تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
۶۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در اقتصاد ایران

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حال حاضر سازوکار اعطای یارانه و اخذ مالیات در کشور به نفع طبقات برخوردار است و این موضوع باعث ایجاد فاصله طبقاتی در کشور شده است. ما به جای اینکه مالیات و درآمد را بر اساس سرانه تقسیم کنیم، بر اساس میزان برخورداری تقسیم کردیم. یعنی هر کسی هر چقدر امکانات و توانمندی بیشتری دارد به همان میزان از بیت المال سهم بیشتری می­ برد. رقم فرار مالیاتی در اقتصاد ایران بسیار است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. /تسنیم
 
تشدید محدودیت‌های اینستاگرام برای انتشار تصاویر خودآزاری

مدیران اینستاگرم از شدت بخشیدن به ممنوعیت اشتراک‌گذاری تصاویر خودآزاری و تشویق به خودکشی در این شبکه اجتماعی خبر دادند. اینستاگرام پیشتر اشتراک‌گذاری تصاویر خودآزاری را ممنوع کرده بود و حالا ممنوعیت اشتراک‌گذاری تصاویر غیرواقعی و گرافیکی که به اشاعه خودآزاری بپردازند نیز اعمال خواهد شد. این تصمیم مسئولان اینستاگرام در پی راه‌اندازی کمپین اعتراضی پدر دختری چهارده‌ساله که در سال ۲۰۱۷ با مشاهده تصاویر خشونت‌آمیز در اینستاگرام خودکشی کرد، صورت گرفته است. /ایسنا
 
ناگفته‌هایی از زندگی سرکرده گروه تروریستی داعش به روایت باجناق ابوبکر البغدادی

انتظار نداشتیم که البغدادی با اقدامات امنیتی شدیدی که در محل اقامتش اعمال شده بود گیر بیفتد. او همیشه جلیقه انتحاری به همراه داشت و مجهز به سلاح‌های آمریکایی بود. البغدادی در عملیات دیرالزور از اینکه داعشی‌ها داشتند عقب نشینی میکردند، خیلی عصبانی بود و ناامیدانه می‌گفت: همشون خیانت‌کارند؛ یعنی به ما نفوذ کرده‌اند و ما خبر نداریم. حتی اگر البغدادی کشته هم نمی شد، داعش به پایان کار خود رسید بود. /تسنیم
 
نمایندگان مجلس پیگیر تغییر ریاست بنیاد شهید شدند

سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس از نامه مجدد نمایندگان مجلس برای تغییر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد. حسن نوروزی سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص درخواست نمایندگان مجلس برای تغییر رئیس بنیاد شهید گفت: طی جلسه اخیر اعضای فراکسیون ایثارگران و آزادگان مجلس با ریاست مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تغییر رئیس بنیاد داده شد. وی افزود: با توجه به مشکلات فراوان ایثارگران و کسالت حجت الاسلام شهیدی، بهتر است ریاست بنیاد به فردی جوان سپرده شود. در حال حاضر افراد زیادی با ظرفیت مدیریت بنیاد و دفاع از اهداف خانواده ایثارگران و شهدا در کشور وجود دارند و می‌توان از آنها استفاده کرد. وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس طی نامه‌ای مجدد خواستار تغییر رئیس بنیاد شهید شده‌اند، اظهار داشت: در نامه اخیر نمایندگان به ریاست مجلس، تمامی مشکلات ایثارگران ازجمله بیمه تکمیلی ۲ هزار نفر از ایثارگران، اجرای یک مقطع تحصیلی بالاتر، بازگشت به کار جانبازان، اعطای تابعیت به همسران خارجی شهدا و مشکلات حقوق و مزایای جانبازان مطرح شده تا مشکلات این دستگاه مشخص شود.
 
ارجاع پرونده یک روزنامه نگار به دادسرای فرهنگ و رسانه

پرونده مسعود کاظمی روزنامه‌نگار از وضعیت امنیتی خارج و به دادسرای فرهنگ و رسانه واگذار شد. به گزارش ایسنا، علی مجتهدزاده وکیل مسعود کاظمی درباره آخرین وضعیت پرونده مسعود کاظمی اظهار کرد: خوشبختانه طی یک روال قانونی، اجرای حکم پرونده موکل اینجانب از دادسرای امنیت دادستانی تهران خارج و به دادسرای فرهنگ و رسانه واگذار شد؛ هر چند معتقدیم در دادسرای امنیت نیز متهمان و محکومان باید از تمام حقوق قانونی مانند حق آزادی مشروط برخوردار باشند. وی ادامه داد: به عبارتی با این تصمیم دستگاه قضایی، پرونده مسعود کاظمی اصلاً امنیتی محسوب نشده و برخورد‌هایی که در ماه‌های اخیر در دادسرای فرهنگ و رسانه با اهالی و اصحاب رسانه و خبرنگاران صورت گرفته، موجب دلگرمی شده است. خوشبختانه در دادسرای فرهنگ و رسانه نگاه امنیتی وجود ندارد. وی افزود: در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی نیز نسبت به خبرنگاران نگاه مثبتی بوجود آمده و همین موجب شده طی روز‌های آینده از حقوق قانونی مانند درخواست مرخصی و آزادی مشروط برای مسعود کاظمی استفاده کنیم.
 
اقدامات احتمالی ایران در گام چهارم کاهش تعهدات برجام

یک نماینده سابق مجلس به تشریح اقدامات احتمالی ایران در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی پرداخت. منصور حقیقت پور در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که برداشتن گام چهارم در زمینه کاهش تعهدات برجامی تا چه اندازه می‌تواند ۱+۵ و سایر کشور‌ها نسبت به همکاری و تعاملات با ایران ترغیب کند، اظهار کرد: در خود چهارچوب برجام اقدامات پیش‌بینی و طراحی شده که برای همین موارد می‌توان به آن رجوع کرد. ضمن این که در ماده واحده مربوط به تصویب مشروط برجام در مجلس نیز دست دولت برای مقابله به مثل در صورت عدم تعهد سایر کشور‌ها به برجام بازگذاشته شده است و ما در آن زمان در مجلس اجازه دادیم که دولت بتواند در این زمینه به راحتی اقدام متقابل داشته باشد. وی افزود: اقداماتی نظیر همین موضوع R. and D. می‌تواند تداوم یابند و نیز احیای مجدد راکتور خنداب هم در گام چهارم می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: بر خلاف فضاسازی‌های گروه‌های سیاسی در زمان تصویب برجام در مجلس ما برای برداشتن قلب راکتور خنداب طوی عمل کردیم که الان اگر دولت بخواهد در زمینه احیای مجددا آن اقداماتی انجام دهد ظرف شش ماه می‌تواند آن را به حالت قبل بازگرداند. همچنین سطح غنی سازی را می‌توانیم تا ۱۹۰ هزار سو افزایش دهیم و نیز برای نیروگاه‌های کشور مانند راکتور خنداب، تهران و نیروگاه اتمی بوشهر سوخت لازم را فراهم سازیم.
 
حقیقت پور در ادامه تأکید کرد: یکی دیگر از کار‌هایی که می‌توانیم در کاهش تعهدات برجامی خود در گام چهارم به آن اشاره کنیم این است که دست ما برای کم کردن نظارت نمایندگان شورای امنیت و کارشناسان آن‌ها باز است که این موضوع نیز می‌تواند برای ما مورد توجه قرار گیرد. این نماینده سابق مجلس با بیان این که ما می‌توانیم سطح اقدامات خود را از آن چه که بیان شد بالاتر هم ببریم، اظهار کرد: در این زمینه این اختیار با مسئولان مربوطه است که با توجه به تجربه و توانمندی‌های که دارند می‌تواند گام چهارم را به درستی بردارند و ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که لازم است حتما گام چهارم را برداریم.
 
احمد خاتمی: حقوق نجومی بگیران خدا را باور ندارند

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداباوری با لقمه حرام نمی‌شود و حقوق نجومی بگیران خدا را باور ندارند افزود: گرفتن حقوق نجومی در پوشش قانون هم که باشد شبه‌آلود است و کسی که خدا را قبول داشته باشد دنبال این حقوق‌ها نمی‌رود. وی با تأکید بر اینکه حرام‌خواران و رشوه‌بگیران خدا را باور ندارند و تنها در شعار حرف از خدا می‌زنند بیان کرد: کسی که خدا را باور داشته باشد از هجمه‌ها نمی‌ترسد و به خدا پناه می‌برد. خاتمی با بیان اینکه علی بن موسی الرضا (ع) در ادامه حدیث سلسله الذهب شرطی را بیان کردند گفت: امام (ع) فرمودند: دژ مستحکم خدا شرطی دارد و آن ولایت است.
 
بعضی‌ها اگر در لیست اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گرفتند، کسبه محلشان هم به آن‌ها رأی نمی‌داد

خباز در انتقاد از لیست اصلاح طلبان در انتخابات گذشته مجلس، گفت: متأسفانه در انتخابات سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی عده‌ای با لیست اصلاح طلبان وارد مجلس شدند، اما بدترین کار سیاسی را انجام دادند، یعنی با رسیدن به خواسته‌شان به وعده‌های گذشته خود بی‌اعتنایی کردند که یادآور ضرب‌المثلی قدیمی است، به عقیده من این افراد کاملاً متوجه هستند، در صورتی که نام آن‌ها در لیست تهران قرار نمی‌گرفت، شاید کسبه محله‌شان هم به آن‌ها رأی نمی‌دادند، نباید پس از انتخاب شدن طوری رفتار کنند که گویی هیچ خدمتی به آن‌ها نشده است. فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: برخی اگر در لیست اصلاح طلبان نبودند رای نمی‌آوردند، اما با تأیید رئیس دولت اصلاحات به مجلس راه پیدا کردند، متأسفانه از روز اول حساب و خرج خود را جدا کردند، این کار پسندیده‌ای نیست، چون ممکن است اینگونه رفتار‌ها شایع شود که در این صورت به هیچ چیزی نمی‌توان اعتماد کرد، از این سو ما هم به فراکسیون امید نقد داریم.
 
لاریجانی: برخی کشور‌های منطقه پول دارند، اما حقیرند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:آمریکا با کدام مجوز حقوقی به عراق حمله کرد؟ ترامپ می‌گوید ما نفت آن‌ها را می‌خواستیم، آیا طمع داشتن به نفت یک کشور، توجیه ماجراجویی و حمله به آن است؟ مسئله جهاد با حرکت انقلاب اسلامی رشد پیدا کرد، امام رضا (ع) می‌فرماید کسانی که خود را از جهاد محروم می‌کنند، باعث وهن دین می‌شوند، همچنین باعث جرأت پیدا کردن دشمنان و تسلط آن‌ها بر مسلمانان می‌گردند. در منطقه کشور‌هایی هستند که پول و امکانات زیادی دارند، اما حقیر هستند و با یک تلفن نظر خود را عوض می‌کنند، زیرا مجاهدت ندارند. طی چند دهه اخیر غربی‌ها تلاش می‌کنند حرکت مجاهدانه را با حرکات کور و وحشیانه تروریست‌ها یکی بدانند یکی از خیانت‌های تروریست‌ها به عالم اسلام این بود که چهره غلطی را به نمایش گذاشتند، مجاهدان جان خود را می‌دهند که راحتِ خلق به وجود آید، اما تروریست‌ها به دنبال وحشت خلق هستند. حزب‌الله جان خود را می‌دهد تا مسلمانان در آرامش باشند، اما داعش و امثال آن به دنبال وحشت‌آفرینی اند.
 
اصغرزاده: اگر مردم سرخورده شوند به رابین‌هود هم رأی می‌دهند

ابراهیم اصغرزاده، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان می‌گوید: آن راهبرد ائتلاف طرفداران زیادی در جبهه اصلاحات ندارد؛ در حقیقت در این دوره قرار نیست ما اصلاح طلبان بین بد و بدتر دست به انتخاب بزنیم. این بی اعتمادی الان دامن سیاستمداران را گرفته است یعنی بی اعتمادی به بالایی ها، همه ارکان حکومت، احزاب، سیاستمداران و اینکه این‌ها آدم‌هایی هستند که وقتی مسولیتی می‌پذیرند یا نماینده ما می‌شوند می‌روند و کار خودشان را می‌کنند، همه شان دزد هستند یا سر و ته یک کرباس هستند و...؛ این وضعیت بی اعتمادی به بالایی‌ها به خصوص به سیاست برای جامعه ما آفت بدی است. بی اعتماد شدن به سیاست می‌تواند موجب سرخوردگی عمومی، ناامیدی و ایجاد یک بستر مناسب برای خیزش‌های رادیکال شود. این وضعیت موجب خواهد شد یک رابین هودی بیاید و بگوید من فلان کار را می‌کنم و عوام فریبی کند و رای از مردم بگیرد. اصلاح طلبان نسبت به این وضع احساس مسئولیت می‌کنند و فکر می‌کنم اگر مانیفستی را طراحی کنند و طی آن به مردم قول بدهند که اگر ما وارد مجلس بشویم انحصار قانونگذاری را به مجلس برمی گردانیم، شاید بتوان بخشی از گذشته را جبران کرد.
 
اتهام تازه عربستان به ایران

منابع رسمی شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو مدعی اند که ایران به عنوان مظنون حمله به تأسیسات نفتی این کشور در ماه سپتامبر عملیات خود را با استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای گوگل انجام داده است. به گزارش عصر ایران به نقل از یورونیوز، جو مِنشن، سناتور دموکرات که دو هفته پس از وقوع حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان به این کشور رفته و پس از بازدید از بقایای حملات با مقام‌های ارشد شرکت آرامکو دیدار و گفت‌و‌گو کرده، با حضور در مجمع مدیران شرکت‌های زیربنایی منطقه آمریکای شمالی در واشنگتن مشاهدات و ارزیابی خود را با آنها به اشتراک گذاشت. هفته‌نامه واشنگتن اگزمینر به نقل از منشن نوشت، نقشه‌های ماهواره‌ای تأسیسات نفتی عربستان چنان واضح بوده که شناسایی اهداف بسیار دقیق برای حمله، کار دشواری نبوده است. سناتور ایالت ویرجینیای غربی افزود: «پس از مشاهده فیلم حملات موشکی انجام شده از مقام‌های آرامکو پرسیدم که آیا مطمئن هستند که پیش از حمله یک عملیات جاسوسی دقیق در تأسیسات نفتی آنها انجام نشده، چون که شواهد گویای وجود اطلاعات دقیق از مختصات تاسیسات و بخش‌های پیچیده آن بود.» آقای منشن ادامه داد: «مقام ارشد آرامکو در پاسخ گفت که اگر چنین احتمالی وجود داشت حتما می‌گفتیم ولی همه این اطلاعات با دقت بسیار بالا در گوگول و نقشه‌های گوگل ارث قابل دسترسی است.» سناتور دموکرات سپس از امنیت تاسیسات آمریکا در سراسر جهان ابراز نگرانی کرد و گفت که با وجود تصاویر و اطلاعات دقیق و محافظت نشده در نقشه‌های گوگل، جاسوسی در جهان ساده‌تر شده و «اغراق نیست که بگوییم دیگر هیچ نقطه امنی در جهان وجود ندارد.»
 
برنامه الکترونیکی اصلاح طلبان برای انتخابات

رسولی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در صفحه توییتر خود نوشت: در صورت تصویب، فهرست نامزد‌های انتخاباتی با سامانه رسا تهیه خواهد شد. ‏باید همه احزاب اصلاح‌طلب و اعضای شورای عالی درباره اجرای آن به اجماع نظر واحد برسند.
 
انتقاد اصلاح طلبانه از به هم ریختن انتخابات خانه احزاب

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اقدام وزارت کشور را توهین آمیز دانست.علی صوفی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حواشی پیش‌آمده توسط اصلاح طلبان در جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: این اعتراض در به رسمیت نشناختن حضور قائم‌مقام دو حزبی بود که دبیرکلشان برای حضور در جلسه با معذوریت مواجه بودند. او ادامه داد: در نامه‌ای که برای دو حزب فرستاده شد قائم مقام این دوحزب (حزب اعتماد ملی و مجمع فرهنگیان) فعالیت شان به رسمیت شناخته شده بود و به عنوان قائم مقام دو حزب عهده‌دار جانشینی دبیرکل بودند و برای کمیسیون ماده ۱۰ هم دعوت شده بودند، اما ناگهان فردی اعتراض کرد و مدیرکل سیاسی وزارت کشور هم این اعتراض را وارد دانست؛ بنابراین، این دو نفر باید از جلسه خارج می‌شدند، همین امر باعث شد تا بقیه اصلاح طلبان هم از جلسه خارج شوند.صوفی تاکید کرد: متاسفانه وزارت کشور در این رابطه مقداری نامنظم عمل کرد، زیرا گفته بود دبیران کل باید از حزب خود معرفی نامه آورند و این یعنی دبیرکل خود را معرفی کنند، موضوعی که کاملاً بی‌معناست زیرا دبیران کل برای کمیسیون ماده ۱۰ و وزارت کشور شناخته شده هستند و فقط ارائه کارت ملی کفایت می‎‌کرد، اما به هرحال این اقدام را انجام دادند و این کار عبثی بود.