بازدید 8582

بازگشت آموزش و پرورش به چند دهه قبل؛ «فعلا از پرینت استفاده کنید»!

وزارت آموزش و پرورش به روز‌هایی بازگشته که اهمیت نداشت کتاب درسی بموقع به دست دانش آموزان می‌رسد یا با تأخیر طولانی و تبعات آن چیست؛ با این تفاوت که این بار مدیران برخی مدارس مقصر اعلام می‌شوند و هیچ کس توضیحی نمی‌دهد که چرا از این مدیران مقصر در سال‌های گذشته خبری نبوده است؟
کد خبر: ۹۲۷۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 03 October 2019
تابناک اجتماعی -
با پایان یافتن دومین هفته سال تحصیلی جدید، هنوز شماری از دانش آموزان، بدون کتاب درسی در کلاس‌ها حاضر می‌شوند؛ درست مانند اتفاقی که تا چند دهه پیش در مدارس رایج بود.

به گزارش «تابناک»؛ فروردین ماه سال ۹۰ آزمایشی طرحی در مدارس کشور به اجرا درآمد که بر اساس آن، تعطیلی مدارس در هفته به دو روز افزایش یافت. تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس که کمی بعد دولت وقت از استقبال خانواده‌ها از آن خبر داد و رسما از مهرماه سال ۹۱ اجرایی شد.

این اتفاق در حالی رخ می‌داد که حجم مطالب درسی و حتی عناوین درسی به نسبت گذشته افزایش یافته بود و مخالفان این طرح تأکید داشتند، نتیجه این دو اقدام (افزایش عناوین و حجم درس‌ها و تعطیلی پنجشنبه ها)، وارد آمدن آسیب‌های جدی به بنیه علمی دانش آموزان و بروز مشکلاتی برایشان خواهد بود.

البته هدف از این گزارش، نه پرداختن به آن موضوعات، که یادآوری فشردگی کلاس‌های درسی دانش آموزان و زمان اندک آموزگاران برای تدریس مفاد درسی و سنجش دانش آموزان است؛ همان چیزی که مخالفان طرح افزایش تعطیلی مدارس بر آن تأکید داشتند و معتقد بودند، موجب افزایش فشار‌ها بر دانش آموزان خواهد شد.

افزون بر این موارد، ایده مهم دیگری هم در این سال‌ها در مدارس به اجرا درمی‌آید که بر اساس آن، تقریبا تمامی مفاد درسی در بازه زمانی مهرماه تا نوروز تدریس می‌شود و باقی مانده سال تحصیلی ـ که سال به سال کوتاه‌تر هم می‌شود و مدت هاست از پایان خرداد به پایان اردیبهشت ماه رسیده! ـ به مرور و سنجش اختصاص پیدا می‌کند.

تغییراتی بسیار بزرگ در نظام آموزشی که موجب شده آموزش در مدارس به روندی بسیار پرشتاب تبدیل شود که هر توقف و اختلالی در آن، لطماتی جبران ناپذیر بر جای خواهد گذاشت و دانش آموزان و اولیای ایشان را به مصائب و مشکلاتی جدی مبتلا خواهد کرد؛ اتفاقاتی که بسیاری از مدارس با دریافت وجه از والدین و دایر کردن کلاس‌های جبرانی و فوق برنامه، می‌کوشند با آن‌ها مقابله کنند.

با مرور این موارد، اکنون کافی است بدانید که هنوز توزیع کتب درسی در برخی مدارس در سطح کشور صورت نگرفته تا دریابید چقدر اوضاع برای این دانش آموزان و خانواده هایشان نگران کننده است. وضعیتی که رقم زننده آن وزارت آموزش و پرورش است که از چند سال پیش کار توزیع کتب درسی را در مقاطع پایه در دست گرفته است.

به این صورت که لازم است والدین دانش آموزان پیش از آغاز سال تحصیلی در سامانه‌ای ویژه ثبت نام کرده و با پرداخت وجه، متقاضی دریافت کتب درسی برای دانش آموزشان شوند. خریدی عجیب که در نهایت به تحویل کتاب‌های درسی به مدرسه دانش آموزان و توزیع به واسطه ایشان می‌رسد، اما برخی مسائل ناگفته در ابتدای سال تحصیلی جاری موجب بروز اختلالاتی در آن شده است.

این را والدین دانش آموزانی خبر می‌دهند که هنوز کتاب‌های خریداری شده توسط ایشان به دست دلبندانشان نرسیده و پیگیری هایشان از اولیای مدارس و حتی مسئولان آموزش و پرورش در این خصوص نیز راه به جایی نبرده است، جز اینکه به ایشان توصیه شود، فایل پی‌دی‌اف کتاب‌ها را دریافت کرده و برای استفاده موقت دانش آموز، آن را پرینت نمایند!

مشکلی بزرگ که علی باقرزاده، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تلویحا آن را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «تمام کتاب‌ها حتی بیشتر از میزان مورد نیاز چاپ و در اختیار تمامی شهرستان‌ها گذاشته شده است. ممکن است برخی شهرستان‌ها در توزیع کتاب قصور و کم کاری کنند و یا مدیر مدرسه‌ای به دلیل جابجایی‌هایی ها و نقل و انتقالاتی که اتفاق می‌افتد، کتاب دانش آموزان را تحویل نگیرد.»

اظهارنظری عجیب که نشان می‌دهد، وزارت آموزش و پرورش به روز‌هایی بازگشته که اهمیت نداشت کتاب درسی بموقع به دست دانش آموزان می‌رسد یا با تأخیر طولانی و تبعات آن چیست؛ با این تفاوت که این بار مدیران برخی مدارس مقصر اعلام می‌شوند و هیچ کس توضیحی نمی‌دهد که چرا از این مدیران مقصر در سال‌های گذشته خبری نبوده و از آن مهم تر، این چه نظام توزیعی است که قصور برخی در آن، موجب نرسیدن کتاب به دانش آموزان دو هفته بعد از آغاز سال تحصیلی می‌شود؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
حتی برای آموزش و پرورش آموزش نیر مهم نیست معلم رو در حد نگهدارنده دانش آموزان می دونه من رو که دبیر رشته فنی هنرستان هستم و با معدل ۱۹ از یه دانشگاه فنی دولتی فارغ التحصیل شدم فرستاده ابتدایی به اجبار
متاسفانه وزیر محترم درکی از موارد ندارند
خدا شاهد ه من مدیر دبیرستانم تا الان از طریق نوشت افزارها در دوره دوم متوسطه کتاب توزیع می شد. الان مافیای انتشارات اموزش و پرورش با فشار بر مدیران و واریز پول از حساب مدرسه بار خود را محکم می بنند و سود خود را به جیب می زند اما این مدیران نگونبخت هستند که باید ضر و زیان پول ندادن دانش اموزان را جبران کنند. لطفا این موضوع را ادامه دهید و دلیل واگذار نشدن به بخش خصوصی که زمینه ساز فساد دولتی است را بیان کنید. یک انتشاراتی کل ملت را به جنگ و دعوا داده
اصلا مگر وظیفه مدرسه توزیع کتابه ؟چرا مدبر ومسئولان اجرایی یک مدرسه با این همه مشکلات بار دریافت وتوزیع کتاب رو هم به دوش بکشند مگر توزیع کتاب در کتابفروشیها چه مشکلی داشت؟
سلام به قاجاریه

سلام به عقب ماندگی


سلام به مسئولانی که عمدا کشور را عقب نگه میدارند

مگه میشه کشوری که موشک میسازه اینطور پسرفت کنه ؟

کسانی در داخل کشور چوب لای چرخ پیشرفت میزارند تا به اهداف و منافع شخصی خودشان برسند . این افراد باید اعدام شوند
کاغذهایی که به فروشگاه های زنجیره ای دادید تا فاکتور های عریض و طویل چاپ کنند را خرج کتاب درسی کنید
ذفتر کلاسیها رو با کاغذ کاهی گرم پایین چاپ کردن و فرستادن، بی کیفیت ترین کاغذ ممکن
اصلا لازم نیست مقاله رو خوند. وقتی صحبت از نفوذ میشه یعنی این. یعنی هدف گرفتن ریشه رشد یک مملکت که اموزش و پرورشه باشه. این یعنی نفوذ . ندادن بودجه و ذلیل نگه داشتن معلم و دانش اموز و مدرسه !
نفوذ در چادر و حجاب و ... نیست. نفوذ یعنی نابود کردن اموزش و پروش مملکت یعنی لغزاندن سنگ زیر بنا که اگر لق شود همه بنا فرو میریزد. بدون نیاز به جنگ و خونریزی و بدنامی.
بی برنامه گی وعدم سازماندهی درست تنها در زمینه کتب درسی یقه والدین را نمیگیرد.تحویل لباسهای فرم مدرسه که شامل مانتو ومقنعه وشلوار خود داستانی جداگانه دارد.مسئولیت این مورد در درست کدام مسئول آموزش پرورش است یا مدیران مدارس.نمی دانم اما واقعیت این است در شهری مثل کرج با وجود تولیدیهای فراوان وبیکار با رانتکاری وبستن قرارداد با یک یا دو تولیدی نهایت کم خردی را به خرج میدهند علاوه براینکه والدین بیچاره را عصبی کردهنوز دوهفته از شروع مدارس میگذرد خیلی ها هنوز تحویل نگرفتند.اینها مهم نیست آقایان ومسئولان باعث ایجاد صحنه های زشتی در مدارس شدند که به خاطر تحویل لباسها با توجه به اذهام پیش آمد.اموزش کرامت انسانی را از همان ابتدا به خاطر چند مفت خور زیر سوال میبرند.و........
عناوین و سرفصلهای کتب درسی فاجعه است. ظاهرا توسط کسی نوشته شده که هیچ تجربه ی تدریسی ندارد.
وزن کتابها بسیار زیاد است در آغاز و پایان هر کتاب هم بیش از ۱۰ صفحه مطالب غیر ضروری نظیر سخنی با همکاران! آمده که موجب افزایش وزن کتاب و اتلاف کاغذ میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
چاپ مطالب غیر ضروری در همه کتابها نشانه شعور بالای! تهیه کنندگان است
روز به روز بدتر از ديروز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
در همه ابعاد مملکت
متاسفانه اهمال غیر قابل مسوولین ذیربط در ماجرای توزیع کتاب جدی است
از پرداتن تابناک به موضوع ممنونیم
برای فرزندان ما هم که د مدارس تهران تحصیل می کنند کتاب نرسیده تا امروز ؛
متاسفم از اینکه چرا دست اندرکاران امر خلاف واقع می گویند و مشکل را به توزیع کنندگان منتسب می کنند؟!
امیدواریم جناب حاجی میرازیی که بتازگی کار خود را بعنوان وزیر شروع کردند در تمدید حکم این افراد مداقه بفرمایند
اصلا باید کتاب کاغذی رو جمع کنند و به بچه ها بگن کتابهاتون رو بضورت پی دی اف روی تبلتهاتون بخونید. هر خانواده ای هم که وسعش نرسید از طرف‌دولت یک تبلت جی ال ایکس بهش بدن. هر کی هم تبلت بهتر داشت خودش بیاره. بچه ها هم عاشق تبلت هستند و بیشتر استقبال میکنند از درس خوندن.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
چه دل خوشی داری آقا بهزاد. 35 نفر تو یه کلاس که پنکه هم بالا سرشون نیست تو گرمای بالای 40 درجه و رطوبت بالای جنوب کرمان تو این روزا فقط یه اثر داره. گرمازدگی بعد از ساعت12 ظهر.آموزش و تدریس تو همچین کلاسی که ٢ بار در یک جلسه بچه ای مردم رو بفرستیم تو حیاط برا خوردن آب از یه شیر آب متصل به شبکه آب روستا تعطیله عزیزم. تبلت میخوان چکار؟
سوء مدیریت و ناکارآمدی در اموزش و پرورش بیدادمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
در کجا نمیکند
کتاب‌ها به دانش آموزان به موقع تحویل داده شده است. برخی از شاگردان من که هنوز کتاب ندارند، کسانی هستند که در اواخر شهریور و یا اوایل مهر اقدام به ثبت نام کتاب کرده‌اند. به آنها نیز گفته شده که تا هفته آینده کتاب به دستشان خواهد رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
دروغ است
در استان قزوین، بعضا کتاب چاپ قدیمی فارسی بین دانش آموزان پایه دوازدهم توزیع شده و این در حالی است که کتابها در هر سال تغییراتی دارند.
آموزش و پرورش رو هوا هست . مدیران رده بالای سازمانی در فکر ایجاد مدرسه برای خود ، زدوبند و پارتی بازی در نقل و انتقالات ، جمع اوری رای برای داوطلبین نمایندگی ، اخذ پورسانت از سازمانهای برگزار کننده کنکور و ... هستند .
اقای علی باقر زاده دروغ بزرگی می گوید من مسئول کتاب هستم ولی هنوز عده ای کتاب را دریافت نکرده اند و انهایی که گرفته اند ناقص می باشد و تکمیل نداده اند این اقا سه ماه پیش از 14میلیون دانش آموز پول را گرفته و سودش را برده و حالا اظهارنظرهای بی خودی می کند
لطفا فشار رسانه ای بیاورید که کتابها را زود بدهند. بچه ها واقعا در عذابند. فراموش نکنید که در کنکور نمی پرسند چه کسی کتابش را دیر تحویل گرفته است. بچه هر روز گریه می کند. لطفا متغیرها را زیاد نکنید احتمال بروز خطای فردی یا سیستمی را افزایش می دهد و به جامعه هدف آسیب می زند. مسیر صحیح که را حال کار است و خوب کار می کند را خراب نکنید.
ممنون
کارکه دست کاردان نباشداوضاع به همین صورت است
به نظر بعضی از آقایان آموزش وپرورش یک وزارتخانه زائد و سربار است که باید فورا منحل شود.و این از دشمنی هر دشمن قسم خورده ای برای کشور زیانبار تر و فاجعه آمیز تر است.آقای وزیر لطفا توضیح دهند کمبود 100 هزار معلم ودبیر را چطور جبران کردند.حتما پاسخ خواهند داد با دادن حق التدریس به بازنشسته ها وسرباز معلم ها وخرید خدمتی وشرکتی .همین که یکی بالای سر بچه ها در کلاس باشد کافی است.!
خدایا این فضای روحانی و معنوی را از ما نگیر.
با سلام
پیشنهادمی شودسازمان بازرسی این موضوع راپیگیری کند.ودقیق به موضوع رسیدگی نماید.بعنوان معاون یک دبیرستان کلی پول از جیب خودم رفته است وکلی وقت مدرسه گرفته شده اسب.
دیگر به گذشته بر نمی گردیم جمله آشنایی است ولی دیگه تکرار نمیشه
بنده مدیر دبیرستان هستم این هم یکی از اشتباهات بزرگ آموزش و پرورش است که مدیران را درگیر ثبت‌نام کتاب در خرداد و تیر کردند
بهتره که این وزارت آموزش و پرورش رو منحل کنن. این وزارت خونه جز بلعیدن بودجه مملکت و در هم ریختن وضع آموزش تو کشور کار دیگه ای نکرده.
باید این وزارت خونه رو تعطیل کنن و یک سازمان زیر نظر وزارت علوم تاسیس بشه برای مدیریت آموزشی دانش آموزان.
دانش آموزان هم به جای رفتن به مدرسه توی خونه از طریق رادیو و یا اینترنت درساشون رو یاد بگیرن.
در مراغه به جای فیزیک ۹۸ فیزیک چاپ ۹۷ توزیع شده است
سلام قربان اینطور نیست که شما می فرمایید. ما همان روزهای اول ثبت نام کردیم. مسئولان محترم تابناک خواهشمندم موضوع را بسیار بسیار سریع پیگیری کنید. خواهش می کنم از شما. من فرزند اولم رتبه زیر 20 کنکور شد در منطقه 1 و این فرزندک نیز بسیار خوب پیش می رود. ولی اینطوری خیلی ضربه خواهد خورد. خودم خدمتگذار ارشد مردم هستم ولی اگر اشتباه کنم با شهامت عذر خواهی می کنم. لطفا بهانه نیاورند و عمل کنند و تحویل دهند. همین کافی است. فقط عمل کنید. اگر برخوردی که قوه قضاییه با برخی مسئوالان اقتصادی می کند با این آقایان صورت دهد حساب کارشان را خواهند کرد.
این فایلهای پی‌دی‌اف رو از کجا میشه دانلود کرد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل