بازدید ۵۳۷۲
۵
فیلم داستان دو جوان است که برای دیدار با دوستانشان و همچنین شرکت در جشنواره نیمه تابستان به زادگاه روستایی آن ها در کشور سوئد سفر می کنند؛ اما قرار نیست اوضاع به خوبی پیش برود. داستان «میدسامر» در یک مزرعهٔ کوچک در هلسینگلاند سوئد اتفاق می‌افتد؛ یک مراسم نه روزه برای تماشای انقلاب تابستانی. این توهم غنی، ساختهٔ آری استر نویسنده و کارگردان است...
کد خبر: ۹۲۹۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵ 11 October 2019

وحشت در عجایب شهر در قاب‌های میدسامر

«میانه تابستان» یا «میدسامر / Midsommar»، یک فیلم فولکلور ترسناک ساخته آری استر است که سابقه کارگردانی فیلم موروثی 2018 را نیز بر عهده داشت. فلورنس پیو، جک رینور، ویل پولتر و ویلیام جکسون هارپر از بازیگران حاضر در فیلم میدسامر هستند. فیلم داستان دو جوان است که برای دیدار با دوستانشان و همچنین شرکت در جشنواره نیمه تابستان به زادگاه روستایی آن ها در کشور سوئد سفر می کنند؛ اما قرار نیست اوضاع به خوبی پیش برود.

داستان «میدسامر» در یک مزرعهٔ کوچک در هلسینگلاند سوئد اتفاق می‌افتد؛ یک مراسم نه روزه برای تماشای انقلاب تابستانی. این توهم غنی، ساختهٔ آری استر نویسنده و کارگردان است. یکی از شرکت‌کنندگان در این سفر، دختر آمریکایی جوانی به نام دنی (با بازی فلورنس پیو) به تازگی درگیر ماجرای تراژیکی بوده که به‌ نظر می‌رسد، تحمل بازگویی آن را ندارد و اگر قواعد بازی را رعایت نکند، محکوم به مجازات خواهد شد.

طلسم موجود در داستانْ روشن، رویایی و جذاب است، ولی هیچ عجله‌ای برای قرار گرفتن در دیدها ندارد که همین موضوع باعث تأثیر بیشتر آن می‌شود. طرفداران استر لحن و سرعت فرمایش های مرتعش او به همراه چند امضای مخصوص او را تشخیص خواهند داد؛ جابجایی‌های تصادفی با ظرافت، سلسله رویاهای وهم‌آور، دوربینی که حتی در صحنه‌های اکشن هم در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که «میدسامر» نسبت به «موروثی» کمتر ترسناک است. شاید این یک نقطه‌ضعف محسوب شود؛ اما این یک نشانه از استر است که با اعتماد به نفس بیشتر خواستار رها کردن سخت‌گیری‌هایش است و خارج از سنت سینمای وحشت، به فیلم‌سازی مشغول است.

نکته‌ای که این دو فیلم را به هم مرتبط می‌کند، تعهدی‌ است که فیلم‌ها در برابر موضوع اندوه انسانی دارند. در هر داستان طیف احساسی و روانشناسی آسیب‌، فقدان و رهاشدگی چنان بی‌رحمانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند که شوک‌های ترسناک ابتدایی مثل یک آرام‌بخش به نظر می‌رسند.

داستان «میدسامر» با صحنه‌ای شروع می‌شود که دنی با حالتی وحشت‌زده در خانه است. او به تسلی خاطر از سمت دوست‌پسرش کریستین (جک رینور) نیاز دارد و احتمالا آنقدر شکننده و هراسیده شده که نمی‌داند کریستین در مرز پایان دادن رابطهٔ چهار ساله‌شان بود. کریستین که انگار مجبور به ماندن در کنار دنی است، تنها امتیاز اخلاقی است که استر می‌خواهد به او (که به‌ خاطر چهرهٔ جذابی که دارد، خودخواهی او به سادگی با حساسیت اشتباه گرفته می‌شود) بدهد. حتی متوجه می‌شویم که نام او نیز تصادفی انتخاب نشده است.

کریستین در مقایسه با دوست دوران مدرسه‌اش جاش (ویلیام جکسون هارپر) که روی نوشتن پایان‌نامه‌اش متمرکز است و مارک (ویل پولتر) که به زودی به خاطر نفرت‌انگیز بودنش لوح تقدیر دریافت می‌کند (!!)، یک دوست‌پسر دلپسند محسوب می‌شود. قرار است این سه نفر با دوست سوئدی‌شان پله (ویلهلم بلامگرن) به سفری به سمت زادگاه او که فستیوال میدسامر برگزار می‌شود بروند.

این فستیوال هر ۹۰ سال یک بار تکرار می‌شود. کریستین که حسی از عذاب وجدان نسبت به دنی دارد، او را به این سفر و همراهی آنها دعوت می‌کند.

اگر فکر می‌کنید می‌توانید اتفاقات بعدی «میدسامر» را حدس بزنید، سخت در اشتباه هستید و به زودی شگفت‌زده خواهید شد. بازی آرام و حیرت‌آور پیو از شدت اندوه محض دنی، که حتی پشت لبخندهایش برای القای حال خوب به دیگران مخفی شده، آنقدر قابل‌درک است که روی رفتار دیگران نیز تأثیر می‌گذارد. پویایی این گروه، دست کم در آغاز ماجرا، با شکوه عجیب این گردهمایی که در انتظار آنهاست، به حالت معلق در آمده است. فیلم‌برداری فوق‌العادهٔ پاول پاگرزلسکی تصاویر موزون و متعادلی را به تصویر کشیده است.

استر گفته که فیلم‌نامهٔ «میدسامر» را چندین سال قبل و پس از جدایی سختی که داشت به نگارش درآورده است؛ یک اعتراف شیطنت‌آمیز که به شخصه من را به یاد برخی آثار پرتلاطم‌تر فیلم‌ساز دانمارکی لارس فون تریه که از افسردگی خودش نشأت گرفته بودند انداخت.

ردی از «ضدمسیج» ساختهٔ فون تریه در سیاست‌های جنسی فیلم، بازتابی قوی از «نابودی» ساختهٔ الکس گارلند، «فهرست کشتار» ساختهٔ بن ویتلی و به خصوص «مرد حصیری» اثر رابین هاردی در «میدسامر» به چشم می‌خورد، اما هیجان و عجیب بودن این فیلم که به دنبال قدرت احساسی است، از بین نرفته است.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
این نظر رو برای نشر نمینویسم لطفا نشر ندهید
این فیلم علاوه بر داشتن صحنه های داغون و مشمئز کننده از خشونتهای عجیب صحنه های کاملا عریان و مستهجن دارد چه ضرورتی است که نقد و تحلیل چنین فیلمی میکنید؟ تا بیننده برای دیدن آن مشتاق یا کنجکاو شود چرا خودتون رو شریک و یا بانی گناه کردن مردم و عواقب بعد از آن میکنید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
با تشکر از معرفی فیلمهای خوب سینما. از تابناک خواهش میکنیم این گونه مقالات بیشتر برروی سایت گذاشته بشن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
ای کاش سوئدی بودم و در کشور خوب سوئد زندگی می‌کردم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
ضمن عرض سلام و خسته نباشید به دست اندرکاران سایت خوب تابناک،
جسارتا ترجمه این متن بسیار بد انجام شده، به نحوی که بیشتر متن غیر قابل فهمه.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
این فیلم رو دیدم، فیلمی کند، بی روح و قابل پیش بینی که در پایان با صحنه های بسیار زننده جنسی همراه می‌شود. دیدن این فیلم به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. از آن دسته فیلم‌هاست که پس از دیدنش پشیمان میشوید که دو ساعت از عمرتان را تلف کرده اید.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
kilid search
برچسب منتخب
کروناویروس کرونا در ایران بیمارستان کامکار انتخابات آزادراه تهران شمال رامین پرچمی انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب