بازدید 10370
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس «تابناک» مطرح کرد؛

چرایی ارزندگی نماد‌های صادراتی در مقطع فعلی/ تفاوت نرخ ارز پنج ماهه نخست سال ۹۷ با سال ۹۸/ سیاست‌های انبساطی دولت محرکی برای تورم و بازار

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر ارزندگی نماد‌های صادراتی در مقطع فعلی برای سرمایه گذاری، دلیل این موضوع را محاسبه نرخ ارز در ۴.۵ ماه ابتدایی سال ۹۷ بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی و تفاوت آن با نرخ ارز سال جاری بر اساس سامانه نیما با توجه به رشد فروش شرکت‌ها دانست که منجر به تعدیل قطعی در این نماد‌ها خواهد بود.
کد خبر: ۹۲۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷ 06 September 2019
تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه با تأکید بر مناسب بودن نماد‌های صادراتی برای سرمایه گذاری دلیل این موضوع را حاشیه سود پایین‌تر و تعدیل مثبت این نماد‌ها دانست، چون این نماد‌ها در فصل بهار سال گذشته و تا ۱۵ مرداد ماه قیمت دلار را ۴۲۰۰ تومان لحاظ می‌کردند، لیکن در پنج ماه نخست امسال نرخ دلار نیمایی حدود ۸ تا ۹.۵ هزار تومان بوده است و با توجه به رشد فروش این شرکت‌ها در گزارش‌های مرداد ماه، قطعا تعدیل مثبت خواهند داشت.

علی دهدشتی در گفت وگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص رشد ارزش و حجم معاملات طی هفته‌های جاری گفت: یکی از دلایل افزایش ارزش معاملات اجرایی شدن قوانین جدید بازار پایه بود که با صف فروش شدن نماد‌های این بازار، بخشی از نقدینگی خارج و به بازار‌های اصلی بورس و فرابورس منتقل و باعث افزایش حجم و ارزش معاملات شد، دلیل دیگر ارزنده بودن بسیاری از نماد‌های بخصوص نماد‌های شاخص ساز است، در واقع در قله‌های قبلی شاخص کل بازار در واقع بیش از ارزش بود و کلیت بازار حباب داشت، لیکن در این مرحله بازار به طور کلی حباب ندارد و هنوز بسیاری از سهم‌های ارزنده را در بازار شاهدیم به خصوص سهم‌های شاخص ساز و به همین دلیل خرید خیلی از سهم‌ها می‌تواند مقرون به صرفه باشد؛ بنابراین، عجیب نیست که طی روز‌های آتی شاهد افزایش تقاضا در این نماد‌ها و رشد بیشتر شاخص باشیم.

وی ادامه داد: شاخص کل بورس تهران مقاومت ۲۸۷ هزار واحدی را در پیش داشت که با شکست این مقاومت می‌تواند تا سطوح ۳۰۰ هزار واحدی رشد کند، لیکن این به معنای آن نیست که شاخص در ادامه روند صعودی خود نیز با شتاب عمل کند بلکه با حرکات سینوسی و طی بازه بلندتری می‌تواند به این هدف دست یابد.

دهدشتی افزود: از نظر بنیادی نماد‌های صادراتی حاشیه سود پایین‌تر و تعدیل مثبت بهتری خواهند داشت چرا که این نماد‌ها در فصل بهار سال گذشته و تا ۱۵ مرداد ماه قیمت دلار را ۴۲۰۰ تومان لحاظ می‌کردند لیکن از پانزدهم مرداد ۹۷ تا پایان سال با نرخ دلار ثانویه که از حدود ۷ هزار تومان شروع و تا سطوح بالاتری تا پایان سال افزایش یافت، برای آن‌ها لحاظ شد.

وی تصریح کرد: امسال نرخ دلار این شرکت‌ها حدودا هشت تا نه هزار و پانصد تومان است و با توجه به ۴.۵ ماه ابتدایی امسال در مقایسه با سال گذشته، شرکت‌های صادراتی برای باقی سال می‌توانند سود‌های خوبی را شناسایی کنند و گزارش‌های فروش مرداد ماه عمده شرکت‌های صادرات محور نیز نشان دهنده این است که فروش آن‌ها بیشتر شده و تعدیل مثبت را قطعا خواهند داشت.

دهدشتی با بیان اینکه به نظر من همچنان نماد‌های صادرات محور مثل پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و برخی تک سهم‌ها در صنایع دیگر همچون تعدادی از نماد‌های دارویی و پالایشی برای سرمایه گذاری مناسب هستند، ادامه داد: قیمت دلار در سال‌های آینده قطعاً کاهشی نبوده و افزایشی خواهد بود.
 
وی با اشاره به این که گزارش دولت نشان می‌دهد نقدینگی در سه ماهه امسال حدود ۱.۷ درصد رشد داشته و به یک هزار و ۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده، همچنین بدهی دولت در سه ماهه به سیستم بانکی افزایش یافته و سپرده نزد بانک‌ها کاهش یافته، افزود: این اتفاقات نشان می‌دهد دولت سیاست‌های انبساطی را در پیش گرفته و این سیاست در کنار رشد نقدینگی احتمالاً دوباره محرکی برای بازار‌ها از جمله سهام، دلار و طلا ایجاد می‌کند و به دنبال آن تورم مجددی را خواهیم داشت.

دهدشتی با تأکید بر اینکه دلار در این قیمت‌ها نخواهد ماند، ادامه داد: دلار دوباره رشد خواهد کرد و رشد دلار محرکی برای سهم‌های صادرات محور خواهد بود و آن‌ها را رشد می‌دهد و حتی با فرض آنکه دلار ثابت بماند، این نماد‌ها تعدیل مثبت خواهند داشته، ولی در صورت بالا رفتن دلار تا پایان سال و افزایش نرخ بازار ثانویه این نماد‌ها همچنان برای سرمایه گذاری مطلوب هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
مخالف تحلیل قیمت دلار هستم . نه تنها افزایشی نخواهد بود که قطعا کاهشی خواهد بود
توصیه من به سهامداران بورس
تا دیرنشده سرمایه تان را ازبورس خارج کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
نه بابا. بشین آبدوغ خیارت رو بخور و به سهامداران خواهشا توصیه نکن. آی بدم خودش نمیدونه بورس چیه و جا مونده داره سمپاشی میکنه
چقدرکیف میکنم ازاینکه بزودی شاهد دود شدن سرمایه سهامداران بورس خواهیم بود (:
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
... چیه دلاراتون دستتون باد کرده. حقتونه. درضمن خوشحال نباشین تو این مدت اوناییکه بورس بودن اونقدری سود کردن که اگر زیانی هم باشه از سود زیان خواهند کرد.نماد دپماد فردا به دلیل افزایش فروش با مثبت 5 کار خودش رو شروع میکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
خدا شفات بده
افتاب لب بومه
بورس کارش تمومه
ازعجایب روزگاراینست که هرچه شدت تحریمها و تهدیدها بیشترمیشود واوضاع اقتصادی وخیم ترمیشود بورس بیشتر رکورد میزند !!! با این روند حتی درصورت وقوع جنگ هم همچنان شاهد رکوردزنی بورس خواهیم بود !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
این نشان می دهد که تهدیدها توخالی هستند، اوضاع اقتصادی هم مدتی است که تقریبا ثبات پیدا کرده لذا بهتر است از گذشته خارج شوید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
اره شرایط اندثباته !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل