بازدید 14956
در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی» مطرح شد؛

تبانی پیمانکار با سیستم، اجازه ورود گندم‌های آلوده به سیلو را داد/ ماجرای تجلیل از مدیر دستگیر شده در پرونده گندم‌های آلوده چه بود؟

۳۱ مرداد ماه سال جاری، هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان، از دستگیری مدیر غله گنبد کاووس و تعدادی از کارکنان سیلوی این شهرستان ـ به دلیل اینکه این افراد نخاله‌ها و فضولات حیوانی را با گندم ترکیب و سپس روانه سیلوی دولتی می‌کردند و از این راه میلیارد‌ها تومان به جیب زده بودند ـ خبر داد.
کد خبر: ۹۲۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ 28 August 2019

تبانی پیمانکار با سیستم، اجازه ورود گندم‌های آلوده به سیلو را داد/ ماجرای تجلیل از مدیر دستگیر شده در پرونده گندم‌های آلوده چه بود؟

تبانی پیمانکار با سیستم، اجازه ورود گندم‌های آلوده به سیلو را داد/ ماجرای تجلیل از مدیر دستگیر شده در پرونده گندم‌های آلوده چه بود؟سیروس آبادی، مدیرغله گنبدکاووس به عنوان یکی از بازداشت شدگان ماجرای گندم های آلوده در مورد داستان تجلیلش که در رسانه ها بسیار سروصدا به پا کرد، گفت: تصمیم برای تجلیل از من، قبل از این ماجراها گرفته شده بود و مراسم آن بعد از این ماجرای گندم های آلوده برگزار شد!

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ 29 آبان ماه سال گذشته بود که پرونده متهمان اخلالگران نظام اقتصادی از طریق اختلاط خاک با گندم، دوباره فروشی، کم فروشی و گران فروشی با احکام سنگین در شیراز بسته شد.

در ۳۱ مرداد ماه سال جاری، هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان، از دستگیری مدیر غله گنبد کاووس و تعدادی از کارکنان سیلوی این شهرستان ـ به دلیل اینکه این افراد نخاله‌ها و فضولات حیوانی را با گندم ترکیب و سپس روانه سیلوی دولتی می‌کردند و از این راه میلیارد‌ها تومان به جیب زده بودند ـ خبر داد و با بیان اینکه اعضای این شبکه شناسایی و دستگیر شدند، افزود: این فساد در یک ماه گذشته و شبکه‌ای انجام شده که تاکنون ٢۰۰ تن از این گندم‌های آلوده در 14کامیون شناسایی و ٩ نفر دستگیر شده اند.

سیروس آبادی، مدیرغله گنبدکاووس (یکی از بازداشت شدگان) طی مصاحبه ای با مهر در سوم شهریور ماه 1398 در مورد چگونگی رخداد این ماجرا گفت: روز دوشنبه گذشته (28 مرداد 1398) کامیونی برای تخلیه محموله گندم خود وارد سیلوی گنبد کاووس می شود که گویا این کامیون تحت تعقیب پلیس امنیت بوده و بلافاصله بعد از آن پلیس نیز وارد سیلو می شود. بنده نیز همزمان با نیروی انتظامی وارد سیلو و از ماجرا آگاه شدم. پلیس کامیون را بازرسی کرد و زیر محموله گندم محصولات بوجاری کارخانجات آرد ناخالصی هایی مثل خاک، تخم علف و کلوخه را یافت.

این مقام مسئول با بیان اینکه نیروی انتظامی با بازرسی چشمی وجود فضولات حیوانی در این محموله را تأیید کرد، گفت: در حالی که این محموله هنوز آزمایش نشده و از نظر ما هنوز این مسأله قطعی نیست و آزمایشگاه بعد از آزمایش باید در این زمینه نظر دهد، به نظر ما ضایعات موجود در این محموله کلوخه است؛ اما آزمایشگاه بعد از آزمایش نظر قطعی خواهد داد.

وی افزود: چهار تن (دو کارگر در حوزه نمونه برداری و دو کارگر در حوزه تخلیه) از کارگران پیمانکار ما در پی تبانی که با یک دلال گندم داشتند و با دریافت مبلغی پول چنین خطایی را مرتکب شده اند. آبادی گفت: زمان تخلیه کندوها مشخص است اما کارگران پیمانکار به گونه ای هماهنگی انجام می دادند که وقتی بنده بیرون هستم محموله های آلوده تخلیه شود. آبادی اضافه کرد: دلال گندمی که در این زمینه بازداشت شده خاک کارخانجات آرد را جمع آوری و در اماکنی مانند مرغداری نگهداری و سپس آن را با گندم مخلوط می کرده و به دولت می فروخته است.

در حالی که تب و تاب این ماجرا در رسانه ها در حال فروکش کردن بود و همه منتظر برخورد با متخلفان این ماجرا بودند، خبری منتشر شد که به سرعت دوباره ماجرای گندم های آلوده را به تیتر یک رسانه ها تبدیل کرد: تجلیل از سیروس آبادی مدیر غله گنبد کاووس در جشن برداشت گندم از سوی مسئولان استانی و شهرستانی.

سیروس آبادی در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش که ماجرای گندم های آلوده به کجا رسید، گفت: در حال حاضر نمونه برداری کرده اند و هنوز هیچ نتیجه ای اعلام نشده و بررسی این پرونده هم زمان خواهد برد. وی در مورد ماجرای تجلیل از وی که در رسانه ها بسیار سروصدا به پا کرد، نیز گفت: تصمیم برای تجلیل از من، قبل از این ماجراها گرفته شده بود و مراسم آن بعد از این ماجرای گندم های آلوده برگزار شد!

سیروس آبادی علیرغم اصرار خبرنگار تابناک اقتصادی جهت پاسخ به پرسش های دیگر، تمایلی به پاسخ نشان نداد و اعلام کرد با حمیدرضا علی محمدی مدیرکل غله گلستان تماس حاصل شود. خبرنگار تابناک اقتصادی بارها با مدیر کل غله گلستان تماس گرفتند اما ایشان حاضر به پاسخگویی نبودند.

علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در زمینه ماجرای گندم های آلوده گفت: در سال گذشته بود که تلویزیون گزارشی را از شیراز پخش کرد که عده ای گندم را با خاک مخلوط کرده بودند و ما در آن زمان از گندمکاران و کشاورزان دفاع و اعلام کردیم که چنین کارهایی، کار کشاورزان نمی تواند باشد، چون کشاورزان و گندمکاران نه دارای ماسه بادی و نه دارای لودر می باشند و نه قادرند گندم را دپو کنند که بتوانند این خاک و ماسه را با گندم مخلوط نمایند.

وی افزود: در ماجرای کنونی نیز باید گفت، حدود دو ماه است که برداشت گندم در گلستان تمام شده و این اتفاقی هم که در گنبد کاووس رخ داده، نشان می داد که گندم از دست کشاورز خارج شده و کار پیمانکاری بوده که این گندم ها را به سیلو حمل می کرده است. لذا این پیمانکار بوده که گندم را خریداری و در جایی دپو کرده و قصد داشته در فرصتی مناسب با تبانی که به هر حال با سیستم داشته، این گندم های آلوده به فضولات دامی، خاک و ماسه را وارد سیلو کند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در پاسخ به این پرسش که این شیوه ها و تقلبات در زمینه گندم چقدر مرسوم است، گفت: با توجه به اینکه نظارت بر گندم ها وجود دارد، این گونه موارد بسیار بسیار اندک و نادر است و در استان گلستان هم این اولین بار است که چنین چیزی اتفاق افتاده است. در کل کشور هم این دومین مورد در چند سال اخیر است؛ یک مورد در سال های گذشته در شیراز بوده که خاک و ماسه را با گندم مخلوط کرده بودند و یک مورد هم که هم اکنون در استان گلستان اتفاق افتاده است. ایمانی افزود: بنابراین مردم نگران امنیت غذایی خود نباشند چون واقعا نظارت های دقیقی در زمان برداشت گندم صورت می گیرد و نماینده های دادستانی، جهاد کشاورزی، غله و ... حضور دارند. این موارد نادر این چنینی نیز به خاطر سوءاستفاده هایی است که بعضاً برخی ها از سیستم می کنند و سیستم هم به آنها اجازه انجام چنین کاری را می دهد.

وی افزود: هم اکنون دولت سامانه ای را طراحی کرده که کشاورزی که مثلاً 10 هکتار گندم دارد و میانگین عملکردش هم مشخص است، می تواند به آن سامانه دسترسی پیدا کند و قرارداد ببند؛ بنابراین در زمان برداشت مشخص است که هر کشاورز مثلاً چقدر گندم باید تحویل بدهد. منتهی شرایطی در سال جاری پیش آمد که کشاورزان گندم کمتری به دولت تحویل دادند و بیشتر به دلال ها فروختند و به همین خاطر این سامانه در سال جاری کارکرد خود را به نوعی از دست داد و دولت اجازه داد که دلال ها هم گندم خود را تحویل دهند و به همین خاطر این اتفاقات رخ داد. ایمانی باز هم تأکید کرد که در زمان برداشت این اتفاقات رخ نمی دهد و این موضوعات خارج از زمان برداشت و هنگامی که از دست کشاورز خارج شده است، رخ داده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
... هر کس مسول میشه دنبال منافع خودشه و گور بابای منافع کشور...
باید همه چیزمان به هم بیاید
بخاطر همینه که ما نمی خوایم مثل کشور سویس باشیم .چون اونها آرد را با فضولات حیوانی قاطی نمی کنند و بخورد مردم نمی دن !
هردم از این باغ بری میرسد!
به نظر بنده فقدان نظارت ، نظارت آبکی و مسامحه کارانه و نظارت دیرهنگام باعث بروز اینگونه موارد در کشور شده است.
دولت اجازه ی ورود دلال ها رو داد؟؟؟ به همین راحتی؟؟؟
پاسخ ها
منوچهر
| United States of America |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
شما اگه سری به استانهایی مثل کردستان ، گلستان و ... بزنید که هزاران هزار هکتار گندم کاشته میشود و وارد این حرفه شوید ، میفهمید که دلالها نقش اصلی فروش گندم رو ایفا میکنند
بیشتر کشاورزان ترجیح میدهند گندم را به دلال بفروشتند تا اینکه تحویل سیلو و مراکز خرید گندم دهند
گندم ها را آرد کنید برای مصرف خودشان.
آخه دقیقا بابت چه چیزی از شما قرار بوده تجلیل شود مگر در شما چه چیزی کشف کرده بودند ؟
باید افرادی را که به هدف کسب منافع مادی با جان مردم بازی می کنند به عنوان مفسد فی الارض اعدام کرد تا این بازی خطرناک دیگه انجام نشه!
این یک مورد اون هم در گنبد کاووس نبوده بلکه فساد سبستماتیک برای سالها بود و در برخی سیلوهای تهران هم انجام می شده ایت. این رو یکی از کارگران انبار یک سیلوی تهران می گفت.
اصلا تریلی ها رو از راننده می گرفتند و راننده رو عوض می کرده اند و گندم رو با خاک مخلوط و به سیلو می فروختند.
هر کارمند ،و هر مسولی ، به دوران بازنشستگی فکر میکند ، اکنون بیش از یازده سال است که بازنشستگان قبل از سال ۸۸ دچار حق کشی ،و فراموشی شده اند و هیچ مسولی هم به فریاد آنان گوش نمیدهد ، بهمین لحاظ کارمند ،و مسول چون از آینده خبر ندارد ، میخواهد قبل از بازنشستگی تامینی برای خود فراهم آورد ، کارمندان ،و مسولین بازنشستهٔ سال ۸۷ همان جوانان اول انقلاب بودند که صداقت ،و ایثارگری ،،و پایبندی به منافع ملی را آموخته بودند ؟ که اکنون اکثرا آنان در سالمندی دچار فقر ،و شرمندگی میباشند ؟ وضعیت بازنشسته ها آیینهٔ آینده نمای جامعه میباشد ؟،،که باعث رواج فساد و یا عدم رواج فساد در جامعه میگردد،،؟،،،
کاملا ملت را مسخره کرده اند.
رسیدگی به اینگونه تخلفات که با سلامتی انسانها در ارتباط است می بایستی به سرعت انجام گیرد وکلیه افرادی که دراین زمینه مقصرند به سزای عمل خوذ به شدیدترین مجازات برسند ...
کشور بی در وپیکری داریم بعد میگن تو ایران آزادی نیست
مقصر اصلي باندهاي مخوف در بخش سيلوها است
من يك مستند ساز هستم چندين سال پيش فيلمي ساختم كه در ان فيلم گندمكاران شكايت ميكردند كه سيلوها گندم ما را تحويل نميگيرند و ما بخاطر هزينه حمل كاميون مجبور ميشويم به قيمت كمتر مصوب شده خريد گندم بار خود را به دلالان بفروشيم
اما وقتي گندم ما توسط دلالان به سيلو ميرود به راحتي تحويل گرفته ميشود
حتما در اين بين مواد ديگر به گندمها اضافه شده است
لطفا با گندمكاران صحبت كنيد كليد خيانت در تباني مديران برخی سيلوها با دلالان است
البته همه مديران چنين نيستند ولي راه اين خيانت ميتواند از اينجا باشد
لظفا به معضل " آب بندی " گندم هم قبل از آرد کردن و استاندارد بودن رطوبت گندم ها موقع آسیاب ورود کنید !!!
تابی جان
اگه در این کشور جایی را معرفی کردی که از فساد در امان بود یک جایزه می گیری
توصیه بهداشتی :
جهت جلوگیری از ابتلا به انگل مرغی بهتر است برا ی تست ازمایشگاهی مقداری نان از نانوایی محل بخرید مقداری نان در ظرف شیشه ای بریزید درب ظرف را ببندید و سپس چند روز بماند اگر انگل و کرم در آن تولید شد و کرمهای سفید بادکش دار حرکت میکردند آرد آن نانوایی الوده به انگل مرغی میباشد از خوردن آن نان خودداری کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل