بازدید 7447

وضعیت قالیباف، جلیلی و مطهری در انتخابات مجلس

احتمال نامزدی قالیباف و جلیلی از مشهد از سوی اصولگرایان رد شد. جبهه پیروان اعلام کرد لیست مستقل نخواهد داد. بادامچیان هم گفت مردم از اصلاح ‌طلبان ناراضی هستند.
کد خبر: ۹۳۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲ 09 November 2019

در روزهای گذشته وزیر کشور هشداد داد که کسی حق ندارد ورود فراقانونی به انتخابات داشته باشد. اصلاح‌طلبان اعلام کردند که اگر نامزد نداشته باشند، لیست ارائه نمی‌کنند. سرلیستی قالیباف در تهران هم به ذهن مشغولی اصولگرایان تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در حالی که کمتر از یک ماه به آغاز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس باقی است، اصلاح‌طلبان اعلام کردند که در حوزه‌هایی که نامزد آنها تایید صلاحیت نشود، لیست ارائه نخواهند کرد و دنبال نامزد اجاره‌ای نمی‌روند. کرباسچی هم با طرح جدید اصلاح‌طلبان مخالفت کرد.

همچنین احتمال نامزدی قالیباف و جلیلی از مشهد از سوی اصولگرایان رد شد. جبهه پیروان اعلام کرد لیست مستقل نخواهد داد. بادامچیان هم گفت مردم از اصلاح ‌طلبان ناراضی هستند.

علی مطهری هم هنوز برای حضور در انتخابات به جمع‌بندی نرسیده است.

مهم ترین اخبار انتخاباتی روزهای گذشته به شرح زیر است:

هشدارهای انتخاباتی وزیر کشور

وزیر کشور در جلسه ستاد انتخابات کشور هشدار داد که هیچ فرد و نهادی نباید دخالت فراقانونی در انتخابات داشه باشد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفت: «هیچ از یک مدیران و صاحبان جایگاه‌ها و تریبون‌ها اعم از بخش‌های حاکمیتی، دولتی، شهرداری‌ها، ائمه‌جمعه و نیروهای مسلح حق ندارند ورود فراقانونی به عرصه انتخابات داشته باشند و در عرصه اجرای انتخابات بدون هماهنگی با مجری قانونی انتخابات دخالت کنند.»

وی همچنین با یادآوری مسئولیت قانونی وزارت کشور و فرمانداران به عنوان مجری قانون انتخابات، اظهار کرد: «دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف کشور، باید حریم و مسئولیت قانونی وزارت کشور در انتخابات را به رسمیت بشناسند و به قانون احترام بگذارند.»

هشدارهای انتخاباتی دادستان کل کشور

دادستان کل کشور و رئیس ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی کشور با صدور اطلاعیه‌ای با برشمردن تخلفات انتخاباتی، اعلام کرد که جرایم و تخلفات انتخاباتی به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

محمدجعفر منتظری در این اطلاعیه تصریح کرد که استفاده تبلیغاتی از امکانات دولتی و موسسات عمومی غیردولتی، انجام تبلیغات انتخاباتی در زمان ممنوعیت تبلیغات، نصب اقلام تبلیغاتی روی تابلوها، خودروها و سایر تجهیزات و تاسیسات دولتی و عمومی و نیز بر روی اماکن خصوصی بدون رضایت ذی‌حق، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و بر هم زدن اجتماعات قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، هتک حرمت، اغوا و فریب مردم، اظهار مطالب خلاف واقع و تخریب اقلام تبلیغاتی نامزدها از جرایم انتخاباتی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد که مراجع قضایی ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی، اقدامات لازم را به منظور پیشگیری از وقوع جرم، در محدوده مقررات انجام می‌دهند و به تخلفات و جرائم انتخابات هم، به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت رسیدگی می‌کنند.

جبهه پیروان تابع لیست اصولگرایان

سیدکمال سجادی اعلام کرد که جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات مجلس لیست جداگانه ارائه نکرده و از لیست اصولگرایان حمایت می کند.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این پرسش که آیا این جبهه لیست انتخاباتی هم ارائه خواهد کرد، تصریح کرد: «اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری، اعضای حقوقی هستند و آنها می‌توانند برای انتخابات لیست ارائه کنند ولی تاکنون این گونه نبوده است که جبهه پیروان در انتخابات لیست معرفی کند؛ زیرا ما در قالب جریان اصولگرا فعالیت کرده و از لیست اصولگرایان حمایت می‌کنیم ولی در عالم سیاست غیرممکنی وجود ندارد اما تا الان معمول نبوده است که جبهه پیروان لیست مستقلی ارائه کند.»

همراهی انجمن اسلامی مدرسین با شورای عالی سیاستگذاری

محمود صادقی در جلسه مشترک اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین و دبیران استان‌ها اظهار کرد که «انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچون گذشته با سیاست‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم‌راستا خواهد بود و مواضع انجمن را طی مصاحبه‌هایی متعاقبا اعلام خواهد کرد.»

ادعای بادامچیان درباره موضع مردم نسبت به اصلاح‌طلبان

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره میزان احتمال پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس چنین ابراز عقیده کرد: «مشخص است که مردم از اصلاح‌طلبان و دولت، مجلس و شورای شهر راضی نیستند. این را همه می‌دانند ولی باید منتظر رای و تصمیم مردم در انتخابات ماند. البته از نظر ما اصل برگزاری انتخابات مهم‌تر از پیروزی جناح‌هاست.»

قالیباف و جلیلی در مشهد؟

حمیدرضا ترقی احتمال کاندیدشدن قالیباف و جلیل از مشهد را رد کرد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت:«من تاکنون نشانه خاصی از نامزدی قالیباف و جلیلی از شهر مشهد ندیده‌ام. اگر قرار باشد این دو از مشهد در انتخابات شرکت کنند، باید در این شهر حضور یابند و مرتب برنامه داشته باشند. من تا الان در محافل سیاسی مشهد هم چیزی درباره نامزدی این دو از مشهد چیزی نشنیده‌ام. جلیلی حضوری در مشهد ندارد اما چون مشهد زادگاه قالیباف است، وی به این شهر رفت و آمد دارد اما این رفت و آمد معمولی بوده و جلوه انتخاباتی ندارد.»

این احتمال وجود دارد که قالیباف سرلیست اصولگرایان در تهران باشد.

اعتمادملی در حال شناسایی نامزدهای اصلاح‌طلب

حزب اعتمادملی در حال بررسی و شناسایی نامزدهای اصلاح‌طلب برای حمایت از آنهاست.

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی این حزب اظهار کرد:«در حال بررسی هستیم که در هر استان چه تعداد اصلاح‌طلب آماده ورود به انتخابات هستند و چه تعداد از این افراد عضو اعتماد ملی هستند یا مایل‌اند که اعتماد ملی از آنها حمایت کند...کمیته انتخابات حزب فعال است و در قالب شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فعالیت می‌کند. ما در حزب ارزیابی‌های خود را انجام داده و افراد را ترغیب و تشویق می کنیم تا در انتخابات نامزد شوند، ولی در نهایت در قالب شورای عالی سیاستگذاری اقدام خواهیم کرد.»

مخالفت کارگزاران و اعتماد ملی با تصمیم شورای عالی سیاستگذاری

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تصویب طرح «سرا» تصمیم‌گیری درباره لیست‌های انتخاباتی را به بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان واگذار کرد یعنی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان شامل اعضای احزاب اصلاح‌طلب و همه فعالان سیاسی و مدنی اصلاح‌طلب با عضویت در یک سامانه رای‌سنجی می‌توانند در گزینش نامزدهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شرکت کنند.کرباسچی مخالفت خود با این طرح را اعلام کرد و در توییتی خطاب به اعضای شورای عالی سیاستگذاری نوشت که «بگویید در مجلس یازدهم چه می‌کنید تا مردم درباره رای دادن و ندادن به شما تصمیم بگیرند. برای مردم اهمیتی ندارد که چگونه نامزد شده‌اید، مهم این است که چه می‌کنید.»

حزب اعتماد ملی نیز در مخالفت با طرح سرا، اسماعیل گرامی مقدم رئیس کمیته تعامل اعتمادملی را مامور بررسی خروج این حزب از شورای عالی سیاستگذاری کرد.

بلاتکلیفی علی مطهری

علی مطهری هنوز برای شرکت در انتخابات مجلس به جمع‌بندی نرسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از لیست اصلاح طلبان کاندیدا می‌شود یا لیست اصولگرایان گفت: «هنوز به جمع بندی نرسیدم که اصلاً در انتخابات شرکت کنم یا نه.»

سکوت اصلاح‌طلبان در حوزه‌های بدون نامزد

موسوی لاری اعلام کرد که در حوزه‌هایی که اصلاح‌طلبان نامزد ندارند، کسی را معرفی نخواهند کرد.

نایب رئیس شورای عالی جبهه اصلاح طلبان تاکید کرد:«به دنبال کاندیدای اجاره‌ای نخواهیم رفت. در جایی که کاندیدا نداریم فردی را معرفی نمی کنیم.» عارف هم پیش از این گفته بود در انتخابات مجلس امسال دنبال ائتلاف نخواهند بود. این گزاره ها می تواند به معنای پایان همکاری اصلاح‌طلبان با معتدلین و حامیان دولت باشد.

اصولگرایانِ بدون پایداری

ائتلاف اصولگرایان با جبهه پایداری هر روز دست نیافتنی‌تر می شود.حجت‌الاسلام ناصر سقای بی ریا می گوید که جبهه پایداری در حال حاضر با سایر تشکل‌های اصولگرا تعامل دارد، ولی این تعامل و همکاری رسمی نیست.

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه تعامل ما با دوستان اصولگرا به معنای اینکه ما عضو و جزئی از شورای ائتلاف اصولگرایان یا هر تشکل دیگری باشیم، نیست، تصریح کرد: هیچ روندی فعلا از سوی ما (جبهه پایداری) به عنوان رویکرد مجموعه اصولگرایی تأیید نشده است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند برگزار می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار