بازدید 5633

"گوجه فرنگی" جیره غذایی دام شد تا امروز به کیلویی 6 هزار تومان برسد!

در شهریور ماه و مهر ماه سال جاری بود که قیمت گوجه فرنگی در سر زمین کشاورزی به کمتر از هزار تومان رسیده بود و همین عامل باعث شد تا بسیاری از کشاورزان این محصول کشاورزی را به خوراک دام تبدیل کنند. حالا در کمتر از یک ماه به گفته اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی قیمت گوجه فرنگی به حدود شش هزار تومان افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۳۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۲ 07 November 2019
 
تابناک اقتصادیدر شهریور ماه و مهر ماه سال جاری بود که قیمت گوجه فرنگی در سر زمین کشاورزی به کمتر از هزار تومان رسیده بود و همین عامل باعث شد تا بسیاری از کشاورزان این محصول کشاورزی را به خوراک دام تبدیل کنند. حالا در کمتر از یک ماه به گفته اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی قیمت گوجه فرنگی به حدود شش هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در اوایل مهر ماه سال جاری بود که کلیپ‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید و جز افسوس برای مردم و کشاورزان چیزی در بر نداشت. محتوی این کلیپ‌ها این بود که به دلیل پایین بودن قیمت گوجه فرنگی برخی از کشاورزان این محصول کشاورزی را به خوراک دام خود تبدیل کرده بودند و این گونه با حاصل دسترنج خود برخورد می‌کردند. برخی دیگر از کشاورزان نیز به دلیل دلسردی از پایین بودن قیمت گوجه فرنگی زمین کشاورزی و گوجه فرنگی‌هایی را که با هزار زحمت به بار آورده بودند، رها کردند. تصویر زیر یکی از این زمین‌های کشاورزی را نشان می‌دهد.


این بی مهری با گوجه فرنگی‌های کشت شده در حالی بود که طبق آمار‌های موجود برای تولید هر یک دانه گوجه فرنگی به وزن ۷۰ گرم حدود ۱۳ لیتر آب مصرف می‌شود. این نشان می‌دهد که در بحران کمبود آب در ایران، بخش عظیمی از منابع آبی صرف تولید گوجه فرنگی‌هایی شد که به دلیل پایین بودن قیمت یا خوراک دام شدند و یا به مانند تصویر بالا رها شدند.

قیمت گوجه فرنگی در شهریور ماه سال جاری به دلیل عرضه گسترده این محصول کاهش چشمگیری داشت و این محصول را سر زمین کشاورزی از کشاورز کیلویی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان خریداری می‌کردند. حتی در مهرماه قیمت این محصول کشاورزی در برخی نقاط کشور به کیلویی ۵۰۰ تومان هم رسیده بود!

این اُفت قیمت گوجه فرنگی در حالی رخ داد که در سال جاری، هزینه‌های تولید برای این محصول رشد چشمگیرتری در مقایسه با سال گذشته داشت. به عنوان نمونه در سال جاری قیمت هر کیلو بذر وارداتی حدوداً به ۴۰۰ هزار تومان یا هزینه شخم زدن هر هکتار زمین با تراکتور به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته بود. همچنین در کنار این موارد می‌توان به افزایش هزینه‌های کارگر، سم و علف کش، حمل و نقل، جعبه، کود و آب نیز اشاره نمود.

حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که در کمتر از یک ماه قیمت گوجه فرنگی به حدود کیلویی ۶ هزار تومان رسیده است! اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی طی مصاحبه‌ای در روز جاری با اشاره به اینکه تا جایگزین شدن محصول گوجه فرنگی جنوب احتمال افزایش مجدد قیمت این محصول وجود دارد، افزود: قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان و در مراکز خرده فروشی با حدود ۳۵ درصد سود نزدیک به ۶ هزارتومان است.

حالا پرسش از مسئولین این است که چرا قادر نیستند که با برنامه ریزی‌های درست بازار را تنظیم کنند تا شاهد این نوسانات شدید قیمتی نباشیم. یک روز قیمت گوجه فرنگی به حدی بود که کشاورز را خاکسترنشین کرد و حالا کمتر از یک ماه، امروز این قیمت به حدی رسیده که به ضرر مصرف کننده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر