بازدید 7482

نکاتی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

کد خبر: ۹۲۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ 12 October 2019

تمامی داوطلبان برای تحصیل در دوره دکتری باید اول برای آزمون دکتری خود را آماده کنند و برای این کار همیشه به دنبال بهترین منابع آزمون دکتری هستند. برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود باید بهترین رتبه را در این آزمون کسب کنند و برای این کار باید به مطالعه لیست بهترین منابع کنکور دکتری بپردازند و باتوجه به اینکه آزمون دکتری به صورت نیمه متمرکز برگزار میشود و داوطلبان پس از مرحله اول ، براساس اولویت انتخاب و رتبه اکتسابی برای مصاحبه دکتری به دانشگاه ها معرفی میشوند. یکی از مواردی که اگر به آن پرداخته باشند در این مرحله به کمکشان می آید تبدیل پایان نامه به کتاب و اقدام به چاپ کتاب است. در این مقاله سعی کرده ایم که به نکاتی مفید بپردازیم که شما را در موفقیت در این راه کمک کند.

داشتن برخورد مودبانه در عین حال خونسرد و آرام بودن

داشتن حالت خونسردی و رعایت ادب در هنگام ورود به جلسه از مهمترین عوامل موثر در موفقیت است. زمانی که شما قدم به سالن مصاحبه میگذارید تا لحظه ی خروج ، کاملا زیر ذربین اساتید ارزیاب قرار دارید و نباید سست و ضعیف باشید ، قوی باشید و عادی رفتار کنید ، در تقویت اعتماد به نفس خود تلاش زیادی داشته باشید. قبل از ورود با احترام در بزنید و در اولین برخورد نظر آن ها را جلب کنید. معمولا اساتید از دو منظر پتانسیل آموزشی و پتانسیل پژوهشی دانشجو را ارزیابی میکنند. برای درک بهتر این جلسه گاها خود را جای اساتید فرض کنید تا دیدگاه آنها را نسبت به خودتان ارزیابی کنید. عیب های کوچک خود را بزرگ ببینید و برا برطرف کردن آنها کوشا باشید

داشتن شناخت از اساتید مصاحبه کننده

درباره اساتیدی که قرار است شما را ارزیابی کنند تحقیق کنید تا به یک شناخت کلی از آنها برسید. میتوانید این کار را از طریق دانشجویان آنها، سرچ از طریق سایت دانشگاه و حتی مطالعه رزومه تمامی اعضا شرکت کننده در مصاحبه دکتری انجام دهید تا کمک بزرگی برای شناخت آنها به شما بدهد. از کتاب ها و مقاله های نوشته شده توسط آنها آگاه شوید و با این کار از سلیقه و علایق اساتید آگاه شوید.

 داشتن یک ایده عالی در ارتباط با رساله دکتری

پس از قبولی، مرحله بسیار مهم را در پیش دارید به نام رساله دکتری که حتما باید یک موضوع پژوهش برای آن داشته باشید. د راین مسیر میتوانید با دوستان نخبه و اساتید دوره ی کارشناسی ارشد خود مشورت کنید. بهتر است موضوع انتخابی در حوزه علایق یکی از اساتید همان گروه آموزشی باشد. توجه داشته باشید شانس قبولی شما در شرایطی بالا می ورد که موضوع شما در تخصص و علایق اساتید باشد.

 آشنا شدن با دانشجویان دکتری هم دوره

یکی از مواری که میتواند کمک بزرگی برای شما باشد آشنایی با دانشجویان دکتری هم‌ رشته که در ترم‌ های بالاتر مشغول به تحصیل هستند، است؛ به‌ویژه اگر دانشگاهی که دعوت به مصاحبه دکتری شده‌ اید، با دانشگاهی که مقطع ارشد را در آن گذرانده‌ اید ، متفاوت است ، سعی کنید برای یک بار هم که شده ، قبل از جلسه مصاحبه به دانشکده سر بزنید و از دانشجویانی که ترم اول یا دوم دکتری هستند، درباره فضای آکادمیک ، زمینه‌های مورد علاقه و مواردی که از نظر گروه آموزشی آن دانشکده با اهمیت است ، تحقیق کنید و آشنایی سطحی با محیط پیدا کنید.

تسلط به زبان انگلیسی یک امتیاز با ارزش

اگر میخواهید یک قدم با ارزش از رقبای خود پیش باشید باید مسلط به زبان انگلیسی باشید و حداقل در یکی آزمون های بین المللی مانند آیلتس ، تافل و ...نمره قبولی گرفته باشید. این مدارک امتیاز ویژه ای در آزمون دکتری دارند و در واقع نقطه ی قوت رزومه علمی شما را شامل میشوند و تاثیر مثبتی روی نظر اساتید ارزیاب ، خواهد گذاشت. این امکان وجود دارد که با چند سوال انگلیسی مواجه شوید و اگر با تسلط کامل به آنها پاسخ دهید در گرفتن نمره قبولی شانس بیشتری خواهید داشت.

 مستند صحبت کنید

برای هر ادعایی که دارید ، از جمله: حضور در همایش ها ، کنفرانس ها ، نمره زبان ، سوابق تدریس ، ریز نمرات مقاطع قبلی ، جوایز ، اختراعات ، تقدیر نامه ها و تمام مواردی که میتوانند در این آزمون به شما کمک کنند ، حتما سند آن را به همراه داشته باشید.

مطالعه کتب مرجع در رشته خود

برای داشتن تسلط در صحبت کردن و شرح دادن کتاب های مرجع و جریان ساز در حوزه رشته خود، قبل از آنکه وارد جلسه شوید کامل آنها را مطالعه کنید و با این کار قدرت بیان خود را بالا ببرید.

از زیاده گویی بپرهیزید

توضیحات اضافه و استفاده از کلماتی که از معانی علمی آنها اطلاع چندانی ندارید به هیچ وجه استفاده نکنید. همیشه جمله ای را به کار ببرید که اگر از آن جمله ، سوالی از شما پرسیده شود بتوانید توضیحات لازم را به اساتید ارائه دهید.

بعد از جلسه آزمون مصاحبه پیگیر باشید

فرایند ارزیابی و جمع بندی به چند هفته ای زمان نیاز دارد. این فرصت طلایی برای شما محسوب می شود تا مدارک ناقص خود را به مدیر گروه ایمیل کنید یا با مراجعه حضوری به استادان و صحبت درخصوص علاقه‌مندی‌های پژوهشی و به ویژه موضوع رساله نیز می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. باید توجه داشته باشید که این کار را به‌درستی انجام دهید و زمان که میبینید از توانمندی شما خارج است با مشورت با استادان قبلی خود در مقاطع قبلی این راه را برای خود سهولت بخشید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل