بازدید 8887
عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

ما به دنبال استقلال بانک مرکزی هستیم!

بحث اصلاح نظام بانکی از سال‌ها پیش مطرح بوده و دیدگاه‌های مختلفی نیز در این مورد مطرح است؛ اما به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، بهترین اصلاح ساختار زمانی رخ می‌دهد که برآیند اصلاحات اثرات خود را در زندگی مردم جامعه به جای بگذارد و برای آحاد مردم محسوس باشد.
کد خبر: ۹۱۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ 07 September 2019

امروز سیستم بانکداری، پاسخگوی نیاز کشور نیست/ باید بانکداری اسلامی در نظام بانکی به درستی اجرا شودبحث اصلاح نظام بانکی از سال‌ها پیش مطرح بوده و دیدگاه‌های مختلفی نیز در این مورد مطرح است؛ اما به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، بهترین اصلاح ساختار زمانی رخ می‌دهد که برآیند اصلاحات اثرات خود را در زندگی مردم جامعه به جای بگذارد و برای آحاد مردم محسوس باشد.

به گزارش «تابناک»؛ اصلاحات در نظام بانکی، مستلزم تغییرات یا اصلاحات در شیوه بانکداری مرکزی به عنوان مهمترین نهاد حاکمیتی در بخش پولی و ناظر بر فعالیت بانک‌هاست؛ بنابراین، رسالت اصلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این است که با اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری، زمینه مساعد برای پیشرفت اقتصادی کشور فراهم آید و در اجرای برنامه‌های مختلف اعم از برنامه‌های تثبیت و توسعه اقتصادی پشتیبان دولت باشد.

در این راه، حفظ ثبات ارزش پول و تعادل موازنه پرداخت‌ها به همراه رشد مداوم اقتصادی از طریق اجرای سیاست‌های پولی از اهداف مهم آن به شمار می‌رود. همچنین باید توجه داشت با افزایش اختیارات رئیس کل بانک مرکزی ـ که یکی از اهداف این برنامه است ـ منجر به غفلت از سایر بخش‌ها نشود و به سرعت در خصوص جنس اصلاحات در نظام بانکی توافق و برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد.

فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: آنچه ما در مجلس در خصوص شبکه بانکی پیگیری می‌کنیم، همین طرح بانکداری است که از سال‌های گذشته شروع شده است. سازوکار‌های مدیریت بانکداری و به طور کلی سیستم بانکداری ما بر اساس فناوری سی سال قبل است. به همین دلیل، این سیستم دیگر امروز پاسخگوی نیاز کشور نیست. امروز جوامع پیشرفت بسیاری کرده و سازوکار‌های اقتصادی، تغییرات بسیاری داشته اند. برای همین، نیاز است که حمایت‌های قانونی از این کار صورت گیرد و بستر‌های قانونی در این خصوص تهیه شود که البته دولت لوایحی نیز در این خصوص ارایه داده است. همچنین مجلس طرح‌هایی برای این منظور آماده کرده و هم اکنون نیز کلیات این موارد تصویب و از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز نظرخواهی شده و اکنون در دستور بررسی است.

وی گفت: اما لازم است مراقبتی هم در بررسی این طرح‌ها صورت گیرد. متأسفانه ما اتفاقات ناگواری در شبکه بانکی خودمان شاهدیم؛ بنابراین، نباید کاری کنیم که از آن طرف بام بیفتیم. باید مراقب بود تا دخالت‌های بی مورد و بازدارنده در شبکه بانکی نداشته باشیم و توجه داشت، در عین حال که قرار است سازوکار‌های مدیریت بانکی و سازوکار‌های اجرایی شبکه بانکی خود را به روز ‌کنیم، زمینه فعالیت چابک، بانشاط و بستر درست نقش آفرینی شبکه بانکی در نظام اقتصادی نیز فراهم شود و مراقبت از مرز باریک بین نظارت و دخالت را مد نظر قرار دهیم.

همچنین نباید اقدامات در راستایی باشد که به بهانه ساماندهی نظام بانکی، سازوکار‌های اجرایی و مدیریتی داخل بانک‌ها را مختل کنیم، بلکه باید کاری کنیم تا اتفاقات نادرستی که به واسطه عدم نظارت در سال‌های گذشته شایع شده است، اصلاح شود.

وی در توضیح هدف این طرح یادآور شد: ما به دنبال استقلال بانک مرکزی هستیم و می‌خواهیم این استقلال نسبت به امروز تقویت بیشتری شود. ما می‌خواهیم ابزار‌هایی که امروز در اختیار بانک مرکزی نیست، به درستی بازتعریف کنیم تا این بانک برای سیاست گذاری نظام پولی بانکی و نظارت بر شبکه بانکی، آنچه نیاز دارد در دسترس داشته باشد. از سوی دیگر، باید اطمینان حاصل کنیم که این قوانین و بانکداری اسلامی در نظام بانکی کشور به درستی اجرا شوند؛ البته در ماه‌های اخیر ما توانستیم بحث ربای مرکب را که در شبکه بانکی وجود داشت، حذف کنیم. قوانین از این دست در نظام بانکی ما وجود دارد و باید از هم اکنون مراقب باشیم تا این موارد کامل اصلاح شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
به نظر من دلار باید ارزان شود چون به این صورت کسانی که فیلا مثلاً صد میلیون تومان اختلاس می کردن و آن را تبدیل به دلار می کردند و برای آقازاده ها در بلاد کفر می رساندند اکنون حتی اگر با دلار جهانگیری هم حساب کنیم مجبورند چندین برابر بیشتر اختلاس کنند تا خرج تفریحات خانواده در غرب مهیا شود بنابراین به خود آیید
بانکها در دست دولت بوده و رندگی مردم را دزدیدهاند و فعلا همه را بیکار و بدبخت کرده اند حالا اگر مستقل باشد چی می شودد.
ما هم به دنبال حقیقت پشت پرده ی این سالهای فضاحتبار بانک مرکزی هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
عمراْ به حقیقت آن پی ببری چون اگر قرار بود حقیقت آن آشکار باشد چنین افتضاحی بوجود نمی آمد
اینکه اکنون بانک مرکزی بایدمستقل باشدمعنی دیگر آن اینست ک در چند دهه بعد متدهای پیشرفته ای که اکنون درکشورهای توسعه یافته درحا ل اجراست مثلادر2060درکشوراجراشودومعنی دیگر آن این است که هرکشور وجامعه ای به اندازه درک حاکمانش پیشرفت خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
یعنی الان وضعیت ما خراب است به خاطر درک پایین مسئولانش است؟
نگذارید بانک مرکزی طوری باشد که بگویند بانک مرکزی طوری شده است
وقتی تعیین و عزل رئیس بانک مرکزی در اختیار دولت است چگونه میتواند مستقل باشد
ریس پیشین ،و معاون ارزی بانک مرکزی ، باعث شدند ، از بهمن ۹۶ تا کنون ارزش پول ملی به یک چهارم تنزل نماید ، که عامهٔ‌مردم فقیر ،و عده ای قلیل ثروتمند گردند ؟،، راستی از تحریمها چه خبر ؟،،، اکنون دلالان تحریم بهشان خوش میگذرد ؟،،،،
اصلاح بانک ها به معنای کاهش سود و کاهش درآمد آنها نیست اصلاح بانک ها یعنی سودی که حاصل می کنند و یا سودی که به سپرده گزاران می دهند شناور و سود حلال و حاصل از تولید باشد نه سود حاصل از سود وام هایی که به مردم می دهند و سودی که حاصل از موضوعات دلالی و منابع سپرده گزاران جدید است و اگر بانک ها وامی به مردم دادند وام قرض الحسنه بود یعنی بانک داری کاملا اسلامی را رعایت کرده اند که خود باعث کاهش نقدینگی و تورم و افزایش و رونق تولید می شود. الان شاید عجیب باشد که بانک ها وام قرض الحسنه به مردم بدهند اما در اوایل انقلاب امری عادی بود و کشورهایی هستند که وام صفر درصد می دهند که خود این موضوع در آرامش و اعتقادات و فرهنگ مردم موثر است
واقعاْ بترسید از عقوبت ربا و پایان مهلت خدا که اگر مهلت خدا به پایان برسد کسی جلودار آن نیست.
تا زمانی که کسانی که در راس سیستم بانکداری هستند طبق سیستم مالی پوشالی امریکا پیش بروند روز به روز بدتر از این هم خواهد شد ، بهتر است از افرادی که واقعا سیاست مالی و سیستم های پولی را میشناسند و راههای مقابله با فشار سیستمی را به درستی بلد هستند استفاده کنند نه بانکدارانی که برای بیگانه کار میکنند، چرا هیچ کسی به این اشاره نمیکند امریکایی که خودش تریلیونها دلار بدهی دارد و پشتوانه دلارش هیچ چیزی نیست و یک تکه کتانی بیش نیست چگونه به دنیا حکمرانی میکند در نتیجه چیزی جز ناآگاهی سیاستمداران نمیتواند باشد ، اگر بلد نیستید بیایید از دانایان یاد بگیرید یا کار را به این دانایان بسپارید تا ببینید چگونه میتوان یک سیستم کالی بدون پشتوانه را میشکنند ، ختم کلام
چندین بارنظرم رادرباره سرمایه وبانک وسپرده هاوتصمیم بانک مرکزی نوشتم وارسال کردم متاسفانه منعکس نشد فکرمیکنم شماهم نظرات مردم راسلیقه ای منتشر میکنید متشکرم..
پاسخ ها
اهورا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
سلام دوست عزیز لطف کنید مطالب خود را اگر واقعا کارامد و قابل اجراست ارائه دهید ما با جان ودل گوش میکنیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر