بازدید 4661

تاکید "ابتکار" بر لزوم حضور زنان در عرصه نمایندگی مجلس

کد خبر: ۹۱۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱ 24 August 2019
معاون رییس جمهور در امور زنان با تاکید بر اهمیت حضور زنان در انتخابات پیش رو به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس گفت: اگر نسبت به آینده فرزندان خود و کشور احساس مسئولیت می‌کنیم باید در این عرصه حاضر شویم تا طبق فرموده امام راحل نااهلان سرکار نیایند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در نشست با بانوان منتخب استان مرکزی بیان کرد: دولت برخاسته از رای مردم است و برگزاری هفته دولت در واقع توجه به حق رای و حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان و فرصتی برای مطالبه مردم و پاسخگویی دولت است.

وی با بیان اینکه پاسخگویی، شفافیت و وفای به عهد در حد توان، رویکرد دولت تدبیر و امید است، افزود: اعمال تحریم‌ها برخی از تعاملات اقتصادی را برای دولت غیرممکن کرده و دشمنان خواهان به زانو در آوردن مردم و از بین بردن دستاورد‌های حاصل شده هستند تا کشور را از نظر اجتماعی، امنیتی و اقتصادی به شرایط دشواری بکشانند، باید با نگاه به آینده مقاومت کرد و با اتکا به خداوند و تلاش دولت و مردم پیش رفت، در این صورت حتما از این شرایط دشوار عبور خواهیم کرد.

وی با اشاره به نقش کلیدی زنان بیان کرد: زنان در بسیاری از مناسبت‌ها پیشران و در فعالیت‌های داوطلبانه، سمن‌ها، خیریه‌ها و تشکل‌ها در عرصه‌های مختلف پیشتاز هستند و این امر دغدغه مندی، انگیزه بالا و توانمندی زنان را نشان می‌دهد.

ابتکار تصریح کرد: دولت رویکرد حمایت از نهاد‌های مدنی و سازمان‌های غیردولتی را به ویژه در حوزه زنان دنبال می‌کند و از پروژه‌های همسو با معاونت امور زنان و خانواده استقبال می‌کند. پروژه توان افزایی مجموعه تشکل‌های زنان و خانواده را دنبال می‌کنیم، بر این اساس نشست‌های منطقه‌ای در این راستا برگزار می‌شود و نشست منطقه مرکزی کشور نیز به زودی برگزار می‌شود و سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی می‌توانند در این نشست تخصصی شرکت کنند. تاکنون ۵ نشست برای بیش از ۱۵۰۰ تشکل برگزار شده است و هرچه بتوانیم در قالب نهاد‌های مدنی و جلب مشارکت مردم کار کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

ابتکار با اشاره به اجرای طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی در استان مرکزی در آسیب پذیرترین نقاط استان ویژه زنان سرپرست خانوار و در معرض آسیب در مناطق حاشیه‌ای که در واقع منجر به تدوین نقشه راه تاب آوری اجتماعی استان شد، بر لزوم توسعه و ادامه این طرح جهت کاهش آسیب‌ها تاکید کرد.

وی در خصوص حمایت از فعالیت‌های اقتصادی زنان گفت: سال گذشته ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی از محل صندوق توسعه ملی به تصویب رسید که به نظر می‌رسد تاکنون ۹ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و در سال گذشته ۴۱ درصد این اعتبارات به زنان روستایی تخصیص یافت که نشان از نقش رو به رشد و آینده ساز زنان در اقتصاد ملی دارد و همین روند را برای زنان تحصیل کرده پیش بینی می‌کنیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه کرد: طرح زنان سرپرست خانواده با تمرکز بر مشاغل خانگی با همکاری جهاد دانشگاهی در استان مرکزی در حال اجراست که مهارت‌های عمومی، تخصصی، مهارت‌های کسب و کار و زنجیره ارزش و چگونگی تامین مواد اولیه و بازاریابی را در آموزش‌ها دنبال می‌کند که نتیجه آن باید به تولید اشتغال برای زنان بینجامد. در کشور مشارکت ۱۲ هزار زن در این طرح هدفگذاری شده است.

وی افزود: در حوزه اشتغال و کارآفرینی طرح کسب و کار من برای دختران جوان، سال گذشته اجرایی شد و انتظار داریم این طرح ادامه یابد. آمادگی لازم برای حمایت از این طرح‌ها نیز وجود دارد، همچنین با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استارت آپ‌ها و برنامه‌هایی مدنظر است و مشاغل خانگی را براساس اقتضائات روز و استفاده از خدمات عصر دیجیتال طراحی خواهیم کرد و در این راستا مذاکراتی با سازمان ملی استاندارد داشته‌ایم تا شاخص استانداردی برای این مشاغل نوین خانگی در نظر داشته باشند.

ابتکار با اشاره به ضرورت توجه به وضعیت ورزش دختران بیان کرد: هر روز شاهد اخبار خوبی از ورزش قهرمانی دختران هستیم، اما در کنار این موضوع ورزش همگانی و داخل مدارس نیز مدنظر است. یکی از اقدامات مهم در دولت دوازدهم هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش برای بازگشت دروس تربیت بدنی به دوره ابتدایی بود. حذف درس تربیت بدنی در این مقطع قابل پذیرش نبود و خوشبختانه این درس به دروس دروه ابتدایی بازگشت و سال گذشته ۶۷ هزار مربی در این حوزه آموزش دیدند. در حال حاضر مناسب سازی فضای مدارس دخترانه مدنظر و مورد پیگیری است تا مسائل مربوط به اشرافیت مدارس مانع ورزش دختران نشود.

وی با اشاره به لزوم توسعه فضا‌های ورزشی و پارک بانوان و مشارکت مردم و بخش خصوصی در این راستا گفت: خانواده هدف جدی برنامه‌های مجموعه معاونت امور زنان و خانواده است، از طرفی در قالب همکاری با وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های ارتباطی بین نسلی و درون خانواده در حال فعالیت هستیم.

ابتکار با اشاره به اجرای طرح ملی گفت و گوی خانواده که طی ۲ سال اخیر در حال اجراست، افزود: این طرح مسئله یابی مشارکتی در موضوع خانواده و آسیب ها، مهارت افزایی و رفع اختلال ارتباطی را مورد هدف قرار داده است و در این راستا تشکل‌ها و فعالان اجتماعی نیز می‌توانند مشارکت داشته باشند همچنین می‌توانند نشست اختصاصی در امر گفت: وگوی ملی خانواده در استان برگزار کنند.

وی با اشاره به نگاه برنامه‌ای دولت به حوزه زنان گفت: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده براساس شاخص‌های عدالت جنسیتی تدوین و ابلاغ شده است و در این راستا فقط دولت نمی‌تواند به تنهایی پیش رود بلکه باید مردم و فعالان در این راستا مشارکت داشته باشند.

ابتکار با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال بیان کرد: حضور زنان در انتخابات به عنوان کاندیدا بسیار مهم است. استان مرکزی سال‌های گذشته دارای نماینده زن در مجلس بوده است، اما در دوره دهم نماینده زن در مجلس نداشته است.

وی با بیان اینکه باید مشارکت جدی در انتخابات صورت بگیرد، گفت: اگر نسبت به آینده فرزندان خود و کشور احساس مسئولیت می‌کنیم باید در این عرصه حاضر شویم تا طبق فرموده امام راحل نااهلان سرکار نیایند. دلیل برای نقد و اشکال گرفتن زیاد است، اما در حال حاضر امید به آینده، وحدت و تلاش برای عبور از این مشکلات بیش از هر زمانی نیاز است و باید با اتکا به خداوند و وحدت کلمه پیش رفت.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استان مرکزی با اشاره به فعالیت‌های سه گانه این دفتر در حوزه سیاست گذاری، هدایت و راهبری و نظارت و بازرسی، اقدامات صورت گرفته در این راستا را تبیین و تشریح کرد.

زهرا فرجی با اشاره به اجرای برنامه‌های عدالت جنسیتی افزود: استان مرکزی در اجرای سهم ۳۰ درصدی زنان در پست‌های مدیریتی، استانی موفق قلمداد می‌شود به طوریکه از ابتدای ابلاغ این مصوبه تاکنون ۱۲۹ بانو در پست‌های مدیریتی بکارگیری شدند همچنین توانمندسازی و ارتقای دانش فنی در بین بانوان استان و توسعه مشارکت بانوان نیز به انجام رسیده است.

در این جلسه رییس انجمن جامعه شناسی استان مرکزی نیز به اجرای طرح ملی گفت و گوی خانواده در استان اشاره و بیان کرد: فاز دوم این طرح از تیرماه سال آغاز شده است و مرحله اول فاز دوم تا ۱۵ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

مریم یارمحمدی توسکی افزود: رویکرد فاز دوم مسئله یابی مشارکتی خانواده مطلوب است که مخاطبان آن والدین و فرزندان مجرد هستند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه نمایندگان دانشجویان، دانش آموزان، ورزشکاران، فعالان سیاسی، بانوان کارمند، فعالان اقتصادی، سمن‌های اجتماعی و رییس شورای شهرستان تفرش نظرات و مطالبات خود را مطرح کردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر