بازدید 17413
یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

برخی گمان می‌کنند داشتن زندانی سیاسی، نقطه ضعف برای نظام است/ خیلی از پرونده‌های امنیتی، مشمول جرم سیاسی هستند

در روز‌های اخیر، قوه قضایی، برخی از احکام متهمان مختلف امنیتی را صادر کرده که البته با واکنش‌هایی روبه رو شده است، به گونه ای که برخی از فعالان سیاسی آن را مغایر با عدالت دانسته و حتی برخی افراد از جمله نمایندگان مجلس، اعتراضاتی به نحوه رسیدگی به این پرونده‌ها داشته اند.
کد خبر: ۹۲۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 09 September 2019

برخی گمان می‌کنند داشتن زندانی سیاسی، نقطه ضعف برای نظام است/ خیلی از پرونده‌های امنیتی، مشمول جرم سیاسی هستنددر روز‌های اخیر، قوه قضاییه، برخی از احکام متهمان مختلف امنیتی را صادر کرده که البته با واکنش‌هایی روبه رو شده است، به گونه‌ای که برخی از فعالان سیاسی، آن را مغایر با عدالت دانسته و حتی برخی افراد از جمله نمایندگان مجلس، اعتراضاتی به نحوه رسیدگی به این پرونده‌ها داشته اند!

به گزارش «تابناک»؛ برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که دادگاه این افراد می‌توانست به گونه‌ای دیگر تشکیل شود و نحوه رسیدگی به آن نیز طور دیگری باشد. آنان اعتقاد دارند که قوانین مربوط به جرایم سیاسی در کشور تعریف شده است و دادگاه می‌توانست افراد را با قانون جرم سیاسی محاکمه کند.

به گفته این نمایندگان، بسیاری از مواردی که به عنوان جرایم امنیتی برای این افراد تعریف شده، در قالب جرایم سیاسی بوده؛ اما از آنجا که نظر قاضی چیز دیگری است، جرایم امنیتی تشخیص داده شده و به همین دلیل در دادگاه به عنوان متهم امنیتی محاکمه شده اند و همین عامل باعث گشته تا احکام سنگینی برای آنان صادر شود.

محمود صادقی در خصوص این موضوع اظهار داشت: قوانین بسیاری برای برخورد با مجرمان وجود دارد و نیازی به این نیست که احکامی این گونه صادر و روند دادرسی نیز به این شیوه‌ای که اکنون وجود دارد، بررسی شود.

این نماینده مجلس گفت: ظرفیت بسیار خوبی در خصوص جرم سیاسی وجود دارد و بسیاری از اتهاماتی که اکنون بسیاری از متهمان به آن گرفتارند، مشمول این قانون می‌شود، اما چون برخی قضات با این قوانین آشنایی ندارند و یا نمی‌خواهند آن را اجرا کنند، قانون روی زمین مانده است.

وی ادامه داد: بسیاری از جرم‌های رخ‌داده سیاسی است، ولی مشکل این است که این جرم‌ها امنیتی تشخیص داده می‌شوند. متأسفانه برخی برداشت نادرستی از مفهوم جرم سیاسی دارند؛ مثلا پرونده خود من مشمول قانون جرم سیاسی است و اتفاقا طبق همین قانون درخواست کردیم که اگر موافقت کنند به این شیوه بررسی شود. به نظر من، تلقی بر این است که داشتن زندانی سیاسی در کشور یک چیز منفی است. اتفاقا ایرادی هم که به وزیر خارجه در این خصوص وارد شده بود، متوجه وی نبود و حرف او درست بود و حرفی است که سیستم قضایی کشور به وی گفته است. در سیستم قضایی ما رسما هیچ مجرم سیاسی وجود ندارد و همه امنیتی هستند و حرف ظریف به ظاهر اشکالی ندارد.

وی همچنین یادآور شد: سیستم قضایی ما فکر می‌کند، داشتن زندانی سیاسی، نقطه ضعف برای نظام است، حال آنکه ما قوانینی برای آن تصویب کرده ایم و از قضا اگر این مفهوم شناسایی شود، نه تنها نقطه ضعف نیست، بلکه نقطه قوت هم به شمار می‌آید، چون یک آیین دادرسی ویژه‌ای دارد و افتراقی و با رعایت کامل حقوق متهم صورت می‌گیرد و وکیل و تسهیلات دیگر ـ که همه نشانگر نگاه ارفاقی به جرایم سیاسی است ـ در آن وجود دارد.

وی در پاسخ به این که چگونه می‌شود از نظر قانونی این کار را در دادگاه‌ها اجرایی کرد، گفت: در اصلاحی که درباره جرم سیاسی صورت گرفته، این نکات را در نظر گرفته ایم و الان در نوبت بررسی است. در این اصلاحیه، برخی از جرایمی که عنوان امنیتی دارند به موارد جرم سیاسی اضافه شده است. واقعیت هم این است که این جرم‌ها ماهیت سیاسی دارند و گفته شده، اگر فردی انتقادی از نظام مدیریت سیاسی داشته باشد، بدون آنکه اعمال خشونت آمیز مانند عمل مسلحانه و یا مواردی از این دست داشته باشد، جرم سیاسی حساب می‌شود حال آنکه در قانون قبلی، همین مسأله با انگیزه اصلاح عنوان شده و از آنجا که انگیزه، جنبه شخصی دارد، دست قاضی برای تشخیص باز است که در اصلاح جدید این مسأله عینی شده و فرد تا زمانی که دست به سلاح نبرده، جرم سیاسی تلقی می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
نه جانم ، زنداني سياسي هر چه بيشتر ، ابروي نظام هم بيشتر ! من جاي شما بودم از تو خيابون مجرم سياسى پيدا مي كردم مينداختمش زندان كه ابروي نظام بيشتر بشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
خخخه
مهدی
| Germany |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
اینجا که من زندگی می کنم کسی را برای بیان عقیده زندان نمی کنند ،در زندان فقط جنایتکاران تشریف دارند و بعد گفته می شود که غرب بد است ،بای به خدا پناه باد اگر به آن اعتقادی ه موجود باشد.
اگر قرار باشه جناب رییسی منتظر مصوبات مجلس بمونه که میشه همون 10 سال گذشته دستگاه قضا!
من یک شهروند عادی ایران وقتی میبینم کشوری مثل ما دشمن دارد و دارد پول خرج می کند که در کشور اشوب و سقوط فراهم کند تا حدودی حق به حکومت می دهم که زندانی سیاسی داشته باشد البته با وجود مدارک لازم
هر وقت ایران مثل کشورهای اروپایی شد که بد خواه نداشت ولی زندان سیاسی داشت ان وقت من هم منتقد این زندانی شدن ها می شوم
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
هر وقت رفتار ایران مثل کشورهای اروپایی شد، بدخواه هم نخواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
اگر الگوی نظام ما حکومت حضرت علی ع است زندانی سیاسی.در ان.معنی ندارد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
عزیز جان الآن خود ما دشمن اروپایی هاهستیم...مگر سفارت انگلستان را تصرف نکردند؟ ثانیاً ما خودمان دائم دشمن تراشی می کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
اره هر وقت زیر سلطهو گوش حرف کن انها شدیم از نظر شما خوب هستیم هنوز کوچولو
هستی
خطاب به مصطفی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
وقتی که دشمن کاری انجام می دهد قطعا نمی ایستی نگاه کنی تا ان تو را بخورد
در ضمن سفارت امریکا بوده و نه انگلیس و جهت اطلاع شما سفارت ایران در انگلیس مورد حمله قرار گرفته بود
حالا شما دشمن تراش کیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
خطاب به مصطفی
ان وقت رفتار کشوری مثل
ونزوئلا چی هست که امریکا دشمنش است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
شما در کشور اروپایی هولوکاست را قبول نداشته باش و نفی کن شما را می اندازن زندان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
حضرت علی؟
ان زمان که مثل الان نبود که رسانه و این چیزها باشد و درگیری کلا در قبال جنگ بود
وقتی کسی بخاطر درخواست حقوق مادی یا معنویش به زندان می افتد، فرقی ندارد برچسب سیاسی بخورد یا امنیتی، ظلم است و آبروی نظام می رود البته در اذهان ما مردم ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
وقتی با ۴ تا ادم مشکل دار خارجی همکاری کنی قطقا برخورد می کنند
فقط میتونم بگم متاسفم
نکته جالب در این مسئله تشخیص از نوع اتهام که امنیتی است یا سیاسی است وجود دارد که مطمئناً در ۹۹ درصد موارد اتهام را امنیتی تشخیص خواهد داد.
تابناک لطفا تمام کامنتها را منتشر کن
معنی شعار استقلال و آزادی که مردم قبل از انقلاب می دادند چه بود؟
این داستانا اصلش چی بوده
واقعیت چی بوده که انقدر بلوا درست شده براش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر