بازدید 4968

ضرورت تمرکز سند سلامت زنان به «زنانه شدن سالمندی و سلامت روان زنان»

کد خبر: ۹۱۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ 10 August 2019

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه گفت: زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است. پیری جمعیت و زنانه شدن سالمندی هر دو در آینده حاوی و حامل تغییرات اجتماعی است و اساسا نظام عرضه و تقاضا را چه در بخش اقتصادی و چه در بخش اجتماعی و حتی در بخش سیاسی دستخوش تغییر می‌کند.

ناهید تاج الدین در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سلامت زنان و نقش محوری آنان در خانواده گفت: از آنجا که زنان جایگاه کلیدی در نظام تربیتی دارند، سلامت آنان مصادف با سلامت خانواده است. باید توجه داشت که اتفاقا سلامت روان زنان بیشتر از سلامت جسم‌شان مهم است. چرا که هم‌اکنون میانگین امید به زندگی مردان ۷۲.۵ سال است اما امید به زندگی زنان ۷۶ سال است. بالا بودن امید به زندگی زنان در جامعه، ناشی از مراقبت‌های سلامت در بین زنان است. زنان به خاطر مراقبت‌های سلامتی، از لحاظ سلامت جسمی در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: طبق آمار وزارت بهداشت احتمال بروز سرطان در مردان ۱۵۷ و در زنان ۱۳۷ مورد در ۱۰۰ هزار نفر است. میزان بروز سرطان در زنان پایین‌تر از متوسط جهانی (۱۶۵ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر) است. اما در حال حاضر افسردگی زنان نسبت به مردان ۱.۵ برابر بیشتر است.

تاج الدین با استناد به آمار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۶.۸ درصد زنان و حدود ۱۰ درصد مردان دچار افسردگی هستند. این در حالی است که زنان در حوزه سلامت سالمندی با ۴۰.۹ درصد بیشترین وضعیت افسردگی را دارند. بنابراین به نظر من سند سلامت زنان باید بیشتر به سلامت روان زنان متمرکز شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: از دیگر سو طبق آمار گفته می‌شود تا ۲۰ سال آینده بیش از ۱۵ درصد جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند. تا ۳۰ سال آینده نیز از هر چهار نفر، یکی بالای ۶۰ سال است و ما با پدیده سونامی سالمندان مواجه خواهیم شد. از آن مهم‌تر پدیده زنانه شدن سالمندی است. بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه، به ازای هر ۱۰۰ نفر زن سالمند، ۹۷ مرد سالمند وجود دارد. این امر حاکی از افزایش تعداد سالمندان زن نسبت به مردان سالمند است. البته با توجه به میزان مرگ و میر بالاتر مردان و مراقبت‌های سلامتی و پزشکی بالای زنان، افزایش تعداد زنانی که به سنین سالخوردگی می‌رسند، در نگاه اول دور از انتظار نیست. اما بخش مهمی از این زنان، زنانی هستند که دارای تجرد قطعی یا زنان مطلقه‌ای هستند که دیگر ازدواج نکرده‌اند و آمارشان کم هم نیست.

این عضو فراکسیون جوانان مجلس اظهار کرد: وقتی که برآوردها از وجود بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجرد قطعی خبر می‌دهد و در سال‌های اخیر نیز رکورد طلاق شکسته شده و شانس ازدواج مجدد زنان مطلقه یک نهم مردان شده است، بر اساس آمار در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۸۸ مرد سالمند خواهیم داشت. در واقع زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است. پیری جمعیت و زنانه شدن سالمندی هر دو در آینده حاوی و حامل تغییرات اجتماعی است و اساسا نظام عرضه و تقاضا را چه در بخش اقتصادی، چه در بخش اجتماعی و حتی در بخش سیاسی دستخوش تغییر می‌کند. لذا من فکر می کنم سند سلامت زنان باید به پدیده زنانه شدن سالمندی هم توجه ویژه ای داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر