بازدید 5533

دیدار رئیس‌جمهور چین با نخست‌وزیر هند

کد خبر: ۹۲۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱ 12 October 2019

"شی جین پینگ" رییس جمهوری چین که با هدف حضور در دومین دیدار غیررسمی رهبران چین و هند به دهلی نو سفر کرده است جمعه شب با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، رادیو بین المللی چین روز شنبه گزارش کرد، شی در این دیدار با مرور نخستین دیدار غیر رسمی سال گذشته خود با مودی در شهر «وو هان» گفت: بسیار خوشحالم که در دومین دیدار غیررسمی سران دو کشور برای آشنایی بیشتر با هند در ایالت «تامیل نادو»، جنوبی ترین ایالت هند حضور پیدا می کنم.

او گفت: ایالت «تامیل نادو» رفت و آمد تاریخی با چین داشته و یکی از توقفگاه های مهم در راه دریایی ابریشم قدیمی بود اجداد دو ملت با غلبه بر مشکلات فراوان، تبادلات ادبی، هنری، فلسفی و دینی میان دو ملت را به نفع هر دو کشور آغاز کردند و امروز هم ظرفیت این نوع تبادلات برای دو کشور قابل استفاده است.

شی با اشاره به هفتادمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک دو کشور گفت باید با استفاده از این فرصت تبادلات فرهنگی و آموزشی میان دو کشور را تعمیق و گسترش داد و به صورت مشترک از گفت و گوی تمدن ها حمایت کرد تا انگیزه جدید توسعه روابط دوجانبه ایجاد شود.

نخست وزیر هند هم در این دیدار برج های باستانی شهرک ماهابالی پورام را نمونه میراث فرهنگی و معماری هند و سند تبادلات هزاران ساله هند با چین خواند و گفت دو کشور امروز جزو جوامع اقتصادی مهم دنیا هستند و تقویت همکاری آنها برای دو کشور و دنیا حائز اهمیت زیادی است.

مودی افزود دو کشور از تمدن های باستانی و عمیقی برخوردارند و خرد و هوش نهفته در این تمدن ها می تواند به حل چالش های گوناگون امروز در دنیا الهام ببخشد.

«دینگ شوئه یانگ» عضو دفتر سیاسی و رییس دفتر کمیته مرکزی حزب کمونیست، «یانگ جیه چی» عضو دفتر سیاسی و رییس دفتر کمیته امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست، «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه، «هه لی فنگ» معاون کنفرانس مشورت سیاسی خلق و رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین در این سفر رییس جمهوری خلق چین را همراهی می کنند.

شی جین پینگ پس از پایان سفرش در هند از نپال دیدار خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان