بازدید 17233
۵
فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

دلیل سقوط ده هزار واحدی شاخص بورس چه بود؟

چهارمین دلیل که به نظر می‌رسد در مقایسه با سه دلیل دیگر وزن و سهم بیشتری در ریزش امروز بازار سهام داشته است، بازگو کردن جبران بخشی از کسری بودجه دولت از طریق واگذاری سهام یا انتشار اوراق توسط برخی از مسئولین بوده است.
کد خبر: ۹۳۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴ 15 October 2019
دلیل سقوط ده هزار واحدی شاخص بورس چه بود؟
 
تابناک اقتصادیفردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: چهارمین دلیل که به نظر می‌رسد در مقایسه با سه دلیل دیگر وزن و سهم بیشتری در ریزش امروز بازار سهام داشته است، بازگو کردن جبران بخشی از کسری بودجه دولت از طریق واگذاری سهام یا انتشار اوراق توسط برخی از مسئولین بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، شاخص کل بورس امروز یکی از شدیدترین عقب نشینی‌ها را تجربه کرد و با اُفتی ۱۰ هزار و ۹۸۲ واحدی در کانال ۳۰۸ هزار و ۹۷۸ واحدی آرام گرفت. امروز از ۳۲۵ نماد معاملاتی تنها ۹ نماد با رشد قیمت همراه بودند. در مجموع طی معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت تهران، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس تهران داشتند.

نکته دیگر اُفت شاخص بورس در روز جاری این بود که به لحاظ درصدی، این اُفت شاخص را می‌توان بزرگترین کاهش از ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون دانست. البته اشاره به این نکته ضروری است که این ریزش شدید شاخص بورس در روز جاری تنها توانست اندکی بر روی بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون تاثیر بگذارد به طوری که اگر بازه ابتدای سال تاکنون را در نظر بگیریم باز هم بازدهی بازار سهام ۷۳ درصد بوده است.  

اما برای بسیاری این پرسش مطرح است که چرا در روز جاری شاخص بورس با اُفت شدید مواجه شد؟ به عبارت بهتر چه دلایلی باعث ریزش شاخص کل بورس شدند؟

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: اولین دلیل این ریزش شاخص کل بورس در روز جاری افزایش سطح عمومی قیمت‌ها طی شش ماه گذشته بوده است.
 
وی افزود: دومین دلیل ریزش، اختلاف حاشیه سود شش ماهه شرکت‌ها و صنایع نسبت به سه ماهه ابتدای سال جاری بوده است.
 
سومین دلیل سقوط بازار سهام، ناامنی‌هایی است که در اطراف کشور وجود دارد. به عنوان نمونه فارغ از مباحث مربوط به موضوع حمله به نفتکش ها، هم اکنون بحث جنگ ترکیه با کرد‌های سوریه و عزم سوریه به مقابله با هجوم ترکیه مطرح می‌باشد. این موضوع در هر بورسی در سطح دنیا تاثیرات منفی را دارد و تنها مختص به ایران نیست که بگوییم این ناامنی‌ها تنها بر بورس ایران تاثیرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: چهارمین دلیل که به نظر می‌رسد در مقایسه با سه دلیل دیگر وزن و سهم بیشتری در ریزش امروز بازار سهام داشته است، بازگو کردن جبران بخشی از کسری بودجه دولت از طریق واگذاری سهام یا انتشار اوراق توسط برخی از مسئولین بوده است.
 
آقابزرگی ادامه داد: به هر حال دوره مشابه سال قبل یعنی مهر ماه تا آبان ماه سال ۹۷ دقیقاً ما چنین اصلاح قیمتی را در بازار سهام شاهد بودیم. وی افزود: به نظر من جای هیچگونه نگرانی برای سهامداران نیست و با اصلاح سریع قیمت‌ها زمینه لازم برای جلب نظر فعالان بازار فراهم خواهد شد و نقدینگی وارد بازار خواهد شد.

فردین آقابزرگی گفت: دغدغه مهم این است که دولت قصد دارد برای تامین کسری بودجه خود چه میزان سهام و اوراق منتشر کند. به هر حال با توجه به اینکه میزان نقدینگی در اقتصاد ما بالغ بر ۲ هزار هزار میلیارد تومان می‌باشد و نقدینگی کمی نیست، اما اغلب صنایع و شرکت‌ها دست به گریبان این مشکل کمبود نقدینگی هستند چه برسد به دولت با یک وزن سنگین در اقتصاد کشور که بخواهد از طریق بازار سرمایه نقدینگی جذب کند که حکم یک سیاست انقباضی را دارد و این تصمیم طبیعتاً بر روی بورس هم بی تاثیر نخواهد بود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مهمترین دلیل ریزش بورس عرضه سنگین شرکت های حقوقی بود که به تازه واردین بورس رکب زدند. بعنوان مثال سهم سرمایه گذاری دارویی البرز رو نگاه کنید؟ حقوقی چندین روز عرضه نکرد تا به قیمت مورد نظرش برسه، بعد بصورت خیلی سنگین نه تنها تمام صف خرید رو داد، تبدیل به صف فروشش کرد، حالا داره قیمت رو میاره پایین تا از کف قیمت دوباره بخره. شایدم اصلاً نخره و سهامدار بمونه و حوضش. متاسفانه شاهد صحنه های بسیار تاسف باری بودم توی این چندروز از انسان های آسیب پذیری که برای درآوردن مقدار بیشتری پول با تبلیغات صداوسیما به بورس اومدن، اما از طرف نهادهایی که اتفاقاً باید حامی این اقشار آسیب پذیر باشن دچار زیان شدید شدن.
در اوج سکوت کارشناسان اقتصادی بزودی باتخلیه حباب عظیم بورس شاهد دودشدن سرمایه سهامداران این بازارخواهیم بود
اوضاع بورس فاجعه است . مثلا شرکتی که کلی ضرر ساخته توی این سالها سهمش 7 برابر شده . قیمت سهام هیچ نسبتی با سوددهی و پیش بینی سود شرکتها نداره و این یعنی کل بورس سفته بازی شده و قیمتها نه حبابی که بادکنکی و شاتلی رفتن بالا
لازم می دانم یک موضوع را به ناظر بورس یادآوری کنم ؛ شما شرکتهایی که رشد خوبی را می کردند فورا نماد را می بستید و از شرکت شفاف سازی و کنفرانس درخواست داشتین و کار خوبی بود ، اما چه فایده دارد ؟چرا فقط سهمی که رو به بالاست ؛ نماد بسته می شود؟؟؟ و از شرکت علت رشد سهم را جویا می شوید ؟؟؟ سوال اصلی اینجاست چرا وقتی سهم روبه پایین هست نماد بسته نمی شود!!! و از شرکت علت افت سهم را جویا نمی شوید ؟؟؟ الان نمادهای بازار پایه را بعضا با افت بالای ۵۰ درصدی مواجهه هستیم موقعی که سهم بالا می رود ، شرکت با شفاف سازی و کنفرانس ارائه می دهد و بورس بعد از بررسی و تایید نماد را بازگشایی می کند ، اگر رشد سهم حباب بود، چرا شفاف سازی و کنفرانس را تایید کردید و چرا نماد را باز کردین ؟ که خیلی سهامدارها در قیمتهای خیلی بالا ورود کردند و اگر رشد سهم حباب نبود و مورد تایید شرکت بوده ، پس الان چرا شرکت هیچ کاری نمی کند و از سهم حمایت نمی شود ، حداقل در هفته ای دوبار صف های فروش را جمع کنند ، به عنوان مثال نماد ... ، این سهم از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ چند بار نماد بستین و مجددا بازگشایی کردید و اجازه رشد دادید پس مورد تایید بوده است ، ناظر محترم دقیقا الان شما کجایی و وظیفه ات چیه ؟ سهم از ۲۰۰۰ اومده ۱۲۰۰ چه عکس العملی نشون دادی؟ چرا شرکت موظف نمی کنی از سهم حمایت شود ؟ ، سهامدارها این سهم بعضا بالای ۲۰۰۰ ورود کردند ، می دونی چه خسارتی روحی ، روانی و مالی به این عزیزان وارد شده است که تا سالها جبران نخواهد شد ، فقط می تونم بگم تو مسئولی که ناظر سازمان در این شرکت هستی خیلی کم کاری داری می کنی ...
دوستان عزیز

سوِء مدیریت وحقوق های سربه فلک کشیده ،پاداش های نجومی ،ماموریت های خارج بدون رابط وحساب سازی صورتهای مالی ....نتیجه اش همین است .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر