بازدید 14238
در آستانه تحقق کامل وعده سال گذشته با تأخیر زیاد؛

فرصتی بی نظیر برای پخش زنده پرتاب «ناهید ۱» به فضا

مهرماه ۹۷ بود که رئیس سازمان فضایی کشورمان از برنامه ریزی برای پرتاب سه ماهواره ایرانی به فضا خبر داد؛ خبری که به شدت مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت و کمی بعد مهر تأیید خورد، با این ملاحظه که سه پرتاب به دو پرتاب تقلیل یافت و در این خصوص توضیحی داده نشد؛ پرتابی که قرار است با دیرکرد فراوان در روز‌های آتی انجام شود.
کد خبر: ۹۱۸۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵ 17 August 2019
تابناک اجتماعی -
وعده‌ای که حدود یک سال پیش به مردم داده شده بود، طی روز‌های آتی و با دیرکردی نسبتا زیاد، ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد تا کشورمان در آغاز فصل جدیدی از فعالیت‌های فضایی قرار گیرد.

به گزارش «تابناک»، مهرماه ۹۷ بود که مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی کشورمان از برنامه ریزی برای پرتاب سه ماهواره ایرانی به فضا خبر داد؛ خبری که به شدت مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت و کمی بعد مهر تأیید خورد.

این رویداد از این روی اهمیت داشت که فعالیت‌های موشکی کشورمان به شدت مورد توجه دیگر کشورها، از جمله آمریکایی‌ها قرار گرفته بود و بسیاری در تلاش بودند تا هر رویدادی در این حوزه را به مسائلی مانند تعهدات کشورمان در برجام و دیگر چالش‌های مربوط به آن مرتبط نمایند.

سوگیری‌های عجیبی که وقتی سردار تقی زاده، جانشین وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در آذرماه ۹۷ از قریب الوقوع بودن پرتاب سه ماهواره ایرانی به فضا خبر داد، اوج گرفت و در نهایت در سایه تدبیر ویژه مسئولان در پرتاب ماهواره «پیام»، تا حدود زیادی خنثی شد.

کدام تدبیر؟ اینکه رئیس جمهور کشورمان در سفر به گلستان در جمع مردم از پرتاب دو ماهواره طی روز‌های آتی خبر داد و چند روز بعد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه اش در توییتر از سفر به پایگاه فضایی امام خمینی (ره) به منظور تماشای پرتاب «پیام» خبر داد و در چند توییت، ماجرای این پرتاب و فرجامش را شرح داد.

البته این پروژه در نهایت با حواشی‌ روبه رو شد، چون ماهواره در مدار قرار نگرفت و وزیر نیز به اشتباه از شکست پروژه پرتاب خبر داد، در حالی که پرتاب ماهواره پیام با موشک ماهواره بر سیمرغ چندین موفقیت هم به دنبال داشت که مغفول واقع شده بود.

اشتباه وزیر چند روز بعد با اشتباهی بزرگ‌تر تکمیل شد تا پرتاب ماهواره «دوستی» به مانند رویه‌های قبلی مسئولان، در سکوت خبری به انجام برسد و خبرش ابتدا در رسانه‌های خارجی منتشر شود و بعد به رسانه‌های داخلی راه پیدا کند. پرتاب ناموفق ماهواره‌ای ایرانی که با موشک ماهواره بر سفیر به فضا پرتاب شده بود.
 
فرصتی بی نظیر برای پخش زنده پرتاب «ناهید ۱» به فضا
ماهواره ناهید ۱

اتفاقی که حکم عقبگرد را داشت؛ عقبگرد مسئولان در اطلاع رسانی رویدادی که صرفا علمی و فضایی است و پنهان کردنش خطایی نابخشودنی به شمار می‌آید. خطایی که موجب می‌شود دشمنان کشورمان فرصت را برای ارائه اطلاعات غلط به مخاطبانشان در جهان غنیمت بشمرند و پرتاب ماهواره را پروژه‌ای موشکی و در راستای جنگ طلبی کشورمان تعبیر کنند.

درست مانند پروژه‌ای که از چند ساعت پیش کلید زده اند و مدعی هستند بر پایه اطلاعاتی است که از کشورمان به دست آورده اند و حکایت از تلاش کشورمان برای آزمایش موشکی جدیدی دارد، در حالی که تنها پرتاب سومین ماهواره ایرانی است که سال گذشته وعده داده شده بود.

از همان روز‌هایی که مسئولان از پرتاب سه ماهواره ایرانی خبر دادند، گمانه زنی‌هایی مطرح شد که نشان می‌داد سه ماهواره آماده پرتاب، «پیام»، «دوستی» و «ناهید ۱» خواهند بود که مهیای پرتاب هستند و برخی شان مدت هاست که در صف پرتاب مانده اند. ماهواره‌هایی که دو تایشان پرتاب شده و سومی طی روز‌های آتی پرتاب خواهد شد.

این را می‌شود از اظهارنظر اخیر وزیر ارتباطات نیز دریافت که بار دیگر ترجیح داده در توییتر در این خصوص اطلاع رسانی کرده و پایان آزمایش‌های نهایی ماهواره ناهید ۱ را اعلام نماید؛ خبری که وزیر پیرو آن اعلام کرد: «کار هماهنگ سازی برای عملیات پرتاب با همکاران ما در وزارت دفاع تا چند روز آینده تکمیل می‌شود.»

اکنون کافی است، بدانیم پروسه آماده سازی سکوی پرتاب در دستور کار قرار دارد تا بشود حدس زد «ناهید ۱» مسافر بعدی ایران در فضا خواهد بود. میکروماهواره‌ای مکعبی شکل با یال‌های نیم متری و وزن ۵۰ کیلوگرم که از سلول‌های خورشیدی متحرک بهره می‌برد و کاربرد اصلی اش، مخابراتی است؛ هرچند قابلیت تصویربرداری نیز دارد.

محصولی که رئیس جمهور کشورمان در سال ۹۵ آن را رونمایی کرد، اما از آن زمان در صف پرتاب مانده است، در حالی که در این سال‌ها پروژه «ناهید ۲» نیز آغاز شده و بنا بر گزارش هایی، به پایان نیز رسیده است. ماهواره‌ای که از ناهید ۱ بزرگتر و سنگین‌تر است و در نتیجه باید با ماهواره بر سیمرغ به فضا پرتاب شده و در مدار قرار گیرد.

مهم‌ترین ویژگی متمایز کننده ناهید با دیگر ماهواره‌های ایرانی، متحرک بودن پنل‌های خورشیدی نصب شده روی سطح آن است که موجب می‌شود برای نخستین بار ماهواره‌های ایرانی، حرکت مکانیکی در فضا و گام جدیدی را تجربه نمایند؛ رویدادی که از هم اکنون آمریکایی‌ها در تلاشند آن را توسعه موشک‌های بالستیک ایرانی جلوه دهند و به مددش به پروژه ایران هراسی ادامه دهند؛ پروژه‌ای که می‌شود با پوشش زنده پرتاب ناهید بر آن مهر «باطل شد» کوبید!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۴
آفرین
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
دست بر دارید در این شرایط موشک تست کنید
.
اول مشکلات بین المللی خود را حل کنیم برای آزمایش و پیشرفت وتحقیق فعلا نه پول داریم ونه وقتش است.
کمی عاقلانه عمل کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
برو قوی شو گر راحت جان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
اومدیم شیش سال دیگه صبر کردیمحل نشد چی صد سال دیگه حل نشد چی مسائل باهم قاطی نکنید همین امریکا ه روز داره اتمی تست میکنهاز چی می ترسید ما کهدیگه ترحیم هستیم حداقل ماهواره را ارتقا بدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
مزدوران ریختند تو سایت و منفی می دهند
آخه صنعت حساسی مثل ماهواره را 5 سال پلمپ کنی دیگه چیزی ازش نمی مونه که پخش زنده هم مخواهید
کشور های آمریکا و روسیه و اخیرا فرانسه نسبت به تاسبس نیروی فضائی اقدام کرده اند، اگر می خواهیم از زمان عقب نیفتیم ما هم باید چنین نیروئی را تاسبس کنیم. چه کسی می داند شاید آن چیزی که در سالهای 1980 به عنوان مین های فضائی ( البته با حقه های آمریکائی) مطرح شد و شوروی با ضعف اقتصادی خود بی نهایت ترسید و بعد منجر به فروپاشی او شد، ممکنه الان از طرف غرب طراحی و در حال ساخت باشه
امیدوارم این بار ماهواره در مدار خودش قرار بگیره تا زحمت جوان های مملکت به ثمر بشینه ، خواسته همه جوان ها سربلندی کشورست...
۶ ساله روی کارن

توان پرتاب یه ماهواره نداشتن

محمود کجایی؟
شکست در پروژه های فضایی تقریبا بدون معنی است اسپیس ایکس هم چندبن مرتبه پرتاب داشته که در مرحله نشست نهایی با شکست های مختلفی مواجه شده ولی مخفی که نکرده هیچ تازه فیلمش رو هم منتشر کرده
در اینجا برعکسه کار ما نهادهای مسئول پرتاب میخوان مدعی بشن ما بدون نقص هستیم در صورتی که وقتی بر لبه تکنولوژی حرکت می کنی امکان شکست هم بالاست و مردم اگه بدونن بیشتر حمایت می کنن نیازی به مخفی کاری نیست شکست مرحله ای از موفقیت پایداره مردم رو سهیم کنید تا از شما حمایت کنن اطلاع رسانی کنید پخش زنده بذارید مثل جریان ارسال میمون نشه که این همه سو ظن ایجاد کردید با این رفتارهای غیر حرفه ای...
سقوط نکنه روی سرمون!
خنده دار نیست ناهید یک هنوز نرفته. نقاط ضعف و قوتش معلوم نیست دو رو ساختن
ریسکه
عوضش مردم نون ندارن بخورن، جونا بیکارن، فساد بیداد میکنه و ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل