بازدید 9114
پیمانه اقتصادی؛

پارسایی: خودروسازان براساس قانون تجارت ورشکسته هستند/ وزیر صنعت از بازنشستگی چهار خودرو خبر داد/ تورم مهرماه به ۴۲ درصد رسید/ افزایش ذخایر آمریکا به نفت ضربه زد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمزپوشی تالار حافظ در نخستین روز آبان، اکثر شاخص‌های سهام مهم آسیایی افت کردند، تلاش «تسه»‌ها برای جدایی از کف قیمتی، مسئولان درخصوص قطع عرضه بنزین سوپر پاسخگو باشند، واردات نفت و گاز هند از آمریکا ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد، تمایل آمریکا به مذاکرات خودرویی با اروپا و افت ۳۴.۸ درصدی تولید خودروسازان را در بر دارد.
کد خبر: ۹۳۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 24 October 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمزپوشی تالار حافظ در نخستین روز آبان، اکثر شاخص‌های سهام مهم آسیایی افت کردند، تلاش «تسه»‌ها برای جدایی از کف قیمتی، مسئولان درخصوص قطع عرضه بنزین سوپر پاسخگو باشند، واردات نفت و گاز هند از آمریکا ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد، تمایل آمریکا به مذاکرات خودرویی با اروپا و افت ۳۴.۸ درصدی تولید خودروسازان را در بر دارد.

پارسایی: خودروسازان براساس قانون تجارت ورشکسته هستند

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس درباره صحبت‌های رئیس بانک مرکزی مبنی بر فشل بودن صنعت خودروسازی، گفت: صنعت خودروسازی به رغم تمام حمایت‌ها و در اختیار داشتن بازار انحصاری، با مشکلاتی مانند سوء مدیریت، ناکارآمدی، ناتوانی در رقابت با همتایان خارجی و... دست و پنجه نرم می‌کند که این مسائل بیانگر فشل بودن صنعت خودروسازی است. وی با بیان اینکه پیش از پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان، هشدارهایی مبنی بر ناتوانی این شرکت‌ها در ساماندهی وضعیت بازار به مسئولان داده شد، افزود: تزریق نقدینگی به صنعتی که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد نه تنها نمی‌تواند راهگشا باشد، بلکه باتلاق مشکلات خودروسازی‌ها را عمیق‌تر می‌کند. وی اظهار کرد: خُلف وعده خودروسازان موضوع جدیدی نیست و مردم سال‌هاست با این موضوع سروکار دارند، در حال حاضر نیز که رئیس کل بانک مرکزی به توخالی بودن وعده‌ی خودروسازان اذعان کرده، باید فکری اساسی برای این صنعت کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان با لابی‌های بسیار در تلاش بودند از تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو جلوگیری کنند، اضافه کرد: قوه قضاییه و افکار عمومی از عملکرد این صنعت ناراضی هستند. زمانی که از سیستم‌های بانکی علت پرداخت تسهیلات به خودروسازان را جویا می‌شویم، بیان می‌کنند ما را به پرداخت تسهیلات مجبور می‌کنند، در حالی که به آن اعتقادی نداریم زیرا بر اساس قانون تجارت خودروسازان ورشکسته هستند. پارسایی با بیان اینکه تسهیلات پرداختی بانک‌ها به خودروسازان خلاف قانون است، اظهار کرد: از آنجایی که زیان انباشته خودروسازان از سرمایه آنها بیشتر است این شرکت‌ها ورشکسته محسوب می‌شوند؛ بنابراین، هیچ بانکی اجازه پرداخت تسهیلات به آنها را ندارد اما لابی خودروسازان به راحتی موجب انجام اقدامات غیرقانونی می شود. /خانه ملت

قرمزپوشی تالار حافظ در نخستین روز آبان

شاخص های اصلی بورس تهران در معاملات روز چهارشنبه یکدست قرمز پوش شدند. به نقل از نبض بورس، شاخص کل بورس تهران با اصلاح 2507 واحدی معادل 0.81 درصد به کانال 305 هزار و 807 واحدی رسید، شاخص قیمت وزنی ارزشی با کاهش 671 واحدی معادل 0.81 درصد رقم 81 هزار و 935 واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص کل هم وزن با افت 1169 واحدی معادل 1.43 درصد به مدار 80 هزار و 824 واحدی رسید، شاخص قیمت هم وزن با کاهش 782 واحدی معادل 1.43 درصد رقم 54 هزار و 066 واحدی را نمایش داد، شاخص آزاد شناور با کاهش 3125 واحدی معادل 0.89 درصد به رقم 346 هزار و 379 واحدی رسید، شاخص بازار اول با کاهش 2112 واحدی معادل 0.94 درصد رقم 222 هزار و 874 واحدی را نمایش داد و شاخص بازار دوم با افت 3789 واحدی معادل 0.61 درصد به کانال 619 هزار و 122 واحدی عقب نشینی کرد. ارزش معاملات بورس تهران از 3559میلیارد تومان فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن بیش از 6 میلیارد و 694 میلیون برگه سهم طی 289 هزار و 805 نوبت معاملاتی بود.

اکثر شاخص‌های سهام مهم آسیایی افت کردند

روز چهارشنبه، به دنبال تحولات پارلمان انگلیس، که به معنای احتمال تعویق مجدد در ضرب‌الاجل برگزیت است، سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌ای در خارج از ژاپن ۰.۴۶ درصد افت کرد. نیکی ژاپن بر خلاف بازارهای منطقه توانست ۰.۳۴ درصد رشد کند. کامپوزیت شانگهای ۰.۴۳ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۸۲ درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا تقریبا بدون تغییر ماند و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳۹ درصد افت کرد. در بازار ارز، دلار در برابر ین ژاپن ۰.۱۰ درصد افت کرد و به نرخ ۱۰۸.۳۷ واحد رسید. نرخ برابری یوآن چین با دلار در ۷.۰۷۹۹ تثبیت شد.  

تلاش «تسه»ها برای جدایی از کف قیمتی

اوراق وام مسکن در معاملات دیروز عموما با رشد قیمت مواجه شدند. این در حالی بود که بهای امتیازهای وام طی روزهای اخیر روند نزولی داشت و روز دوشنبه به کمترین سطوح تنزل کرد. روند نزولی تا به آنجا رسید که در بیشتر امتیازهای وام شاهد برگشت قیمت به کانال ۳۶ هزار تومان بودیم. این کمترین حد قیمتی طی حدود شش سال اخیر(از دی ماه ۹۲) است. البته فضای معاملات «تسه»ها همگن نیست و هر چه به تاریخ سررسید امتیازها نزدیک می‌شویم از جذابیت این اوراق کاسته می‌شود. دیروز کمترین قیمت در «تسه» آبان ۹۶ رقم خورد و عنوان بیشترین قیمت به «تسه» آبان  ۹۸ تعلق گرفت. کاهش حجم معاملات مسکن در کل کشور به کمترین سطح در چهار سال اخیر در کنار تثبیت سقف خرید اوراق وام، به رکود طولانی «تسه»ها دامن زده و به نظر می‌رسد، این روند در میان‌مدت ادامه یابد.

وزیر صنعت از بازنشستگی چهار خودرو خبر داد

وزیر صنعت، معدن و تجارت از توقف تولید چهار خودرو در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ خبر داد. رضا رحمانی با اعلام این خبر افزود: اصلاح ساختار و ساماندهی صنعت خودرو یکی از برنامه‌های جدی وزارت صمت است. وی با اشاره به توقف تولید چهار محصول تصریح کرد: تولید پژو ۴۰۵ glx بنزینی تا پایان امسال متوقف می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه تولید ۳ نوع پراید نیز در ماه‌های آینده متوقف خواهد شد، افزود: تولید این سه محصول نیز در دی‌ماه ۹۸، اردیبهشت و تیرماه ۹۹ متوقف خواهد شد. او همچنین از جایگزین شدن خودروهای جدید به جای محصولاتی که از رده خارج می‌شوند، خبر داد.

مسئولان درخصوص قطع عرضه بنزین سوپر پاسخگو باشند

مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به نایاب شدن بنزین سوپر در کشور گفت: با توجه به افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها باید مشکلی در زمینه تأمین بنزین در کشور وجود نداشته باشد، بلکه می‌توان بخشی از این تولید را نیز صادر کرد که این مسأله حسن بزرگی برای کشور خواهد داشت. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از راه‌های مختلف صرفه‌جویی در مصرف بنزین را افزایش داد، افزود: در صورت صرفه‌جویی در مصرف و افزایش تولید می‌توان به جای صادرات نفت‌خام، بنزین صادر کرد و به یکی از آمال و آرزوهای ملی خود دست یابیم. وی از افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران به حدود 115 میلیون لیتر در روز خبر داده و تأکید کرد: ایران به بزرگترین تولیدکننده بنزین در بین کشورهای عضو اوپک تبدیل شده است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت توضیح داد: همزمان با افزایش تولید بنزین به‌دلیل بهره‌برداری از فاز سوم ستاره خلیج‌فارس باید مشکل عرضه بنزین سوپر حل شده باشد؛ اما نه تنها عرضه بنزین سوپر در کشور افزایش نیافته، بلکه عرضه این نوع بنزین عملا قطع شده است لذا مسئولان باید دراین خصوص پاسخگو بوده و به رفع مشکل اقدام کنند.

واردات نفت و گاز هند از آمریکا ۱۰ میلیارد دلار افزایش می یابد

نشریه "تایمز او ایندیا" روز چهارشنبه نوشت: دارمندرا پرادان وزیر نفت هند در سخنرانی خود در اجلاس سالانه همکاری راهبردی هند و آمریکا گفت در سال ۱۹-۲۰۱۸ ارزش کل واردات گاز ال ان جی و زغال سنگ هند از آمریکا ۷.۲ میلیارد دلار بوده است که این رقم تا پایان سال جاری ارزش این واردات به ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. وی افزود: افزایش واردات به دلیل گسترش ناآرامی های جغرافیایی و سیاسی، افزایش تولید نفت و گاز آمریکا، نیاز هند به انرژی و همچنین علاقه دو کشور به گسترش روابط دوجانبه در زمینه انرژی بوده است. آمریکا در سال ۲۰۱۶ قرارداد همکاری راهبردی در زمینه انرژی را با هند امضا کرد و به این ترتیب توانست یک بازار بزرگ برای گاز ال ان جی خود به دست آورد. از سوی دیگر، گسترش روابط در زمینه انرژی با آمریکا بخشی از طرح هند برای کاهش وابستگی به نفت کشور های خاورمیانه است. اکنون ۶۵ درصد از نفت مورد نیاز هند از منطقه خاورمیانه تأمین می شود.

تورم مهرماه به ۴۲ درصد رسید

رئیس مرکز آمار ایران در نشست خبری، اظهار داشت: "تورم سالانه منتهی به مهر ماه به ۴۲ درصد رسید. وی افزود: تورم منتهی به مهرماه در قیاس با مدت مشابه سال قبل، ۷ دهم درصد کاهش داشته است. تورم نقطه به نقطه مهر ماه به ۲۸.۳ درصد رسیده است. همچنین تورم ماهانه ۱.۷ درصد شد که در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بعد از ۱۶ ماه افزایش تورم سالانه، از این ماه روند کاهشی به خود گرفته است که البته این موضوع به معنای کاهش سرعت افزایش قیمت کالاهاست. همچنین کاهش تورم نقطه به نقطه از اردیبهشت ماه و سرعت کاهش آن، افزایش یافته است."

افت ۳۴.۸ درصدی تولید خودروسازان

بررسی آمار‌های منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۳۷۷ هزار و ۵۱۷ دستگاه خودرو در نیمه نخست امسال و افت ۳۴.۸ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است. براساس این بررسی در شش ماهه نخست پارسال ۵۷۸ هزار و ۶۹۵ دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود. بر پایه این آمارها، در مدت یاد شده ۳۴۸ هزار و ۲۶۸ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۵.۹ درصد افت نشان می‌دهد. همچنین در این مدت ۲۷ هزار و ۲۷۳ دستگاه وانت و تنها ۱۱۵ دستگاه ون تولید شد که در مقایسه با نیمه نخست پارسال به ترتیب رشد سه درصدی و افت ۸۵.۷ درصدی داشته است. آمار‌های وزارت صنعت حاکی است تا پایان شهریورماه ۳۳۳ دستگاه مینی بوس و میدل باس، ۱۷۱ دستگاه اتوبوس و هزار و ۳۵۷ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده از سوی خودروسازان تولید شد که به ترتیب با کاهش ۶۵.۹ درصدی، ۶۰.۹ درصدی و ۷۹.۷ درصدی در مقایسه با نیمه نخست پارسال روبه رو شده است.

تمایل آمریکا به مذاکرات خودرویی با اروپا

روز چهارشنبه ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در گفت‌وگویی با روزنامه «فایننشال تایمز» پیشنهاد کرد، مذاکرات جدید با اتحادیه اروپا می‌تواند جایگزین تعرفه بر محصولات خودرویی باشد که تصمیم آن در ماه آینده گرفته خواهد شد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ پیشتر رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود به بهانه امنیت ملی برخی از محصولات خودرویی وارداتی از اروپا را هدف تعرفه تجاری قرار خواهد داد، هرچند در ادامه، تصمیم‌گیری درخصوص اعمال این تعرفه‌ها را تا ماه نوامبر به تعویق انداخت، تا وقت بیشتری برای مذاکرات تجاری دو طرف بخرد. راس در تشریح گزینه‌های ترامپ گفت: «یک گزینه این خواهد بود که تصمیم بگیریم کاری نکنیم. گزینه دوم اعمال تعرفه بر برخی کشورها یا تمامی اعضای اتحادیه اروپا خواهد بود. اما راهکار سوم می‌تواند برخی از اشکال مذاکره میان دو طرف باشد.» روز جمعه دولت آمریکا اعمال تعرفه بر ۵/ ۷ میلیارد دلار از واردات طیف گسترده‌ای از محصولات تولید اتحادیه اروپا را آغاز کرد.

افزایش ذخایر آمریکا به نفت ضربه زد
 
قیمت نفت پس از رشد بیش از یک درصدی در روز سه شنبه، تحت تأثیر آماری که رشد بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی کاهش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۱ سنت یا ۰.۵۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۹ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در دسامبر ۴۳ سنت یا ۰.۷۹ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۴ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید. بهای قراردادهای نوامبر که روز سه شنبه منقضی شد، ۵۴ دلار و ۱۶ سنت بود. گزارش مؤسسه امریکن پترولیوم نشان داد، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ اکتبر به میزان ۴.۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۳۷ میلیون بشکه رسیده است در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، رشد ذخایر به میزان ۲.۲ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. آمار رسمی تولید و ذخایر نفت آمریکا بعدازظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد.
 
حباب منفی سکه و ادامه روند کاهشی قیمت‌ها
 
در معاملات پنجمین روز هفته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسید که نسبت به آخرین قیمت، حدود ۱۰ هزار تومان کاهش داشت. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون تومان قیمت گذاری شد. هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز با افت ۲۰ هزار تومانی به رقم ۸۱۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۳۹۶ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد که نسبت به روز قبل، کاهش داشته است. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۱۷ هزار تومان رسید.
 
معاملات کم‌رمق در بازار ارز
 
در معاملات روز چهارشنبه، شاهد افت شاخص ارزی بودیم، به گونه‌ای که با توجه به کاهش تقاضا و همچنین افزایش بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی، نرخ دلار به عنوان شاخص ارزی از میانه کانال ۱۱ هزار تومان بیشتر از قبل فاصله گرفت. بر این اساس، در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۱۵۰ تومان از مردم خریداری شد و به قیمت ۱۱۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان کاهش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در بازار امروز به نرخ ۱۲۴۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۲۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شده است که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان ارزان‌تر شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
شرکت های ورشکسته ای که فروش دارند و کمک بلاعوض دریافت می کنند و خواهند کرد.
خودروسازان واقعا ظلم بزرگی به مردم کرده اند 40 سال به بهانه حمایت از تولید ملی سرمایه و وقت مملکت رو تلف کرده اند بدون ذره ای پیشرفت؟ واقعا چرا؟ این ها رو می شود در واقع خودرو گذاشت؟...
بعد از چهل سال هنوز به نفت وابسته ایم !!!!

معلوم شد در اقتصاد هیچ چیز نمیدانیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
استفاده از درآمد نفتی ایرادی ندارد چرا که اقتصادهای بزرگی مثل آمریکا، روسیه و ... این کار رو میکنند
اون چیزی که مهمه صرف چی میشه
این هزینه هایی که تو این چهل سال به این خودرو سازی ها شد تو هر صنعت دیگری میشد بی شک رشد شگرفی را به دنبال داشت ...
كلا ما معدن فروشيم هيچ نوع صنعتي ندارم ولي اصرار ميكنيم كه داريم...
فشل بودن مختص صنایع خودرو سازی نیست بقیه صنایع هم وضعیتی مشابه دارند با این تفاوت که برخی صنایع از گاز و برق تقریبا مجانی نسبت نرخهای جهانی استفاده میکنند و محصولات خود را با قیمت جهانی در داخل و خارج میفروشند و یا این رانت اعظیم که از جیب مردم پرداخت میشود به حیات خود ادامه میدهند
یکی هم هست که اصلا کاری نداره شما چه کامنتی گذاشتی فقط میاد منفی میده و میره.
متولد ۱۳۶۲ هستم و به خاطر شرایط اقتصادی نتوانسته‌ام ازدواج کنم. ...
اونی که کاری نداره شما چی نوشتی و فقط منفی میده و میره منم . مدیر کل مبارزه با ارتقا غرور و خودبزرگ بینی در امور زیرساختهای کامنت گذاری
صنایع رو به پیشرفت پیش ایران را به جای انکه به سوی نواوری هدایت کنند یا ورشکست کردند یا به سمت ورشکستگی سوق دادند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
شاید سیاست خودکفایی اشتباه بوده
صنایع خودرو سازی شبیه ساختمان های کلنگی است هرقدر تعمیر کنی جواب نمی دهد . مردم اسیر و قربانی این صنایع هستند .
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
آقا حسن گل گفتی. آفتابه خرج لحیمه
رنو و پژو که امده بودند ،تولید خودرو دو برابر شد وتحویل خودرو یه حساب وکتابی پیدا کرد. یادمه در شبکه اول برنامه ثریا همش انتقاد می کرد
اگر مسئولین به فکر راحتی مردمم حداقل تعرفه خودروهای خارجی رو لااقل ۲۰ درصد کنن تا ببینیم از این خودروهای فشل
کی استفاده می کنه خودروی صفری که تو دبی ۱۸۰ تو ایران
باید ۴۸۰ تا ۵۵۰ خرید، ضمنا هرساله شاهد کلی تصادف منجر فوت هم داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
همه مسئله تو همون اگره
پارسایی جان فحش دادن به خودروسازان در اسفند ماه برای تو رای نمی شود.اگر خودروسازان ورشکسته هستند به واسطه قیمت کزاری دستوری دولت و وادار کردن انها به سرمایه گزاری های نامناسب و استخدام های بی رویه است لذا حتی مطابق قانون هم دولت خودش باید همه این بدهی را بر عهده بگیرد و پرداخت کند ولو با چاپ پول و ایجاد تورم
واقعا کسی نمیتونه جلوی این خودرو سازای فشل را بگیره........این همه قتل و جنایت مرتکب میشوند باز هم ثبت نام و ادامه را..........این همه زیان انباشته که از خون مردم خواهند مکید...و ضرر را جبران خواهند کرد ...واقعا کسی نیس زورش به اینا برسه
واردات خودرو را ازاد کنید وبنزین را به قیمت ازاد بفروشید به اندازه ده شرکت خوردو ساز مثل اران خوردو وسایپا درامد عاید مملکت می شود وجان مردم هم حفظ می شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل