بازدید 3639

مدیریت زلزله بزرگ در تهران بسیار دشوار است

هر بار که خبری در رابطه با زلزله در کشور به گوش می‌رسد صحبت‌هایی در بین مردم شنیده می‌شود که اگر این اتفاق در شهر تهران رخ می‌داد چه تبعاتی برای شهروندان تهرانی داشت. زلزله سرپل ذهاب و بعد از آن سیل در نقاط مختلف کشور، تلنگری بود برای مسئولان در حوزه مدیریت شهری، تا نسبت به موضوع مدیریت بحران نگاهی جدی‌تری داشته باشند، اما خب از آنجایی که بلایای طبیعی همیشه در حال رخ دادن نیستند، این موضوع به فراموشی سپرده می‌شود تا اتفاقی دیگر مثل همین زلزله اخیر آذربایجان تا دوباره موضوع مدیریت بحران بر سر زبان‌ها بیاید.
کد خبر: ۹۳۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ 11 November 2019
به گزارش خبرنگار تیترشهر: از آخرین باری که زلزله جدی در شهر تهران رخ داده است زمان زیادی می‌گذرد و یک تحقیق نشان می‌دهد که احتمال دارد در ۶ تا ۱۲ سال آینده زلزله‌ای بزرگ در تهران رخ دهد، اما باید دید که شهر تهران با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر برای روبه‌رو شدن با این پدیده‌ی غیرقابل مهار چه تمهیداتی را اندیشیده و برای مدیریت آن چه راه کار‌هایی را دارد، اگر زلزله‌ای در رینگ جنوبی شهر تهران رخ بدهد با توجه به بافت قدیمی‌تر شهر قطعا می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار بیاورد. تهرانی که در حالت عادی با یک باران ساده برخی معابرش شبیه به یک رود کوچک می‌شوند، و ترافیکی که در حالت عادی امان همه را بریده، در شرایط بحرانی به چه صورت خواهد بود و چگونه می‌خواهد با پدیده‌ای که بسیار تخریب گر است مقابله کند؟

طبق گفته‌های اخیر رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، "اگر در تهران زلزله‌ای رخ بدهد در شب هنگام ۸ میلیون نفر و در طول روز ۱۲ میلیون نفر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. " و این بسیار مهم خواهد بود که چگونه باید این جمعیت را مدیریت کرد. تجربه‌های اخیر رویارویی با بلایای طبیعی این ترس را در میان مردم ایجاد می‌کند که چه سرنوشتی بعد از یک بلای طبیعی در انتظار آن‌ها خواهد بود. طرح‌هایی که بعد از هر حادثه و یا بلای طبیعی مطرح می‌شوند، اما خبری از اجرایی شدن آن‌ها شنیده نمی‌شود این نگرانی را بیشتر می‌کند.

کرمی محمدی در گفتگو با تیترشهر در رابطه با آخرین اقدامات سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: در رباطه با زلزله اخیر آذربایجان شرقی ما تیمی را به محل اعزام کردیم تا مستندسازی ازنحوه مدیریت بحران در این منطقه انجام شود و از این طریق تجربه افزایی صورت گیرد. البته زلزله اذربایجان خیلی بزرگ نبود و طبق پیش‌بینی‌ها زلزله تهران از شش ونیم ریشتر به بالاست.
در شهر تهران نیاز به ۴۰ شتاب نگار است

وی در ادامه در رابطه با آخرین وضعیت سامانه‌های هشدار تهران گفت: ما دو سامانه هشدار را در تهران داریم، یکی هشدار سریع ودیگری تخمین سریع است. سامانه هشدار سریع برای این است که قبل از رسیدن امواج زلزله به مرکز شهر برسد حدود ۲۰ ثانیه زودتر اطلاع دهد؛ و تکمیل و نهایی شدن این پروژه طولانی است و نیاز به ۴۰ شتاب نگار دارد، که در حال حاضر ۴ شتاب نگاردر اطراف تهران نصب است و ۲۲ شتاب نگار دیگر در دستور کار قراردارد که سعی ما بر این است، تا پایان سال آن‌ها را نص کرده و به بهره برداری برسانیم.
باید دعا کنیم که زلزله در اطراف تهران رخ دهد

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: اگر منشاء زلزله در مرکز شهر تهران باشد، این سیستم کاری برای ما انجام نمی‌دهد، ما باید دعا کنیم که اگر خدای نکرده قرار باشد زلزله بیاید در اطراف تهران باشد. چون در خود شهر تهران نیز گسل‌های زیادی داریم.

وی در ادامه افزود: سامانه شتاب نگار دیگری که در سطح شهر نصب است و در حال حاضر ۱۴ سامانه فعالیت می‌کند که تعداد این شتاب نگار‌ها تا پایان سال به ۱۰۰ عدد خواهد رسید. این شتاب نگار با هدف تخمین خسارات وارده به مناطق مختلف، در همان لحظه میزان خسارات را به ما می‌دهد، و ما پس بررسی مناطق خسارت دیده نیرو‌های خود را بر اساس این سامانه اعزام می‌کنیم.

کرمی محمدی در ادامه در رابطه با دکل‌های مخابراتی که با هدف ارتباط پایدار در شرایط بحران قراربود نصب شوند گفت: در رابطه با دکل‌ها نیاز به همکاری بیشتر با اوپراتور‌ها را داریم، ما مرحله طراحی را پشت سر گذاشتیم و باید وارد اجرا شویم، که بحث اجرا توسط اوپراتور‌ها صورت می‌گیرد. این طرح کمک می‌کند به ساماندهی بهتر آنتن‌های متعددی که در شهر وجود دارد و این دکل‌ها در مواقع بحرانی باعث حفظ ارتباطات در شرایط بحرانی می‌شود؛ و اگر این طرح را شروع به اجرا بکنیم در مدت زمان هفت الی هشت ماه نصب خواهد شد.

وی در ادامه در رابطه با کمپین خانه دوام گفت: حدود ۱۰ هزار عضو ما در خانه‌های دوام داریم که این آمار بعد از پخش برنامه‌های رادیویی در حال افزایش است، و این طرح مستمری است که باید اداه پیدا بکند و تقویت شود.

کرمی محمدی در رابطه با سالن‌های مدیریت بحران تهران گفت: در حال حاضر ۲۲ سالن با تجهیزات کامل آماده خدمت رسانی هستند و تعدادی در اختیار سازمان ورزش است که در اختیار ورزش بانوان قرار گرفته است و قرار بر این شده بخش‌هایی از خانه‌های دوام را به این سالن‌ها منتقل کنیم و این سالن‌ها مرکزی برای آموزش بانوان در خصوص مدیریت بحران باشند؛ و توافقی دیگری که از ابتدا بوده این است که در شرایط بحرانی به سرعت این سالن‌ها تخلیه شود و در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار بگیرد.

در پایان کرمی محمدی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر تهران توانایی رویارویی با زلزله بزرگ را دارد یا خیر گفت: زلزله‌ای در ابعاد زلزله ملارد و یا زلزله‌های خارج شهر که شدت کمتری دارند قابل مدیریت است، اما اگر زلزله‌ای که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در خود تهران اتفاق بیوفتند، فاصله زیادی با مدیریت این شرایط داریم و باید مردم آموزش ببینند تا در ساعت‌های اولیه به داد خودشان برسند؛ و به همین دلیل ما بحث آموزش را خیلی جدی پیگیری می‌کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها