بازدید 7847

«کشت و صنعت نیشکر هفت تپه»؛ خشتی که از ابتدا کج بود و ماند!

نام و نشانی که احتمالا اگر در خیابان جلوی رهگذران را بگیرید و از ایشان بخواهید با شنیدنش، کلمه‌ای که به ذهنشان می‌آید را بازگو کنند، اگر نگویند اعتراضات کارگری و به مسائلی مانند پرونده اسماعیل بخشی اشاره نکنند، احتمالا از آسیب‌های خصوصی سازی مسأله دار و دیگر موضوعات کش دار مرتبط با آن یاد خواهند کرد.
کد خبر: ۹۲۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸ 30 September 2019
تابناک اجتماعی -
کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که روزگاری نه چندان دور، نماد کشاورزی مدرن و الگوی توسعه نامیده می‌شد، مدت هاست با اخباری ناخوش در کانون توجه عموم قرار دارد؛ اخباری مانند اخراج کارگران!

به گزارش «تابناک»؛ از پرداخت نکردن حقوق کارگران ثابت و نی بر‌های فصلی تا بدهی کلان به تأمین اجتماعی و پرداخت نکردن معوقات بازنشستگان و افرادی که در شرف بازنشستگی هستند، نیشکر هفت تپه را می‌توان نسخه کاملی از «شکست تمام عیار» خواند.

توصیفی به غایت متفاوت از مجموعه‌ای صنعتی که قرار بوده از کاشت تا داشت و برداشت و حتی تولید محصول فعالیت داشته باشد و ظاهرا از ابتدا این گونه نیز بوده، اما حالا با مشکلات بغرنجی روبه روست که از جمله آنها، نابودی نام و برند این مجموعه است.

نام و نشانی که احتمالا اگر در خیابان جلوی رهگذران را بگیرید و از ایشان بخواهید با شنیدنش، کلمه‌ای که به ذهنشان می‌آید را بازگو کنند، اگر نگویند اعتراضات کارگری و به مسائلی مانند پرونده اسماعیل بخشی اشاره نکنند، احتمالا از آسیب‌های خصوصی سازی مسأله دار و دیگر موضوعات کش دار مرتبط با آن یاد خواهند کرد.

بازتابی از اخبار نه چندان خوشی که از این مجموعه مخابره می‌شود و مدتی است که فراتر از محدوده مرز‌های کشورمان هم توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، اما علم به این موضوع هم موجب نشده و نمی‌شود که تدابیری برای بهبود حال این مجموعه در دستور کار قرار گیرد.

این را می‌شود از اتفاقاتی که اخیرا در این مجموعه رخ داده و بازتاب‌های وسیعی یافته، دریافت. اینکه مالکان مجموعه به تعبیری زیر بار تمدید قرارداد با ۲۰ کارگر خود نرفته و ایشان را به در خروج هدایت و به تعبیری دیگر، این کارگران را تعدیل و از کار بیکار کرده اند.

موضوعی که موج جدیدی از اعتراضات را در هفت تپه سبب ساز شده و چند روزی است که تداوم یافته است. مداومتی که همواره در اعتراضات کارگری در هفت تپه دیده شده و البته در برخی موارد، فرجام‌ نامطلوبی به دنبال داشته است؛ رویدادی که ظاهرا فرماندار شوش قصد دارد مانع از وقوع آن در این مرتبه شود.

عدنان غزی تأکید کرده که «از طریق مراجع مختلف پیگیر بازگشت به کار این کارگران به کارخانه نیشکر هفت‌تپه هستیم» و یادآور شده که دلیل ورودش به این ماجرا، اهمیت آن است: «کار اصلی ما پیگیری مشکلات کارگران نیست، اما در موارد خاص که مشکلاتی به این شکل برای کارگران به وجود می‌آید، مساول را پیگیری می‌کنیم.»

موضوعی که می‌توان آن را دخالت در امور این مجموعه واگذار شده به بخش خصوصی خواند و محکومش کرد، اما ظاهرا نه نیشکر هفت تپه مجموعه‌ای است که بی دخالت مسئولان بتواند از عهده مسائل و مشکلاتش برآید و نه قرار دادن آن در دسته بخش خصوصی، بی اشکال است.

این باوری است که بار‌ها و بار‌ها از زبان کارگران معترض این مجموعه بیان شده و مستند آن نیز، ناتوانی مالکان در پرداخت بدهی‌های شرکت و انباشت و افزایش آن‌ها در طول سال‌های حضورشان در این مجموعه است. وضعیتی که موجب شده آینده این مجموعه در سایه تردید‌هایی بسیار بزرگ و جدی باشد و امید‌ها به خلاصی آن از مشکلات، بسیار کمرنگ جلوه کند.

این یعنی ترسیم بدترین دورنما برای مجموعه‌ای که ظاهرا در تأمین حقوق پرسنلش نیز ناتوان است؛ ناتوانی که به باور برخی کارشناسان، از ابتدا در شالوده و اساس این مجموعه بوده، چون از زمان آغاز به کار این مجموعه، شکر به نرخی بیشتر از ایشان خریداری می‌شده و با مشمول شدن سوبسید (یارانه) در جامعه توزیع می‌شده است.

افزون بر این، جدا کردن بخشی از جلگه حاصلخیز خوزستان و اختصاص آن به کشت یک محصول خاص که پیش درآمدش، اختصاص حقابه‌ای ویژه از کارون (آن هم بدون رعایت الزامات محیط زیستی) هم بوده است، ایراد اساسی تری است که کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با آن زاده شده است.

خشت اولی که کج گذاشته شد تا این مجموعه صنعتی جایگزین کشت و زرع سنتی در منطقه شده و معاش جمعیتی بزرگ به آن گره بخورد. آن هم در حالی که این مجموعه عظیم نه سهمی در آموزش کشاورزان ایفا می‌کرد و نه حتی در توسعه کشاورزی و مدرن سازی آن؛ مثل کارخانه‌ای که عمر محدودی دارد و با افولش، کارگران و خانواده‌های بسیاری آسیب می‌بینند.

پایانی که ظاهرا با خصوصی سازی پراشکال، بری نیشکر هفت تپه زودتر رقم خورده است. برای مجموعه‌ای که اگر نابود شود، نه کشاورزی، که معیشت بسیاری از هموطنانمان دچار آسیب می‌شود و اینجاست که ضرورت دارد، مسئولان با قوت و قدرت به مشکلاتش ورود کنند، که ظاهرا قصد چنین کاری را ندارند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
نتیجه مدیریتهای کیلویی و سلیقه ای و متعهدین بدون تخصص !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
انچه کج است ورود شکر از خارج و خصوصی کردن مجموعه بوده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
نتیجه عملکرد سطلان شکر در دوره احمدی نژاد با صفر کردن تعرفه واردات شکر!!! را به خاطر بیاورید
متاسفانه «شکست تمام عیار» دستاورد این مدیران و مسئولان است!
آقایان در چه چیزی پیروز بودند که بخاطرش بر خود ببالند؟!


زندگی مردم بخاطر حذف یارانه 45000 تومانی لنگ میشه! با این همه ثروت منابع!! که به جیب خودیها ریخته میشه!
نماینده مجلس (بقول رسانه ملی خانه ملت!!!) پولشویی میکنه!! چگونه میتوان به برخی از نمایندگان این ملت امید بست که یا خود دلال هستن و یا با دلالها همراه و موافقند؟!
طبقات اجتماعی در ایران هیچ تغییری نکرده!! قصه، همان قصه ارباب و رعیته! یه عده دایما اربابن و یه عده همواره کارگر و رعیت
تابناک پیگیر باش اسماعیل بخشی مظلوم است بخدا اون دنیا باید جوابگو باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
اون دنیا هم پارتی بازی داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
ما تو همین دنیاش داریم تقاص میدیم اون دنیا که بماند
اسماعیل بخشی و سایرین را آزاد کنید.فقط همین.اعتراض مسالمت آمیز حق هر کارگریست.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
قطعا و حتما و انشاالله چوبش را خواهند خورد
مهمتر از هفت تپه کشت و صنعت مغان است لطفا و عاجزانه خواهش می کنم قبل از وقع فاجعه نسبت به واگذاری رانتی کشت و صنعت مغان ورود کنید
چرا هیچوقت در این مملکت اوضاع کارگران و معلمان و ... سروسامان نمی یابد؟؟
چرا هر روز بر طبقه آسیب پذیر جامعه افزوده میشود؟؟
چرا بازنشستگان بعد از بازنشستگی شدیدا به دنبال شغل هستن؟
چرا فارغ التحصیلان دانشگاه کار ندارند؟
چرا بانکها ربا دریافت میکنند؟
...
چرا نمی میریم راحت بشیم؟!!
کجاش کج گذاشته شد !!!!!!!!!!!
سال 38 ، 6 میلیون تومان نقد زمین ها رو خریدن
41 اولین برداشت محصول
7000 نفر پرسنل
بزرگترین دامداری
بزرگترین حوضچه های پرورش ماهی و ....
پاسخ ها
جناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
اگر حتی نیمی از برنامه های از پیش تعیین شده اولیه را درست انجام داده بودیم
الان به اندازه منابع نفت کشور درآمد داشت
ولی کدام کار را درست انجام داده ایم
که این دومش باشد ؟
اعدام وسیع مفسدین باید شروع بشه. حرف زدن فایده ای نداره.
چرا مسئولینی که باعث بروز بحران هفت تپه شدند را بازداشت و محاکمه و مجازات نمی‌کنید؟ جرم آنها فساد فی الارض است و باید اعدام شوند آنوقت کارگر به جان آمده را زندانی می‌کنید.
دیگه همه میدونن نیشکر هفت تپه مفت به کی داده شد . اینم مدیریت افتضاح اون آقازاده های نورچشمی در نیشکر که داغونش کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
این وسط مفت دادن خارخانه ها خیلی مهم نیست. زیرا در اقتصادی که اینده روشنی نداره این اتفاق طبیعیه بخصوص اگه مزایده صورت گرفته باشه. باید بنیانهای سیاست و سپس اقتصاد درست بشه
از این خشت های کج، بسیار داریم !!
خدا نگذرد از باعثان و بانیان بحران نیشکر هفت تپه. چند کارگر و خانواده بدبخت و بیچاره شدند؟
راه حل بسیار ساده" باز کزدن دفاتر حساب و کتاب شرکت. اگر سود میدهد نباید کارگران را اخراح کند. اگر سود نمیدهد مدیریت آن ناتوان از سودآوری است و باید به تعاونی و مدیریت کارگران واگذار شود. البته این راه حل درصورتی عملی است که برادران متعهد به دولت اجازه اینکار را بدهند.
کی گفته فقط نیشکر هفت تپه اینجوریه الان نزدیک چهار ساله که کارخانه قند قهستان بیرجند بعد از خصوصی سازی کاملا ورشکست و تعطیل شده است این خصوصی سازی با این روشی که انجام شد قطعا توطءه دشمنان بود
مجموعه ای که در اون زمان 30هزار میلیارد قیمتش بوده میدن 3 هزار، تازه اونم میره 20 هزار از بانک وام میگیره 3 هزارش رو میده این مجموعه عظیم ملی

آقای رییسی به داد مملکت برسید
حبس و اعدام و شلاق را برای چی گذاشتند استفاده کنید
مالکان این مجموعه عظیم ظاهرا دو جوان حدود سی ساله اند ،بیشتر به نظر می رسد آنها مالکان نیابتی هستند و مالک اصلی پشت پرده است
با سلام. بر اساس کدام بررسی به این نتیجه رسیده اند که بنیاد این مجتمع عظیم کج بوده است.
چطور شد کشت و صنعتی که به قول خودتان زمانی الگو بود به این روز افتاد، مقصر کیست؟
پروژه های بسیاری در کشور کلید می خورد ولی به انتها نمی رسد \
در زمان دولت پاکدست سلطان شکر دستور داد تا تعرفه واردات صفر شود و انقدر شکر وارد شد که کل کارخانه ها ورشکست شدند. یادتان هست؟
اگه خشت اول کج بود چطور این همه سال به خوبی کار میکرد؟؟؟؟؟؟؟
درود بر بخشی دلیر
خیلی جالبه همان ابتدا گفتند مشگل هفت تپه هل شد و کارگران بی دغدغه به سر کار بر گشتند وحقوقشان را دریافت کردند خالا بعد از این همه وقت دم خروس نمایان است بس کنید روزی خداوند رحمان شما را گوشمالی میدهد انشاالله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان