بازدید 31971

انتقاد تند از نتایج کنکور امسال

کد خبر: ۹۱۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴ 22 August 2019

به گزارش «تابناک»، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:تحلیل نتایج بدست آمده از برگزاری کنکور سالجاری دانشگاه‌های کشور، نشان می‌دهد در گروه‌های علوم انسانی و ریاضی کلیه شرکت‌کنندگان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرفته خواهند شد ضمن اینکه ظرفیت خالی هم وجود خواهد داشت. اما در گروه علوم تجربی که بیش از ۶۳ درصد داوطلبان را شامل شده است فقط ۲۴ /۲۷ درصد شرکت‌کنندگان پذیرفته خواهند شد و ۷۶ /۷۲ درصد آنان رد و خداحافظی خواهند کرد.

با این اوصاف باید گفت:
۱- در عرصه گرایش به سمت رشته‌های علوم تجربی، کشور با یک فاجعه مواجهه است و ظرفیت بسیاری از رشته‌های علوم پایه خالی مانده است. مثلاً گسترش علوم انسانی در هر جامعه‌ای مبنای شناخت و معرفت‌شناسی و حوزه تفکر است، و آثار تمدنی یک ملت به مدد پشتوانه‌های فکری و اندیشه‌ای نخبگان فکری آن ممکن می‌شود. اما متاسفانه دانش‌آموزان شناخت ضعیفی از علوم انسانی دارند و اصولاً سیاست نظام در ارتباط با آن نیز مشخص نیست.

۲- عدم گرایش به سمت رشته‌های علوم انسانی و ریاضی که حداقل روزگاری عنوان مهندسی آن ارزشمند بود، نشانگر آینده شغلی نامطمئن است شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای می‌باشد که ادامه تحصیل برای کسانی که علوم انسانی، ریاضی، شیمی و فیزیک می‌خوانند حتی تا درجه دکتری، امکان جذب شدن در بازار کار داخل را فراهم نمی‌نماید و آینده خوبی برایشان متصور نیست. در حالی که رویای قبولی در رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندان‌پزشکی، و کسب درآمد بیشتر برای خود و خانواده و تصور منزلت اجتماعی اینگونه رشته‌ها، رقابت‌ها را به سمت علوم تجربی متمرکز کرده است.
متاسفانه نظام آموزشی کشور هم با بی‌توجهی به حوزه‌های علوم انسانی و ریاضی و توجه خاص به رشته‌های دیگر در این جمع‌بندی تلخ، نقش مهمی ایفا می‌نماید.

۳- اگر در رقابت‌های داوطلبان عوامل اقتصادی و معیشتی، به خوبی مشاهده می‌شود، همین عامل اقتصادی در بررسی نفرات برتر کنکور هم به صورت دیگری مشاهده می‌شود به‌گونه‌ای که نفرات برتر این آزمون، از مدارس خاص و غیردولتی هستند و آموزش به مثابه شاخصی در شکاف طبقاتی عمل می‌کند. تنوع مدارس غیردولتی و کم‌توجهی به بنیه علمی مدارس دولتی، به یک رقابت نابرابر میان دانش‌آموزان منجر می‌شود و نه‌تنها سفره اقتصادی اکثریت مردم کوچک‌تر می‌گردد بلکه در حوزه فرهنگ و پیشرفت‌های علمی و تحصیلی نیز باز این پول است که حرف اول و آخر را می‌زند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۳۷
روزی که مجوز ایجاد مدارس غیر انتفاعی (با اسامی خوشگل بازی میکنن این صاحبان قدرت، منظور همون خصوصی وغیر رایگان بود) صادر شد، اون روز روز عزا برای آموزش کشور بود و فاتحه آموزش برای کشور خونده شد. ثمرش رو سالهاس داریم میبینیم

خدا نگذره از اونهایی که برای درآمدهای شخصی و تاسیس مدارس برای دوران خروج از مناصب دولتیشون(که هیچوقت هم خارج نشدن) این طرح رو اجرایی کردند و جامعه رو دوقطبی تر کردنند (یعنی بچه از 6 سالگی مفهوم دوقطبی بودن جامعه و دارا و ندار بودن رو حس میکنه)
تجربه درآمد هنگفت از تاسیس دانشگاه آزاد هم بی تاثیر نبود و این وسوسه رو ایجاد کرد که این مدل رو به جای یک ملیون متقاضی دانشگاه میشه رو 12 میلیون دانش آموز بدبخت اجرا کرد
پاسخ ها
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
سابق نمایندگان مجلس واسه رسیدن به کرسی نمایندگی میلیارد میلیارد خرج میکردن
حالا هم کسانی هستند که برای قبولی در رشته پزشکی میلیارد میلیارد هزینه میکنند تا از بین هفتصد هزار نفر، جزو سه هزار نفرِ پذیرفته شده در رشته پزشکی باشند!
قرار بود انقلاب دره های فقر را پر کند!!!!!!!!!.
وقتی در یک جامعه ای همه چیز بر محور پول بچرخد معلوم هست که وضع چه خواهد شد ؟
اول باید بازار کار برای فارغالتحصیلان رشته های فوق ایجاد شود سپس ایراد گرفته شود
بچه که بودیم موضوع انشایمان علم بهتره یا ثروت ؟ ما هم گفتیم علم .
اما حالا مطمئن هستم که اشتباه کردم چون الان به این نتیجه رسیدم با علم نمی تونم منزل آنچنانی ، ماشین آنچانی ، مسافرت آنچنانی ، پست و مقام آنچنانی و .... بخرم . اما با ثروت میشه منزل آنچنانی ، ماشین آنچنانی و ... خرید .
و از همه بدتر با علم نمی تونی در حالی که با ثروت میشه در بهترین کلاس ها و مدارس و دانشگاه ها نشست و علم خوبه را هم خرید.
به سه مقوله مهم و بنیادی در این کشور اهمیت داده نشده فرهنگ و آموزش و شرافت انسان
مملکت را به سمت بیکاری و صرفا خدمات رهبری کرده اند حالا نگاه کنید جلوی واردات تمام نیازهای صنعت را گرفته اند و اقتصاد را فلج کرده اند ماشین الات صنعتی فرسوده و لوازم ندارند و هزارن بدبختی دیگر توسط تیم اقتصادی روحانی ورهبری . باعث شده که همه بیکاری رنج ببرند تولید صنعتی صفر کارگاهها بیکار و جوانان بیکارو..........هزاران بدبختی دیگر .ازدواج صفر و.........لذا معلوم است دیگر علوم مهندسی بی ارزش و علوم انسانی بی ارزش شود
آقایونی که سر مردم رو با مباحث سطحی حجاب و کنسرت و ... گرم می‌کنن، باید جواب بدن.
جوون بی‌حجاب باشه بده یا بی‌کار باشه؟
جوون رقص و آواز ببینه بده یا ببینه چطور پدر مادر کارگرش تمام عمرشون زحمت کشیدن و هنوز لنگ اجاره خونه و نون شبن؟
یک کلام، چون نمی‌خوان اقتصاد رو اصلاح کنن، فرهنگ رو انگولک می‌کنن.
متاسفانه با این حجم شدید رقابت برای پزشکی. ، خیلی نا عادلانه است که از هر ۳ ظرفیت پزشکی یکی را به سهمیه داران اختصاص داده اند
وقتی بعنوان تحصیلکرده ممتاز رشته ریاضی به اندازه منشی یک پزشک درآمد نداری، باید همه به سمت رشته تجربی هجوم ببرند

.
باید درآمدها واقعی و عادلانه بشه تا جوانها صرفا بر اساس علاقه شون درس بخوانند نه برای پولدار شدن
کشور شده مثل زمان ساسانیان، همه چی فقط شده واسه اشراف
اما متاسفانه دانش‌آموزان شناخت ضعیفی از علوم انسانی دارند و اصولاً سیاست نظام در ارتباط با آن نیز مشخص نیست

عزیزم اتفاقاً دانش آموزان شناخت خیلی خوبی از علوم انسانی دارند.الان دانش آموزان ودانسشجویان عقل گرا شدند نه علم گرا.اونایی که استعداد خوبی دارند میگن بریم تجربی رشته پزشکی وشاخه های اون درآمد داره.گرسنه نمونیم.یه شغل پردرآمدی داشته باشیم.اونایی هم که ضعیفند میرن انسانی یه مدرک کشکی بگیرند..چون میدونن بیکار میشن.
تازه مردم با صرف هزینه گزاف المپیادیها رو می فرستند سر جلسه کنکور ودر رشته پزشکی قبول می شوند وبعد ش چه پزشکی شوند در مملکت اسلامی!!!
برگ درخشان کارنامه دانشگاه ازاد در نابودی علم و دانش مهندسی
چرا باید پزشکان و جامعه پزشکی تو این مملکت تافته جدا بافته باشن به راحتی با یک نامه تعرفه ها افزایش پیدا میکنن و با این تعرفه های وحشتناک که هیچ تناسبی با حقوق سایر اقشار جامعه نداره بازم نازشون خریدار داره و همیشه منت سر مردم میزارن که حقوق ما کمه از اینور مهندسین و کارگرها و کارمندها برای چند درصد افزایش حقوق هزار رقم دلیل و منطق بیارن که بابا هزینه حداقل زندگی و معیشت اینقدر میشه ما چند میلیون کم میاریم ما سالهاست حقوقمون کمتر از نرخ تورم افزایش داشته بین حقوق و هزینه ها شکاف عمیقی هست و ...
طرف برای یک ویزیت ده دقیقه ای پنجاه هزار تومن میگیره برای یک کار ساده دندون پزشکی پونصد هزار تومن میگیره
انتضار داری ملت صف وایستن که برن مهندس بشن ؟ که چی بشه ؟
مملکت داری دستوری . توسعه سیستمدولتی و رانتی در بخش اعظم جامعه . نهاد سازی ها آنهم به صورت موازی در خلاصه کلام چشم پوشی از راه رفته دیگر کشور ها و عدم پند گرفتن . نتیجه به غیر از این نخواهد داشت .
علم بهتر است یا ثروت ؟ بعد از سالها جوابش را گرفتم ....
ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﺪ ﻛﻪ اﻏﻠﺐ ﻛﺎﺭﻣﻨﺪﻫﺎﻱ اﺩاﺭاﺕ ﻛﻞ ﺁﻣﻮﺯﺵ و ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻳﻚ ﻣﺠﻮﺯ ﺗﺎﺳﻴﺲ ﻣﺪاﺭس ﻏﻴﺮ اﻧﺘﻔﺎﻋﻲ ﺗﻮﻱ ﺟﻴﺒﺸﺎﻥ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﻳﺎ ﺧﻮﺩ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻳﺎ ﻣﻲ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪ.
اﮔﺮ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ اﻣﺮﻭﺯ ﺩﻳﺮﻭﺯ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺎﺯﻫﺎ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ اﻻﻥ ﻳﻜﻪ ﺯاﺭﻉ ﭘﻴﺶ ﺯﻥ و ﺑﭽﻪ اﺵ ﺑﻮﺩ.
ﺁﻣﻮﺯﺵ و ﭘﺮﻭﺵ ﻫﻢ اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺷﺪﻩ و ...
ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﺩﺯﺩﻫﺎ ﺧﺮﮔﻮﺵ و ﻧﺎﻇﺮﻳﻦ ﻻﻛﭙﺸﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻳﺎ ﺷﺎﻳﺪ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
پیل بده
ایران همین الان هم زیادی مهندس تولید میکنه
متاسفانه در همه ی حوزه ها دولت کارنامه اش صفر است
بابا مردم گزسنن باید به کی گفته بشه
همه می ترسن
علوم اسانی و ریاضی به دردی می خوره دیگه

تابناک نظرات رو نمی ذاری چند وقته
یک راه هم این است که ظرفیت رشته های پزشکی و پیراپزشکی را هم در دانشگاه های دولتی و هم آزاد بالا ببرندالبته از آن طرف هم در طول دوره تحصیل این رشته ها چند تا آزمون جامع واقعی مثل همین کنکور سراسری برگزار بشه. اون وقت خواهیم دید چند درصد با موفقیت فارغ التحصیل خواهند شد. متاسفانه خطر پزشکان کم سواد و پول دوست را جدی بگیرید.
تحلیل بسیار خوبی بود. گرایش به سمت علوم انسانی گرایش به سمت معرفت شناسی و تفکر است. اگر بر همین روال پیش برویم در آینده با مشکل نظریه پردازی در حوزه های علوم اجتماعی و حقوق و روانشناسی روبرو خواهیم شد. صنعت هم که محصول علوم مهندسی است با مشکل روبرو می شود. در عوض با انبوهی از مشتاقان پزشکی روبرو می شویم که دلیل اصلی گرایش آنها رسیدن به ثروت و موقعیت اجتماعی بالا است.
عزیز دل برادر اینو ول کن ما مردم کارهای مهمتر داریم مثل فرزند اوری و نگران قیمت اقلام بودن و از همه مهمتر
زمان پخش ویژه برنامه اعلام برگزیده نهایی «عصر جدید» با رأی مردم مشخص شد.
فاتحه رشته "ریاضی فیزیک" زمانی خونده شد که دانش آموزان شاخه "کار و دانش" بدون داشتن کمترین سواد ریاضی و صرفا رفتن به آموزشکده های فنی و سپس ادامه تحصیل در دانشگاههای بدون کنکور غیر انتفاعی، علمی کاربردی و آزاد شدند مهندس و سیستم استخدامی و بازار کار کشور هم هیچ تمایزی در مدرک اونا با فارغ التحصیلان دیپلم ریاضی فیزیک قائل نمیشه.
منم اگه میدونستم بدون خوندن حساب و دیفرانسیل و رقابت و کنکور سخت سال 80 رشته ریاضی و صرفا انتخاب شاخه کار و دانش میتونم مهندس بشم مغز خر نخورده بودم پدر خودم رو دربیارم. اونموقع میگفتن تنبل ترین دانش آموزان میرن کار و دانش و حالا همون دانش آموزان هم مهندس شدند. به نظرتون هیچ دانش آموزان با استعدادی دیگه تمایل داره مهندس بشه؟!!!
رشته های پزشکی در ایران همه چیز توش هست پول و ثروت و اعتبار و شخصیت چون هنوز متولی دارند و بی صاحب نشدند
به تابلوهای مراکز آموزشی در سطح شهرهای بزرگ اگر دقت شود میبیند که دکترای شیمی و ریاضی و ...در کلاسهای کنکور فعالیت دارند .حالا باید گریه بحال صندلی مفت اشغال شده دکترا کرد یا بحال دانشجوی دکنرا که در مملکت ماند و سفیر کشورش در خارج نشد.
معلمان دولتی واقعا دیگر تدریس نمی کنند فقط سر کلاس حضور می یابند.یک تفکر در همه ادارات دولتی هست که ما چرا خود را به زحمت بندازیم سرماه که حقوق ما واریز خواهد شد چه کار کنیم چه نه
طببعیه
کشور و حکومتی که هیچ برنامه‌ای برای شهروندانش ندارن و ببخشید یه مشت دزد توهراداره ای چنبره زدن
بهتر ازاین نخواهد شد
همش حرف حرف حرف
زیاد غصه نخورین ... همه این به اصطلاح دکتر بعد از اینها ... اگه در همین مملکت بمانند مجبورند شبها زیر همان سقفی بخوابند که همون همکلاسیهای دوران دبیرستانیشون ( که اکثرا هم نسبتا کم هوش !!!! هستند ) براشون طراحی کرده و می سازند .... درست همانطوری که سوار ماشینهای میشوند ( یا ماشین مقابلشون )که در تصادفات جاده ای دچار سانحه های بدی خواهند شد که محصول دست و فکر دوستان دوره تحصیلات دبستانی و دبیرستانیشون هست و نتیجه این کارها در نهایت در نسل بعدی بروز خواهد کرد که این نخبگان پزشکی تولید نموده و بدست معلمانی خواهند سپرد که ( در رشته های مثلا علوم اجتماعی واپس زده ) همدوره خودشان تربیت خواهند شد و در نتیجه ماحصل حرص ثروت اندوزی برایشان به باد فنا خواهد رفت همانطور که بیماران بیشتر نیز در این مسابقه آزمندی بیشتر صدمه خواهند دید.
حقوق پزشکان در کشورهای پیشرفته تفاوت چندانی با سایر مشاغل ندارد ولی در کشور ما درآمد غیر واقعی پزشکان باعث و بانی گرایش به سمت پزشک شدن شده
حق دارند بروند تجربی.
من دکتری مهندسی خودم داغون کردم اما الان حقوقم از یک فوق دیپلم هوشبری کمتر هست.
فقط کنکورو مد نظر قرار ندید همه جامعه دوقطبی هست کلا کشور مادی شده
وقتی که یک دکتر پزشک عمومی حداقل ماهی بالای ده میلیون تومان درآمد داره ، اما یک استاد دانشگاه که باید مثل یک کارگر ساعت بزنه و هر روز از صبح تا عصر سر کلاس باشه فقط 5 میلیون تومان بگیره تازه آن هم باید سالی چند کتاب و مقاله داخلی و مقاله ISI و .... اینها بیرون بده شما فکر میکنید مردم دنبال پزشک شدن نمی رن ؟؟؟!!! تنها حرفه ای که ریش و قیچی و نخ و سوزن دست خودشه ، خودش قیمت میزاره ، خودش نظارت می کنه ، خودش دادگاه داره و ..... و اجازه افزایش ظرفیت رو هم به هیچ عنوان نمی ده ؟؟!!!!!!!!!!! معلومه همه هجوم می برن به این حرفه . هیچکس هم نیست که حتی کلمه ای جرات کنه علیه این قوم حرفی بزنه .
به خاطر فرهنگ کشور توجه کنید. یک نفر قتل عمد مرتکب میشه و یک نفر دیگری!!! با گرفتن پول قاتل رو میبخشه. زنی به عمد توسط مردی کشته میشه و برای قصاص، خانواده زن باید به خانواده قاتل!!!!! پول پرداخت کنند وگرنه قاتل قصاص نمیشه. رشته های انسانی توسط متولیان دینی زیر سوال میره و بازار کارش به هم میریزه و دیگر کسی رغبت به تحصیل در این رشته ها در ایران نداره. مهندس زیاد شده و در ایران مهندسی به درد نمیخوره بنابراین یا برو پزشکی یا فوتبالیست شو یا هنرپیشه یا برو خارج. خدایی هنوز متولیان کشور فکر میکنند راه درستی رو در پیش گرفته اند؟ در پیشگاه مردم که نه! در پیشگاه خداوند هم نه! ولی در پیشگاه تاریخ چگونه پاسخگو خواهند بود؟ |آیندگان درباره مسئولین فعلی چه خواهند گفت؟؟!!! نخواهند گفت ایران کشور پولکی ها بود؟ با پول هر کاری میشد کرد و پول سرنوشت انسانها رو تعیین میکرد؟؟
دکترهایی که با سهمیه وبدون داشتن دانش لازم دکترا دریافت می‌کنند در آینده بعد از گرفتن دکترای خود تبدیل به قاتلین می‌شوند که برای بدست آوردن ثروت با جهل ونادانی خود دستشان به خون انسانهای بیمار آلوده می‌شود که دست کمی از قتل عمد ندارد مگر قاتلین حرفه ای برای پول اقدام به قتل نمیکنند مگر کار آندسته از دکترای کشور ما بدون تخصص لازم اقدام به نسخه پیچی می‌کنند غیر از اینست مادر منو یکی از همین دکترها بیسواد با تجویز داروی اشتباهی بقتل رساند اورژانس که اومد داروهاشو دید گفت داروها ی تجویز شده باعث سکته مغذی مادرتان شده فشارشو بالا برده بود عزیزان فقط برای ثروت اندوزی دکتری را انتخاب نکنید اگر علاقه کاری بهش ندارید سهمیه دارها که کارشون خیلی خرابتر از این حرفهاست با سهمیه وارد دانشگاه میشوید در حالی که در رقابت با سایرین خیلی کم میارید خدا بداد مریضاتون در آینده برسه تمام دکترهای کشور اگر ازشون آزمونی بعمل بیاد یک دهمشان قبول نمی‌شوند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی