بازدید 2833

تایوان به جزایر سلیمان نسبت به برقراری روابط با چین هشدار داد

تایوان امروز (جمعه) نسبت به اقدام "جزایر سلیمان" در جهت برقراری روابط دیپلماتیک با چین هشدار داده و تاکید کرد، کشورهای حوزه اقیانوس آرام با برقراری روابط دیپلماتیک با چین، در "تله بدهی" می‌افتند.
کد خبر: ۹۲۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹ 06 September 2019

تایوان امروز (جمعه) نسبت به اقدام "جزایر سلیمان" در جهت برقراری روابط دیپلماتیک با چین هشدار داده و تاکید کرد، کشورهای حوزه اقیانوس آرام با برقراری روابط دیپلماتیک با چین، در "تله بدهی" می‌افتند.

به گزارش ایسنا، "جوآن ئو"، سخنگوی وزارت خارجه تایوان، به خبرگزاری رویترز گفت: توسعه نفوذ چین در حوزه [کشورهای] اقیانوس آرام، بسیاری از این کشورها را در 'تله بدهی' انداخته است؛ زیرساخت پر زرق و برقی که چین به ایجاد آن وعده داده، آسیبی جدی بر اکوسیستم محلی وارد آورده و حق حاکمیت آن [کشورها] را نیز نقض کرده است.

کشور جزایر سلیمان که در اقیانوس آرام واقع است، اخیرا اعلام کرده موضوع قطع روابط دیپلماتیک خود با تایوان و نزدیک شدن به پکن را بررسی می‌کند.  

به گفته "پیتر شانل آگوواکا"، از قانون‌گذاران جزایر سلیمان، پکن پیشنهاد داده به جای بودجه سالانه 8.5 میلیون دلاری که در حال حاضر تایوان به این کشور می‌پردازد، منابع مالی جهت توسعه زیرساخت‌ها توسط چین تامین شود.

این دگرگونی در روابط دیپلماتیک جزایر سلیمان که هنوز به حالت رسمی درنیامده، برای کمپین چین در منزوی ساختن تایوان، یک هدیه تلقی می‌شود. چین، تایوان را یکی از "استان‌های خودسر" که حق ایجاد روابط بین‌المللی ندارد، به حساب می‌آورد. تایوان در حال حاضر، تنها توسط 17 کشور به رسمیت شناخته‌ شده است.

حوزه جنوب اقیانوس آرام، برای تایوان نوعی جبهه دیپلماتیک به شمار می‌آید و با شش کشور از 16 کشور جزیره‌ای در این منطقه روابط رسمی دارد.

جزایر سلیمان، از سال 1983 کشور تایوان را به رسمیت شناخت و به پایگاه‌های هوایی و بنادر آب‌های عمیق این کشور که از زمان جنگ جهانی دوم باقی است، دسترسی دارد.

دولت تایوان، معتقد است روابط با جزایر سلیمان از ثبات برخوردار است؛ جوآن ئو می گوید: "نمایندگان جامعه مدنی [جزایر سلیمان] اکثرا از حفظ روابط رسمی با تایوان حمایت می‌کنند و درخصوص ‘تغییر روابط’ مردد هستند".

او می‌گوید: "ما معتقدیم دولت و مردم جزایر سلیمان، نسبت به رفتارهای سلطه‌جویانه چین، ترفندهای اغلب فریبنده آن و غیر قابل اعتماد بودن این کشور در جامعه بین‌الملل، آگاهی دارند".

وزارت خارجه کشور جزایر سلیمان در واکنش به اظهارات دولت تایوان، امروز گفت، هیچ تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده و این مساله تا زمان تایید کابینه، نهایی نخواهد شد.

این وزارتخانه طی بیانیه‌ای اظهار داشت: "دفتر نخست‌وزیر، هنوز زمان تصمیم‌گیری درخصوص ادامه روابط دیپلماتیک با تایوان و یا ایجاد روابط با چین را اعلام نکرده است".

دولت چین در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها