بازدید 3399

جای خالی سردیس ورزشکاران در سطح شهر

کد خبر: ۹۳۴۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹ 02 November 2019

معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران می‌گوید: در موزه مشاهیر هم بخشی به ورزشکاران اختصاص یافته و مجسمه کامل تعداد زیادی از شخصیت‌ها و مفاخر در حوزه ورزش ساخته شده است. به طور خاص این اراده وجود دارد که یک دوره از سمپوزیوم را به ورزشکاران اختصاص دهیم.

به گزارش تیترشهر، ساخت سردیس، مجسمه و یادبود مفاخر و مشاهیر در سرتاسر دنیا رواج دارد. هر کشوری به فراخور پشتوانه مادی و معنوی خود سعی دارد تا در عرصه تفکر و زبان، راهی برای فرهنگ و صدای خویش بیاید و اولین قدم در این راه شاید معرفی ذخایر ملی به شهروندان کشور مرجع باشد.

نصب سردیس‌ها و مجسمه‌ها به عنوان یک نشانه، حرکتی رو به جلو برای معرفی ظرفیت‌های انسانی یک کشور است و مسیری درست برای گرامیداشت و زنده نگاه داشتن تفکر و راهی است که افراد برای به دست آوردن آن سال‌ها تلاش کرده و رنج و سختی‌ها را تحمل نموده‌اند.

شاید بتوان در یک نگاه کلی، این کار را تلاشی برای احیا و زنده نگاه‌داشت هویت ملی دانست. این بحث و تلاش در این راستا مدت‌ها مغفول مانده بود و امروزه با برنامه‌ریزی‌های درست می‌توان از ظرفیت‌های موجود برای تقویت هویت ملی تلاش کرد. فضا‌های شهری امکانات مناسبی را در اختیار مسئولین قرار داده تا با توجه به ارتباط مستمر شهروندان با فضا‌های شهری، بتوانند به اهداف برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خود دست یابند. با این حال نباید فراموش کرد که جامعه متشکل از صدا‌ها و تفکرات متکثر است و معرفی و بزرگداشت مفاخر باید به گونه‌ای باشد تمام سلایق و تمام حوزه‌های ملی را پوشش دهد.

«سید مجتبی موسوی» معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران در خصوص اقدامات این سازمان برای ساخت سردیس‌ها به تیترشهر گفت: برای ساخت سردیس مشاهیر و مفاخر در حوزه‌های مختلف، مثلا در حوزه دفاع مقدس، ایثارگری، شعر و ادب، علوم، ورزش و ... هم سیاستگذاری در داخل مجموعه زیباسازی انجام می‌شود و هم مطالبات و درخواست‌های خارج از مجموعه در ساخت سردیس‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: فرضا خیابانی یا میدانی که با یاد یکی از مفاخر نامگذاری می‌شود، محل مناسبی برای نصب مجسمه و سردیس است؛ یک نوع تصمیم‌گیری هم به این صورت شکل می‌گیرد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به سمپوزیوم مفاخر اظهار داشت: علاوه بر این، برنامه‌ها، رویداد‌ها یا سمپوزیوم‌هایی توسط این سازمان برگزار می‌شود. برای اولین بار سمپوزیومی را از سال ۸۹ برای ساخت مجسمه و سردیس طراحی کردیم. مثلا در حوزه دفاع مقدس، سردیس شخصیت‌ها و مفاخر دفاع مقدس را در چند دوره از سمپوزیوم ساختیم؛ هنرمندان در یک رویداد هنری دعوت شدند و این سردیس‌ها را ساختند و بعد هرکدام از این سردیس‌ها در یک جایی از شهر نصب شدند.

موسوی تصریح کرد: در رابطه با مفاخر فرهنگی هم این برنامه را با تکیه بر تجربه سمپوزیوم مفاخر دفاع مقدس، در دو دوره اجرا کردیم. دوره اول مربوط به شاعران معاصر و دوره دوم در ارتباط با هنرمندان معاصر بود.

موسوی با بیان اینکه ساخت سردیس‌ها همچنان ادامه دارد و محدود به رویدادی، چون سمپوزیوم نیست، گفت: در طول سال بر اساس نیازها، درخواست‌ها یا برنامه‌ریزی‌هایی که توسط خود شهرداری صورت می‌گیرد، سردیس شخصیت‌ها ساخته و بهره برداری می‌شود.

وی بیان داشت: به عنوان نمونه برای مراسم رونمایی خیابان‌هایی که اخیرا با اسم برخی از مفاخر نامگذاری شده، سردیس آن شخصیت را ساخته و نصب کرده‌ایم. ساخت مجسمه‌های شهری در طول سال به صورت یک روند جاری در برنامه‌های سازمان زیباسازی شهر تهران وجود دارد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره پیشنهادات مردمی اظهار داشت: بازخورد‌ها و پیشنهاداتی نیز از سوی مردم و از طریق سامانه ۱۸۸۸ شهرداری به دست ما می‌رسد که معمولا کلی است. عموما پیشنهادات مردمی چنین است که سردیس شخصیت‌ها ساخته و نصب شود، اما تاکید بر شخصیت خاصی ندارند.

وی در خصوص اقدامات این سازمان در خصوص سردیس ورزشکاران توضیح داد: ساخت سردیس ورزشکاران جز برنامه‌های ما برای برگزاری سمپوزیوم مجسمه است. در روال جاری سازمان زیباسازی، مجسمه تعدادی از ورزشکاران را ساخته و نصب کرده‌ایم. مجسمه پهلوان تختی چندین مرتبه در طول سال‌های گذشته ساخته و نصب شده است، سردیس عبدالله موحد هم به همین صورت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار