بازدید 2309

صادرات کشور را می‌توان 10 برابر کرد

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم احصای مشکلات صادراتی گفت: سازمان توسعه تجارت در راستای توسعه صادرات غیرنفتی باید نقشه راه صادرات را تبیین کند.
کد خبر: ۹۲۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷ 11 September 2019

جمشید نفر در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مشکلات صادرات در کشور گفت: صادرات پایدار در کشور  با توجه به یک سری بخشنامه‌های خلق‌الساعه همیشه در معرض خطر قرار داشته و دارد اما با توجه به تحریم‌های سخت علیه ایران و مشکلات بوجود آمده در فروش نفت مسئولین کشور تا اندازه‌ای به این جمع‌بندی رسیده‌اند که راه خروج از بحران تک محصولی صادرات غیرنفتی است. 

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: بنظرم این اهتمام برای خروج از اقتصاد تک محصولی آغاز خوبی است بنابراین لازم است تا بخش خصوصی با کارشناسی دقیق مشکلات مربوط به صادرات را احصاء و در اختیار بخش دولتی قرار دارد. ضمن اینکه بخش خصوصی باید تا رسیدن به نتیجه کامل پیگیر حل مشکلات باشد. 

وی با تاکید بر اینکه در کشور از پتانسیل‌های صادراتی زیادی برخوردار هستیم گفت: با برنامه‌ریزی دقیق در قدم اول و در یک دوره 5 ساله می‌توان میزان صادرات را تا 10 برابر افزایش داد. 

نفر با بیان اینکه تولید صادرات محور احتیاج به دانش، مواد اولیه و نیروی تحصیل‌کرده دارد، گفت: ما همه این‌ها را در اختیار داریم اما از مدیریت منسجم این سه عنصر برخوردار نیستم و دلیل آن اتکا به درآمدهای نفتی بوده است. 

وی با اشاره به اینکه بازگشت وجوه صادراتی به کشور در شرایط تحریم با مشکلات عدیده‌ای مواجه است گفت: بنابراین اجبار صادرکنندگان در این شرایط به بازگشت ارز به سامانه نیما و مواردی از این قبیل اشتباهی بزرگ بود زیرا این مسائل مشکلات بیشتری  را برای صادرکنندگان رقم می‌زند. 

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: یک صادرکننده واقعی حتما در صدد بازگشت ارز خود به کشور است زیرا در غیراینصورت برای ادامه کار نقدینگی در اختیار ندارد. 

وی در مورد توجه دولت به توسعه صادرات به کشورهای همسایه گفت: توسعه صادرات به کشورهای همسایه یکی از راه‌های 10 برابر کردن صادرات است زیرا کشورهای همسایه ما مبالغ زیادی واردات انجام می‌دهند که فقط 10 درصد آن 300 تا 350 میلیارد دلار است. 

نفر بیان داشت: باید مشکلات صادراتی  احصا و دلایل موفقیت کشور ترکیه در صادرات به کشورهایی مانند عمان و قطر شناسایی و آنالیز شود تا دریابیم که چرا علیرغم نزدیکی فرهنگی و وجود سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشورها ما در صادرات به این قبیل کشورها از غافله عقب مانده‌ایم. 

وی با تاکید بر اینکه صادرات و صادرکننده باید برای مردم و مسئولین تبیین شود، گفت: با تبیین این دو دیگر مردم عامل گرانی پیاز، سیب‌زمینی و گوجه فرنگی را صادرکننده نمی‌دانند. 

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران اظهار داشت: با توجه به تکیه بر صادرات نفتی، اهمیت صادرات غیرنفتی را دیر متوجه شده‌ایم و اکنون که می‌خواهیم صادرات داشته باشیم از آنجا که در این امر تمرین کافی نداشته‌ایم حرکت‌مان کند است. 

وی افزود: امروز در نقطه صفر و شروع حرکت قرار داریم اما اگر همین امروز هم نقش صادرات و صادرکننده تبیین شود می‌توان به موفقیت‌های خوبی دست یافت. 

نفر با اشاره به مشکلات حمل و نقل در صادرات گفت: متاسفانه بخش زیادی از قیمت تمام شده کالاهای صادراتی را هزینه حمل و نقل تشکیل می‌دهد. 

وی با بیان اینکه حمایت‌ از صادرات ما حمایت درست و با برنامه‌ای نیست، گفت: سازمان توسعه تجارت باید با برنامه و نقشه راه باشد و این حمایت‌ها در مورد هر کالایی متفاوت باشد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار