بازدید 7900
پیمانه اقتصادی؛

وزیر صنعت: یکی از مدل‌های قدیمی پراید تا چند روز دیگر از تولید خارج می‌شود/ چین ۲۸ میلیارد دلار پول نقد به اقتصادش تزریق کرد/ افت شاخص بورس در سومین هفته مهرماه

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام آسیا اقیانوسیه با امید به کاهش نرخ بهره کره‌جنوبی رشد کرد، بازار اوراق مسکن؛ تحرکات جدید در معاملات مسکن، افزایش قیمت جهانی طلا، بهای طلای سیاه در بازار انرژی کاهش یافت، خودروسازان قربانی اصلی برگزیت، چین برای خرید محصولات آمریکا، خواهان حذف کامل تعرفه‌ها شد و کاهش قیمت گوشت قرمز و نرخ‌های جدید را در بر دارد.
کد خبر: ۹۳۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 17 October 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام آسیا اقیانوسیه با امید به کاهش نرخ بهره کره‌جنوبی رشد کرد، بازار اوراق مسکن؛ تحرکات جدید در معاملات مسکن، افزایش قیمت جهانی طلا، بهای طلای سیاه در بازار انرژی کاهش یافت، خودروسازان قربانی اصلی برگزیت، چین برای خرید محصولات آمریکا، خواهان حذف کامل تعرفه‌ها شد و کاهش قیمت گوشت قرمز و نرخ‌های جدید را در بر دارد.

افت شاخص بورس در سومین هفته مهرماه

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با رشد 667 واحدی در کانال 309 هزار و 646 واحدی قرار گرفت که در مقایسه با پایان هفته گذشته، حدود یک درصد افت داشت. به نقل از نبض بورس، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با رشد 667 واحدی در کانال 309 هزار و 646 واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 179 واحدی در اتفاع 83 هزار و 219 واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن و شاخص قیمت هم وزن در روند معکوس با شاخص کل با کاهش مواجه شدند و شاخص کل هم وزن با عقبگرد 2113 واحدی به رقم 84 هزار و 662 واحدی بازگشت و شاخص قیمت هم وزن با کاهش 1414 واحدی در کانال 56 هزار و 661 واحدی ایستاد. شاخص آزاد شناور نیز با کاهش 825 واحدی در ارتفاع 352 هزار و 847 واحدی قرار گرفت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 1584 واحدی مواجه و رقم 225 هزار و 104 واحدی را نمایش داد که شاخص بازار دوم با کاهش 3556 واحدی در ارتفاع 629 هزار و 434 واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات بورس تهران بیش از 1178.3 میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن بیش از 3 میلیارد و 371 میلیون برگه سهم طی 290 هزار و 506 نوبت معاملاتی بود.

وزیر صنعت: یکی از مدل‌های قدیمی پراید تا چند روز دیگر از تولید خارج می‌شود/ چین ۲۸ میلیارد دلار پول نقد به اقتصادش تزریق کرد/ افت شاخص بورس در سومین هفته مهرماه

سهام آسیا اقیانوسیه با امید به کاهش نرخ بهره کره‌جنوبی رشد کرد

روز چهارشنبه، اغلب سهام آسیا اقیانوسیه با خوش‌بینی به توافق برگزیت و کاهش نرخ بهره کره‌جنوبی، جهش کردند. امید به برگزیت با انتشار اخباری در مورد این که اتحادیه اروپا و انگلیس به توافق نزدیک شده‌اند تقویت شد. انتشار این اخبار باعث شد تا نرخ پوند انگلیس به بالاترین سطح چهار ماهه خود جهش کند. همچنین روز چهارشنبه، بانک مرکزی کره‌جنوبی، برای دومین بار در ۳ ماه اخیر، نرخ بهره خود را کاهش داد. شاخص سی‌ان‌بی‌سی۱۰۰ آسیا ۰.۵۷ درصد رشد کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۱.۲۰ درصد جهش کرد. هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۶۶ درصد بالا آمد، در حالی که کامپوزیت شانگهای چین با افت ۰.۴۱ درصدی روبرو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۱.۲۷ درصد جهش کرد، در حالی که گوسپی کره‌جنوبی هم توانست ۰.۷۱ درصد رشد کند. در بازار ارز، نرخ برابری پوند با دلار به ۱.۲۷۶۰ واحد جهش کرد. شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان، که تا ۹۸.۳۶۸ واحد بالا رفته بود، تا ۹۸.۳۰۶ واحد افت کرد. دلار در برابر ین ژاپن توانست خود را از نرخ برابری۱۰۸.۳۷ واحد به ۱۰۸.۶۶ واحد برساند.

بازار اوراق مسکن؛ تحرکات جدید در معاملات مسکن

روز گذشته هر ورقه تسهیلات مسکن دی 96 (تسه9610) به قیمت 37 هزار و 931 تومان معامله شد. چهارشنبه تقریبا نیمی از امتیازهای وام مسکن افت قیمت را تجربه کردند؛ از این روی، میانگین قیمت اوراق وام با کاهش اندکی به 38 هزار و 336 تومان رسید. آمارها حاکی از آن است که حجم معاملات مسکن در نیمه ابتدایی مهر نسبت به مقطع مشابه شهریورماه با رشد مواجه شده است. این اتفاق از آن جهت جلب توجه می‌کند که به‌طور معمول پس از پایان تابستان (فصل جابه‌جایی‌ها در بازار مسکن) با کاهش محسوس مبادلات مسکن مواجه می‌شویم. این رشد تعداد معاملات را می‌توان ناشی از کاهش قیمت عمده واحدهای مسکونی در هفته‌های اخیر دانست. به این ترتیب به نظر می‌رسد، در مقطع فعلی افت قیمت مسکن تنها عامل محرک در این بازار است.

افزایش قیمت جهانی طلا

قیمت طلا پس از کاهش حدود یک درصدی در روز سه شنبه، در معاملات دیروز به علت بلاتکلیفی در مورد مذاکرات انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا افزایش یافت؛ اما احساس ریسک پذیری مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. هر اونس طلا با 7.19 دلار افزایش 1488.20 دلار فروخته شد. استفان اینس، استراتژیست بازار گفت: «از آنجایی که کارهای زیادی مانده تا وارد برگزیت شویم، بلاتکلیفی‌هایی در بازار وجود دارد. برای مثال حتی اگر اتحادیه اروپا و مذاکره‌کنندگان انگلیسی بر سر شرایط توافق کنند هنوز، این توافق هنوز باید برای تصویب به پارلمان برود.» با این حال، یک قرارداد برگزیت امضا شده می‌تواند ارزش اوراق قرضه را بالاتر ببرد که اساسا مانع چشمگیری در کوتاه‌مدت برای طلا است. افزایش ارزش اوراق قرضه، ارزش دلار را بالا می برد و بر قیمت طلا فشار می‌آورد. ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان در روز سه شنبه 0.22 درصد کاهش می‌یابد و به 919.66 تن خواهد رسید.

بهای طلای سیاه در بازار انرژی کاهش یافت

به علت نگرانی‌ها در مورد تقاضای کمتر برای سوخت به علت رشد اقتصادی ضعیف و پیش‌بینی افزایش بیشتر ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت به کمتر از 59 دلار در هر بشکه کاهش یافت. نشانه‌‌های کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک در نشست ماه دسامبر و همچنین خوش‌بینی در مورد توافق احتمالی برگزیت مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شد. دیروز، قیمت نفت برنت 9 سنت کاهش یافت و بشکه‌ای 58.65 دلار فروخته و نفت خام آمریکا با 6 سنت افزایش 52.87 دلار در هر بشکه معامله شد. استفان برناک، دلال نفت در این رابطه گفت: «با افزایش بدبینی در مورد اقتصاد جهان و به تبع آن نگرانی ها در مورد تقاضا، قیمت ها تحت فشار قرار گرفته است.» صندوق بین‌المللی پول دیروز اعلام کرد جنگ تجاری آمریکا و چین رشد جهانی اقتصاد در سال 2019 را به کمترین میزان از بحران مالی 2009-2008 می‌رساند.

وزیر صنعت: یکی از مدل‌های قدیمی پراید تا چند روز دیگر از تولید خارج می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیأت دولت با بیان اینکه قیمت تولید شده پراید کمتر از 40 میلیون تومان است، گفت: قطعا یکی از مدل های قدیمی پراید تا چند روز دیگر از تولید خارج می شود. به گزارش فارس، طبق اعلام رئیس سازمان ملی استاندارد قرار بود جلسه شورای عالی استاندارد روز سه شنبه برگزار شود و در آن جلسه در خصوص توقف تولید خودروهای قدیمی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود اما این جلسه برگزار نشد و به تعویق افتاد.

خودروسازان قربانی اصلی برگزیت

کارشناسان و تحلیلگران با انجام تحقیقات جدید دریافته‌اند که چهارپنجم شرکت‌های فعال در خودروسازی، به‌طور جدی درخصوص خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده و بابت تبعات آن هشدار داده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که در طول یک سال گذشته که احتمال برگزیت بدون توافق اوج گرفته، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی و تولیدکنندگان قطعات خودرو اقدام به تعدیل نیروی انسانی و اخراج کارگران و کارکنان خود کرده‌اند؛ این به آن معناست که همان اتفاقی که پیش‌تر بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند، با سرعت بالایی در حال رخ دادن است. بر اساس گزارش اتواکسپرس، بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی انجمن تولیدکنندگان خودرو، ۳/ ۸۰ درصد از شرکت‌های خودروسازی درخصوص احتمال سقوط ارزش برند و عملکرد موفقیت‌آمیز آنها در آینده، ۶/ ۷۹ درصد درمورد احتمال ریزش شدید سودآوری و ۲/ ۶۲درصد نیز درباره توانایی آنها در تجارت‌های برون‌کشوری ابراز نگرانی کرده‌اند.

چین برای خرید محصولات آمریکا خواهان حذف کامل تعرفه‌ها شد

بلومبرگ در گزارشی نوشته است که چین برای خرید سالانه ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی آمریکا به مشکل خواهد خورد، مگر این که آمریکا تعرفه‌های وضع شده بر کالاهای چینی را حذف کند. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: چین تنها درصورتی این خریدها را انجام خواهد داد که دونالد ترامپ تعرفه‌هایی را که از آغاز جنگ تجاری تا کنون وضع کرده است، لغو کند. این در حالی است که ترامپ روز جمعه گفته بود چین در فاز اول توافق تجاری بین چین و آمریکا توافق کرده که سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری کند. 

افزایش نرخ مرغ در بازار

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، از افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۲ هزار و ۴۰۰ و خرده فروشی ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان است. به گفته وی، نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان است. یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات در بازار افزود: قیمت هر کیلوگرم سینه با کتف ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، سینه بدون کتف ۲۶ هزار و فیله مرغ ۲۷ هزار تومان است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره دلایل گرانی قیمت مرغ در بازار بیان کرد: با توجه به آنکه مرغداران به نرخ مصوب مرغ قانع نیستند، از این روی با هر ترفندی در ایام خاص همچون کاهش اعلام بار به کشتارگاه درصدد افزایش قیمت هستند. وی قیمت مرغ در ایام اربعین را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به آنکه افراد قبل از تعطیلی کشتارگاه ها، مرغ مورد نیاز خود جهت نذوراتشان را خریداری می‌کنند و از طرفی مصرف در این روز چندان بالا نیست، از این روی، پیش بینی می‌شود که اتفاق خاصی در بازار مرغ رخ ندهد. /باشگاه خبرنگاران جوان

قیمت گوشت قرمز کاهش یافت/ نرخ‌های جدید

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، تنظیم و توزیع بازار وزارت صمت، با اشاره به اینکه قیمت دام سنگین زنده از حدود 37 تا 38 هزار تومان به 27 تا 28 هزار تومان رسیده است، گفت: با کاهش محسوس قیمت دام سبک و سنگین، شرکت‌های فعال در حوزه تولید و بسته‌بندی گوشت نیز مکلف شدند متناسب با این روند قیمت‌های خود را کاهش دهند. کلامی با اشاره به اینکه سیاست دولت در این راستا حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده داخلی است، گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته، شرکت‌های بسته بندی که پس از چربی‌گیری و بی‌استخوان کردن گوشت نسبت به بسته بندی و عرضه آن به بازار اقدام می کنند، مکلف به کاهش قیمت‌ها شدند و نرخ‌های جدید نیز اعلام شده است. وی در پاسخ به این که با توجه به تغییر قیمت‌ها، نرخ گوشت گوساله چقدر است، گفت: قیمت ران گوساله بدون استخوان، پاک شده،بسته‌بندی در فروشگاه با احتساب تمام هزینه‌ها و سود فروشگاهی از ٩٥ هزار تومان به ٨٦ هزار تومان کاهش یافت.

وی تأکید کرد: قیمت دست گوساله داخلی پاک شده بدون استخوان، با بسته‌بندی و احتساب تمام هزینه‌های تولید و عرضه و سود فروشگاهی از ٩٤ هزار تومان به ٨٤ هزارتومان کاهش یافته است. به گفته کلامی نرخ ران گوساله از ٨٩ به ٨٠ هزارتومان ونرخ دست گوساله از ٨٨ به ٧٩ هزار تومان رسیده است. کلامی بیان کرد: این نرخ برای محصولات پاک شده و با احتساب همه هزینه‌ها و سود فروشگاهی است و گوشت با قیمت‌های اعلامی در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غرفه میادین موجود است. وی گفت: برخی شرکت‌ها با توجه به خرید بهتر و هزینه‌های سربار کمتر حتی قیمت‌هایی پایین‌تر از این رقم را ارایه می‌دهند.

چین ۲۸ میلیارد دلار پول نقد به اقتصادش تزریق کرد

چین با تزریق غیر منتظره پول نقد به سیستم مالی از طریق وام به بانک ها تاجران را شوکه کرد. این اتفاق قبل از اعلام گزارش روز جمعه افتاد که انتظار می رود حاکی از رشد کند تر اقتصاد داخلی باشد. بانک مرکزی چین در روز چهارشنبه ۲۰۰ میلیارد یوان (۲۸ میلیارد دلار)  پول نقد یکساله را از طریق تسهیلات وام دهی میان مدت به سیستم مالی اضافه کرد. این اقدام چین تاجران را شوکه کرد چون مقامات معمولاً زمانی نقدینگی تزریق می کنند که وام‌های قبلی پرداخت شده باشند و سررسید بعدی وام ها پنجم نوامبر است.

اقتصاد چین در بحبوحه جنگ تجاری طولانی‌مدت با آمریکا تحت فشار بوده است و کُند شدن اقتصاد داخلی باعث شده بانک مرکزی سیاست پولی را با پایین آوردن هزینه‌های وام‌گیری شرکت‌ها و کاهش نرخ بهره بانکی در سال جاری تسهیل کند. اطلاعاتی که در این هفته به دست آمده نشان می‌دهد رکود بخش کارخانه ای چین بیشتر شده و واردات و صادرات در ماه گذشته کاهش یافته است. بکی لیو، رئیس استراتژی کلان چین در شرکت استاندارد چارترد با اشاره به تزریق نقدینگی گفت: «بازار انتظار این کار را نداشت. دولت احتمالاً می خواهد نقدینگی بلندمدت بیشتری تزریق کند تا از عرضه فراوان در فصل مالیات دهی در اواسط اکتبر مطمئن شود و از اقتصاد روبه رکود خود حمایت کند.

چین قرار است اطلاعات تولید ناخالص داخلی را برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی در روز جمعه منتشر کند. انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی چین ۶.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته باشد که آهسته ترین سرعت رشد از ۱۹۹۲ تا حالا است. سررسید بیش از ۴۰۰ میلیارد یوان تسهیلات وام‌دهی میان مدت در اوایل ماه آینده می رسد که نشانه ای است برای بانک مرکزی چین تا نرخ بهره را پایین بیاورد و نقدینگی بیشتری به سیستم مالی تزریق کند. بانک مرکزی احتمالاً هزینه این وام‌ها را کاهش داده و تا پایان سال جاری میلادی به ۳.۲ درصد می‌رساند. سود اوراق قرضه دولتی ده ساله چین تغییر زیادی نکرده و به ۳.۱۷ درصد در شانگهای رسیده است.

افت ارزش سهام «هالک بانک» ترکیه‌ پس از اتهام نقض تحریم‌های ایران

پس از اینکه آمریکا هالک بانک ترکیه را به دست داشتن در طرحی برای دور زدن تحریم‌های ایران متهم کرد، سهام این بانک دولتی ترک در آغاز مبادلات دیروز بیش از 7 درصد افت کرد. مقامات ترک پس از اتهامات آمریکا علیه هالک‌بانک، فروش استقراضی سهام 7 بانک بزرگ این کشور را ممنوع کردند. /رویترز

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
شباهت بین از رده خارج‌کردن پیکان، پراید و راه دادن خانم ها به ورزشگاه را پیدا کنید
کیا موتورز را از زمانی که پرایدش یه ایران آمد تا به امروز با خودرومونتاژ کن های داخلی تحت پشتیبانی مسئولین و مقامات مقایسه کنید ببینید کیا موتورز کجاست ما کجا هستیم.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
پراید ۴۰ سال پیش توسط فورد امریکا برای دانشجویان فقیر و قسطی بنام فورد فیستا ، طراحی شد ولی اجازه شماره گذاری ندادند
کره جنوبی ابتدای کارش بود و طرح را خرید و با کیفیت خیلی خوب تنها ۲ سال
تولید کرد
و دوباره پلیس راهنمایی کره شماره گذاری نکرد
سال ۱۳۷۲ ایران آن را خرید و هر روز از کیفیت کم کرد و الان به تابوت مرگ تبدیل شده
....
کارخونه تولید اون مدل قدیمیه و همین جدیداش رو باید مثل آمریکا که دیروز بعد از خروج از سوریه اونجا رو بمباران کرد, باید بمباران کرد.
هر روز بدتر از دیروز‌. از مسئولین سپاسگذاریم.
مگه مدلای پراید باهم فرقی هم دارن ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
بله در نحوه ي كشتار مردم فرق ميكنند
بهروز
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
اره مدل ۱۹۹۵ رو از رده خارج میکنه و مدل ۲۰۱۹ رو تا ۲۰ سال اینده تولید میکنه. دروغ هم نگفته
ما از تحریم ها عبور کردیم
دلار قیمت بسیار مناسبی دارد و اجناس روز به روز ارزان تر میشود
نرخ بیکاری پایین آمده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
داداش بیدار شو رسیدیم ایستگاه شادآباد، نمیخوای پیاده شی؟
یه بنز دیدم امارات کارکرده 150 میلیون فقط
اگهی های خودرو کارکرده ها رو برید نگاه کنید
شما مردم رو وادار کردید پراید سوارشن و کشته بشن...
کشور های دیگه دارن موتور های بنزین سوز رو از رده خارج میکنند ما هنوز درگیر پراید هستیم
همین پراید تابحال چند وزیر و دولت را بازنشسته و از دور خارج کرده .
حاجی مگه پرایدمدل جدید هم داره!!!!!!!!!
امیدوارم مثل سال ۹۶ نشه که قرار بود در مهر ماه آن سال ۱۱۱ از تولید خارج شه که نشد!
کلا پراید رو تعظیل کنید
چرا هیچکدام از مقامات و مسئولین دولتی و غیر دولتی و ... پراید سوار نمیشوند؟؟؟؟؟!!!!!!
با سلام
احسنت به این وزیر محترم . قضیه توقف تولید پراید قدیمی مثل خروج پیکان از چرخه تولید است که به نظر مشکل اتاق و هیکل این ماشنهاست. چون موتر همان موتوره. لذا با کاستن از کیفیت و حذف برخی از وسایل بهتر می فروشند و به عبارتی تابوت مرگ با رنگ و لعاب جدید عامه پسند برای سفر به آخرت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی