بازدید 19853
فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»؛

تغییرات در بازار پایه فرابورس به صلاح فعالان بازار است/ بازدهی ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی سهامی در بازار پایه/ بهترین گزینه تبدیل نوسان بازار‌های دیگر به ۱۰ درصد بود/ تغییرات جدید در بلندمدت به نفع فعالان بازار خواهد بود

دامنه نوسان قیمت در شرکت‌های بازار پایه‌ای تا قبل از اعمال تغییرات جدید ۱۰ درصد در نظر گرفته شده و این در حالی بود که بازار پایه بنا به دلایلی، چون حضور شرکت‌هایی که بعضاً با حکم قضایی دستور انحلال آن‌ها صادر شده یا شرکت‌هایی که فاقد انتشار اطلاعات بموقع برای سهامداران بودند، با ریسک بالایی روبه رو بود.
کد خبر: ۹۲۵۲۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲ 22 September 2019
تابناک اقتصادیفردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه گفت: با این اصلاحات در بازار پایه برخی افراد متضرر شدند، ولی برخی از افراد که همین الان اظهار ضرر می‌کنند، بخش عمده‌ای از فعالیتشان از ابتدای سال یا ماه‌های گذشته با سود همراه بوده است و صرفا به خاطر تغییر تابلو این‌ها ضرر نکرده اند و برخی از منافع و سود‌ها را در گذشته به دست آورده اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بازار پایه فرابورس با هدف تسهیل ورود شرکت‌های سهامی عام به بازار سرمایه و سهولت در انجام معاملات آن‌ها در سال ۱۳۹۰ شروع به کار کرد. در این بازار، شرکت‌هایی قابل درج و نقل و انتقال سهام هستند که بر اساس الزام بند ب. ماده ۹۹ قانون پنجم توسعه، مشمول ثبت نزد سازمان بورس بوده و امکان پذیرش در یکی از بازار‌های بورس یا فرابورس را ندارند.

تا قبل از اعمال مقررات جدید، میزان دامنه نوسان سهام روزانه بازار پایه ۱۰ درصد و این درحالی بود که میزان نوسان سهام روزانه در نماد‌های بورسی ۵ درصد تعیین شده بود. معاملات بازار پایه تا قبل از اعمال مقررات جدید در سه تابلو الف، ب. و ج. در حال انجام بود، اما مطابق با ‏دستورالعمل جدیدی که ابلاغ شد، معاملات سهام ناشران این بازار ‏در تابلو‌های «زرد»، «نارنجی» و «قرمز» انجام خواهد شد. هم اکنون در بازار پایه ۱۸۱ نماد حضور دارند.

با اعمال تغییرات در بازار پایه در سال جاری، برخی سهامداران که در این بازار فعال بودند، متضرر شدند و اعتراضاتی را به این تغییرات داشتند و این اعتراضات تا آنجا پیش رفت که حتی قرار است وزیر اقتصاد برای پاسخگویی به برخی پرسش‌ها در این زمینه به مجلس برود.

روز گذشته سی ام شهریور ۱۳۹۸ حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای ضمن بیان این که سؤال از فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به خاطر کاهش ارزش سهام سهامداران خرد در بورس پایه به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شده است، افزود: در روز‌ها و هفته‌های اخیر ارزش سهام سهامداران خرد بورس پایه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و اجرای نادرست تدابیر و مقررات جدید توسط سازمان بورس باعث بروز این مشکل شده است.

سؤال مجلس از وزیر اقتصاد در مورد اتفاقات اخیر بازار پایه یک بار دیگر نگاه همگان را به این بازار و تغییراتی که در مدت اخیر در این بازار صورت گرفته است جلب کرد. پرسش‌هایی اساسی که در این زمینه مطرح است، اینکه چرا قوانین و مقررات در بازار پایه تغییر کرد و آیا این تغییرات در بلندمدت به نفع فعالان بازار است یا به ضرر آن ها؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری بانک دی در پاسخ به پرسش‌های فوق به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در همه جای دنیا سهام شرکت‌هایی که خارج از ضوابط معمول پذیرش در بورس هستند، در بازار فرابورس معامله  می‌شوند. بر اساس قانون، کلیه شرکت‌هایی که در شرف نقل و انتقال سهام خود هستند، باید نزد سازمان بورس به ثبت رسیده باشند و بازار پایه فرابورس مکانی است که سازمان بورس برای انجام چنین کاری در نظر گرفته است.

تغییرات در بازار پایه به صلاح فعالان بازار است/ بازدهی 300 تا 400 درصدی برخی سهام در بازار پایه/ بهترین گزینه این بود که نوسان بازارهای دیگر را به ده درصد تبدیل می کردند/ تغییر در مقررات بازار پایه در بلندمدت به نفع فعالان بازار خواهد بود
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دامنه نوسان قیمت در شرکت‌های بازار پایه‌ای تا قبل از اعمال تغییرات جدید ۱۰ درصد در نظر گرفته شده و این در حالی بود که بازار پایه بنا به دلایلی، چون حضور شرکت‌هایی که بعضاً با حکم قضایی دستور انحلال آن‌ها صادر شده بود یا شرکت‌هایی که فاقد انتشار اطلاعات بموقع برای سهامداران بودند با ریسک بالایی مواجه بود. برخی‌ها نیز با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مجاری غیرقانونی شروع به جوسازی برای سهام این نوع شرکت‌ها می‌کردند و همین باعث می‌شد تا ریسک‌ها در این بازار افزایش دو چندانی یابد و ریسک‌های زیادی ناخواسته به کلیه فعالان بازار تحمیل شود. به همین دلیل تصمیم اکثریت صاحب نظران بر آن شد که دامنه نوسان قیمت را از ۱۰ درصد به یک، دو و سه درصد برای تابلو‌های قرمز، نارنجی و زرد تقسیم بندی کنند.

آقابزرگی دلیل انجام چنین کاری را جایز نبودن سرمایه گذاری آحاد مردم بر سهام شرکت‌هایی دانست که فاقد شفافیت و یا در شرف انحلال بودند و یا صورت‌های مالی آن‌ها مردود بود. وی ادامه داد: به این دلیل بود که مسئولین مربوطه تصمیم گرفتند که دامنه نوسان قیمت را محدود کنند حتی محدودتر از دامنه نوسان قیمت در بازار‌های اول و دوم فرابورس.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی با بیان این که تصمیمات اخیر باعث افزایش شفافیت و کاهش ریسک سرمایه گذاری خواهد شد، این تصمیمات را تأیید کرد و گفت: شاید اعتراضات به این خاطر بود که این تصمیمات درست اطلاع رسانی و اجرا نشد. پیشنهاد این بود که از مدت‌ها قبل برای انجام چنین کاری مقدمه چینی و زمینه سازی می شد و یا از ابتدا تصمیم به نوسان قیمت ۱۰ درصد برای بازار پایه گرفته نمی‌شد.

آقابزرگی ادامه داد: فرآیند به شکلی صورت گرفته که من فکر می‌کنم این تغییرات به مرور زمان جا خواهد افتاد و بیشتر فعالان بازار هم، هم اکنون این تغییرات را به نوعی پذیرفته اند، چون این تغییرات به صلاح و به نفع خود فعالان بازار بوده است. این کارشناس بازار سرمایه گفت: اعمال هر گونه محدودیت در بازار و نظام عرضه و تقاضا جایز و شایسته نیست و بهترین روش ممکن این بود که بازار‌های بورس و فرابورس را بدون محدودیت قیمت و یا به ۱۰ درصد نوسان قیمت ارتقا می‌دادند آن زمان کسانی که طالب ریسک و سود سهام بیشتر بودند، منابع خود را از بازار پایه به بازار بورس یا بازار اول و دوم فرابورس سوق می‌دادند.

وی ادامه داد: از آغاز سال ۹۸ تا این لحظه سهامی را در بازار پایه‌ای داشته ایم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد بازدهی داشته است. آقابزرگی افزود: با این اصلاح، برخی افراد متضرر شدند، ولی برخی از افراد که همین الان اظهار ضرر می‌کنند، بخش عمده‌ای از فعالیتشان از ابتدای سال یا ماه‌های گذشته همراه با سود بوده است؛ صرفا به خاطر تغییر تابلو این‌ها ضرر نکرده و برخی از منافع و سود‌ها را در گذشته به دست آورده اند.

آقابزرگی در پایان سخنان خود گفت: کلیت کار خوب بوده، اما بهتر از این‌ها می‌شد اجرا کرد. بهترین گزینه این بود که نوسان بازار‌های دیگر را به ۱۰ درصد تبدیل می‌کردند یا اطلاع رسانی با مدت زمان بیشتری انجام می‌دادند تا اینکه آحاد فعالان بازار این حس را نداشته باشند که این تصمیم یکباره گرفته و اجرایی شده است. باید جمع بسیاری از فعالان بازار را دعوت می‌کردند و این اطلاع رسانی را انجام می‌دادند. در هر صورت در بلندمدت این تصمیمات به نفع فعالان بازار خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
کاش این صحبت های بی سر و ته یکطرفه رو منتشر نکنید.

خودی ها که سهم های بازار پایه شون رو فروختن و سودشون رو بردن بعد قانون رو اعلام کردندو بازار و نبستن تا ما حداقل 50 درصد از سرمایه مون سوخت بشه

قوه قضاییه باید مسببین این کار رو محاکمه میکرد.
پاسخ ها
رضا س
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
دقیقا اینطوری هست . دقیقا یک هفته قبل از اعلام قوانین جدید خودشون فروختن و همه سهم های پایه منفی شد همه رفتن صف فروش .
خودشون خبر داشتن.
قوه قضاییه باید بیاد جلو
خیلی چیزها در بورس تهران وارونه هست.یکیش همین نوسان ده درصدی در بازار پایه.اگر دامنه من درآوردی بورس تهران برای کاهش ریسک بازار هست چرا سهم هایی که ریسک بالایی دارند از روز اول اجازه نوسان ده درصدی داده شد؟اگر قرار هست امتیازی در مورد دامنه نوسان داده بشه این امتیاز رو باید به سهم های برتر بازار بدن و سهم هایی که سودآور هستن و سود نقدی بالا هم توزیع میکنن تا نقدینگی بیاد سمت این سهم ها
کارشناس ما هنوز نمیدونه که نوسان با سود مرکب تقریبا 94 درصد در هفته تبدیل شده به 9و 6 و 3 درصد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
کاری به کارشناس ندارم
شما سواد نداری
اولا ترکیبی ۶۰ درصد
حالا شده حدود ۱۷ درصد
که تو ماه میشه ۸۰ درصد
اینکه از آغاز سال ۹۸ تا این لحظه یک سهمی وجود داشته که ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد بازدهی داشته است دلیل چیزی نمیشود
باید میانگین قیمت سهام از آغاز سال ۹۸ تا این لحظه اعلام شود تا مشخص شود سهامداران سود بردند یا ضرر کردند شاخص بورس هم فقط یک بازی و یک طنز است مهم قیمت سهام است
این شرکتهایی که ایشان اشاره می کند تعدادشان کمتر از 10 تا نبود و نباید به خاظر 10 شرکت 180 شرکت را قربانی کرد
اگر ایشان به محدودیت اعتقاد دارند چرا برای بورس هم این محدودیت را قائل نیستند بسیاری از شرکتهای تابلو اصلی هم بیش از حد گران شده اند و پشتوانه ندارند
نظر ایشان در رابطه به دامنه 1 درصد هفتگی و حراج 2 درصدی برای کل شرکتهای بورس چگونه است
بزرگوار.... . جناب ... سی هزار میلیارد تومان خسارت سهامداران بازار پایه در این چند روز بوده...نزدیک به ۵۰درصد بیشتر سهامداران خرد زیان دارند جبران این خسارت خودش با وجود این قانون غیرممکنه آن وقت شما از سود اوری صحبت می کنید...
همه چیز در بلند مدت و کوتاه مدت به نفع مسئولان و خانواده های آنان است

سرمایه های مردم در بازارهای مختلف تولیدی داره نابود میشه

تولید به معنی واقعی داره نابود میشه چون همش مونتاژ بود و واردات .

دولت های روحانی، احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی بیشترین ضربه را به مردم و کشور و سرمایه های ایران زدند

مردم در هیچ بازاری سرمایه گذاری نمیکنند مگر دلالی و واسطه گری

تقریبا به دوران قاجارها نزدیک شده ایم
شما با چه تحلیلی دارید میگین به نفع سهامداران! به نفعشان بوده که ۵۰ درصد ضرر کنند! چرا اینقدر دوست دارید تو اقتصاد دخل و تصرفی کنید؟ به چه حقی به صورت ناگهانی با اعمال قوانین جانبدارانه و برای تقویت بازار های دیگه به سهامداران بازار خرد باید آسیب بزنید؟
یه پیشنهاد این تصمیم به اصطلاح ایشان عالی را به کل بورس و بازارها تعمیم دهید تا ایشان و تیم شان هم از نظرات عالی بهره مند شوند !
جناب آقا بزرگی ای کاش با مطالعه بیشتری نسبت به اظهار نظر در مورد بازار پایه اقدام میکردید نخست اینکه در همه جای دنیا بازار های خارج از بورس ( بازار پایه ) با مکانیزم دامنه نوسان بیشتر حد اقل ۲و ۳ برابر نسبت به سایر بازار ها وجود دارد نمونه بارز آن بازار بورس کره جنوبی است که در ان نماد های با ریسک بالا به مراتب دارای دامنه نوسان بیشتری است. نکته بعدی اینکه با کاهش دامنه نوسان باعث عدم جذابیت سهامداری برای سرمایه گذاری در چنین بازاری خواهد شد چون تا زمانی که در دبگر بازار های موازی دامنه نوسان بیشتر است سهامداران در بازار با دامنه نوسان کمتر نخواهند ماند .مورد بعدی بی مدیریتی مسئولان سازمان فرابورس در عدم نظارت کافی بر نمادهای بازار پایه میباشد جون بر فرض اگر عدم شفافیتی وجود دارد ایا این نبود شفافیت برای همه این ۱۸۱ نماد صدق میکرد قطعا اینگونه نیست چرا که سازمان فرابورس ایران با اختیاراتی که دارد به راحتی با نمادی که فاقد شفافیت است برخورد کرده وآن را از بازار خارج کند ای کاش مسئولان دلایل محکمه پسندی را ارائه میکردند تا برای سهامداران باور پذیر باشد
آقای کارشناس، خود شما می فرمایید که بازار پایه دارای ریسک زیادی است بنابراین سهامداران مغز خر نخوردن که پولشونو بیارن بازار پایه مگر اینکه یک مشوق مثل نوسان 10 درصدی اونجا باشه، در ثانی آقای به اصطلاح کارشناس گفته اند که بعضی سهمهای بازار پایه از سال قبل تا کنون بیش از 400 درصد رشد داشته، بله مگر در خود بورس و فرابورس سهمهایی مثل قاسم کم هستند که بیش از 1000 درصد رشد داشته اند.
.۵۰ درصد سرمایمون رفت رو هوا باز میگه بلند مدت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
سرمایه تون اونجایی که باید بره رفت بقیه هم همونجا میرن
خودش فهمید چی میگه؟
اونهایی که این تصمیمات را برای بازار پایه گرفتن اصلا خودشون هم نمی دونن دارن چه کار می کنن چون دارن پشت سرهم قوانینی که خودشون ابلاغ کردن را تغییر میدن امروز باز هم تغییر دادن که قراره از چهارشنبه اجرا بشه خلاصه من فکر کنم این اقایون همین قدر عقل تو کلشون دارن که من تو لنگه کفشم دارم
خیلی از سهامداران متضرر شدن .بعضی ها دار وندارشان را در این بازار گذاشته بودن که این تصمیم من دراوردی لطمه بزرگی به خیلی ها وارد کرد.
تصمیمات آنی و شبانه و بدون کارشناسی آفت مردم بیچاره شده است.
شرکت سرمایه گذاری ... ، سود سالیانه اش پنج درصد است ، درحالی که ارزش پول ملی یک چهارم شده ، در صورتیکه سرمایهٔ ۱۱۰ میلیاردی پایهٔ شرکت که به ملک ،و مستقلات ،و ساخت ،و ساز تبدیل شده است ،پس اکنون باید ارزش هر سهم پایه حدود هزار تومان باشد ؟ اما اینگونه نیست ، تنها مدیران شرکت در پایان سال پاداشهای چند ،ده میلیاردی برای خود در نظر میگیرند ،و سود هر سهم را پنج تومان پرداخت میکنند که اکنون دو سال است آنرا هم پرداخت نکرده اند ، البته ناگفته نماند که بخشی از سهامداران ، سهم اجباری بوده ، مثلا همهٔ کارکنان ...، مجبور به خرید سهم بودند ؟،،پنحاه درصد نقد ،و پنجاه درصد اقساط چهار ماهه ؟ که عملکرد شرکت فقط تامین منافع سهامداران کلان ،و مدیران را برآورد میکند ؟،،شرکت ...نیز که بنوعی زیر مجموعه همین شرکت است که هیچگونه شفافیت ،و اطلاع رسانی برای اعضای خود نمیکند ؟ فقط شده ناندانی برای عده ای خاص ؟،،
آخه قوانین جدید به نفع فعالان بازاره؟! الان با این وضعیت کی دیگه میاد توی بازار پایه سرمایه گذاری کنه؟ ما سهامدارای بیچاره حالا حالا ها بابد با این سهاممون یه قل دوقل بازی کنیم.
قرار بود که این قوانین به صورت ازمایشی روی نمادهای قرمز اجرا بشه اما خلف وعده کردند کل بازار پایه رو وارد ضرر های سنگین 50و40 درصدی کردند
این شرکتها شفاف نیستن و گزارش دهی مناسبی ندارن و.... خوب چرا سهامداران رو تنبیه می کنید ؟ مدیران رو به قوه قضاییه معرفی کنید . این چه تدبیریه آخه ؟؟؟؟؟؟!!!!
چرا همون لحظه که قرار بود بخشنامه جدید اعلام کنند بازار پایه را نبستند و چرا بعد از چند روز با و هر روز با 10 درصد ضرر به همه سهامداران خرد ضرر زدند و افرادی خاص سود کردند. ...
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
والا
هردم از این باغ بری میرسد ......
تازه تر از تازه تری میرسد........
آقایون مدیر و مدبر ، برای هفته بعد چه تغییری تو قوانین بازار پایه دارید؟ درسته ما غریبه ایم و دوستاتون زودتر این اخبارو خواهند داشت و باز هم سود خواهند کرد ولی ایندفعه رو به ماهم بگید گناه داریم سرمایمون نابود شد....
کجا سهامداران بازار پایه سود کردن؟ منی که تازه وارد بورس شده و چهار تا سهم بازار پایه رو به امید سود خریده بودم کلی متضرر شدم. بعدش طرف میگه تو بلند مدت سود میده. هه هه هه خیلی مسخره است.
با سلام
اولا تمام کسانی که در بازار پایه سرمایه گذاری می کردند چو ن ریسک پذیری بیشتری داشتند و بیانیه ریسک رو امظا می کردند فقط به خاطر جذابیت نوسان 10درصدی این بازار بوده حال که این جذابیت از بازار پایه گرفته شده چه دلیلی برای سرمایه گذار وجود دارد که بازار بورس و بدون ریسک با نوسان 5 درصدی رو رها کرده و به سراغ بازار پایه با نوسان 3 درصدی بیاید؟ دوما چرا قبل از اعمال قانون بازار پایه را نبستند تا سهامدار خرد متحمل زیان 50 درصدی نشود و پس از دو روز صف فروش با نوسان 10 درصد قبل از اجرایی شدن قانون نوسان را به 3 درصد کاهش دادندبا توجه به اینکه هر شرکتی که افشای اطلاعات با اهمیت از گروه الف یا ب را اعلام کند بلا فاصله سهم بسته می شود؟ ثالثا چطور عده ای از سهامداران قبل از اعلام خبر قوانین جدید سهام خود را 5 درصد زیر قیمت پایانی فروختند و از بازار خارج شدند ؟
خیلی از سهان های بازار اصلی بورس و فرابورس هستن که تا 6 برابر هم شدن اخه دلیل میشه تو شرایطی که ارزش پول یک چهارم شده و همه جی 4 برابر سهمی که 4 برابر شده رو بگیم چرا رشد کرده؟
خیلی از مردم عادی با این قوانین مبهم دچار ضرر شدن
متاسفانه در مملکت مردم همیشه بی پناه بودن . اینهمه اعتراض اما دریغ از به داد سهامداران خرد رسیدن ...آیا نباید قبل از فاجعه کسی به داد سهامداران خرد کشورمان برسد؟
توروخدا بسه دیگه. سرگیجه گرفتیم. هفته ای چند بار این قوانینو تغییر میدید. بی تدبیری تا کی و تا کجا؟ سرمایه مارو که به باد دادین ...حداقل به خاطر خودتون قوانینو برگردونید سرجای اولش.
یعنی مسیولی نیست رسیدگی کنه الان 50 تا 60 درصد مردم تو ضرر هستن. ...
واقعا باعثه تاسفه
خیلی از مردم عادی و سهامداران خرد هنگامی که سهامها رشد آنچنانی داشتن وارد بازار شدن حالا کی می خواد ضرر ۵۰ درصدی و چه بسا بالاتر این بندگان خدا رو جبران کنه ؟؟؟؟ خیلیها زندگیشونو گذاشتن اون وقت مسوولین بورس و مطلعین از این قانون کذایی از جمله سفته بازها و بازیگردانها که از رانتهای اطلاعاتی بهره می برن به یکباره بردن و خوردن یه مشت سهامدار خرد بیچاره شدند...
سلام
مسئولان محترم بورس مگه نمیگن این شرکت های بازار پایه همه مشکل دار هستن چرا اجازه فعالیت بهشون دادن چه توجیهی دارد شرکتی با دامنه نوسان ۱ درصد در بورس باشد بهتر این است که اگر شرکتی مشکل دارد از بورس اخراج شود تا مردم اسیر این بازیهای سازمان بورس نشوند.در ضمن اگر می توانید همین قوانین بازار پایه را برای بازار اصلی اجرا کنند ببینند که بدتر از بازار پایه میشود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر