بازدید 8864

سفر با هواپیما برای ۲ درصد مردم، ولی یارانه شرکت‌های هواپیمایی از جیب ۹۸ درصد دیگر!

دولت برای جبران بخشی از زیان دهی شرکت‌های هواپیمایی به دلیل پایین نگه داشتن قیمت بلیت هواپیماها، یارانه‌هایی از قبیل یارانه سوخت پرداخت می‌کند. مطابق با گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، دولت در سال گذشته تنها برای سوخت هوایی و سوخت جت به میزان ۸ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت کرده که رقم قابل توجهی است.
کد خبر: ۹۲۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲ 15 September 2019
فشار برای نرخ گذاری بلیت هواپیما توسط دولت برای کمک به ۲ درصدی ها!دولت برای جبران بخشی از زیان دهی شرکت‌های هواپیمایی به دلیل پایین نگه داشتن قیمت بلیت هواپیماها، یارانه‌هایی از قبیل یارانه سوخت پرداخت می‌کند. مطابق با گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، دولت در سال گذشته تنها برای سوخت هوایی و سوخت جت به میزان ۸ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت کرده که رقم قابل توجهی است. این یارانه به شرکت‌های هواپیمایی از جیب ۹۸ درصد از جمعیت ایران پرداخت می‌شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در آذر ماه ۱۳۹۴ بود که سازمان هواپیمایی کشوری خبر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در  ۱۷۰ پرواز داخلی را اعلام کرد. این تصمیم در راستای اجرای بند ب. ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و با هدف ایجاد رقابت میان شرکت‌های هواپیمایی داخلی و ارتقای خدمات پروازی گرفته شد. در بند ب. ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه آمده بود: "دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام نماید و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی‌نمودن نرخ آن‌ها اقدام کند.

آیا آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی اجرایی شد؟

در این سال‌ها بار‌ها بند ب. ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه از سوی دولت نقض شده است و دولت سعی نموده تا در نرخ گذاری بلیت هواپیما دخالت کند و برای این نرخ گذاری کف و سقف تعیین می‌شود. آخرین بار دخالت دولت در نرخ گذاری بلیت هواپیما به شهریور ماه سال جاری بازمی‌گردد.

در تیر ماه سال جاری بود که جدول دامنه نرخ بلیت پرواز‌های داخلی خطوط هوایی کشور از سوی شانزده شرکت هواپیمایی داخلی تصویب و اعلام شد. پس از اعلام این جدول، اعتراضات بسیاری به آن صورت گرفت از جمله آن که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دوازدهم شهریور ماه سال جاری طی مصاحبه‌ای گفت: با تخلف و گران‌فروشی بلیت هواپیما برخورد می‌کنیم، چون پایه قیمت بلیت‌ها نرخ‌های آذرماه سال ۱۳۹۷ است و اگر کسی غیر از این نرخ‌ها بلیت فروخته است، مرتکب تخلف شده است و خریداران باید از آن‌ها شکایت کنند تا شرکت متخلف را جریمه کنیم.

همین فشار‌ها و تهدیدات باعث شد تا سرانجام مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در چهاردهم شهریور ماه سال جاری طی مصاحبه‌ای از کاهش حدود ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما به صورت میانگین از ۲۱ شهریور ماه خبر دهد.

بررسی ابلاغیه اخیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نشان می‌دهد، این انجمن نرخ بلیت برای ۱۹۳ مسیر داخلی را تعیین کرده است. کف قیمت در این ابلاغیه ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان که بیشتر مربوط به مسیر‌های کوتاه پروازی است و سقف قیمت یک میلیون و ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان می‌باشد که مربوط به مسیر مشهد ـ ماهشهر  است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی طی مصاحبه دیگری در ۲۱ شهریور ماه اعلام کرده است: با توجه به پایین آمدن نرخ ارز و ثبات آن در ماه‌های گذشته، تصمیم گرفتیم نرخ بلیت هواپیما را نیز کاهش دهیم که این اتفاق از امروز (۲۱ شهریورماه) افتاده است و حدود ۶۰ مسیر پروازی پرتردد داخلی، نرخ بلیت هواپیمای جدید حتی از نرخ‌های آذرماه هم پایین‌تر است.

دخالت دولت در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما برای حمایت از ۲ درصد جمعیت

اما شاید برای بسیاری این پرسش مطرح شده باشد که چند درصد از مردم ایران با افزایش سرسام آور قیمت بلیت هواپیما‌ها در سال‌های اخیر، می‌توانند از حمل و نقل هوایی جهت جابجایی استفاده کنند؟

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در سیزدهم شهریور ماه سال جاری طی مصاحبه‌ای گفت: هم اکنون تنها ۲ تا ۲.۵ درصد مردم ایران از سیستم حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند؛ بنابراین، با توجه به این صحبت‌های سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور می‌توان گفت: در حالی دولت برای تعیین نرخ بلیت هواپیما‌ها ورود کرده است که تنها ۲ تا ۲.۵ درصد مردم از سیستم حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند.

دخالت دولت در نرخ گذاری بلیت هواپیما چه تأثیری بر شرکت‌های هواپیمایی دارد؟

اصلی‌ترین منبع درآمد شرکت‌های هواپیمایی، قیمت بلیت و فروش آن است، در حالی که قیمت بلیت باید به مانند همه کشور‌های دنیا بر اساس شرایط عرضه و تقاضا تعیین شود، دولت برای راضی نگه داشتن ۲ تا ۲.۵ درصد از مردمی که از حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند، اقدام به دخالت در قیمت گذاری کرده است. این شرایط موجب می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی در مقایسه با گذشته زیان‌ده‌تر شوند.

این دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما در حالی رخ می‌دهد که دولت هیچ گونه اعتقادی به دخالت در قیمت گذاری صنعت خودروسازی که یک صنعت کاملاً انحصاری است و در مقایسه با صنعت هوایی تعداد بیشتری از جمعیت درگیر آن می‌باشند، ندارد و معتقد است، شورای رقابت نباید دخالتی در قیمت گذاری خودرو‌ها داشته باشد.

جبران زیان دهی شرکت‌های هواپیمایی از جیب ۹۸ درصد مردم

دولت برای جبران بخشی از زیان دهی شرکت‌های هواپیمایی به دلیل پایین نگه داشتن قیمت بلیت هواپیماها، یارانه‌هایی از قبیل: یارانه سوخت پرداخت می‌کند. مطابق با گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، دولت در سال گذشته تنها برای سوخت هوایی و سوخت جت به میزان ۸ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت کرده که رقم قابل توجهی است.

فشار برای نرخ گذاری بلیت هواپیما توسط دولت برای کمک به ۲ درصدی ها!

این یارانه به شرکت‌های هواپیمایی از جیب ۹۸ درصد از جمعیت ایران برای استفاده ۲ درصد از جمعیت ایران از حمل و نقل هوایی پرداخت شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
با این پول هزینه نصف پروژه های عمرانی استانها بغیر از تهران را میشه تامین کرد و در صورت صحت خبر ، پرداخت این یارانه ظلم است.
پاسخ ها
amin
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
رضای عزیز
با ندادن این یاارانه صنعت هوا با هزاران نیرو ورشکست
و تعطیل میشود
مشکل چیز دیگریست عدم هماهنگی درآمد ها با سطح آسایش و انتخاب
با این یارانه و قیمتهای فعلی 2 درصد استفاده میکنن
با عدم یارانه به 0.25 میرسد
و ما میمانیم و جاده شلوغتر و حادثه بیشتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
تمام این حرفها دروغی بیش نیست و توجیهی جهت گرانی بعدی است و بس
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
از این بدتر ؟ که پول موسسات مالی ورشکسته از جیب مردم رفت؟و توسط مابه تفاوت از جیب مردم برای مشتریان اونها رفت
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
پس قیمت همه سوخت ها از جمله بنزین اتوبوسهای بین شهری و درون شهری، سواری های شخصی و ... باید آزاد بشه و سوبسید اونها هم برداشته بشه
چون در هر صورت از این ها همه اقشار جامعه استفاده نمیکنند و در نتیجه پرداخت این یارانه ها هم ظلم به یک سری افراده

یارانه ای که به سوخت خودروهای شخصی داده میشه خیلی خیلی بیشتر از این حرفا است، در حالی که همه مردم خودروی شخصی ندارند
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
یارانه بنزین خودروهای شخصی با فرض روزانه 50 میلیون لیتر (مابقی مصرف که حدودا 50 میلیون لیتر است را فرض میکنیم برای خودروهای غیر شخصی و عمومی مصرف میشود)
با فرض فقط 1 دلار یارانه بنزین، روزانه 50 میلیون دلار
وسالانه نزدیک به 18 میلیارد دلار
که با احتساب دلار 10 هزار تومانی ، سالانه 180 هزار میلیارد تومان!!!!
در مقابل سوبسید بنزین هواپیما رقم خیلی زیادی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
این یارانه عملا میره تو جیب شرکت های هواپیمایی تا سر پا بمونن وگرنه بلیط هواپیما که ۳ برابر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
!!!!اگه هواپیما برداشته شه جاده ها شلوغ میشهاا
یعنی قیمت های وحشتناک بالای فعلی ، باز هم پایین است ؟
ماهیانه حدود 880 هزار تومان داره به ازاء هر نفر یارانه پرداخت میشه که اگه به حساب خانوار واریز بشه هرچقدر هم آزادسازی نرخ ها صورت بگیره کسی اعتراض نمیکنه الان این مبالغ داره داره غیر عادلانه تقسیم میشه و راه خیلی از مفاسد رو باز میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
عزیز جان میشه توضیح بدی چطوری به این عدد رسیدی.اگر یارانه بگیرها رو 80 میلیون نفر فرض کنی سالانه میشه نفری 108000تومان.برای چی مغلطه می کنید.
ایا مردم راضی اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟قطعا نه....چرا مشکل برطرف نمی شود !؟
در صورت صحت، این خبر حاکی از فروپاشی اقتصادیه. چون اگه دولت از جیب ۹۸ درصد برای ۲ درصد یارانه بده که نامنصفانه‌ست، اگرم نده، همین بازار ۲ درصدی کوچیک انقدر کوچیک‌تر می‌شه که عملا خطوط هوایی داخلی ورشکسته می‌شن و حمل و نقل هوایی، زمین‌گیر می‌شه.
...
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
دولت از جیب مردم پول مشتریان بانکها رو داد
اونو چی میگی؟
فقط بلدن از عادم عادی پول بگیرن
تازه برین خوشحال باشین چون صدقه سر برجام سه تا هواپیما کنسلی خوب بهمون دادن که ۹۹.۹ درصد مردم هیچوقت نمیتونن سوارش شن ولی پزش و میدن
یاد زمان آقای احمدی نژاد افتادم که میگفت مردم قناعت میکنند بعد پول خانواده جمع میشه و بعد کار بزرگی انجام میدند ..... که بعدش با این اتفاق ملت قول خوردند و دیدند همه چیز چندین برابر شد و اون کسی که برق استفاده نمیکنه باید کلی کرایه تاکسی و برنج و گوشت و غیره بده که یک چیزی هم از جیبش بده . تابناک عزیز با پول 98 درصد کاریت نباشه من هم جزو اون 98 درصدم بزار 2 درصد لذت ببرند.
تمام این تفسیرها جهت افزایش قیمت بعدی است
چرابایدپولدارها ازبیت المال وذخائراین مملکت استفاده کنندوبعضامالیات هم ندهند؟؟، درحالی که قشرمستضعف ازبسیاری ازامکانات بهره نمیبرند،اگرهم ببره تاریال آخ رمالیاتش راهم میدهندبالاختیار.
خودی های چهار درصدی ها به دو درصدی ها تغییر وضعیت داد.اوج ورشکستگی اقتصادی کشور.مسئولان همچنان در کاخهایشان مقاومت می کنندو شعار اقتصادی مقاومتی میدهند.
والله آنچه من در ÷روازهای آبادان به مشهدو اهواز به مشهد و اهواز به ساری و تهران به مشهد میبینم بیشتر عراقی هستند تا هموطنان عزیز.
یکی از نمایندگان میکفت اگع همین یارانه ها رو بین تمام مردم تقیسم شه مبلغ قابل توجههی به هر ایرانی میرسه. بعد همه قیمت ها رو میتونید واقغی کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
همین الان با سه برابر شدن قیمت ها از قیمت های واقعی هم رد شدیم
یک‌میلیون دیروز دادم ارزونارین پرواز تهران بندرعباس رو گرفتم ، با یه هواپیمای زاقارت و با یک ساعت تاخیر رسیدم بندر الآنم که فهمیدم ۹۸ درصد مردم کمک کردن تا من برسم بندرعباس....یه پیشنهاد دارم: کلا هواپیمایی رو جمع کنید بره پی کارش نباشه با همون ماشین میاییم.
نرخ پروازهای داخلی بعضا از کشورهای همسایه به مراتب بالاتر هست.به طور متوسط اگر زودتر از موعدمقرر نسبت به رزرو اقدام شود نرخ قیمت پرواز از استانبول به آنکارا از 170 لیر و پرواز استانبول به آنتالیا از 190 لیر شروع می شود این در حالی هست که نرخ تهران به مشهد را خودتان آنلاین چک کنید و متوجه خواهید شد که نرخ بلیط های داخلی در کنار هواپیماهای فرسوده آنچنان هم ارزان نیست و نسبت به مسیرهای مشابه در کشورهای همسایه نرخ بلیط در ایران ارزان نبوده و بعضا گران تر هم هست.
سلام
چرا مقاله جوری باید نوشته شود که مردم فکر کنند چه ظلمی دارد میشود. دادن رایانه در همه جای دنیا اتفاق می افتد. وقتی اقتصاد دچار بحران باشد برای ادامه یک صنعت باید یارانه پرداخت شود. دوست عزیز اگر دولت این پول را پرداخت نکند. کسی دیگر باقی نمی ماند که سوار هواپیما شود و این صنعت ورشکسته میشود. هرجا صحبت از یارانه هست یکی پیدا میشود می گوید با این پول صدتا کار میشود انجام داد. نه دوست عزیز همه جا که نمی شود سرمایه ای فکر کرد. اگر پول به بیمه می دهی داری هزینه می کنی ولی داری جای دیگه جلوی اتفاق مهمتر رو می گیری. پس میشه سود کردی.
نگاه ماکیاولی به اقتصاد که همه چبز در قالب سود آشکار در سرمایه گذاری است از اساس باطل است.
یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
تو شخصا خانه یا ماشینت یا ... را حاضری بفروشی به این یارانه اختصاص بدهی؟
اکه یارانه سوخت رو پرداخت نکنه دولت اونوقت قیمت بلیت یر به فلک میذاره و و این ۲ درصد تا نزدیکای صفر میره...شرکتای هوایپیمایی هم قاعدتا ورشکسته میشن و ۲_۳ تاش بمونه...اونوقت باز دوباره یه سری ادم پیدا میشن میگن:این چه تبعیضیه!!این فرودگاه و هزینه نگهداری و...فقط برا استفاده یه دهم درصد از مملکت!!!
مشکل از بلیت هواپیما نیست...مشکل از فقر مردمه،مشکل از دزدی تو مملکته،مشکل از عدم مدیریته....
ما 99 درصد هستیم
ايرانيه ها أر برداريد ، در عوض حقوق مردم را بپردازيد
حقوق يك ايراني ١٠٪‏ قيمت جهاني هست ، اگر ميخواهيد از مردم و حقوقشان حمايت كنيد
مردمی که غصه دریافتی برانکو را میخورنهرچی سرشون بیاد حقشونه
رک بگم قیمت ها چند برابر شده ساری مشهد بالعکس عراقی که نگم اکثر مسافرین باشند
تابناک بدنبال گرانی افسار گسیخته و ورشکستگی شرکت های هواپیمایی هستی ؟ همین الان هم فرودگاههای کشور خلوت هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
مردم چیکار کنن؟؟؟
بابا یارانه بیشترمال کشوری هست که نفت نداره میخره یاگاز اینجا که فراوان هست ومثلا به اسم مال همه مردم هم اسم گذاشتن روش...مگه حقوق یاهرچیزی که مردم استفاده میکنن به دلار محاسبه میشه که اینا گیر میدن هروقت کم میارن میگن یارانه میدیم
عزیز من استفاده از هواپیما یه چیز پیش پا افتاده است بدلیل شرایط زندگی در ایران استفاده از هواپیبما برای خیلیا ارزو شده بابا تو دنیا کی دیگه با خانواده 2000 کیلومترو با ماشین میره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
بله سفر میکنن با ماشین
هزینه های مردم را به سطح جهانی رساندن و درآمدهای مردم رو پایین نگه داشتن اسمش یارانه نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان