بازدید 119224

چگونه زگیل تناسلی دهان منجر به سرطان دهان می‌شود؟

کد خبر: ۹۱۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱ 07 August 2019

چه عواملی ویروس پاپیلومای انسانی را ایجاد می‌کند و چگونه گسترش می‌یابد؟

پاپیلومای دهانی بیشتر از راه رابطه جنسی دهانی و تماس دهان به دهان بین افراد گسترش می‌یابد. در حین تماس دهان با دستگاه تناسلی یا دهان فرد دیگر ، اگر فرد بیمار در دهانش زخمی داشته باشد،‌ این ویروس به همراه بزاق و یا مخاط او وارد بدن فرد سالم می‌شود.

مادران همچنین می‌توانند آن را به فرزندان خود منتقل کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است گاهی اوقات ‌اچ‌پی‌وی از طریق تماس دهان شما با ظروف یا وسایل پزشکی آلوده منتقل شود.

 سیستم ایمنی بدن شما معمولاً قبل از ایجاد عفونت ‌اچ‌پی‌وی را از بین می‌برد. سیستم ایمنی فردی سالم معمولاً ویروس ‌اچ‌پی‌وی را طی ۱تا ۲سال از بدن دفع می‌کند. با این حال ، برخی از عفونت‌های ‌اچ‌پی‌وی می‌توانند باقی بمانند.

چگونه زگیل دهان ( وروکا ولگاریس ) منجر به سرطان می‌شود؟

امروزه ابتلا به ویروس پاپیلوما انسانی ( HPV ) رواج بیشتری یافته است که ت شخیص بهتر نیز در این افزایش نرخ، نسبت به گذشته، دخیل بوده است. در بین بیش از ۱۰۰ گونه مختلف این ویروس، حدود ۴۰ تا از آن می‌تواند دهان، گلو و آلت تناسلی را درگیر کند و در موارد شدید حتی موجب سرطان دهان یا رحم در بیمار شود. برخی از آنها باعث بروز زگیل تناسلی در دهان می‌شوند که نیاز به توجه و بررسی پزشکی دارند.

برخی از گونه‌های پاپیلوما باعث بروز ضایعه‌های بی خطری در دهان می‌شوند که شبیه به زگیل هستند و ممکن است بدون مداخله پزشکی پس از مدتی از بین بروند، اما پزشکان برخی دیگر را در ابتلا به سرطان دهان سهیم می‌دانند.

آیا باید راجع به زگیل دهان نگران باشیم؟

اکثر مردان و زنانی که دچار عفونت زگیل دهانی هستند از این موضوع بی اطلاع می‌باشند، زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود بنابراین اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش بیماری را انجام نمی‌دهند. اما در برخی از موارد انواع خاصی از ویروس های پاپیلومای انسانی می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیر طبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) یا زگیل تناسلی شوند.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر و در صورت شک به داشتن این ویروس بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید:

۱- مشکل در بلع

۲-گوش درد دائمی

۳-سرفه‌های خونی

۴-کاهش وزن غیر قابل توجیه

۵-گره‌های لنفاوی بزرگ شده

۶-گلودرد دائمی

۷-توده‌های موجود در گونه‌ها و لب‌ها

۸- توده‌های گردنی

۹- خشونت صدا

عوامل منجر شونده به ایجاد زگیل تناسلی دهانی

رابطه جنسی دهانی می‌تواند باعث انتقال ویروس HPV به دهان و در نتیجه ایجاد زگیل تناسلی در دهان شود.

این ویروس می‌تواند از طریق پوست به پوست منتقل شود.

سیگار کشیدن به تسریع تهاجم پاپیلوما کمک می‌کند. استنشاق دود گرم موجب آسیب‌پذیری نسبت به پارگی‌ها و بریدگی‌ها می‌شود و همچنین یک عامل خطر برای سرطان‌های دهانی می‌باشد.

نوشیدن الکل باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت می‌شود

سن فاکتور مهمی در ابتلای افراد به سرطان‌های دهان - حلقی می‌باشد. در افراد مسن این مسئله شایع‌تر است چون پیشرفت آن سالها طول می‌کشد.

"نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که بیش از یک سوم موارد سرطان دهان ( Oral Cancer ) و گلو ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی است که از راه تماس دهانی منتقل می‌شود."

تشخیص زگیل تناسلی در دهان

هیچ آزمایشی برای تشخیص اچ‌پی‌وی وجود ندارد و تنها متخصص بیماری‌ های دهان و دندان ممکن است در خلال غربال‌گری سرطان، ضایعات را کشف کند یا ممکن است خودتان ابتدا متوجه ضایعات شوید.

درمان زگیل تناسلی دهانی

  • اکثر عفونت‌های اچ‌پی‌وی به مرور زمان برطرف یا بسیار ضعیف می‌شوند و مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌کنند، اما در زمانی که بدن شخص بر اثر بیماری‌های دیگر نظیر سرطان ضعیف می‌شود بصورت فعال در می‌آید.
  • یکی از روش‌های درمان زگیل و ضایعات پیش‌سرطانی درمان انجمادی (Cryotherapy) می‌باشد.
  • از روش برداشتن با حلقه الکتریکی (LEEP) که در آن از جریان برق برای برداشتن بافت‌های غیرطبیعی استفاده می‌کنند.
  • استفاده از لیزر و یا با عمل جراحی با تیغ برداشت
  • داروهای موضعی مانند کرم‌هایی که مستقیما روی پوست مالیده می‌شوند را هم می‌توان برای درمان زگیل های تناسلی تجویز نمود.

توجه داشته باشید که برطرف کردن زگیل های تناسلی به این معنی نمی‌باشد که شخص دیگر آلوده نیست. امکان دارد زگیل‌ها بعدا برگشت کنند، زیرا ممکن است ویروس‌ هنوز در سلول‌ها زنده مانده باشند.

سرطان‌‌های مرتبط با زگیل تناسلی دهانی

سرطان دهان : ویروس HPV می‌تواند در زنان و در مردان باعث ایجاد سرطان زبان و دهان  و سرطان حلق دهانی (حلق دهان یا قسمت میانی گلو که از لوزه ها تا نوک حنجره ادامه دارد) بشود. این سرطان‌های مرتبط با HPV پیوسته در مردان افزایش می‌یابد. در واقع طبق یافته های مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است، اینک این ویروس به اندازه استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی باعث ایجاد سرطان‌های قسمت بالایی گلو می‌شود. شاید تغییر در رفتار جنسی، از جمله افزایش در آمیزش از راه دهان یکی از دلایل این افزایش باشد.

سرطان گردنه رحم : اصولا، تمام سرطان‌های گردنه رحم در اثر عفونت HPV  ایجاد می‌شود. اینکه آیا زنی که به این ویروس آلوده است دچار سرطان گردنه رحم خواهد شد به تعدادی از عوامل از جمله نوع این ویروس بستگی دارد. در زنانی که به این ویروس آلوده هستند، سیگار کشیدن خطر تبدیل آن به سرطان گردنه رحم را افزایش می دهد. گرچه تقریبا تمام سرطان‌های گردنه رحم توسط اچ‌پی‌وی ایجاد می‌شود، به یاد داشتن این نکته اهمیت دارد که اکثر عفونت‌های پاپیلومای تناسلی باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند.

سرطان‌های دیگر : ویروس HPV با سرطان‌هایی که شیوع کم‌تری دارند هم  مرتبط می‌باشند. تقریبا نیمی از موارد سرطان فرج با اچ‌پی‌وی ارتباط دارد. انواعی از این ویروس که باعث ایجاد سرطان گردنه رحم می‌شوند با سرطان مقعد هم مرتبط می‌باشند. انواع پرخطر ویروس اچ‌پی‌وی با سرطان مهبل و سرطان آلت تناسلی مردانه هم ارتباط دارند.

روش‌های پیشگیری

  • تماس جنسی سالم و استفاده از وسایل پیش‌گیرنده از انتقال بیماری
  • چکاپ شش ماهه دندان‌پزشکی و پرسش در مورد هر چیز غیر طبیعی
  • واکسیناسیون در برابر اچ‌پی‌وی شامل گرفتن سه بار واکسن در طول شش ماه

سازمان غذا و داروی ایالات متحده دو واکسن به نام‌های گارداسیل و سرواریکس را تایید نموده است که در پیشگیری از آلوده شدن به ویروس پاپیلومای انسانی مفید هستند. این واکسن به جلوگیری از آلوده شدن و در نتیجه سرطان‌ها می‌شوند. همچنین برای  پیشگیری از سرطان مقعد در زنان و مردان و زگیل های تناسلی در پسران و مردانی است در دامنه سنی ۹ تا ۲۶ هستد تیز تایید شده است.

چون واکسن تنها می‌تواند از عفونت پیشگیری کند و قادر نیست عفونت موجود را درمان کند، واکسیناسیون افراد باید پیش از آغاز فعالیت جنسی آنها صورت گیرد. افرادی که قبلا از نظر جنسی فعال بوده و شاید به HPV آلوده شده باشند، باید با متخصص بیماری‌ های دهان مشورت نمایند. امکان دارد این واکسن از آنها در برابر گونه‌هایی از این ویروس محافظت کند که به آنها آلوده نیستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل