بازدید 13274

افشاگری سفیر سابق آمریکا در دمشق درباره هدف نفتی ترامپ در سوریه!

سفیر سابق آمریکا در سوریه افزود: چه کسی به آمریکایی‌ها حق تصمیم گیری در مورد نفت سوریه را داده است؟ طبق قوانین بین المللی، حاکمیت دولت سوریه بر منابع طبیعی این کشور رسمیت دارد و دمشق نه واشنگتن مرجع و اقتدار قانونی لازم برای تسلط بر چاه‌های نفتی دارد. در عین حال، توجیه قانونی دولت ترامپ بنا بر قانون آمریکا نیز قابل بحث است.
کد خبر: ۹۳۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳ 14 November 2019

نفت سوریه در شرق این کشور به مسأله ای مناقشه برانگیز تبدیل شده و آمریکا در تجاوزی آشکار، نیروهای نظامی خود را در نزدیکی چاه های نفت این کشور مستقر و ترامپ نیز عنوان کرده که قصد داریم از چاه های نفت سوریه محافظت کنیم!

به گزارش «تابناک»؛ مقامات پنتاگون از حضور نظامی آمریکا در میادین نفتی سوریه حمایت کردند و مدعی اند، چون هدف نیروهای آمریکایی حفاظت از آمریکایی ها در برابر فعالیت های تروریستی است؛ بنابراین، حق دارند که نیروهای دولت سوریه را به خاطر تلاش برای بازپس‌گیری کنترل منابع ملی این کشور هدف قرار دهند.

این اظهارات توسط جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون و ویلیام دی بایرن، افسر نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد پایه قانونی کنترل میادین نفتی سوریه توسط آمریکا بیان شد.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته بود: «این مأموریت ماست که از میادین نفتی محافظت کنیم» و دونالد ترامپ پس از آن گفت: «ما از میادین نفتی محافظت می کنیم و تصمیم می گیریم در آینده با آن چه کنیم. نفت به ما کمک می کند؛ پس باید بتوانیم آن را در اختیار داشته باشیم». این اظهارات مورد انتقاد کسانی قرار گرفت که می گویند ترامپ از قوانین بین‌المللی سرپیچی کرده و قصد غارت منابع یک کشور دیگر را دارد و به طور واضح می گوید که آمریکا به دنبال جنگ برای نفت است.

چرا ترامپ به دنبال تسلط بر چاه های نفت سوریه است!؟

هافمن پیام دیگری داد و گفت: درآمد این منابع نفتی به آمریکا نمی رسد بلکه در اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه قرار می گیرد که با داعش می جنگند. بایرن ادعا کرد، هدف آمریکا جلوگیری از دسترسی داعش به درآمدهای نفتی است.

یکی از گزارشگران در پاسخ به این ادعا گفت: «داعش نه سلاحی دارد و نه هواپیمایی. آیا می توانند کنترل میادین نفتی را در دست بگیرند؟ آیا منظور شما دقیقاً روسیه و سوریه نیست؟»

وقتی از مقامات پنتاگون پرسیده شد، آیا سربازان آمریکایی اجازه تیراندازی به نمایندگان دولت سوریه را در این میادین نفتی دارند، بایرن پاسخ داد: «فرماندهان ما همواره این حق را دارند که در صورت مواجه شدن با یک عمل خصومت آمیز و تهدید کننده از خود دفاع کنند».

یکی از خبرنگاران یادآوری کرد دولت سوریه هنوز هم بر طبق قوانین بین المللی یک دولت قانونی است. هافمن در پاسخ به وی گفت: «همه در منطقه می دانند نیروهای آمریکایی کجا مستقرند. ما واضح اعلام کرده ایم با نیروهای ما در منطقه درگیر نشوید. ما باید مطمئن شویم هیچ کس نزدیک نمی شود. اگر هر کسی هدفی خصمانه در مورد نیروهای ما داشته باشد،فرماندهان ما حق دفاع از خود را دارند».

وی اشاره کرد نیروهای آمریکایی مدت هاست در منطقه حضور دارند و احتمالا حضور آنها در سال های آتی هم ادامه خواهد یافت.

آمریکا به دنبال چیست؟

آمریکایی ها اظهارات غیر واقعی و گاه متناقضی را در مورد اهداف خود از تسلط بر چاه های نفت سوریه مطرح کرده اند. حفاظت از چاه های نفت در برابر تهدید تروریسم، مهم ترین توجیه آمریکایی ها بوده است.

با این حال، «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه، از هدف اصلی آمریکا پرده برداشته و عنوان کرد که هدف واشنگتن، نه محافظت از چاه های نفتی بلکه گروکشی از دولت سوریه و متحدان آن است.

رابرت فورد در الشرق الاوسط نوشت: آمریکایی ها مصمم هستند با مسدود کردن کنترل دولت سوریه از درآمدهای نفتی، امتیازات سیاسی از دولت سوریه را کسب کنند. مقامات آمریکایی و بسیاری از کارشناسان فکر می کنند، این فشار اسد را وادار می کند تا در مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل درباره قانون اساسی سوریه امتیازات بزرگی را به آمریکایی ها بدهد. از جمله مسأله خودمختاری کردها که اسد با آن مخالف است.

سفیر سابق آمریکا در سوریه افزود: چه کسی به آمریکایی ها حق تصمیم گیری در مورد نفت سوریه را داده است؟ طبق قوانین بین المللی، حاکمیت دولت سوریه بر منابع طبیعی این کشور رسمیت دارد و دمشق نه واشنگتن مرجع و اقتدار قانونی لازم برای تسلط بر چاه های نفتی را دارد. در عین حال، توجیه قانونی دولت ترامپ طبق قانون آمریکا نیز قابل بحث است. نیروهای آمریکایی پس از حملات 11 سپتامبر که اقدام نظامی علیه القاعده را مجاز می دانند، با تصمیم کنگره وارد سوریه شدند و اوباما گفت که القاعده داعش را به دنیا آورد. با این حال، این کار برای دولت ترامپ دشوار خواهد بود که از مصوبه کنگره درباره القاعده برای توجیه حمایت از میادین نفتی استفاده کند.

با این حال، فقط معدودی از اعضای کنگره از دولت ترامپ درباره کنترل میادین نفتی سوریه شکایت می کنند. این حمایت کنگره از سیاست جدید آمریکا در شرق سوریه تنها در صورتی تغییر خواهد کرد که تعداد قابل توجهی از نیروهای آمریکایی در یک عملیات نظامی از بین روند.

در پایان، باید گفت شاید اشغال میادین نفتی از سوی آمریکا، صرفا به داعش کمک کند بدون آنکه آمریکا بتواند امتیاز سیاسی از اسد بگیرد ـ که صبور است و می تواند صبر کند ـ دیر یا زود آمریکایی ها سوریه را ترک کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
چرا ترامپ به دنبال تسلط بر چاه های نفت سوریه است؟
چرا جرج بوش به عراق حمله کرد؟
خیلی جالبه، اقدامات بد آمریکا رو به پای یه نفر مینویسن، و سعی میکنن توجیهات الکی و غیرواقعی براش بیارن.
اولا دولت ایالات متحده آمریکا دنبال تسلط بر نفت سوریه است، نه ترامپ
ثانیا هدفشون دزدیه، نه امتیاز گرفتن برا فلان چیز
اونا دنبال آبروداری برا خودشونن، شما چرا باور میکنین و بازنشر میدین؟؟؟
ما پول خرج می کنیم از کشورهای دیگر حمایت می کنیم آمریکا پول میگیره از کشورهای دیگر حمایت می کنه اینه فرق ما
باید بخشی از این منابع نفتی در اختیار اردوگان باشه چرا که آواره های زیادی را در تورکیه اسکان داده ایم.
این حق مسلم تورکیه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
عجب ها!!!!
si
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
تورکیه که از طریق قاچاق نفت بین خانواده اردوغان و البغدادی از قبل سهم نفت ش را گرفته. اضافه بر این چندتا شهر سوریه را اشغال کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
برو همون تورکیت وطن فروش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
کامنت گذار محترم قطعا از اقوام ترک ایرانزمین نیست و قصد تفرقه افکنی دارد.
با اینهمه مشکلات داخلی، نه اکراد سوریه برایمان مهمند نه ترکیه و هر اقدام در حمایت از هر یک از طرفین به مثابه خیانت و وطن فروشی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
آقای محترم شما ترک نیستی عادت کردی از زبان اقوام دیگه حرف بزنی تا تفرقه بیندازی خجالت بکش
شرم بر امریکا جنایتکار ترکیه فاشیت و روسیه دخل باز
دزد سر گردنه تر از این
پاسخ ها
علی حاجی
| Germany |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
لات که همیشه بوده اتفاقا همین لات های جانی که در زمان براندازی نسل سرخ پوستان هفت تیر بندان فراری از اروپا بوده اند
اگر اسد صبور بود در مقابل اعتراصات مردمش عجله نشان نمی داد و کشورش را به این وضعیت نمی کشاند!
نفت سوریه از لحاظ کمی و کیفی در حدی نیست که حضور امریکا را در سوریه توجیه کند.مسئله اصلی تجزیه شرق سوریه و یا حداقل تشکیل سیستمی شبیه اقلیم کردستان عراق در سوریه میباشد.در مرحله بعد ایجاد آشوب در ترکیه و در نهایت ایران است.از تجمیع این چهار اقلیم کردی و تشکیل کشور کردستان که موجب خروج اسرائیل از انزوا قومی و دینی از منطقه و همچنین جنگهای بی پایان بر سر ترسیم خطوط مرزی کشور جدید خواهد بود.خروجی این سناریو تضمین امنیت اسرائیل ،فروش اسلحه به کشورهای منطقه و از همه مهمتر عقب ماندگی همیشگی اقتصادی و فرهنگی کشورهای تاثیر گذار خاورمیانه خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
اگه همچین برنامه ای داشتن آمریکا باید جلوی حمله ترکیه رو می گرفت. در حالی که این کار رو نکرد در صورتی که براش کار ساده ای بود
ایوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
پس چرا به ترکیه اجازه داد به کردها حمله کنه حتی از سلاح شیمیایی علیه اونها استفاده شد اما امریکا دخالتی نکرد در حالی که قلاده اردوغان دستشون بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
تحلیل شما درسته. در جواب ناشناس 00:59 هم باید گفت که آمریکا نمی تونه توی حمایت از کردهای سوریه بیش از حد پافشاری کنه چون افکار عمومی همه می فهمند که
جتما" نقشه تجزیه کشورهای منطقه رو داره . در ضمن آمریکا با ترکیه هم پیمان 50 ساله است و نمی تونه با این کشور سرشاخ بشه. چون در اون صورت ترکیه با روسیه کاملا" متحد میشه و همه غرب آمریکا را مقصر این امر خواهند دانست . ترکیه از 50 سال پیش قلعه غربی ها در برابر نفوذ روسها بوده
چقدر راحت وازادانه ميتوانند انتقاد كنند
سفیر سابق آمریکا در سوریه افزود: چه کسی به آمریکایی ها حق تصمیم گیری در مورد نفت سوریه را داده است؟
سابق یعنی هیچ کاره ومخالف دولت فعلی .ولی باید دید سفیر فعلی چه می گوید.
وانگهی مگر تنها سوریه ست؟ عراق چی؟ ترکیه چی؟ افغانستان چی؟ وده ها کشوری که آمریکا در امورشان مداخله می کند چی؟
پاسخ ها
علی حاجی
| Germany |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
« وده ها کشوری که آمریکا در امورشان مداخله می کند چی؟»:؛
ده ها کشور؟؟ هوم! بفرمایید کدامین کشور است که آمریکا در امورات داخلی اش دخالت نمیکند.
كردهاي سوريه كه نوكر آمريكا و اسرائيل هستن بيشترين نفع را خواهند برد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
کردهای هیچ وقت نوکر کسی نبودن ولی یه نگاه به ترکیه بنداز. ببین اجازه اردوغان دست کی و کی هاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
اردوغان نوکرشونه قارداَششششششس
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
این ها کرد ها نیستند که بیشترین نفع را خواهند برد، بلکه یک مشت سرمایدار(اکثرا بقالی و دکان داران هستند که با تشکیل دولتِ کردی خواهان فروش آدمس «کُرد» نشان به کودکان محدوده تجاری خود هستند و نود درصد کردها از آن بهره ای نخواهند برد! هرچند اگر در ابتداء‌ با بوق و کرنا چیز دیگری همانند ناسیونالیسم اروپایی بخورد آنان دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
نگوییم کردهای سوریه. مردم عادی بیچاره ها گناهی ندارن. مقصر احزابشان هستند که واقعا" به خاطر در قدرت ماندن نوکری آمریکا را می کنند.
آمریکا یک دزد بی شخصیته
لات که همیشه بوده
رهبران کردهای سوریه اوضاع بلبشوی سوریه را بهترین فرصت برای قدرت نمایی خودشون می دونند و سعی دارند از این فرصت بیشترین استفاده را بکنند حتی اگر مردم کرد فدای این سیاست ها بشوند. در گذشته این افراد حتی یک شغل ساده در دستگاههای دولتی سوریه هم نداشتند ولی الان برای خودشون تشکیلاتی دارند دلار دارند بر منابع نفت تسلط دارند و مجهزترین سلاحهای آمریکایی در اختیارشون هست. این زرق و برق قدرت است که اینها را حریص کرده چند صباحی مثل اقلیم کردستان عراق در قدرت باشند. بعدش هم براشون زیاد مهم نیست اینقدر تو آمریکا و اروپا جای پا دارند که اگر نیروهایشون تارو مار شدند فرار کنند و تا آخر عمر در خارج زندگی کنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر