بازدید 13334
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

چشم انداز بازار مسکن؛ آیا ورق به نفع خریداران مسکن برگشته است؟

مثل سایر بازار‌ها از جمله بازار سهام و ارز این نوسانات در بازار مسکن نیز دیده می شود و طبیعی است؛ اما اگر بخواهیم روند کلی بازار مسکن را بررسی کنیم، باید دست کم دوره‌های سه ماهه‌ای را در نظر بگیریم. آنچه مسلم است، این که از ابتدای تیرماه سال جاری، روند صعودی قیمت در بازار مسکن متوقف شده و اندکی هم قیمت‌ها به سمت پایین تمایل پیدا کرده اند.
کد خبر: ۹۳۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱ 27 October 2019
تابناک اقتصادیمهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در مجموع آن چیزی که می‌توان در مورد بازار مسکن گفت، این است، ما بر این باوریم روند صعودی قیمت متوقف و بازار مسکن به یک دوره رکودی نسبتاً شدیدی وارد شده است، احتمال رشد قیمت مسکن بسیار اندک است و اگر هم قیمت مسکن رشد پیدا کند، این رشد بسیار محدود خواهد بود و بازار نوسانات اندکی خواهد داشت و بیشتر با تعادل رو به رو است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، روز گذشته طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: روند نزولی معاملات مسکن در پایتخت که تا پایان شهریور ماه ادامه داشت، در مهرماه متوقف و رشد ۲۲ درصدی را نسبت به ماه قبل ثبت کرد. وی افزود: آمار مقدماتی معاملاتی واحد‌های مسکونی در تهران نشان می‌دهد در مهرماه تعداد ۳۴۰۱ مورد انجام گرفته که نسبت به ۲۷۸۷ مورد معامله شهریورماه، رشد۲۲ درصدی داشته است. رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: در مهرماه امسال متوسط قیمت مسکن تهران نیز با رشد ۰.۴ درصدی نسبت به شهریور ماه، مقداری افزایشی بوده است.

همچنین وی در یادداشت اینستاگرامی که به تازگی منتشر شده است، نوشت: آرامش و ثبات نسبی حاکم بر بازار ارز و روند مثبت و منطقی تأمین ارز واردات کشور در سامانه نیما، از طرق مختلف و متناسب با موانع تحریم، روند مثبت رشد غیرنفتی اقتصاد، در کنار آمار روز گذشته اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی در مورد تغییر روند و افزایش ۲۲ درصدی معاملات مسکن در تهران که می‌تواند نشانی از شروع روند کشوری آن باشد، همگی خبر از برگشت امید به روند اطمینان بخش اقتصاد دارد.

حالا پرسش اساسی این است که چقدر می‌توان با آمار ارائه شده پیرامون وضعیت بازار مسکن در مهرماه سال جاری، به ادامه روند مثبت این بازار و افزایش سطح معاملات امیدوار بود؟ روند قیمت مسکن در ادامه سال و سال‌های آینده چگونه خواهد بود؟

مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در مصاحبه با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در تحلیل بازار مسکن نمی‌توان به آمار‌های ماهانه‌ای که منتشر می‌شود اتکا کرد. معمولاً ما شاهد نوسانات جزئی در ماه‌های مختلف هستیم و حتی در یک دوره روند افزایش قیمت مسکن، می‌توان ماه‌هایی را مشاهده نمود که این روند قیمتی اندکی تغییر پیدا کرده باشد.
 
کارشناس بازار مسکن افزود: مثل سایر بازار‌ها از جمله بازار سهام و ارز این نوسانات در بازار مسکن نیز دیده می شود و طبیعی است؛ اما اگر بخواهیم روند کلی بازار مسکن را بررسی کنیم، باید دست کم دوره‌های سه ماهه‌ای را در نظر بگیریم. آنچه مسلم است، این که از ابتدای تیرماه سال جاری، روند صعودی قیمت در بازار مسکن متوقف شده و اندکی هم قیمت‌ها به سمت پایین تمایل پیدا کرده اند.
 
وی گفت: آمارگیری‌هایی که ما برای بررسی وضعیت بازار مسکن انجام می‌دهیم این گونه است که می‌آیم و تمام مسکن‌های فروخته شده در آن ماه را بررسی می‌کنیم. این آمارگیری فارغ از این است که مسکن‌های مورد معامله مثلا دارای چه کیفیتی هستند و آیا نوساز بوده اند یا قدیمی؟ این روش آمارگیری روشی غلط است. روش درست که در خیلی از کشور‌های توسعه یافته برای آمارگیری بخش مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد، این است که هر واحد مسکن را در واقع با تعدیلاتی تبدیل به یک واحد متعارف می‌کنند. متأسفانه این تعدیلات در آمار‌های ما انجام نمی‌شود و این آمار‌ها به صورت خام با یکدیگر جمع و متوسط قیمت مسکن کشف می‌شود؛ بنابراین یک خطایی هم در محاسبات به این طریق ایجاد می‌شود و این خطا به این شکل است که ممکن است در ماه‌هایی از سال واحد‌های مرغوب تری مورد معامله قرار گرفته باشند و در ماه‌هایی از سال واحد‌های ضعیف تری مورد معامله واقع شده باشند و ما همه این واحد‌ها را با یک چشم نگاه می‌کنیم و آمارگیری را انجام می‌دهیم که این اشتباه است.
 
این کارشناس بازار مسکن افزود: در مجموع آن چیزی که می‌توان در مورد بازار مسکن گفت، این است که ما هنوز بر این باوریم که روند صعودی قیمت متوقف و بازار مسکن به یک دوره رکودی نسبتاً شدیدی وارد شده است، احتمال رشد قیمت مسکن بسیار اندک است و اگر هم قیمت مسکن رشد پیدا کند این رشد بسیار محدود خواهد بود و بازار نوسانات اندکی خواهد داشت و بیشتر با تعادل رو به روست. سلطان محمدی گفت: برای یک دوره دو تا سه ساله، چشم انداز رشد شدید قیمت در بازار مسکن دیده نمی‌شود، مگر اینکه اتفاقاتی خارج از تبادلات بازار مسکن رخ دهد؛ از جمله اینکه اتفاقاتی در بازار ارز بیفتد.

وی در پایان سخنان خود گفت: در دو تا سه سال آینده بازار مسکن به نفع خریداران خواهد بود و خریداران دارای قدرت چانه زنی بیشتری هستند. این بر خلاف دو سال گذشته است که فروشندگان قدرت چانه زنی در بازار مسکن را داشتند و هر قیمتی که می‌خواستند تعیین می‌کردند و ملک‌های مرغوب خود را روانه بازار مسکن نمی‌کردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
من که با این تورم که درست کردن خونم و از دست دادم دیگه چشم آب نمیخوره بتونم صاحب خانه شم
احتمال رشد شدید قیمت مسکن کم است.....
چشم بسته غیب گفتن ایشونننن
همین الان با این قیمتها تبادل نمیشه
مسکن کی میخره همه دنبال ثبت نام ماشین از ایران خودرو یا سایپا هستن که بخرن بعدش سود کنن بفروشن
خیر
رکود عمیق امده
تابناک خداوکیلی با چه رویی اینجوری تیتر میزنی؟
ورق به نفع خریدان برگشته است
اره خونه شده از دم قسط ماهی یه میلیون اونم بدون ربا که ورق برگشته استت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
سوال کرد تابناک.
علامت؟؟؟؟ ندیدی؟!
دولت باید سالانه ۱۰ هزار مسکن باکیفیت ارزان بسازد و منابع مالی آن هم افزودن ۳% به مالیات نقل و انتقال مسکن و ۲% به فروشندگان مصالح ساختمانی و خانه های خالی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
پولش را از کجا تاُمین کند؟
آقای عباس آخوندی وزیر بی خانمان کردن مردم باید پاسخگو باشد.
احتمالا بعد از عید نوروز تا حدی ولو کم شاهد روند افزایشی قیمت مسکن خواهیم بود. بهتر است خریداران فرصت فعلی را از دست ندهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
دلال بیکار شده
تا کاهش 50 درصدی در قیمت مسکن برقرار نشه همین رکود تا 5 سال ادامه دارد
اگر کارشناس هستند بر اساس آمار و داده های آماری سخن
بگویند.مثلا" مسکن مورد نیاز .مسکن تولید شده .نرخ تورم.
داده های اقتصادی.که متاسفانه چشم انداز خوبی نداردو
نشانه های پرش وجود دارد.
تجربه نشان داده که باتوجه نرخ ارز و ثبات آن ، قیمت ها هم تغییرات افزایشی ناشی از افزایش دستمزدها را خواهند داشت . البته اگر سفته بازی سیستماتیک برای تامین کسری بودجه انجام نشود
با این اکاذیب نمی توان خریداران را برای خرید مسکن با قیمتهای خیالی تحریک نمود. در حالیکه کمتر کسی با قیمتهای قبل آذر 96 توان خرید مسکن را داشت و مسکن در رکود بسر می برد بنابراین این اکاذیب نمی تواند کسی را تحریک به خرید مسکن نماید. کسانیکه توان خرید دارند بدلیل رفتار عقلانی با قیهای غیر واقعی و خیلی بالاتر ار از ارزش واقعی مسکن نخواهند خرید. تنها راه واقعی کردن قیمت مسکن است و با این ترفندها نمی توان مشتری جلب کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
شما نقدینگی موجود در جامعه را تقسیم بر موجودی
خانه های قابل معامله کن انوقت می فهمی ما با یک
سونامی دیگر روبه رو هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
07:27!
نقدینگی موجود هیچ ربطی به قبول قیمتهای غیر واقعی و تخیلی مسکن که ارزشی بسیار پائین تر را دارند؛ ندارد!
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
نقدینگی تقسیم نامساوی شده برادر. . مساوی نیست که تقسیم برهم کنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
با ارزان و واقعی شدن قیمت مسکن مشکل نقدیندگی کم و شغل و کسب و کار رونق می گیرد ولی در گرانی مسکن هیچکدام اتفاق نمی افتد.
اگر مسئولان و فروشندگان و سازندگان این مطلب را می فهمیدند مشکل مسکن و اشتغال و کسب و کار و بسیاری دیگر از مشکلات حل می شد!
با این اراجیف از مشتری خبری نخواهد شد!!!!!
تلاش بیهوده نکنید!
برای قیمتهای تخیلی مسکن مشتری پیدا نخواهید کرد!
قیمت واقعی مسکن حداکثری متری 50 هزار تومانه نه بیشتر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
درود بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
متری پنجاهه بخر
شعر خوبی سروده اید.
از بس رشد کرده دیگه شاخه هاش اویزان شده و داره خودش خودشو وازگون میکنه
به زودی اکثرمستاجرهادرخیابان وپارکهاچادرمیزنن
بااين قیمتهانمیشه خانه اجاره کرد
خریدپیش کش
وضعیت اجاره و مستاجران اسفباره
چرا به بیراهه میروید
مسئولان تقریبا مردم را بحال خود رها کرده اند
قیمتهای موجود در بازار مسکن واقعی نیست. مردم با ابن قیمتهای کاذب نه توان خرید دارند ونه میل به خرید شما هم رییس محترم خواهشا غیر کارشناسی صحبت نکنبد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
اتفاقا قیمتها واقعیه درامدهارناچیز شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
قیمت واقعی مسکن یک پنجاهم فیمتهای اعلامیه
مسوولان با تحمیل تورم به مردم خصوصا جوانهارا که پولی در بانکها به امید خونه دار شدن گذاشته بودند بدبخت کردند، خدا ازشون نمیگذره
قدرت خریدی نیست و درآمدی هم برای پرداخت اقساط تسهیلات مسکن نیست. مردم کم کم به حاشیه تهران مهاحرت کردن و اگر وزیر محترم راه و شهرسازی متروی پرند و هشتگرد را افتتاح کند حجم زیادی از تقاضای مصرفی مسکن در تهران به سمت هشتگرد و پرند سوق پیدا می کند و قیمت مسکن در تهران حداقل ۴۰ درصد دیگر افت می کنه.
15 ساال پول جمع کردم خونه دل خوردم نه گردش نه لباس که خونه بخرم حالا با این وضع که خونه که هیچی باید فکر خرید قبر کرد .عمرمون تمام شد و رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
ناامید نباید بود در عوض اون دنیا میری بهشت!
بیایید علمی وکارشناسی واقل مراتب براساس تجربه نظر دهیم مسکن چندماهی است که در رکود عمیق به سر میبرد ایا این رکود مادام العمر است از ۸۰سال قبل تا به امروز همینطور بوده افزایش قیمت رکود رونق ولی کسی به یاد نداره مسکن در ایران ارزان شده باشد به طورمثال ؛ سرمایه داری مه ملکی را به قیمت یک میلیاردتومان خریده وفعلا هم به پول نقد لازم نداره ایا این سرمایه دار مالک دیوانه است مسکن یک میلیاردتومانی خود را به هفتصد میلیون تومان بدهد ؟ هرگز تجربه درایران ثابت کرده همین مالک صبر میکند دوسال یا حداکثرسه سال وهمین ملک رابه سه یا چهارمیلیاردتومان میفروشد خلاص
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
دو سال بعد که سهله 200 سال بعد هم کسی با این قیمتها خونه نمی خره یا نمی تونه بخره برو علمتو ببر بالا یا سعی کن خودتو عالم جلوه ندی!
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
سلام .شما ارزش زمانی پول رو در نظر نمی گیرند اولا این رکود دوساله نخواهد بود شاید ۵ تا ۸ سال طول بکشد .شما همین یک میلیارد را در بانک هم بگذارید بعد ۵ سال می شود دو میلیارد .اگر بتوانی با دولت کار کنی سالی تا ۴۰ درصد می شود به مبلغ پول اضافه کرد .در دوره رکود می توان سرمایه گذاری دیگر کرد به محض تحرک بازار مسکن وارد شد و دوباره سود کرد
حداقل 5 سال رکود توآم با کاهش اندک قیمت در انتظار مسکن است. مگر اینکه حقوق و دستمزدها 3 برابر فعلی شود.
خودشان قیمتها را چند برابر میکنند و حاضر نیستند قیمتهایی که بی جهت بالا بردند زا کاهش نمیدهند، بعد هم میگویند در بازار مسکن در بازار مسکن رکود داریم، دولت باید تسهیلات بیشتری بده تا این رکود برطرف بشه. بعد هم میشود کبابش یرای دلالها و تثبیت کنندگان گرانی و دودش میرود به چشم مردم.
من نه میخام خونه بخرم و نه بفروشم.منتها اگر ارز قیمتش پایین بیاد که احتمالا همین طور است .دو فرضیه وجود دارد۱ سرمایه ها از بازار ارز و طلا بسوی مسکن گسیل میشود که منجر به خارج شدن مسکن از رکود است.منتها بنظر نمیرسد که قیمت مسکن بالا رود و اگر رشدی داشته باشد خیلی کم است.ممکن است کاهش قیمت رخ دهد که بعید بنظر میرسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
خودتم نفهمیدی چه نسخه ای پیچیدی!
نه می ارزد ............نه داریم بخریم ............نه می خریم تحریم ...........خانه متری یک میلیون را به20 میلبیون .........خانه به قیمت تمام شده با سود 10 درصد با تعیین قیمت مصالح بکا ربرده شده دران ...بستن درب بنگاههای معاملاتی .ارائه از طریق اینترنت .ثیت دردفاتر اصلی دولت ..................
با این ترفندها نمی توانید بی پولها را پولدار و وادار به خرید مسکن با قیمت توهمی نمائید!
پولدارهای عاقل هم هیچ وقت با قیمتهای توهمی خونه نمی خرند!
از این تحلیلها بنگاهی سر کوچه هم زیاد میکنه ..بنده خدا میگه چن ماهه معامله نداشته...میخاد بازار گرمی کنه
با این قیمتهای توهمی مردم بجای ایران میرن ترکیه خونه می خرن که خیلی ارزونتر از ایرانه!
مگه زمینها و خونه های ایران تخم طلا میزارن که مال ترکیه نمیزارن!!!!!
مسكن در تهران خيلى گرون است دولت چاره انديشى كند
بازار تا 4 سال دیگه قفلِ و در رکود شدید خواهد بود.
اون خانمی که گفته تا ۲۰۰ سال دیگر هم اتفاقی در مسکن نمی افتد من نمیدانم چرا دراینگونه مباحث مشارکت میکند...
واقعا برای مردم مظلوم ایران که باید تورم های 300 درصدی مسکن را تحمل کنند متاسفم
کسر بودجه و چاپ پول بدون پشتوانه و آزاد سازی قیمت سوخت حتمیه کافیه به آمارهای بین المللی در خصوص اقتصاد ایران نگاه کنید اوضاع داره وخیم تر میشه هر کاری که میتونین برای حفظ ارزش سرمایتون تا پیش از عید انجام بدین البته اگه سرمایه ای واستون باقیمونده باشه یا حق
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر