بازدید 10842
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

خط‌کش دولت برای بودجه بدون نفت در سال ۹۹/ سه منبع جایگزین نفت در بودجه/ بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در بودجه ۹۸/ مازاد درآمد‌های نفتی با رفع تحریم چه می‌شود؟

به گفته نوبخت: منابع بودجه ۱۳۹۹ کمترین وابستگی را به نفت دارد بطوریکه می‌توانیم بگوییم بودجه جاری مطلقا به نفت وابستگی ندارد و ما حتی ریالی از نفت را در بودجه‌های جاری و هزینه‌ای صرف نخواهیم کرد و صرفا منابعی که از نفت تحصیل می‌شود با عنوان واگذاری دارایی‌ها سرمایه‌ای آن را صرف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای می‌کنیم و برای تحقق طرح‌های عمرانی استفاده خواهیم کرد.
کد خبر: ۹۳۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳ 30 October 2019
تابناک اقتصادیمحمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای گفت: منابع بودجه ۱۳۹۹ کمترین وابستگی را به نفت دارد و صرفا منابعی که از نفت تحصیل می‌شود برای تحقق طرح‌های عمرانی استفاده خواهیم کرد. طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، حدود ۶۶ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده برای طرح‌های عمرانی از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است. با لغو تحریم‌های نفتی، احتمالا درآمد نفتی به میزان ۱۴۲ هزار میلیارد تومان نصیب ایران خواهد شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در اردیبهشت ماه سال گذشته بود که آمریکا سرانجام از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که تحریم‌ها علیه کشورمان در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت. تحریم‌های نفتی شاید مهمترین بخش تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بود به این دلیل که آمریکا به دنبال به صفر رساندن درآمد‌های ایران از ناحیه صادرات نفت بود. این موضوع باعث می‌شد تا بودجه ایران که وابستگی جدی به درآمد‌های نفتی داشت با کسری بودجه قابل توجهی رو به رو شود.
 
از همین روی، رهبر انقلاب در آذر ماه سال گذشته از دولت خواست که اصلاحاتی را در لایحه بودجه سال ۹۸ ترتیب دهد تا میزان وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد.
 
دولت نیز در مدت زمان کوتاه اصلاحاتی را در لایحه بودجه ۹۸ انجام و آن را به مجلس تقدیم کرد. اصلاحات صورت گرفته در بودجه سال ۹۸ گویا نظرات رهبر انقلاب را تأمین نکرد و علی لاریجانی رئیس مجلس طی مصاحبه‌ای در هفدهم بهمن ماه ۱۳۹۷ اعلام کرد: مقام معظم رهبری دستور دادند که ظرف چهار ماه آینده اصلاح ساختاری در کشور صورت گیرد، شاید این اصلاح ساختاری به اصلاح بودجه نیز بینجامد. همچنین وی طی مصاحبه دیگر گفت: رهبری فرمودند: بودجه کشور در شرایط تحریم‌ها باید با ملاحظاتی تدوین شود و ضروریات مود توجه قرار گیرد. به علاوه تدوین بودجه بر اساس کاهش هزینه‌ها و قطع وابستگی بودجه به نفت از موارد تاکیدی رهبر انقلاب است.

بودجه جاری ۹۹ بدون وابستگی به نفت

تأکید رهبری بر اصلاح ساختار بودجه و قطع وابستگی بودجه به نفت موجب شد تا دولت برای بودجه سال آینده هزینه‌های جاری را از درآمد‌های نفتی جدا کند. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در این رابطه گفت: منابع بودجه ۱۳۹۹ کمترین وابستگی را به نفت دارد، به طوری که می‌توانیم بگوییم بودجه جاری مطلقا به نفت وابستگی ندارد و ما حتی ریالی از نفت را در بودجه‌های جاری و هزینه‌ای صرف نخواهیم کرد و صرفا منابعی که از نفت تحصیل می‌شود با عنوان واگذاری دارایی‌ها سرمایه‌ای آن را صرف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای می‌کنیم و برای تحقق طرح‌های عمرانی استفاده خواهیم کرد.

آیا قطع وابستگی بودجه جاری به نفت در سال آینده امکان پذیر است؟

سیدمحمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی مصاحبه‌ای در مورخه ۹ مهر ماه سال جاری با بیان اینکه مستثنی کردن بودجه جاری سال ۹۹ از درآمد‌های نفتی امر بسیار مشکلی است، افزود: منابع پیش بینی شده از محل اخذ مالیات‌ها در بودجه سال ۹۸ حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بوده و هزینه‌های جاری اجتناب ناپذیر دولت  حدود ۳۷۵ هزار میلیارد تومان است، که اختلاف میان ۳۷۵ هزار میلیارد و ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رقم بزرگی است.
 
وی اظهار کرد: نمی‌توان فاصله میان درآمد‌های مالیاتی و هزینه‌های جاری اجتناب ناپذیر دولت را با رشد درآمد‌های مالیاتی جایگزین کرد، هرچند در حال حاضر فرار مالیاتی وجود دارد و می‌توان درآمد‌های مالیاتی را افزایش داد، این افزایش چشمگیر نیست؛ بنابراین نمی‌توان هزینه جاری سال آینده را تنها با اخذ مالیات بیشتر پوشش داد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای در هفدهم مهر ماه سال جاری در این رابطه گفت: سه منبع جایگزین نفت خواهد شد؛ ما از حجم قابل توجهی از یارانه‌های پنهانی که در حامل‌های انرژی وجود دارد می‌توانیم استفاده کنیم و بخش دیگر که عمده کار ماست مالیات‌هاست. بخش دیگر از درآمد‌های جایگزین نفت نیز از محل مولدسازی به دست می‌آید که آن نیز به تصویب رسید.

اختلاف بین درآمد‌های مالیاتی و بودجه جاری در سال جاری حدود ۲۴۹ هزار میلیارد تومان می‌باشد. فرض بر این که همین اختلاف در سال آینده بین درآمد‌های مالیاتی و بودجه جاری برقرار باشد، حالا پرسش این است که آیا دولت می‌تواند این اختلاف را به سه راه حل بالا پوشش دهد؟

گزارشی توسط دفتر اقتصاد کلان معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شد که نشان می‌داد "میزان یارانه‌های پنهان پرداخت شده" توسط دولت در بودجه ۱۳۹۸ به شرح جدول زیر و بالغ بر ۶۴۹ هزار میلیارد تومان است. همان طور که از جدول زیر مشخص است، بیش از ۹۲ درصد، معادل حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از کل یارانه پنهان مربوط به حامل‌های انرژی شامل فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و برق است؛
 
در صورت لغو تحریم های نفتی در سال آینده دولت با مازاد درآمدهای نفتی چه خواهد کرد؟
 
بنابراین کل یارانه پنهان (۶۴۹ هزار میلیارد تومان) حدود ۲.۵ برابر اختلاف بین درآمد‌های مالیاتی و بودجه جاری (۲۴۹ هزار میلیارد تومان) است که به گفته نوبخت، دولت می‌تواند با حذف حجم قابل توجهی از یارانه‌های پنهان این قطع وابستگی بودجه جاری به نفت را محقق سازد.

از سوی دیگر فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی طی مصاحبه‌ای در پانزدهم مهر ماه سال جاری درباره میزان فرار مالیاتی ثبت شده در اقتصاد ایران گفت: برآورد‌ها عددی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد. با جلوگیری از بخشی از این فرار مالیاتی و همچنین تعریف پایه‌های مالیاتی جدید، دولت می‌تواند بخش دیگری از اختلاف بین درآمد‌های مالیاتی و بودجه جاری را جبران کند.

بخش دیگری از اختلاف نیز می‌تواند از طریق مولدسازی جبران شود.

نتیجه آنکه هر چند قطع وابستگی بودجه جاری به نفت سخت است، اما طبق محاسبات بالا این کار شدنی است و باید به این نکته اشاره نمود که رهایی از هر اعتیادی از جمله اعتیاد بودجه به نفت سخت و دردناک است.

اگر تحریم‌های نفتی در سال آینده برداشته شود، مازاد درآمد‌های نفتی چه خواهد شد؟

حالا با توجه به اینکه دولت تصمیم گرفته است در سال آینده بودجه جاری را از درآمد‌های نفتی جدا کند، اگر فرضاً در سال آینده تحریم‌ها برداشته شد دولت با درآمد‌های نفتی چه خواهد کرد؟

اگر فرض بگیریم با حذف تحریم‌های نفت، دولت بتواند آنچه را در بودجه سال ۹۸ برای نفت در نظر گرفته بود را محقق سازد آن گاه می‌توان گفت: شرایط برای صادرات یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز به نرخ ۵۴ دلار فراهم می‌شود که درآمدی به میزان ۱۴۲ هزار میلیارد تومان نصیب ایران خواهد کرد.

از آنجا که طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، حدود ۶۶ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده برای طرح‌های عمرانی از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است، بنابراین اختلاف بین درآمد‌های نفتی و بودجه عمرانی در شرایط حذف تحریم‌های نفتی رقمی حدود ۷۲ تا ۷۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

دولت با این ۷۲ تا ۷۶ هزار میلیارد تومان مازاد درآمد‌های نفتی چه خواهد کرد؟

طبق قانون برنامه ششم توسعه باید سالانه دولت درصدی از درآمد‌های نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کند. سهم صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی در سال ۹۸ (منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز) ۳۴ درصد بود که بنا به شرایط کشور این سهم به ۲۰ درصد کاهش یافت. با توجه به اینکه باید طبق قانون سالانه ۲ درصد به سهم صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی افزوده شود؛ بنابراین، طبق قانون در سال آینده باید دولت ۳۶ درصد از سهم درآمد‌های نفتی خود را به این صندوق واریز کند. در نتیجه قطعا بخش زیادی از این درآمد‌های مازاد نفتی به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد که طبق محاسبات رقمی در حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان است.

آنچه پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی از ۷۲ تا ۷۶ هزار میلیارد تومان مازاد درآمد‌های نفتی باقی می‌ماند (۲۱ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان) نیز احتمالاً برای جبران بخشی از هزینه‌های جاری در نظر گرفته شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۵۳
انتشار یافته: ۳۶
بودجه بدون نفت یعنی تیر خلاص به اقشار متوسط و زیر متوسط

حداقل باید از ۲۵ سال پیش به تدریج با نفت خداحافظی میکردید درحالیکه شما میخواهید اشتباه چند دهه را در چند ماه جبران کنید !!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
ترش نکن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
نترس از شما نمی گیرند از پولدار ها می کشند
علی
| Germany |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
اره چقدر حیف شد این جماعت تازه به پراید و پژو می گفتند لگن و دنبال لکسوس بودند
رضا
| Germany |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.خدا حافظ اقتصاد نا کارامد و فاسد دولتی با کارکنانی که روزی یک ساعت کار می کنند و از این به بعد توانا بود هر که دانا بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
مبلغ یارانه پنهان بر اساس هزینه های انرژی توی اروپا حساب شده؟؟؟یعنی مردم اروپایی هستند و دولت داره بهشون یارانه میده ...بابا نفت که رایگان در کشور وجود داره و هزینه فراوری اون هم که از مردم گرفته میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
همین امسال هم پول برق و اب و گاز دو برابر شده ماموریت های داخل شهرستان کلیه کارمندان و هزینه مناطق کمتر توسعه یافته حذف شد پول اصنیست
حالا که قرار است بودجه کشور را بدون نفت ببندید پس لطف کنید سهم بنده از فروش نفت را بحساب خودم واریز کنید
اینطوری هرکس نگهبان پول نفت خودش خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
خب شماره حسابت رو هم می ذاشتی یه دفعه!
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
فهم داری نفت تحریمه نمیخرن کدام سهم‌نفت رو میخای؟؟؟
رضا
| Germany |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
اخوی تعطیلی کدوم نفت؟دوران فروختن نفت و مفت خوردن تمام شده یا باید کار کنید و خلق ثروت کنید یا از گرسنگی بمیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
برادر اخوی اون موقع هم که میفروختن یادم نمیاد پول مفتی تو جیبم دیده باشم نکنه بشما رسیده؟
به به

نه تنها پول نفت و بوی نفت به سفره هایمان نیامد بلکه بدهکار هم شدیم !!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
آقا پولش خوبه اما بوش سر سفره مزاجت رو به هم می زنه ها!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
تازه اول ماجرا است !؟
و صبر کنید که شب دراز است
نوبخت جان اولا چرا در ۶ سال گذشته این کار را نکردید؟ثانیا شما یک راهکار دیگر هم دارید که همان کم کردن برخی کارمندان بیکاره است که اگر به جای حقوق شغل کاذب به ایشان حقوق بیکاری بدهید هم متوقع نخواهند بود و هم اینکه هزینه های جانبی سازمان ها که مهمتر ار حقوق کارکنان ایشان است کاهش خواهد یافت
مازاد درامد هاي نفتي بعد از رفع تحريم چه مي شود ؟ اختلاس مي شود تابناك عزيز . شما نگران نباش . دوستان حرفه اي دوباره اختلاس مي كنند و قبل از دستگيري سر از كانادا در مي اورند .
اگه دلار شد ۴۲۰۰ مشخص میشه بودجه بدون نفت هستش ولی اگه نشد پس حرف بی حساب و کتاب زده شده
مازاد پول نفت در جیب اشخاص خاص و در نهایت سردرآوردن از کشور کانادا
هیچی اگر نفت بیشتر بفروشند دوباره می روند به خواب نازی پول مفت نفت و سرکوب اقتصادی و بعد دوباره به بهانه تحریم قیمتها را بالاتر ببرند!!!!
خرج کز کیسه مهمان بود. حاتم طایی شدن اسان بود
خجالت نکشند بزرگان. بفرمایند می خواهیم اب،برق، بنزین
و گازویل را گران کنیم
....
دولت درعرض سه ماه گذشته کلی هیاهودرمورد بخشودگی جرائم مالیاتی به راه انداخت ولی توفیقی پیدانکرد.اجرای طرح جدید مالیاتی باعث اتلاف وقت مودیان وکاهش وصول ومصرف بی رویه کاغذ شده است
در شرايط فعلي كه اكثريت جامعه را قشر اسيب پذير تشكيل ميدهد از هر جهت براي تامين بودجه فشار بيشتري بردوش اين قشر خواهد افتاد مبلغ قبض برق بنده نسبت به سال گذشته بيش از دوبرابر شده است ومايحتاج مصرفي مردم بدون كنترل هرروز سير صعودي دارد واقع فاجعه اميز خواهد شد بدون نفت
... خدابه دادقشرضعیف جامعه برسه
اون موقع که پول نفت تو بودجه بود حال و روزمون این بود حالا که دیگه پول نفت هم نیست خدا رحم کنه
اقای نوبخت میفرمایند بودجه ۲ سالانه!!!!!!!!
احتمالا بودجه ۱۴۰۰ را هم دولت در همان سال ۹۹ پیش خور می کنند و سال ۱۴۰۰ مملکت را با بدهی تحویل دولت بعدی میدهند.
گویا مردم را به سخره گرفته اند ، تمام یارانه های پنهان مربوط به زندگی مردم است ، امکان ندارد بدون نفت ، بودجه اجرایی شود البته وقتی بخواهند هیچکس جلودارشان نیست همه زندگی را گران میکنند و جار می زنند بدون وابستگی به نفت ! هنوز که هنوز است در هر گوشه ای از کشور اختلاس میشود. حقوقهای نجومی نیز کم نشده که هیچ بیشتر هم شده.
پس با این تفاسیر قیمت انرژی بالا می‌رود و قیمت تمام شده خدمات و تولید نیز بالا می‌رود ولی حقوق کارگر بدبخت بالا نمی‌رود،
نتیجه : 4% از مردم فربه می‌شوند
96% از مردم له می‌شوند
...
یعنی از جیب مردم استفاده شود و گرانی و فشار روی مردم
اگر در یک اقتصاد بسته تک کشوری معادلات را طرح کنیم اساسا هیچ یارانه پنهانی وجود نخواهد داشت ولی وقتی ایران را با سایر کشورها در نظر میگیریم آن وقت تفاوت نرخ بنزین ،برق،گاز،اب و ....تبدیل به یارانه پنهان خواهد شد
اساسا برای حل مشکل اولین سوالی که مطرح خواهد شد دلیل وجود یارانه پنهان است ایا بجز ساختار اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه عامل این مشکل است بنابراین در گام اول اصلاحات سیاسی و در گام دوم اصلاحات اقتصادی ضرورت خواهد داشت تا پس از آن نسبت به ازاد سازی کامل قیمت های حامل های انرژی ‌‌و سایر اقلامی که یارانه دولت را دریافت میکنند اقدام گردد در غیر این صورت این ازاد سازی منجر به مشکلات اجتماعی خواهد شد من نه به عنوان یک ایرانی بلکه به عنوان یک دانشجو از اقای نوبخت تقاضا دارم طرح خودش رو به صورت مکتوب و نه ذهنی !!! ارایه کنه تا توسط جامعه علمی کشور نقد و بررسی بشه
با تشکر
حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از کل یارانه پنهان مربوط به حامل‌های انرژی شامل فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و برق است
این مبلغ براساس قیمتهای جهانی حساب شده است حالا اگر دستمزد کارگران هم به قیمت جهانی حساب شود مشخص میشود یارانه پنهانی که کارگران به دولت و کارفرمایان میدهند بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است و حتی بیش از کل یارانه پنهان
با این وضع و اوضاع داغون با خوندن این مطلب خیلی حال کردم یعنی من انقدر یارانه می گیرم خودم خبر ندارم.!!! بعد جالبش آینه که می خوان اینارو حذف کنن دوباره بهمون بدن بیشتر حال کنیم
میشه خیلی دقیق ریز و جدا شده و حلاجی شده بفرمایید این هزینه های جاری چیه؟
ما که نه از فروش نفت چیزی متوجه شدیم هیچ
از اول زندگی با نداری رسیدیم به اینجا
حالا هم که داره هی بدتر و بدتر میشه
قراره یارانه های انرژی رو بردارن!
خوشبحال مرفهین که ظاهرا و باطنا ایران جای اونهاست نه ما
هر ایرانی یک شماره ملی دارد.پیشنهاد میشود هر ایرانی یک کد مالیاتی داشته باشد
ایکاش نفت نداشتیم ودولت مکلف میشد بودجه سالیانه را بدون برنامه ریزی میکرد ایکاش دولتمردان ما انقدر توانایی میداشتند که دریافت مالیات فقط از قشر حقوق بگیر نمیبود ما نهاد ها شرکتهای خصوصی ونیمه دولتی اگر بطور کامل پرداخت مالیات میکردند چرخه اقتصادی دولت گردش بهتری داشت دفاتر مالیاتی را با طراحی وعدد سازی مالیات را کم نمیکرد
اول باید زمینه های اشتغال و تولید را با حذف قوانین دست و پاگیر فراهم کرد، سپس فساد اداری را از بین برد، بعد تجارت خارجی را آزاد کرد، سرمایه گذار خارجی جذب کرد، تحریم ها را رفع نمود و در آخر دولت کل یارانه های پنهان را حذف کند!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار