بازدید 2946
تیتر امشب شبکه خبر سیما

افزایش ۱۱ برابری تولید اورانیوم در ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی: تولید اورانیوم در ایران به بالای ۵ کیلوگرم در روز رسیده که این میزان بیش از ۱۱ برابر زمان قبل از آغاز گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای است.
کد خبر: ۹۳۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱ 05 November 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما آقای علی اکبر صالحی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، درباره نگه داشتن اورانیوم و تولید آن در کشور گفت: قبل از گام سوم حدود ۴۵۰ گرم در روز تولید اورانیوم داشتیم که از امروز این رقم به بالای ۵ هزار گرم (۵ کیلوگرم) در روز رسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: امروز همزمان با ۱۳ ابان، آغاز اقدام‌های وسیع در بخش هسته‌ای در سایت نطنز را به فال نیک می‌گیریم.

وی تصریح کرد: کارکنان سازمان انرژی اتمی، امروز توانستند با ادامه راه شهدای هسته‌ای برای کشور غرور آفرینی کنند و در دوماه گام سوم که مصادف با محرم و صفر شده بود دستاورد بزرگی برای کشور بدست آوردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: در گام سوم به دستور رئیس جمهور محدودیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه نادیده گرفته شد و به تحقیق و توسعه شتاب دادیم.

آقای صالحی افزود: تحقیق و توسعه شیوه‌های خود را دارد و برای حق ایده‌ها مانند سانتریفیوژ، نیازمند طراحی ذهنی و مفهومی دارد که بعد به طراحی محاسباتی و نمونه سازی قطعات منتهی می‌شود.

وی گفت: در رویه جهانی از زمان خلق یک ایده تا زمان به سرانجام رساندن، به مفهوم به تولید انبوه رساندن حداقل ۸ سال طول می‌کشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: همانگونه که ایده سانتریفیوژ IR ۶ سال ۸۸ خلق شد و در سال ۸۹ یکی از این سانتریفیوژ‌ها رونمایی شد که از آن زمان تاکنون بعد از گذشت ۹ سال از رونمایی، کماکان در زنجیره میانی ۲۰ تایی بودیم.

وی افزود: در برنامه پیشبرد تحقیقات، زمان زنجیره ۳۰ تایی چند سال دیگر قرار بود انجام شود که به دلیل اینکه در چالش سیاسی قرار گرفتیم اراده مسئولان بر آن شد که اراده خود را به رخ دیگران بکشانند.

آقای صالحی درباره آماده شدن IR ۹ نیز گفت: امروز از این سانتریفیوژ رونمایی شد و در دو سه ماه آینده نیز نمونه دیگر رونمایی خواهد شد تا مراحل آزمایش را بگذراند، اما نمونه IR ۹ برای رساندن به تولید انبوه حدود ۱۰ سال طول می‌کشد.

وی افزود:در برجام برای ظرفیت عملیاتی غنی سازی تصمیم گرفتیم ۸ تا ۹ سال نگه داشته شود. طراحی مفهومی IR ۸ از سال ۸۸ شروع شد که طراحی مفهومی آن پذیرفته شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سایت نطنز نیز گفت: نطنز جای ۴۰ هزار سانتریفیوژ را دارد و سوی سانتریفیوژ‌ها به علت اینکه بر چه مبنایی باشد فرق می‌کند که اگر بر مبنای U. باشد با UF ۶ متفاوت است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی با همت دانشمندان هسته‌ای به قدری در سانتریفیوژ پیشرفت کرده است که IR ۱ که از سال ۶۸ وارد کشور شد و تا سال ۸۵ که یک زنجیره آن برپا شد ۱۷ سال طول کشید که با آموختن فرایند‌های ساخت سانتریفیوژها، خلق ایده‌ها به دست دانشمندان ایرانی انجام شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: تولید نرم افزار‌های طراحی ۵۰۰ مستند علمی دارد به گونه‌ای که اوباما نیز اذعان کرده بود که دیگر نمی‌توان جلوی ایران را گرفت، چون ساخت و طراحی سانتریفیوژ‌ها در ذهن دانشمندان ایرانی است.

آقای صالحی بااشاره به غنی سازی ۲۰ درصد نیز گفت: کار بزرگی که دانشمندان ما انجام داده اند این است که وقتی در چیدمان قرار می‌گیرند برای میزان گازدهی نیازمند برنامه ریزی دقیق هستند لذا در چندهفته اخیر به چیدمان ایده آل رسیده ایم که کار آسانی نبوده است.

وی تصریح کرد: در مذاکرات برجام درباره غنی سازی نسبت به ایده‌های مطرح شده، ما بدل داشتیم تا در بن بست غنی سازی گیر نکنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ظرفیت نیروگاه‌هایی که قرار است در بوشهر ساخته شود نیز گفت: ظرفیت هرکدام از این نیروگاه‌ها هزار و ۵۰ مگاوات است که هرکدام به اندازه نیروگاه بوشهر خواهد بود.

آقای صالحی درباره نگه داشتن اورانیوم و تولید آن در کشور گفت: قبل از گام سوم حدود ۴۵۰ گرم در روز تولید اورانیوم داشتیم که از امروز این رقم به بالای ۵ هزار گرم (۵ کیلوگرم) رسیده است. در زمان اوج قبل از برجام، روزی ۷ هزار گرم غنی سازی داشتیم، اما الان به بالای ۵ هزار گرم رسیده ایم که در دو سه روز آینده به ۵ هزار و ۲۰۰ گرم خواهد رسید.

وی درباره آب سنگین اراک نیز تصری کرد: سالانه ۲۰ تن تولید داریم. ذخایر ۱۲۸ تنی داریم که الان در حال فروش آب سنگین هستیم. برخلاف اینکه ترامپ خرید آب سنگین ایران را برای کشور‌های دیگر ممنوع کرده است، اما دیگر کشور‌ها به این توجهی ندارند بنابراین ممکن است سال‌های آینده آب سنگین را به مشتقات تبدیل کنیم.

آقای صالحی درباره خارج شدن از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نیز گفت: باید این موضوع به تصویب مجلس برسد.
وی در پایان افزود: حقوق هسته‌ای و چرخه کامل سوخت هسته‌ای از اکتشاف و استخراج تا تبدیل اورانیوم و پسماندداری است که درحال انجام است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان