بازدید 9358

تدارک طرحی برای جداسازی شهرستانی‌ها در تهران!

برای آنکه شهرستانی‌ها از ظرفیت تردد خودرو در تهران استفاده نکنند، تدارک ساز و کاری جدید در دستور کار برخی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است! خبری که یکی از اعضای شورای شهر در شرحش گفته: «خودرو‌هایی که از بیرون تهران می‌آیند، چنانچه بخواهند بیشتر از یک حد مشخص در تهران تردد کنند، باید هزینه‌ای مضاعف پرداخت کنند.»
کد خبر: ۹۲۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶ 15 September 2019
تابناک اجتماعی -
برای آنکه شهرستانی‌ها از ظرفیت تردد خودرو در تهران استفاده نکنند، تدارک ساز و کاری جدید در دستور کار برخی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است!

به گزارش «تابناک»؛ این خبری است که محمود میرلوحی، یکی از اعضای شورای شهر تهران داده و در تشریح آن گفته: «خودرو‌هایی که از بیرون تهران می‌آیند، چنانچه بخواهند بیشتر از یک حد مشخص در تهران تردد کنند، باید هزینه‌ای مضاعف نسبت به شهروندان تهرانی پرداخت کنند.»

وی ادامه داد: «اکنون در حال طراحی ساز و کاری هستیم که به زودی این امکان را فراهم می‌کند که خودرو‌های شهرستانی با رعایت شرایطی خاص در تهران اجازه تردد داشته باشند. به دنبال اجرای طرحی به نام «پیمایش» هستیم که در آن کسانی که از شهرستان به تهران می‌آیند، تنها به مقدار مشخصی تردد کنند.»

مقدمه‌ای برای شروع طرحی که قرار است ایرانیان را در تردد در پایتخت به دو دسته تهرانی و شهرستانی تقسیم کند؛ تقسیم‌بندی عجیبی که میرلوحی از بیان صریح آن ابایی ندارد! اینکه قرار است گروه شهرستانی‌ها با محدودیت‌هایی برای تردد در تهران مواجه شوند و راه عبورشان از این محدودیت ها، پرداخت وجه باشد!

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم این دسته بندی هم اکنون نیز به شکلی رقیق شده در دستور اجراست، به این صورت که معافیت در نظر گرفته شده برای خودرو‌های پلاک تهران برای تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق)، ۲۰ روز در هر فصل است، در حالی که خودرو‌های دارای پلاک انتظامی دیگر شهر‌ها ۱۵ روز معافیت دارند.

تقسیم بندی که بر اساس کد‌های مندرج بر پلاک خودرو‌ها اعمال می‌شود و حالا برخی اعضای شورای شهر تهران قصد وسعت بخشیدن به آن را دارند؛ موضوعی که رئیس شورای شهر تهران تأکید دارد ،«یک موضوع کشوری است و وزارت کشور باید نسبت به آن تصمیم بگیرد»، چون به تأکید وی، «اجرای این طرح مسائل امنیتی ایجاد می‌کند.»

البته محسن هاشمی توضیح نداده که مسائل امنیتی مورد نظرش چیست و آیا به دسته بندی شهروندان به تهرانی و شهرستانی مربوط می‌شود یا از این حیث مطرح شده که تهران پایتخت است و باید تردد در آن به رغم همه ضابطه ها، برای همه ایرانیان ممکن باشد؛ اما از آنجایی که موضوع را در حیطه اختیارات وزارت کشور دانسته، موجب شده ماجرا ابعاد جدیدی نیز پیدا کند.

آن گونه که مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌های کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفته، نه تنها وزارت کشور نظر مثبتی به این طرح دارد، که حاضر است برای عملی شدن آن همکاری کند، چون به زعم این مقام مسئول، «این موضوع پیشنهاد خوبی است؛ خیلی از خودرو‌ها از شهرستان‌های اطراف به تهران می‌آیند و به آلودگی و ترافیک آن می‌افزایند.»

اظهارنظری تأمل برانگیز که تأکید و ادعا دارد اعمال محدودیت برای تردد خودرو‌های پلاک همه شهرستان و استان‌های ایران جز تهران در پایتخت، اتفاق مبارکی است که نتیجه آن، کاهش آلودگی هوا و ترافیک در تهران خواهد بود، در حالی که میرلوحی تأکید کرده این محدودیت را می‌شود با پرداخت پول پشت سر گذاشت که معنای آن هرچه باشد، کاهش ترافیک و آلودگی نیست!

موضع‌گیری‌هایی که البته ممکن است در ادامه راه تغییر کند و نتایجی مانند طراحی محدودیت‌هایی برای تردد خودرو‌های دیگر شهر‌ها در تهران بدون قابلیت پرداخت هزینه یا حتی مسکوت کردن این طرح داشته باشد، اما بعید است به پاسخ این پرسش ختم شود که آیا اساسا دسته بندی شهروندان به تهرانی و شهرستانی تحت هر عنوانی، اخلاقی است و با حقوق شهروندی همخوانی دارد یا خیر؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۵۲
خوردو خوب تحويل مردم بديد بنزين با كيفيت بديد حمل و نقل عمومي گسترش بديد
نيازي به اين كارا نيست
البته خوبه يه محدوديتايي باشه اما نه هر روز يه محدوديت جديد تر
این طرح نیز مانند طرح بیفایده ترافیک حدفش خالی کردن جیب مردم خواهدبودوبس کسی بفکر عدالت درابن کشور نیست
حداقل نیمی از خودروهایی که در تهران تردد می کنند و یا مشغول مسافربری و حمل کالا هستند پلاک شهرهای دیگر هستند ولی آلودگی و ترافیک همچنین عوارض و محدودیت ها فقط شامل ساکنین تهران می شود
پول كه الودگي را كاهش نمي دهد . اگر واقعاً فصد كاهش الودگي داريد مسافركش هاي شهرستاني را كه چپ و راست در تهران جولان مي دهند كنترل كنيد .
کاش برای مسکن هم همچین فکری میشد ... الان خیلی از خونه های خالی مال شهرستانی هاست که هیچ استفاده مفیدی هم از خانه نمیکنند و فقط به نیت سرمایه گذاری خریده اند
آیا حاضرند تردد پلاک تهران در اواخر هفته یا ایام تعطیلات در شهرستان ها رو محدود کنند؟ که مثلا شاهد ترافیک سنگین تو جاده های شمالی کشور نباشیم؟
ضمنا، تکلیف کسانی که به هر دلیل ساکن تهرانند ولی پلاک خودروی آنها شهرستانه چی میشه، مثل دانشجوها؟
طرح کاملا درستیه در این بی سامانی
میرلوحی خودش شهرستانی است
نمیدونم تو شورای شهر تهران چکار میکنه؟
سیاست همیشه کثیفه
شهرستانیها بخصوص شمالی ها هم باید برای ورود خودروهای پلاک تهران به شهرهاشون عوارض ورود بگیرن
شما باید روند رشد جمعیت تهران رو کاهش بدید تا این وضع بحرانی خیابان های شهر کاهش یابد

الان در شرکت ما افرادی که در شهرهای دیگر به دنیا و بزرگ شده اند میایند تهران و با کرایه خانه به آنها پلاک تهران تعلق میگیرد.
چه فرقی میکنه با اون فردی که ساکن نیست؟

این قضیه نه در تهران بلکه در همه شهرها باید پیاده بشه و جمعیت کنترل بشه والا اگر قرار باشه کل ایران در یک شهر مثل تبریز تهران مشهد شیراز اصفهان اهواز... باشه که هم شهرستانی ها و هم ساکنان اون شهرها بدبخت میشن
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
نه نگووو ... جمعیت شون . فدای سر حضرات که نتونین نفس بکشین . بزاین بزاین
حقیقتا طرحهای فاجعه باری ارائه میشود تصور کنید چنین طرحهایی بخواهد در سراسر کشور اجرا شود چه عواقبی دارد شماره ماشین دلیلی بر این نیست که مالک ماشین اهل کجا باشد
چه کسی این حق را به شهرداری داده که بین ماشین هایی که شماره ملی دارند تفاوت قائل شود این دولت کجاست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
چه کسی به شهرستانی ها این حق را داده که به جای راننده تهرانی مسافرکشی کنند؟؟
خب شهرستانی میاد تهران خرید میکنه کسب و کار رونق میگیره.یا میره دکتر باعث میشه این قشر ضعیف درآمد کسب کنن.به هر حال شهرستانی تو تهران پول خرج میکنه.لطف کنین جلوی مسافرت تهروونیها رو بگیرین..به قول شاعر خود تهروونیا:
ای کوه سپید پای در بند ای گنبد گیتی ای دماوند
تو مشت بزرگ روزگاری بر ری بنواز ضربتی چند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
تقریبا 99 درصد شهرستانی ها برای کار و درآمد به تهران می آیند تهرانی ها در شهرستان ها با خرید ویلا و باغ و .... پول خرج می کنند
از آرمان های اول انقلاب برداشتن اختلاف تبغاتی بود!!!
با توجه به تمرکز وزارت خانه ها در تهران و اینکه مردم ساکن دیگر استانها برای بسیاری از امور مجبور به مراجعه به تهران هستند طرح بسیار خام و آزاردهنده ای است.کمی تعقل.
چطور تهرانی ها نفت و گاز شهرستانها و میوه و برنج و غیره را می‌خواهند اما خود را برتر میپندارند
منتظر دریافت عوارض از تهرانی ها جهت ورود به مازندران باشیییییییییییییییییییییییییییییییییید.
«محدودیت» قرار نیست جلوی تردد کسی رو بگیره، قراره هزینه‌ی استفاده از ظرفیت و منابعِ شهر رو زیاد کنه، به خصوص وقتی این ظرفیت داره با بازده پایینی هدر می‌ره. این برای کسی که هزینه‌ی بیشترِ زندگی تو تهران رو پرداخت می‌کنه منصفانه به نظر می‌آد.
تردد خودروهای تهرانی در شمال و ... جی ؟ بابا خیلی پر رویید.
پاسخ ها
مش باقر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
اون یه مدت محدود مشکل جمعیت دائم تهران هست که باعث تورم و گرونی مسکن و همه چیز در کل ایران میشه
این قانون سالهاست در کانادا وامریکا به دلیل مستقل بودن ایالات اجرا میشود...ولی در ایران یکی از دلایل مهاجرت به تهران عدم یافتن شغل مناسب در شهرستانها است....بجای ایجاد محدودیت کاش بفکر ایجاد بستر لازم برای زندگی بهتر در شهرستانها بودند.
پس از اجرای این طرح ممکن است استانهای دیگر هم درخواستهای مشابهی کنند مثلا استانهای شمالی هم برای خودروهای پلاک تهران عوارض پسماند و تردد وضع کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
پس از این به بعد تهرانی ها شمال را تحریم کنند مسافرکش با پلاک شهرستان تو تهران دیدند برخورد کنند
ببینیم کی ضرر میکنه
چقدر که این مسئولین دغدغه دارن ......
علی برکت ااااااااالله
با سلام چرا زمان تعطیلات که می رسد تمام جاده ها رو برای تهرانی ها یک طرفه می کنند تا را حت سفر کنند از اعضای شورای شهر استانهای شمالی می خواهم که برای ورود ماشین های پلاک تهران به محدوده استانهای شمالی عوارض در نظر بگیرند
با سلام چرا زمان تعطیلات که می رسد تمام جاده ها رو برای تهرانی ها یک طرفه می کنند تا را حت سفر کنند از اعضای شورای شهر استانهای شمالی می خواهم که برای ورود ماشین های پلاک تهران به محدوده استانهای شمالی عوارض در نظر بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
همین استان های شمالی اکثر درآمدشون حاصل از همین مسافرای تهرانیه حتی تو ترافیک جاده ها. یه نگاهی به زیتون فروشی ها، کلوچه فروشی ها و ... در مسیر شمال بندازید.
دمشون گرم من رو یاد این کارتون هایی مینداره که شهر ها بواسته قدرت و ثروت مردم رو جدا میکردن و هر کی وارد میشد باید پول میداد
اصولاً طرح چنین تقسیم بندی ها خطرناک است چون تهرانی ها هم که به روستای ما می آیند و بعد از هر تعطیلات کوهی از زباله باقی می گذارند باید پول بدهند.
اون وقت برعکسش هم صادق هست؟ یا تهرانی ها میتونن هر وقت خواستن مثلا برن شمال کشور رو به گند بکشن برگردن این طرح اجرا بشه هیچ تهرانی دیگه نمیتونه آزادانه بره استانای دیگه تبعات داره براشون
با سلام
لطفا در مورد ترافیک وحشتناکی که خودروهای پلاک تهران برای شمالی ها و جاده های شمال در ایام تعطیل ایجاد می کنند تدبیر مشابهی بیندیشید. به علت ترافیک ناشی از این خودروهای پلاک تهران در شمال در روزهای تعطیل، زندگی مردم بومی مختل می شود و حتی رساندن افراد بیمار به مراکز درمانی بسیار مشکل است. مسئولینی که برای تهران تصمیمهای لحظه ای می گیرند تا صرفا رفع مسئولیت کنند، باید چنین اختیارتی به منطق دیگر کشور و استانهایی که با این مشکل مواجه هستند بدهند تا از ایجاد تبعیض بین مناطق مختلف کشور جلوگیری شود.
آره آقا اخلاقیه!
تهرانی هر جا میره مورد غضب شهرستانیاست! انگار که حقشونو ما خوردیم... ما چه گناهی کردیم که ۱۲۰ ساله تهران زندگی میکنیم ولی نه از امکاناتش میتونیم به درستی استفاده کنیم نه از هواش نه از کارو کاسبیش ... نه آرامش داشته باشیم از دست پلاک شهرستانیا!!!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
تهرانی صدوبیست ساله توقع داری تمام امکانات تو شهر توجمع بشه بعد کسی هم نیاد
حالا که قراره طبق نظر اعضای شورای شهر تهران تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران محدود بشه و تردد اونا در تهران پولی باشه باید این موضوع به کل کشور تعمیم داده بشه یعنی تردد خودروهای تهرانی در سایر شهرستانها هم محدود و پولی بشه چون هر چی باشه شهرستانیها هم ایرانی هستن و هم وقتشون و هم سلامتی شون دارای ارزشه .
چرا این طرح رو برای استان های شمالی اجرا نمیکنن؟
هردم ازین باغ بری میرسد...
چه بی معنی!
پس ما هم بعد از این خصوصاً ایام تعطیل از ماشین های نمره تهران که تشریف میارند شمال و باعث ترافیک وحشتناک می شند باید عوارض بگیریم؟؟؟
به نظر من بهتراست در هرمنطقه تهران یه دیوار بکشید! اونوقت هر ماشینی خواست از این منطقه به یک منطقه دیگر برود باید هزینه ای بپردازد! اینجوری هم خرج شهرداری درمیاد هم تهران آباد میشه !!!
اگر برای تهران میخواد اجرا بشه برای شهرهای توریستی یا زیارتی هم باید اجرا بشه!
استانی که یک‌ مصرف کننده به تمام معناست و ثروت ۴ گوشه این مملکت را میبلعد، وجود شان به وجود شهرستانیها وابسته است!
این طرح تبعیض آمیز بسیار زشت و زننده است. چرا که شهرستانی ها را به تقابل وا میدارد.چطور است خودروهای تهرانی نیز در هنگام تعطیلات همین مصداق را برای شهر های دیگر دارند در شمال و غرب و جنوب سیل آسا سرازیر میشوند. پس آنها هم در تعطیلات باید بابت ترددشان هزینه بدهند.
خیلی پررویید همه جا میرن به گند میکشونن چه شمال چه جنوب چه غرب چه شرق بعد اخرش میخوان عوارض از پلاک شهرستانی بگیرن شهرستانی از پلاک شما تو شهرش چی بگیره سوار ماشین پلاک شهرستان نشید که براتون جا بیفته حال خوبه اکثریت تهرانیها مهاجرن خود خواهها بودجه مملکت رو میبلعید رو تون مثل سنگ پا قزوین میمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
چقدر از شهرستانی هایی که به تهران میان برای تفریح میان؟
آیا تهرانی ها که به شمال میروند اونجا اقدام به مسافرکشی و ... میکنند؟
همین شهرستان ها اگه مسافر نداشته باشند براشون جاده هم نمیکشند!
منظور از شهرستاني چيه؟؟؟
تبعیض را به حد نهایت خود رساندن ،و.....
تردد خودروهای ساکنین غیر تهرانی در شهر تهران باید محدود شود و با اخذ عوارض از آنها این امر ممکن است
پلاک کرج رو باید تهرانی فرض کرد چون خیلی ها محل کارشون تهران و محل زندگیشون کرجه، یا بالعکس و راه چاره ای هم ندارن.
خوب ايران يعني تهران ديگه!جالبه يكي از هموطنان در اينجا به ١٢٠ سال زندگي در تهران مينازيد! هموطن عزيز! همان ١٢٠ سال پيش كه تهران عزيز شما ده كوچكي چسبيده به شهر بزرگ ري بود همان شهرستانها كه شما به نظر حقير به آن نگاه ميكنيد تبلور كشور ما ايران بودند، در ضمن فكر ميكنيد مثلا زندگي پر از تنش و عصبي بودن و مملو از بي اعتمادي در تهران چه ارزشي ميتونه داشته باشه؟
تنها راه نجات تهران انتقال پایتخت است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار