ میلیون نفر درآمد حاصل شود که کاملا بعید است. و این موضوع کاملا نشان می دهد که یا دولت در محاسبات ضعیف عمل کرده و کار کارشناسی انجام نشده و یا هدف فریب مردم است که هردو حالت بد است ضمن اینکه در شرایط فعلی تنها شغلی که باقی مانده است مسافر کشی است که اکثراْ با ماشین شخصی بوده و باعث لطمه به مسافرکشان شخصی و مسافرین خواهد شد و بار تورمی به وجود خواهد آورد. بنظر من بهترین روش برای بالا بردن قیمت بنزین کاهش قیمت ارز و دلار و تورم منفی و زیر صفر است
بله راهکار بسیار خوبی هست ولی سیاست های دولت همیشه فقط در جهت ثروتمند کردن قشر مرفه هست. اصلا و ابدا به فکر قشر ضعیف نبوده ونخواهند بود.
الان بیشترین مالیات رو به دولت همین قشر ضعیف میدن. کسایی هستند که ملیاردها تومان در سال درامد دارن و به راحتی دور میزنن. یا کسایی هستند چند ده خانه و ... گرفتن اکثرا از همین رانتها چرا به فکر مالیات انها وافعا نیستید.
نظر و پیشنهاد خوبی است.
بنام خدا
نویسنده محترم، با این پیشنهاد شما دولت به همون درآمد پس از افزایش بنزین دست پیدا خواهد کرد. چنانچه با مصرف بنزین روزی 100 میلیون لیتر درآمد 50 میلیارد تومانی در هر روز نصیب دولت میشودکه در طول سال می شود 18250 میلیارد در طول سال که نسبت به پیشنهاد شما بسیار عادلانه تر خواهد بود.
پیشنهاد می شود قبل از ارائه طرح، انرا بررسی کنید!!!
هر بچه ای میداند 40 بیشتر از 18 است!!!
با سلام واقعن نظر خیلی خوبی بود. من هم کاملن موافق هستم.
من نمی دونم این افرادی که به دولت مشورت میدهند کی هستند؟!!!!
با سلام
بسیار روش خوب و منصفانه و عادلانه ای است و به نفع همه است و استراتژی برد برد است به شرط آنکه دولت بنزین را مجددا" گران نکند و نرخ بنزین همیشه ثابت و برابر 1000 تومان باشد.
آقا ول کن این چه پیشنهاد مزخرفی است که داده اید؟؟؟
چرا شما به 40000 میلیارد تومان فرار مالیاتی گردن کلفتها نمی پردازید؟
چرا به برقراری سرویس ادارات نمی پردازدید ؟؟ کافی است این سرویسها اجباری و حمل خودرو به ادارات ممنون و تنها برای چند روز در سال مجاز گردد و هزینه سرویسها را هم از خود کارمندان و کارگران بگیرید؟ می دانید چقدر در مصرف بنزین صرفه جویی می شود؟
چرا به فرار مالیاتی پزشکان اشاره نمی کنید؟
چر به حذف حقوقهای نجومی در شرکتهای دولتی مثل شرکتهای تابعه وزارت نفت و وزارت نیرو اشاره نمی کنید؟
آیا می دانید یک کارمند وزارت نیرو حداقل 2.5 برابر یک کارمند جهاد و یا معلم حقوق دریافت می کند؟
می شود از خودرهای شخصی هم مالیات گرفت اما نه 2 میلیون تومان بلکه 10000 تومان تا 20000 تومان
چرا به تولید چوب از آب دریا توجه نمی شود؟ و چرا به جای نفت چوب صادر نکنیم؟
چرا به توسعه تولیدات نانو توجه نمی شود؟ و چرا از نخبگان حمایت واقعی نمی شود؟
چرا یارانه حقوق بگیران بالای 4 میلیون قطع نمی شود و دهها موردی که دولت نمی خواهد دست به انها بزند؟؟؟
آقای کارشناس راهکارهای بسیاری برای جیران کسری بودجه دولت وجود دارد که شما بدترین پیشنهاد را دادید
در تایید نظرات جناب دکتر قادری . بیاد دارم در کشور سنگاپور که مردمش سطح درآمدی فوق العاده بالایی دارند خرید و ورود خودرو به آن کشور با تعرفه نزدیک به صفر انجام میپذیرد . اما برای اجازه تردد یا باید یک خودرو از چرخه خودروهای قابل تردد در سطح کشور حذف شود یا امتیاز آن توسط فرد از صاحب قبلی خریداری شود که بعضا بیش از قیمت یک خودروی بسیار خوب است . مالات سالانه خودرو نیز به نحوی است که این خودرو دقیقا بعد از چند سال به ارزش صفر میرسد . لذا هیچگونه دلال بازی در آن راه ندارد.
متاسفانه مسئولین ما همواره منفعت دلالان را بیش از سود مردم عادی مد نظر داشته اند ( عامدانه یا غیر آن ) لذا همیشه دود هرگونه گرانی و تغییر به چشم ضعیفترین اقشار جامعه میرود و آنان که دارا هستند هموراه راهی برای بیشتر سود بردن از هرگونه تغییر پیدا میکنند .
بهتر است دولت از طریق وضع مالیات بر اقلام مصرفی غیر ضروری مانند مالیات بر دخانیات و یا راه اندازی بازار اوراق قرضه درآمد خود را افزایش دهد
به نظرم
بهترین، عادلانه ترین و منطقی ترین روش کسب درآمد و افزایش قیمت بنزین
قیمت گذاری برحسب نوع و ارزش خودرو است.
یعنی خودروی زیر 50 میلیون تومان لیتری 1000 تومان
بین 50 تا 150 میلیون تومان، لیتری 1500 تومان
بین 150 تا 500 میلیون تومان، لیتری 2500 تومان
بین 500 میلیون تا 1 میلیارد تومان، لیتری 3000 تومان
خودروهای بالای 1 میلیارد تومان، لیتری 4000 تومان
آفرین همینو بزنین تنگش بره
نویسنده محترم
آیا یک درصد بیست میلیون میشود دو میلیون؟
کارشناس عزیز تو هم چشمت به جیب مردم است !!!! اخذ عوارض شهرداری و دارایی و هزینه های نقل و انتقال خودرو کافی نیست ؟!!!
سلام. کلیات طرح بسیار خوب است ولی دریافت مالیات از کارت بانکی متصل به کارت بنزین اجرایی نیست باید راه بهتری در دریافت مالیات معوقه افراد تعبیه کرد.
این دولت این پیشنهاد را نخونده و الا غیر ممکن بود که به این پیشنهاد عمل نکنه! دلتون خوشه...
پیشنهاد بسیار جالبی است ولی چون به ضرر قشر برخوردار و تصمیم گیرنده است، شانسی برای اجرا ندارد.
عالی بود.
ظاهرا نگارنده فراموش کرده اند که در حال حاضر دولت از طریق شهرداری سالیانه به تناسب ارزش خودرو عوارض سالیانه بابت هر خودرو دریافت می نماید، برای ورود به محدوه آلودگی هوا هم که عوارض جداگانه ، در عین حال آزمایش طرح مکانیزه دریافت عوارض جهت پارک در حاشیه خیابانها در دست اجراست !! بهتره پیشنهاد بدید بنزین با قیمت فوب خلیج فارس ، خودور هم با قیمت فوب خلیج فارس ...
نهایتا هر اقدامی از این دست منجر به تورم خواهد شد و دود آن فقط به چشم خانوارهای کم درآمد خواهد رفت. بهتر است که بجای بنزین سه هزار تومانی، بنزین با نرخ فوب خلیج فارس داشته باشیم که بحث قاچاق آن (سوخت) یک بار برای همیشه حل شود و دست سر اقتصاد کشور بردارد، اما در مقابل، باید حقوق پایه کارگر را هم معادل حقوق پایه کارگر اروپایی تعیین نمود تا مشکل توان اقتصادی خانوارها به دلیل تروم ایجاد شده ناشی از افزایش قیمت بنزین هم حل شود. البته این کار اثرات تورمی دارد اما یک بار و برای همیشه خواهد بود. این اقتصاد بدون یک جراحی بزرگ درمان شدنی نیست و باید پذیرفت که جراحی هم درد دارد. باید مرزها را باز کرد تا کالای ایرانی مجبور به رقابت کیفی با کالای خارجی شود تا بحث صادرات آن هم حل شود. به نظرم با اقتصاد بسته نمی توان در این مسیر مسافت زیادی را طی کرد. نمونه بازر اقتصاد بسته همین وضعیت تاسف بار خودروسازی در کشور است. این داستان مثنوی هفتاد من است. ....
عالی بودولی کو گوش شنوا
نظر خوبی استدر این زمینه کارشود.
پيشنهاد فوق بسيار مفيد مي باشد ، مي توان با هوشمندي و روش هاي ابتكاري به هدف مد نظر و عدالت اجتماعي قابل پذيرش رسيد ، افسوس كه تصميمات حاكميتي بيشتر منافع ثروتمندان را تامين مي كند تا اقشار متوسط و ضعيف جامعه .
دولت از پزشکان و طلافروشان و گردن کلفتها بتونه مالیات بگیره نیاز به کار دیگه ای نیست.
با سلام. از تمام استدلالهایی که تا به حال خوانده ام این استدلال منطقی و عقلای تر است. متاسفانه دولت های سابق و فعلی نمی توانند از ابزارهای بودجه ای خود به درستی برای مدیریت استفاده کنند. تنها برای جبران کسری بودجه و کمبود درآمد به منابعی روی می آورند که سریع تر به پول می رسد، از قبیل قیمت ارز و فرآورده های سوختی. بخصوص ارز که نیاز به گذر از پیچ و خم مجلس و شورای نگهبان ندارد و سریع دولت می تواند با افزایش قیمت ارز درآمد هنگفتی کسب کند. با توجه به اینکه دولت از طریق ارز و در چند سال گذشته به حد کافی برای پرداخت بدهیهای خود به بانک مرکزی سودجسته و شاید امکان افزایش آن وجود نداشت ، اینبار سراغ بنزین رفتند آنهم با استدلالهایی که دولتهای قبل هم مطرح کردند و نتوانستند نتیجه ای از افزایش برای پاسخ به ادعاههای خود بگیرند.
آقای دکتر این چه پیشنهادی است که ارائه دادی ؟ به چند دلیل نمیشود این پیشنهاد شما را جدی گرفت :
1. آمار خانوار و تعداد خودرو اشتباه است و به تبع آن براورد درامد حاصل از آن نیز اشتباه است.
2. به عدد دو میلیون از هر خودرو چگونه رسیدی ؟ آیا از نوع خودروهای کشور مدلشان قیمت روزشان باخبرید قطعا اینطور ننیست لذا درامد براوردی باز اشتباه است.
3. شهرداریها سالانه درصدی از قیمت خودرو را بعنوان عوارض دریافت میکنند
4. بموجب قانون اخذ هرگونه وجه ولو یک ریال از مردم مجوز قانونی میخواهد این مالیات را تحت چه عنوان خذ کنید مالیات بر درامد ؟ دارایی؟ باید در نظر داشته باشید که مالیات نقل انتقال ارزش افزوده هم که از خودور گرفته میشود
5. آیا آثار وضع این مالیات جدید را محاسبه نموده اید؟
آثار طرح جدیدتان را با آثار افزایش قیمت بنزین مقایسه کرده اید؟
6 چند عدد را ضرب و تقسیم کردید گفتید این هم درامد. هزینه های وصول ان را مقایسه کردهاید؟
7. طرح شما چه مزیتی بر اطرح افزایش قیمت بنزین دارد؟
8. درامد مد نظر دولت برای وصول از قبل افزایش قیمت بنزین 40 هزار میلیارد است؟
9. هیچ عقل سلیمی با خرید و احتکار خودرو به فکر استفاده از سهمیه آن می افتد چون همان بهای خودور را بانک بگذارد مابه التفاوت قیمت بنزین را میتواند بصورت سود از بانک دریافت کند
من در دانشگاه شیراز در کلاسهای دکتر قادری شرکت داشته ام اولا انسان شریف و باسوادی هستند دوما بسیار ایده عالی و خوبی ارائه داده اند
ضمن تائید قسمت اول فرمایشات جنابعالی بنظر من دولت میبایستی از چند سال پیش بموازات نرخ تورم قیمت کلیه خامل های ا نر ژی را افزایش میداد و از بایت درامد آن سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی و بهینه سازی در مصرف انرژی انجام میگرفت. همانطور که شما اشاره کردید پرداخت یارانه انرژی باعث افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد. متاسفانه دولت محترم از نخبگان و کار شناسان اقتصادی کمک نمی گیرد.
دقیقا طرحی که نویسنده به آن اشاره کرده در اکثر کشورهای دنیا اجرا می شود و صد در صد عادلانه است
این طرح جناب دکتر که بجای افزیش قیمت بنزین مالیات از خودرو گرفته بشه مثل این میمونه که دولت پول نقد رو ول کنه بره دنبال نسیه، اون وقت باید همون قدر پول خرج کنه و کارمند استخدام کنه تا مالیات رو نقد کنن و بریزن تو خزانه دولت .
متفکرین بزرگ
به جای افزایش قیمت بنزین، اختلاسگران را دستگیر و کلیه ی ثروتهای خودشان و خانواده های درجه یک اونها رو ضبط کنین و به بیت المال برگردونین.
آقای رییس جمهور خیلی راحت پای نامه ی افزایش قیمت بنزین رو امضا میزنه اما ثروت برادرش رو که فساد مالی داشتن ضبط نمیکنه.
حضرت علی با برادرش عقیل خارج از عدالت رفتار نکرد و دیناری اضافه بهش پرداخت نکرد، اونموقت شما دم از عدل علی میزنین؟؟؟؟ . به زندگی مردم ضربه نزنین. علی وار کشور رو اداره کنین لطفااااااا
کسی از شما نظر نخواست آقای دکتر
خدا وکیلی شما دکتری ، دکتر
شما هم افزایش تدریجی قیمت بنزین رو استدعا دارید، هم مالیات مستقیم از صاحبان خودرو. یعنی چی. می خوایی یه چیزی هم دستی بدیم.. دشمن می خواییم چی کار. همه دور هم هستند دیگه..
جناب اقای دکتر محترم

لطقا این تز خود را در یک استان پیاده سازی بفرمایید و بعد نتیجه را در قالب پیشنهاد ارائه کنید.
لایک
کیه که گوش بده . دولت اگه این کارشناسان رو توی بدنه خودش داشت اینقدر مشکلات نبود که . مشکل اینه که هیچ کسی تو حوزه کاری خودش کار نمیکنه و نظر نمیده . همه میخوان توی همه امور دخالت کنن و نظر بدن نتیجه هم میشه این
با سلام واقعا پیشنهاد منطقی و خوبی هست کاش گوش شنوایی هم بود میشنید اینجور نظرات رو
چه ایده ی جالبی ... چرا دولت این کار رو انجام نمیده.!!!
عالی بود
جناب قادری محاسبات شما همه اش از روی حدسیات است آیا میدانید 52 خانوارها خودرو ندارند
چه دانشمند هایی داریم توی این مملکت خبر نداریم!
دولت اگه کارشناس داشت الان وضع ایران این نبود
فقیرترین ملت در کل دنیا شدیم
روشهای خیلی بهتری برای حل مشکل بنزین وجود ولی فقط دولتها دنبال حل کسری بودجه و درامد زایی خوشان بوده اند ان هم به بهانه های مختلف مثل حل آلودگی هوا و کاهش مصرف و بنزین و ...
یکی از راههای موثر همین که خودرو سازها سر هفته میلیونی قیمتها را بالا می برند باید دولت ازشون درصدی از این قیمت خودرو را برای سوخت تخصیص بدهد که نه تبعات بالا رفتن قیمت سایر اجناس را بدنبال دارد و نه بر قیمت حمل و نقل اثر میگذارد
نگرش یک وجهی همواره غلط بوده است
معزل بزرگ اختلاف قیمت سوخت با کشورهای هسمایه و قاچاق سرمایه ملی ، در مقال دیده نشده است.
پالایشگاه های کشور، برای هسایگان ما کار می کند نه ما.
اینکار نمیکنن چون هدفشون حل مشکلات مردم نیست در آن صورت قیمت خودرو پایین میاد و آقایان متضرر میشن
دوست عزیزم جناب آقای دکتر قادری
صحبتهاتون رو تا آخر خوندم ، به نظر پیشنهاد خوبیه اما موضوع اینه که دولتها همیشه آسانترین راه را برای دسترسی به درآمد از جیب قشر ضعیف که مردم باشند انتخاب می کنند
این دولت هیچ وقت نمیاد خودش رو با صاحبان سرمایه در بی اندازه
این دولت به اسم تدبیر و امید در حال غلتیدن در بی تدبیریه و تدبیر و امید فقط یک شعار انتخاباتی بود.
مسله الودگى هوا را مطرح نكرده ايد اما با كليات بالا كاملا موافقم واگر دو سوم توليد بنزين را سهميه بندى نمايند و براى درخواست بيشتر بنزينى نباشد متقاضيان با مديريت ذخيره خود از حمل و نقل عمومى استفاده كرده و يك سوم باقيمانده توليد را صادر نمايند تا با درامد ان ايجاد كار نمايند كه بهتر از پرداخت نقدى تنبل پرورى است متشكرم
سلام
با راه حلی که آقای دکتر قادری گفتند، باز هم مصرف بنزین کاهش پیدا نمیکنه، صرفا درآمدی که دولت میخواد، از این راه تامین میشه.
یک اعتقادی که ایرانی جماعت داره اینه که وقتی بابت چیزی پول پرداخت میکنه باید اونقدر ازش استفاده کنه تا به قول معروف حلالش کنه!!! حالا مثلا من که پراید دارم بخوام در سال، 500 هزارتومن مالیات بابت ماشینم بدم نه تنها استفاده از ماشین رو کمتر نمیکنم بلکه بیشتر میارمش تو خیابون تا پول مالیاتی که میپردازم حلال بشه!
اینجوری هم ترافیک بیشتر میشه هم مصرف بنزین و آلودگی هوا افزایش پیدا میکنه
چرا اصل مسئله را پاک می کنید.
چرا باید همیشه با دنیا جنگ داشته باشیم و همیشه مردم تاوانش را بدهند.
آیا این چنین نظراتی به کمیته تصمیم گیریها ارسال نمیشه ؟ از نظر کارشناسان استفاده نمیشه ؟
راهکار پیشنهادی بسیار عالی است. سپاس از شما بزرگوار
به جای افزایش قیمت بنزین اگر تدابیری اندیشیده می شد که پول ملی تقویت شود نه تنها نیاز به افزایش بنزین بود بلکه همزمان نیاز به افزایش دیگر کالاها هم نبود ضمن اینکه نه تنها اعتراضاتی بدنبال نداشت بلکه باعث خوشحالی مردم هم می شد فقط در این میان برخی از سودجویان و دلالان ضرر می کردند البته چون حاکمیت طرفدار دلال پروی و آقازاده های رانت خوار است هیچگاه این روش را دنبال نخواهد کرد و به بهانه نشدن حتی به آن فکر هم نخواهد کرد
این آقا "دکترای" چی هست؟ اقتصاد که به نظر نمیاد باشه. چون منطق و استدلال اقتصادی در این نوشته وجود نداره.
به نظر بنده اصلا طرح خوبی نیست
همون بهتر که بنزین گرون شد به جای این طرح مالیات گرفتن از هز خودرو
دوست عزیز ما سالانه مبلغ زیادی رو بابت بیمه و عوارض میدیم همین مونده از خودرو هم مالیات بگیرن
واقعا هیچ راه حل دیگه ای وجود نداره به جز دست کردن تو جیب مردم، من که کارشناس نیستم یه راه حل رو به شما پیشنهاد میکنم

هر ساله بوذجه زیادی صرف پرداخت حقوق کارکنان دولت میشه و همچنین بودجه زیادی صرف اداره جات و وزارتخونه های مختلف میشه که شاید 20 درصد هم بازدهی نداره، مثلا برای یه کار جواز کسب ساده یه مراجعه کننده باید صد جا مراجعه کنه و مهر و امضا بگیره اگه این فرایند دادن مجوز سه روزه اتفاق بیفته دیگه نیاز به این همه کارمند نیست که دولت بخواد حقوق پرداخت کنه
این مثالی از مشت نمونه خروار بود
و تنها راه حل اصلاح ساختارهای اداری جهت کوچیک کردن دولت هست و لاغیر
به نظر روش خوبی میاد. حداقل ارزش بررسی کارشناسی دارد. چون مستقیما مربوط به بخش خودرو میشود و تاثیری در سایر اقلام مورد استفاده مردم ندارد.
سلام علیکم اقای دکتر جعفر قادری
اشکالاتی که به پیشنهاد شما وارد است .
1 قیمت خودروها با مدلهای متفاوت و سالهای ساخت متفاوت چگونه تعیین میشود ؟
2 مبنای قیمت روز خودروها چیست ؟
3 یک خودرو در سال ممکن است چند بار دست به دست شود مالیات را چه کسی میدهد ؟؟
4 افزایش مصرف سوخت را چه شکلی باید جبران کرد ؟
5 لیاقت مردم ما استفاده از خودروهای بی کیفیت داخلی نیست که با این کار مردم به خرید آنها سوق پیدا کنند. .
6 این مالیات خودروسازها را به سمت خودروهای بیکیفیت ارزان هدایت میکند
7 آلودگی هوا بیشتر میشود
و خیلی علتهای دیگر میشود پیدا کرد
باز بوی انتخابات به مشام رسیده. ایندفعه بیخیال
سلام
با راه حلی که آقای دکتر قادری گفتند، باز هم مصرف بنزین کاهش پیدا نمیکنه، صرفا درآمدی که دولت میخواد، از این راه تامین میشه.
یک اعتقادی که ایرانی جماعت داره اینه که وقتی بابت چیزی پول پرداخت میکنه باید اونقدر ازش استفاده کنه تا به قول معروف حلالش کنه!!! حالا مثلا من که پراید دارم بخوام در سال، 500 هزارتومن مالیات بابت ماشینم بدم نه تنها استفاده از ماشین رو کمتر نمیکنم بلکه بیشتر میارمش تو خیابون تا پول مالیاتی که میپردازم حلال بشه!
اینجوری هم ترافیک بیشتر میشه هم مصرف بنزین و آلودگی هوا افزایش پیدا میکنه
افرین بر این تفکر وایده دکتر قادری شما باید سکاندار دولت باشید
دستتون درد نکنه. با این راهکاری که دادید دولت بنزین رو که گرون کرد انشا.. بزودی این طرح شما رو هم پیاده می کنه.
قیمت بنزین اصلا همخوانی نداره با هیچ کجا - باید قیمت بنزین متناسب با تورم افزایش پیدا کنه

تا کی میخواهیم سوبسید بدیم به بنزین آقای دکتر ؟
دوستان متخصص لطفا نظرشون رو درباره مزایا و معایب این پیشنهاد بنویسند.
مورد 7 و 10 باید دقت بیشتری روش بشه چونکه هرگونه تفاوت قانون بین دو استان مجاور موجب نارضایتی میشه در ضمن 17 استان ایران مرزی به حساب میاد (چه خاکی و چه آبی) پس هم بحث تفاوت قانون اینجا اشتباه و هم جایگزینی سوخت وسایل نقلیه در این استانها کار پرهزینه و سختی به نطر میرسه. طرح با توجه به توضیحات، طرح خوبیه ولی واسه جلوگیری از قاچاق راهکاری نداره. من پیشنهاد میکنم تلفیقی از این طرح و طرح فعلی در همه ی استانها و جدی گرفتن طرح توسعه خودروهای الکتریکی و گازسوز و یا هیبریدی در دستور کار دولت قرار بگیره با این کار ما قانوناً و توسط دولت بخش عمده ای از بنزینمون رو صادر میکنیم که به مراتب سود بیشتری نسبت به صادرات گاز و نفت واسه دولت داره در ضمن آلودگی هوا کاهش پیدا میکنه و به مرور اشتغالزاییهای جدید صورت میگیره. من تخصص لازم رو ندارم و فقط یه مقداری فکر کردم روش پس لزوماً حرفم همه جانبه نیست. صرفاً یه پیشنهاده
آقای جهانگیری فرمودند ما بنزین هم صادر می کنیم ( باشگاه خبرنگاران جوان) عالیست
این نظرات اکثرا تهمت و توهین به مردم و دولت است تابناک در چه خطی هستی
مشکل این جاست که در حال حاضر مواد اولیه در انحصار قشر مرفه است و شما به هر ترتیب که این قشر را تحریک کنید موجب گرانی همه کالا ها خواهند شد.حال می خواهید ماشین شان را هزینه بر کنید یا مالیاتشان را افزایش دهید ویا یارانه شان راقطع کنید ویا روش های دیگر.درواقع انحصار و عدم توانایی سیستم در قیمت گذاری و تثبیت قیمت ها موجب گرانی است حتی بی دلیل.
دولت هم ظاهرا کارشناسانی همانند این آقا دارد. به جای استفاده از اتومبیل های ارزان قیمت با مصرف سوخت بالا بهتر نیست اتومبیلهای ایمن، کم مصرف، راحت و ... را استفاده کرد و صرفه جویی حاصل از مصرف بنزین، و نیز کم شدن هزینه های کشتار جاده ای و خسارت های دیگر را در نظر گرفت که به مراتب عاقلانه تر است. نویسنده اصلا به این فکر کرده که مثلا فردی که یک اتومبیل برقی یا هیبریدی دارد چرا باید سالی 5 میلیون مالیات پرداخت کند؟
پیشناهاد کشکی ایه!
چه بلایی سر من بازنشسته که معیشت نمی گیرم اوردید. زمانی که قیمت طبق گفته شما ثابت نماندو........توکل برخدا
بیت المال متعلق به همه مردم است نباید بین مردم تبعیض قائل شد ندادن کمک معیشتی و یا قطع یارانه از افزایش قیمت بنزین بدتر است
بهتر است ازاین طراحان برای اراره امور کلیه ممالک استفاده شود حیف است اینجا بماند وسایر کشور ها ازچنین طراحان بی بدیل محروم بمانند
و اگر كسی از ماشینش استفاده نكرد یا كمتر استفاده كرد چی؟
بازم كه داره این هزینه سالانه رو بر اساس ارزش خودروش می پردازه نه بر اساس مقدار استفاده.
آیا این عدالته؟
دشواري نداره كه خيلي هم خوبه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر