بازدید 13545
گندم ایرانی برای دام و گندم خارجی برای واردات؛

خبر تلخ دیروز، کام وارداتچی‌های بخش خصوصی را شیرین کرد/ واردات گندم برای صادرات آرد ایرانی؟!

وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید گندم امسال با کاهش مواجه بود، از این روی دولت تصمیم دارد گندم مورد نیاز را وارد کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، دولت برای واردات ۳ میلیون تن گندم باید حدود ۶۹۰ میلیون دلار پرداخت کند. علاوه بر ارزبری واردات گندم، نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: هم اکنون این پرسش هم مطرح است که از کجا معلوم که این گندم‌های وارداتی مشکل دار (تراریخته) نباشند؟
کد خبر: ۹۳۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰ 23 October 2019

وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید گندم امسال با کاهش مواجه بود، از این روی دولت تصمیم دارد گندم مورد نیاز را وارد کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، دولت برای واردات سه میلیون تن گندم باید حدود ۶۹۰ میلیون دلار پرداخت کند. علاوه بر ارزبری واردات گندم، نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: هم اکنون این پرسش هم مطرح است که از کجا معلوم که این گندم‌های وارداتی مشکل دار (تراریخته) نباشند؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ حدود چهار سالی بود که ایران به خودکفایی در تولید گندم رسیده بود و نیازی به واردات گندم نداشت، اما بی تدبیری دولت تدبیر و امید باعث شد تا این خودکفایی در تولید گندم به سال پنجم نرسد و سرانجام طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی، ایران در سال جاری برای تأمین نیاز خود به گندم، این محصول کشاورزی را وارد خواهد کرد؛ این خبری بود که محمود حجتی روز گذشته در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد.

خبر تلخ دیروز، کام وارداتچی‌های بخش خصوص را شیرین کرد/ واردات گندم برای صادرات آرد ایرانی؟!!
 
وی گفت: خرید گندم امسال با کاهش روبه رو بود. از این روی، دولت تصمیم دارد گندم مورد نیاز را وارد کند. با وجود اینکه تولید گندم امسال افزایش یافته، نتوانستیم به میزان کافی گندم را با قیمت تضمینی خریداری کنیم. حجتی اظهار داشت: سال گذشته با وجود خشکسالی گسترده، توانستیم حدود یک میلیون تن گندم بیشتر از سال پیش از آن خریداری کنیم، اما امسال در برخی از استان‌ها حتی به اندازه کشت آبی هم به ما گندم نفروختند.

چرا دولت نتوانست به میزان کافی گندم خریداری کند؟

ریشه این موضوع به پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم بازمی‌گردد. در سی ام آبان ماه سال گذشته بود که دولت نرخ خرید تضمینی گندم را ۱۴۷۰ تومان اعلام کرد. با فشار کارشناسان، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها قیمت خرید تضیمنی هر کیلوگرم گندم به ۱۶۰۰ تومان افزایش یافت، اما نمایندگان مردم در مجلس با توجه به افزایش هزینه تولید این قیمت را نیز ناکافی دانستند و در نهایت قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به ۱۷۰۰ تومان افزایش یافت.

اما باز هم این قیمت مورد رضایت گندمکاران نبود. علی محمد شاعری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس طی مصاحبه‌ای در همین زمینه در تیر ماه سال جاری به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: بار‌ها در خصوص پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم به دولت هشدار داده و در تذکرات خود به دولت اعلام کرده ایم، قیمت خرید تضمینی گندم باید از یک هزار و ۷۰۰ تومان به قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

علی خان‌محمدی  دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران در رابطه با عدم فروش گندم توسط کشاورزان به دولت گفت: نرخ خرید تضمینی که سال گذشته توسط دولت اعلام شد، به گونه‌ای بود که کشاورز را به فروش گندم به دولت تشویق نکرد. وی افزود: سال گذشته دولت به ما وعده داد که نرخ خرید تضمینی گندم را ۲۲۰۰ تومان اعلام کند، اما در عمل ۱۴۰۰ اعلام کرد که با فشار نمایندگان و ... نهایتاً به ۱۷۰۰ تومان افزایش یافت. اگر دولت نرخ را ۲۲۰۰ تومان اعلام می‌کرد این گندم‌ها دپو نمی‌شد.  

چقدر گندم باید وارد شود؟

در اواخر شهریور ماه سال جاری یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در حاشیه گشایش دوازدهمین نمایشگاه صنعت آرد و نان با بیان اینکه در سال جاری تا به امروز حدود ۸ میلیون تن گندم تضمینی از کشاورزان خریداری شده است، گفت: ۳ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شده است. همچنین علی محمد شاعری عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس نیز طی مصاحبه‌ای با اشاره به کاهش میزان خرید تضمینی گندم توسط دولت در سال جاری گفت: دولت برای تامین نیاز به این محصول استراتژیک مجبور به واردات ۳ میلیون تن گندم می‌شود.

واردات گندم به نفع چه کسانی است؟

گندم تولید داخل در بدنه دولت همواره مخالفانی را داشته است. به عنوان نمونه، عباس کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست طی مصاحبه‌ای در شهریور ماه سال جاری با بیان اینکه تأکید بر طرح خودکفایی تولید گندم یک اشتباه تاریخی در دهه ۷۰ بود گفت: آن زمان که مسئولیت وزارت کشاورزی را داشتم، بر این سیاست تأکید می‌شد، اما این یک اشتباه تاریخی بود و تداوم همین روند در دهه‌های بعد می‌توانست به کلی منابع آب را در کشور نابود کند. یا در هفتم شهریور ۱۳۹۵ محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت برای کنترل بازار کالا‌های استراتژیک، نرخ خرید تضمینی گندم را به هزار و ٢٦٠ تومان افزایش داده که عملا هزار و ٣٥٠ تومان برای دولت تمام می‌شود، در حالی که واردات آن برای دولت ٨٠٠ تومان هزینه داشته و به مراتب ارزان‌تر از خرید تضمینی داخلی است.

همچنین علی قلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران طی مصاحبه‌ای در چهارم آذرماه ۱۳۹۷ گفت: عده‌ای که در دستگاه‌ها و سیستم دولتی نفوذ دارند، قدرت دارند، رسانه دارند، پول دارند به دنبال لابی کردند هستند تا کشور را به سمت واردات گندم سوق دهند؛ بنابراین با مطرح شدن موضوع واردات گندم، هم اکنون این عده به منافع خود خواهند رسید. حتی یک منبع آگاه در جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با مهر عنوان کرده است: عده‌ای با مطرح کردن مسائلی چون آلوده بودن گندم‌های تولید داخل به دنبال واردات گندم با ارز دولتی هستند.

واردات گندم در سال جاری چقدر ارز از کشور خارج خواهد کرد؟

همان گونه که عنوان شد در سال جاری علیرغم مناسب بودن تولید گندم، دولت باید برای تامین نیاز‌های داخلی حدود ۳ میلیون تن واردات گندم انجام دهد. با توجه به اینکه در حال حاضر متوسط قیمت هر تن گندم در بازار‌های جهانی ۲۳۰ دلار است، بنابراین دولت باید برای واردات گندم در سال جاری حدود ۶۹۰ میلیون دلار هزینه کند.

این در حالی است که دولت همواره از کمبود منابع ارزی در یک سال اخیر گله داشته و با تحریم‌های نفتی آمریکا، این کمبود منابع ارزی تشدید نیز شده است. حالا در این شرایط باید دولت حدود ۶۹۰ میلیون دلار برای کالایی که خودش در آن تولید کافی داشته است، پرداخت کند.

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد اشکالات واردات گندم گفت: علاوه بر موضوع ارزبری واردات گندم، این پرسش مطرح است از کجا معلوم که این گندم‌های وارداتی مشکل دار (تراریخته) نباشند؟ لذا حداقل اگر قرار است واردات گندم انجام شود اولاً از منبع شناخته شده‌ای تامین گردد و ثانیاً سخت گیری‌های لازم جهت واردات صورت گیرد تا بهداشت و سلامتی مردم به خطر نیفتد.

۳ میلیون تن گندم فروخته نشده به دولت چه شد؟

وزیر جهاد کشاورزی در سخنان روز گذشته خود در این باره گفت: کشاورز برای خودمصرفی و یا عرضه به خارج از کشور گندم را به دولت عرضه نمی‌کند.

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی ضمن تأیید صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقداری از این گندم تولیدی ممکن است که در نواحی مرزی قاچاق شده باشد، ولی بیشتر گندم هم اکنون در دست کشاورزان است. وی افزود: همچنین وقتی قیمت جو حدود ۲ هزار تومان است. مشخص است که دامداران ترجیح می‌دهند گندم را به قیمت ۲ هزار تومان خریداری و آن را برای تغذیه دام خود جایگزین جو کنند. کشاورز هم فروش گندم به قیمت ۲ هزار تومان به دامدار و دریافت نقدی آن را به فروش گندم به قیمت ۱۷۰۰ تومان به دولت و تسویه مدت دار آن ترجیح می‌دهند. به علاوه بخشی از گندم نیز توسط کشاورزان برای بذر و کشت سال آینده نگهداری شده است. از سوی دیگر اگر قیمت ذرت افزایش پیدا کند، مرغداران هم ترجیح می‌دهند که گندم را جایگزین ذرت کنند و این نیز می‌تواند به کمبود گندم بیشتر دامن بزند.

علی خان‌محمدی دبیر انجمن اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران نیز گفت: بیشترین مقدار این ۳ میلیون تن در اختیار کشاورزان و در انبار‌های غیراستاندارد دپو شده و کشاورز به امید آنکه قیمت اندکی افزایش یابد، این ذخیره سازی را انجام داده است. مقدار دیگری از گندم، به دلیل آن که جو نسبت به گندم گران‌تر بود به مصرف دام و طیور رسید. مقدار دیگری هم در اختیار دلالانی است که به امید گران‌تر فروختن این گندم‌ها را از کشاورزان خریداری و دپو کرده اند.

آیا سال آینده هم باید منتظر واردات گندم باشیم؟

در مهر ماه سال جاری علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم امسال ۲۲۰۰ تومان تعیین شده است.

دبیر انجمن اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران در این باره به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: نرخی که امسال دولت اعلام کرده است قرار بود سال گذشته اعلام کند. نرخ امسال باید ۲۵۵۰ تومان باشد. وی افزود: سال گذشته هنگامی نرخ اعلام شد که گندمکاران گندم را کاشته بودند، ولی امسال هنوز کسی گندمی نکاشته و نرخ اعلام شده و مطمئن باشید اگر نرخ اصلاح نشود سال آینده اوضاع دولت در زمینه تامین گندم بدتر از این خواهد شد.

نظر افضلی نماینده مردم نهبندان در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: همین سناریو گندم در سال جاری برای سال آینده نیز تکرار خواهد شد. دلیل هم این است که نرخ خرید تضمینی گندم که توسط دولت برای سال آینده اعلام شده بسیار پایین‌تر از خواسته گندمکاران است. هم اکنون باید دولت برای جلوگیری از تکرار سناریوی سال جاری برای گندم، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده را حداقل ۲۵۰۰ تومان در نظر بگیرد. وی گفت: ما قطعاً مسئولین را به کمیسیون کشاورزی جهت توضیح در مورد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده فرا خواهیم خواند.

واردات گندم به صرفه‌تر است یا خرید گندم از کشاورز؟

دولت هم اکنون برای تأمین سه میلیون تن گندم از راه واردات نیاز به ۶۹۰ میلیون دلار دارد. اگر برای واردات این گندم ارز دولتی به قیمت ۴۲۰۰ تومان پرداخت شود، بودجه مورد نیاز برای واردات مبلغی در حدود دو هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان می‌باشد. حالا اگر اعلام کند که این سه میلیون تن گندم را قصد دارد، از کشاورزان به قیمت ۲۲۰۰ تومان (۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته) خریداری کند بودجه مورد نیاز ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.

علی خان‌محمدی دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران ایران در این رابطه به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: دولت به بهانه اینکه بودجه ندارد نرخ خرید تضمینی گندم را افزایش نداد و حالا پرسش این است، دولتی که بودجه ندارد هم اکنون چگونه می‌خواهد منابع واردات ۳ میلیون تن گندم را تأمین کند؟ وی با بیان اینکه دست‌هایی پشت پرده این واردات است، گفت: دولت به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند پول نفت را در برخی کشور‌ها نقد کند. از این روی، می‌خواهد به شیوه واردات محصولات کشاورزی بخشی از این پول‌های نفت را زنده کند. ناتوانی سیاسی منجر شده تا کشاورزی ما به خطر بیفتد.

واردات گندم برای صادرات آرد ایرانی!

نکته مهم دیگر در مورد واردات گندم این است که برخی‌، این روز‌ها در بخش خصوصی به دنبال آزادسازی واردات گندم به بهانه‌های مختلف می‌باشند. از جمله کسانی که به دنبال توجیه واردات گندم هستند، می‌توان به کاوه زرگران عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران اشاره کرد. وی طی مصاحبه‌ای گفت: دولت نباید  اجازه دهد  واردات گندم تنها در اختیار یک شرکت دولتی قرار بگیرد. بهتر است دولت اجازه دهد مثل روال گذشته گندم با کیفیت معمول و با قیمت مناسب توسط بخش خصوصی هم وارد شود. کارخانجات آردسازی هم باید نیاز خود را اعلام کرده و گندم بخرند. پیامد نخست واردات گندم توسط بخش خصوصی توسعه صادرات آرد ایرانی است.

همچنین محمدرضا مرتضوی رئیس انجمن آردسازان نیز طی مصاحبه دیگری گفت: واردات گندم با توجه به کاهش میزان تولید به دلیل وقوع سیل در آغاز سال جاری برای جبران ذخایر استراتژیک و بهبود کیفیت آرد‌های تولیدی در واحد‌های صنفی و صنعتی لازم است.

حالا این نقد وارد است، چرا ایران که در تولید گندم خودکفاست و با اندکی توجه به گندمکاران آن‌ها می‌توانند حتی بیش از نیاز کشور گندم تولید کنند، باید این گندم را از کشور‌های دیگر وارد کند و آن را به آرد تبدیل کند و آرد را به اسم آرد ایرانی به سایر کشور‌ها صادر کند؟ این گونه توجیهات برای آزادسازی واردات گندم بیشتر بازی در زمین وارداتچی‌هاست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
اگه اعداد و ارقام درست باشه، یعنی شما پیشنهاد می کنید دولت گندم داخلی رو ده برابر قیمت جهانی بخره. کلی آب و برق کشور مصرف بشه و دست آخر مثلا برای کمتر از یک میلیون نفر شغل در بخش کشاورزی فراهم بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
گندم خارجی با نرخ 11500 تومان دلار آزاد کیلویی 2645 تومان
. میشود
هزینه های حمل و ترخیص اگر 20 درصد قیمت بشود کیلویی 3174 تومان خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
یک میلیون را از کجا آوردی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
تبعات اجتماعی و .. را در نظر نمی گیری عیر از خود کشاورز خیلی ها مستقیم و عیر مستقیم درگیر تولید هستند ولی با واردات فقط تعداد کمی وارد کننده.
ناشناس
| Germany |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
ناشناس جان گندم کالای اساسیه و ارز 4200 بهش تعلق میگیره نه آزاد . کیلویی 21 سنت قیمت جهانیه که وارداتش کیلویی 850 تومن برای دولت درمیاد نه مبلغ من درآوردی که شما گفتی . کشاورز که فقط میگه گندم رو بدم کشور همسایه . دولت هم اگر وارد نکنه مردم خودمون دارن نون رو دونه ای 20 هزار تومن بخرن ؟ دارن ؟ تو همین نون فعلی هم اکثریت موندن
سرنخ بزرگترین مشکلات پيش روی دولت روحانی و مردم در دستان ناتوان نوبخت است که مثل بختک به جان مردم و مخصوصاً کشاورزان افتاده و اقتصاد فشل و درمانده ایران را به سرعت به سمت سقوط دائمی سوق می دهد! گندم و کشاورزان پیش کش!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
اشتباهی منفی دادم. می خواستم مثبت نظر بدم.
عاملین این کار کثیف هر دو را مرتکب شده اند :

جنایت و خیانت در اقتصاد

اعدام جایز است.
جهاد کشاورزی جزءبی خاصیت ترین وناکار امد ترین وبی عرضه ترین وزارت خانه هاست..........
باواردات گندمهای نامرغوب، جیب عده ای از وارد کنندگان آن پر میشود ونیزصاحبان کشتیهایی که انرا حمل می کنند و نیز شرکتهای باربری که حمل انها از بنادر به داخل کشور انجام میدهند حال اگر این گندمها در اثرماندن در کشتبها و بنادر و انبارها و ....خراب نشوند!!!
واردات گندم با ارز ۴۲۰۰ تومن و صادرات ارد با ارز ۱۲۰۰۰ تومن
این دولت دشمن کشور چه بخواهید قبول کنید چه نه چرا باید سالی که بارش زیاد بوده میتونیم بیشتر تولید کنیم وارد کننده مارا میکنند جز خیانت چیکار میکنید فکر مکینید پول دارید هر کاری میتونید بکنید این قانون توسط شورای نگهبان رد شد ولی دولت لاریجانی کار خودشون میکنن این دولت خیلی وقت سر خود شده
واردات با ارز جهانگیری
تبدیل به آرد
صادارت آن و فروش ارز آن به نرخ چهار راه استانبولی
با سلام خدمت وزیر گرامی
راستش این روزا همه چیز محتمل هست ولی وقتی هموطن ما سیمان و فضله پرنده و .... را داخل گندم میریزه .مردم قطعا مریض میشن . در مورد تراریخته هنوز قطعی نشده. در کل مرگ نزدیکه.
مدیر بی لیاقت استعفا
حتما اربابژاده ها به فکر وارد کردن گندم افتاده اند
خدا لعنت کنه سودجوها و خائنین رو
یک شبه اتفاق افتاده مگه سه ماه تمام جار زدیم گوش شنوایی نبود و نیست
از این موضوعات زیاد اتفاق افتاده و خواهد افتاد
این که ۶۹۰ میلیون دلار
چند ماه دیگه با این قوانین جدید شاهد خروج چند میلیارد دلار دیگه از کشور خواهیم بود
دوباره تیتر جنجالی برای شما و مصیبت دیگه واسه مردم بدبخت
خدایی سازمان جهاد کشاورزی گندشو در آورده
تمام منابع غذایی را بیهوده هدر میدن.افرادی که آینده این کشور را تار وسیاه کردید.سیاست های قیمتیشون همش الکی و بدرد نخور.
واقعا برای این مجلس متاسفم که به یک وزیر ناتوان و ... رای اعتماد میدهند و او را برکنار نمیکنند.
من خودم به آقای روحانی رای دادم وگندمکار هم هستم ولی هیچ وقت اینقدر کشاورز وگندمکار بدبخت و بیچاره نبوده اند ....
بعد از بهم خوردن معادلات قیمت ها هیچ کالایی از این شرایط جدید در امان نماند سیب زمینی، پیاز، حبوبات و اکنون گندم، که می بایستی در محاسبات خرید تضمینی با شجاعت لحاظ می شد این مجوز یک سوپاپ اطمینان است تا واسطه ها از احتکار دست کشیده و ریسک نگهداری را قبول نکنند گندم بیش از نیاز در کشور موجود است و اولین محموله وارداتی، باعث سرازیر شدن گندم های انبار شده در بخش خصوصی می شود. باید از این تصمیم حمایت کرد و با دلالان همسو نشد.
من پارسال گندم کاشتم هر جور حساب کردم ضرره امسال کلزا میکارم هر کی پارسال کلزا کاشته بود حالا دو برابرش کرده معلومه بهتره گندمه
به آقای حجتی بگید جناب وزیر محترم شما چطور وزیری هستید که نمیدانید منطقه شمال غرب و غرب کشور امسال بعلت سرمازدگی محصولاتشان کلاً از بین رفت. اگه مردم گندم تحویل ندادن بخاطر این بود که گندمی نداشتن چون سرما همه رو از بین برد و با هزینه زیادی که برداشت گندم داشت و ثمره کمی که داشت کشاورزان ترجیح دادن گندمها رو درو نکنند و سرپایی همه رو به خورد دامها دادن. پدر من حدود 3 تن گندم کاشت اگه با کمباین میچید نصف پول آن را هم در نمیآورد مجبور شد بده به خورد دامها تا از ضرر زیاد جلوگیری کند
فکری به حال سیبها بکنید سیب کیلوی 10هزارتومان دو ماه دیگر دلال حاضر نیست 1000 بخرد ....
40 سال از پیروزی انقلاب میگذرد و با توجه به امارهای دستگاههای مر بوطه ایران هر روز در جهت تولید بیشتر گام بر میدارد و پر این راه نیز بدنبال کشورهای هدف برای صادرات نیز تلاش میکند و مواقعی در این امر موفق هم میشود.اما مثل تیمهایی میماند که به محض گل زدن گل تلافی را دریافت میکند و به بهانه مختلف از جمله گرانی محصول صادراتی در داخل صادرات ان لغو میگردد قارق از اینکه در دنیای رغابت شدید تجاری کسی منتظر شما نمیماند پس لطفا ااااایییییی. مسئولین چشم خود را باز کنید و فریب حنگ روانی دشمن را نخورید حتی شدهبا واردات حایگزین بازار صادرات خود را حفظ کنید به غیر از این دقیقا دور تسلسل است،،،،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر