بازدید 175894

کنترل و درمان تیروئید پرکار با تغییر سبک زندگی

کد خبر: ۹۱۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷ 06 August 2019

به نقل از دکتر منشادی فوق تخصص غدد و متابولیسم پرکاری تیروئید باید تحت درمان قرار گیرد اما ایجاد برخی تغییرات مانند خوردن یا نخوردن برخی غذاها – و فعال بودن – نیز به کاهش علائم و حفظ احساس خوب شما کمک می‌کند. خوردن غذاهای سالم، ورزش کردن و مدیریت استرس به کاهش علائم پرکاری تیروئید کمک می‌کنند.

پرکاری تیروئید یا هایپرتیروئیدیزم زمانی اتفاق می‌افتد که تیروئید، تیروکسین زیادی تولید می‌کند. این باعث بروز علائم مختلفی نظیر احساس خستگی شدید، بی‌خوابی، کاهش وزن ناخواسته، افزایش نرخ ضربان قلب و... می‌شود. زمانی که پرکاری تیروئید تحت کنترل قرار می‌گیرد، علائم آن نیز بهبود می‌یابد.

هنوز درمان پرکاری تیروئید چالش‌برانگیز است. برخلاف کم‌کاری تیروئید که با مصرف داروهای هورمونی تیروئید قابل کنترل است، برای پرکاری تیروئید باید جلوی تولید بیش از حد هورمون تیروئید گرفته شود. اقدامات درمانی در این رابطه عبارتند از مصرفید رادیواکتیو، داروهای ضد تیروئید و گاهی اوقات نیز عمل جراحی.

علیرغم گزافه‌گویی‌هایی که در اینترنت نوشته می‌شود هیچ نوع "درمان طبیعی" برای رفع پرکاری تیروئید وجود ندارد. شما می‌توانید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغیر دهید تا به درمان پرکاری تیروئید کمک شود – برخی از این تغییرات حتی به مدیریت علائم شما نیز کمک کرده و باعث می‌شود که احساس بهتری پیدا کنید.

نکاتی در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی برای کمک به مدیریت پرکاری تیروئید

 تغییرات رژیم غذایی که به کاهش پرکاری تیروئید کمک می‌کند

به نظر می‌رسد که برای هر بیماری یک برنامه غذایی خاص وجود دارد اما برای درمان پرکاری تیروئید چنین رژیم غذایی طراحی نشده است. یک رژیمم غذایی متعادل و سالم به شما کمک می‌کند که احساس خوبی داشته باشید. مصرف متعادل منابع سبزیجات، میوه‌ها، غلات سالم و پروتئین خالص در دریافت مواد غذایی بدون کالری اضافی از اهمیت زیادی برخوردار است.

ممکن است پس از شروع ابتلا به پرکاری تیروئید، وزن زیادی اضافه کنید که به معنی رویکردی متضاد در رژیم غذایی است و شما باید بر مصرف غذاهای مغذی مانند سبزیجات، پروتئین خالص برای کمک به عدم دریافت کالری اضافی تأکید داشته باشید.

در نهایت، پزشک ممکن است پیروی از یک رژیم غذایی کمید را به شما توصیه نماید زیرا مصرف زیادید باعث تشدید پرکاری تیروئید می‌شود. تیروئید شما، ید را دریافت کرده و از آن برای تولید هورمون تیروئید استفاده می‌کند.

غذاهایی که باید در رژیم غذایی بگنجانید

سبزیجات تازه، میوه‌ها، عدس، پروتئین خالص و غلات کامل از مواد غذایی ضروری در یک رژیم غذایی متعادل هستند. مصرف مواد غذایی زیر برای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید توصیه می‌شود:

 سالمون آب‌های شیرین 

ماهی حاوی چربی‌های سالم است که به حفظ وزن کمک می‌کند. مصرف این غذا برای افرادی که پرکاری تیروئید دارند و باید وزن خود را به طور مستمر کاهش دهند ضروری است. شما باید مصرف ماهی‌های آب‌های شور را به دلیلید اضافی که به دلیل نمک دریا در آنها وجود دارد از برنامه غذایی خود حذف کنید.

عدس

عدس یک منبع عالی از پروتئین و فیبر است که بر خلاف گوشت‌ها، چربی اشباع ندارد.

غذاهای سرشار از کلسیم

اگر پرکاری تیروئید تحت درمان قرار نگیرید موجب تضعیف استخوان‌ها می‌شود. برای مقابله با این عارضه باید حداقل سه مرتبه در روز کلسیم مصرف کنید. از آنجا که محصولات لبنی حاوی ید هستند شما باید برای منابع غیر لبنی کلسیم تمرکز کنید.

غذاهای غنی‌شده منابع خوبی برای شروع هستند اما اگر شما کمتر از 1000 میلی‌گرم در روز کلسیم دریافت می‌کنید باید در مورد مصرف مکمل‌های کلسیم با پزشک خود مشورت کنید. توصیه می‌شود که زنانی که بیش از 51 سال دارند و مردانی که سن آنها بالای 71 سال است تا 1200 میلی‌گرم کلسیم در روز دریافت کنند.

در صورت ابتلا به پرکاری تیروئید باید از مصرف چه غذاهایی پرهیز کرد؟

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید باید از مصرف برخی غذاها به خصوص غذاهای حاوی ید پرهیز کنند. مردم به طور کلی به دلیل مصرف غذاهای غنی‌شده و استفاده از نمک‌های یددار، ید زیادی دریافت می‌کنند. از آنجا که تیروئید به راحتی ید را جذب می‌کند، مصرف مقادیر زیادید باعث تشدید علائم پرکاری تیروئید می‌شود.

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که به طور موقتی از یک رژیم غذایی کمید پیروی کنید. برخی بیماران ممکن است تحتید درمانی رادیواکتیو قرار گیرند و ممکن است برای آنها یک رژیم غذایی کمید در نظر گرفته شود بدان معنی که باید از مصرف نمک‌های یددار، پنیر، شیر، تخم مرغ‌ها و ماهی آب‌های شور پرهیز کنند.

اما این بدان معنی نیست که شما باید برای همیشه از مصرفید پرهیز کنید. پزشک به شما خواهد گفت که تا چه موقع باید از مصرف غذاهایید دار پرهیز کنید.

به اندازه کافی ورزش کنید تا وزن شما در حد سالم باقی بماند.

ورزش منظم باعث می‌شود که شما احساس بهتری داشته باشید و در بلند مدت برای سلامت شما مفید است. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید نیز می‌توانند برای بهبود خلق و خوی خود، ورزش‌های قلبی عروقی را انجام داده و با کمک تمرین‌های تقویتی، تراکم استخوان‌ها خود را افزایش دهند. (برگرفته از سایت دکتر عسگرپور متخصص قلب و عروق)

زمانی که شما در حال درمان پرکاری تیروئید هستید، ورزش از افزایش وزن شما نیز جلوگیری کرده و حتی به کنترل اشتهای شما نیز کمک می‌کند. اگر پرکاری تیروئید شما به دلیل مصرف برخی داروها یا انجام برخی عمل‌های جراحی باشد این ورزش‌های اهمیت مضاعفی پیدا می‌کنند.

برای تعیین وزن سالم خود باید با پزشک صحبت کنید. بسیاری از بیماران فکر می‌کنند که اگر به پرکاری تیروئید مبتلا شوند، وزن آنها کاهش می‌یابد. در حالی که کاهش وزن ناخواسته به دلیل ابتلا به پرکاری تیروئید شایع است اما همیشه این طور نیست. بیمارانی که از کاهش وزن خود به دلیل پرکاری تیروئید خوشحال و راضی هستند باید بدانند که این یک روش سالم برای کاهش وزن نیست.

بهتر است با تمرین‌های ورزشی سبک شروع کنید. پیاده‌روی، یوگا و تای چی از این گونه ورزش‌ها هستند. شاید بهتر باشد که از یک مربی که تجربه کمک به افراد مبتلا به پرکاری تیروئید را دارد کمک بگیرید. همیشه قبل از شروع ورزش جدید با پزشک خود مشورت کنید زیرا وی می‌داند شما در چه مرحله درمانی هستید و آیا برای انجام تمرین‌های سنگین‌تر آمادگی دارید یا نه.

چرا و چگونه باید در هنگام ابتلا به پرکاری تیروئید، استرس را مدیریت کرد؟

پرکاری تیروئید باعث افزایش اضطراب و تحریک‌پذیری می‌شود. استرس نیز به طرق مختلف بر بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند علائم پرکاری تیروئید را تشدید کند. پزشکان بر این باورند که استرس باعث افزایش عملکرد تیروئید می‌شود پس مدیریت استرس یکی از مؤلفه‌های درمان پرکاری تیروئید است. این موضوع به خصوص در مدیریت عواملی که احتمال ابتلا به پرکاری تیروئید را افزایش می‌دهند مانند بیماری گراویس (یک اختلال خودایمنی که یکی از دلایل اصلی ابتلا به پرکاری تیروئید است) اهمیت پیدا می‌کند.

برای مدیریت استرس می‌توانید از روش‌های مختلف آرام بخشی شروع کنید. لازم نیست چندین ساعت مراقبه کنید بلکه انجام چند دقیقه مراقبه و مدیتیشن در روز مؤثر واقع می‌شود. بیرون از منزل پیاده‌روی کنید و هوای تازه تنفس کنید تا اثرات آرام بخشی آن را درک کنید. تمرینات ورزشی منظم قلبی عروقی و یوگا نیز در کاهش استرس مؤثر هستند.

تاثیر تیروئید بر روی پوست

اگر کم‌کاری غده تیرویید برای مدت طولانی به طول انجامد، تاثیرهای روی پوست و موی فرد به جا می‌گذارد که این تغییرها در موها باعث خشک‌شدن، ریزش و از بین رفتن جلای آنها می‌شود. این عوارض بر پوست نیز قابل‌مشاهده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پوسته‌پوسته‌شدن و خشک‌شدن پوست اشاره کرد. (بر گرفته از سایت کلینیک پوست و مو رازی)

آیا درمان‌های طبیعی و مصرف مکمل‌ها در درمان پرکاری تیروئید مؤثر هستند؟

اثر درمانی اقدامات طبیعی خانگی و مصرف مکمل‌های گیاهی، روغن‌ها و کارهای دیگر جایگزین اقدامات پزشکی برای درمان پرکاری تیروئید تأیید نشده است. تا آنجا که پزشکان دریافته‌اند، هیچ نتیجه عینی برای نشان دادن تأثیر رژیم‌های غذایی خاص یا مصرف مکمل‌های گیاهی در درمان پرکاری تیروئید مشاهده نشده است.

درمان‌های خانگی طبیعی ممکن است خطرناک باشند. پزشکان معمولاً برای بیشتر موارد به کارگیری این روش‌ها را توصیه نمی‌کنند. رژیم غذایی، ورزش کردن و مصرف دارو مورد توصیه پزشکان است.

فقط اگر آزمایش خون شما نشان دهد که برخی از مواد غذایی در بدن شما با کمبود مواجه است ممکن است پزشک استفاده از مکمل‌های غذایی را به شما توصیه نماید. کمبود کلسیم یکی از عواقب شایع ابتلا به پرکاری تیروئید است و اگر غدد تیروئید و پاراتیروئید شما برداشته شوند این مشکل تشدید می‌شود.

برخی مکمل‌های غذایی که بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید احتمالاً باید مصرف کنند عبارتند از:

  • ویتامین D
  • مالتی ویتامین (معمولاً بدونید)
  • پروبیوتیک های لاکتوباسیلوس اسیدوپیلوس
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • ویتامین C
  • ال - کارنیتین

در حالی که نمی‌توان فقط بر این اقدامات درمانی برای پرکاری تیروئید تکیه کرد اما پیروی و رعایت این نکات به موفقیت‌آمیز بودن برنامه درمانی کامل ما کمک می‌کنند. قبل از مصرف هر گونه مکمل باید با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است مصرف آنها باعث ایجاد تداخل دارویی شده و مصرف بدون نظارت آنها باعث بروز برخی عوارض جانبی خطرناک می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۱
سلام تیروئید کم کار داشتم حالا پرکار شده باید قرصم رو کمترکنم؟
سلام.دکتر میخاستم ببینم پرکاری تیرویئد سر گیجه هم داره؟؟؟؟
ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
بله جانم
بهترین راه حل از بین بردن مشکا تیروئد به مدت ۸ روز اول صبح فقط ۲ قاشق تخم گشنیز را
در یک لیوان اب دم نوش کرد و خمراه با دو قاشق عسل نوش جان کرد این کار برای هم کم کاری تیروئد و هم پری کار تیروئید خوب است. یعنی تیروئیدتان را درما ن میکنه. فقط در صرف گشنیز نباید زیاده روی کنید. در بالا گفتم جه موقعه و کی باید استفاده کنی
تازه فهمیدم تیروعید دازم خیلی میترسم بلاخره نفهمیدم درمان قطعی داره یانه
سلام من تيروييد پركار دارم الان دو هفته ست قرص متي مازول٥ به دستور پزشك مصرف ميكنم،اما تپش قلب و استرس و چشم درد گرفتم،به نظرتون طبيعي هست ؟
سلام میخواست راه درمان شو بدونم
پرکاری که لاغری میاره.
سلام من ازسینم ترشح میادوهرسه ماه پریودمیشم ودیرقطع میشه ایاعلایم کم کاری یاپرکاری تیروعیدمیتونه باشه
پاسخ ها
نیوشا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
سلام شما آزمایش پرولاکتین بدین احتمالا پرولاکتینتان بالاست.البته برای کنتری تیرویید خوب است که آزمایش بدین
تیرویید پرکار دارم تقریباً پنج سالی میشود آی درمان قطعی دارد یانه اگر دارد چگونه
پاسخ ها
نیوشا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
سلام شما آزمایش پرولاکتین بدین .احتمالا پرولاکتینتان بالاست
تیرویددارم نمیدونم پرکاریاکم ولی تازمانی که دارومصرف میکنم پایین میادداروروکه مصرفدنمیکنم بالامیره
سلام تیروید پرکار دارم قرص متی مازول ۵ مصرف می کنم به دستور پزشک چند سال دارم آیا درمان قطعی دارد
سلام من اصلا اشتها ندارم مخصوصا شبا اصلا شام نمی‌خورم دلیلش چیه؟
سلام من تیرویید پرکار دارم 3 سال گرفتم همش استرس تپش قلب دارم وزن هم خیلی کم کردم. پریودم یکی دو روز میشه.دکترم فقط قرص متی مازول میده احساس نمیکنم بهتر باشم. باردار هم نمیشم میگن بخاطر تیروئید مه میشه راهنماییم کنی ممنون میشم
سلام من پرکاری تیرویید دارم ایا درمان دارد
سلام یه بار عمل کردم
سلام می خواستم ببینم درمان تیروئیدپرکاری چیه
سلام من تیرویید پر کار داشتم یه دوره متی مازول ۵ مصرف کردم یه دوره دوهفته ای ناپروکسن در کنار اینها کلسیم خارجی وژیم غذایی قند ها و چربیها حذف خیلی خوب شدم ولی بعضی وقتها استرس دارم احساس میکنم همون عالعم تیرویید را دارم
سلام خسته نباشید ببخشید من هر چی میخورم بدنم زود دفع میکنه اشتهام زیاد ندارم روز با روزم لاغر تر میشم ممکنه منم تروئید پر کار داشته باشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
جواب این سوال خوبه
سلام من ۲۰ سالست تیروئید دارم متاسفانه ما فقط درد خودمان مینویسیم کسی دراین مملکت نیست که جواب این افراد بدهد من پرکارست و۱۰کیلو وزنم کم شده‌بخاطر کرونا به بیمارستان نمیرم ای کاش یک دکتر مارا جواب میداد
من یک ساله پرکاری تیروئید دارم متی مازول ۵ با قرص پوکساکیم ۱۰ مصرف میکنم چند روزی که مصرف نکنم دوباره تپش قلب دارم بی حس میشم بعد بیشتر وقتا غده تیروئیدم درد میکنه باید چکار کنم خوب بشم یه راهنمایی کنین ممنونم
سلام.من الان ۲سال تیروئید کم داشتم .الان دوباره رفتم ازمایش میگن پرکار شده تیروئیدت باردارم نمیسم باید چکار کنم تیروئیدم خوب بشه تا بار دار بشم؟
سلام من تیروئیدپرکاردارم ولی اشتهام زیادشده ودارم چاق میشم میشه دلیلش رابهم بگیدممنون میشم
سلام خانمی ۳۱ ساله ۴ماهه متی مازول ۵ روزی ۳تا با پرانول ۱۰ برا پرکاری میخورم تو این مدت ۱۵ کیلو کم کردم اشتهام صفر شده/از طرفی لیورگل۷۰ برا گرید ۱ شبی یکی میخورم/بخدا افسردگی گرفتم خیلیییی لاغر شدم لطفا راهنماییم کنین
آقای دکتر ممکنه جواب بدین ،،،لطفا
سلام من این سه سال ی موقع نفسم تنگ میشه آزمایش گرفتم گفت تیروییدت پرکار علایم تیروید پر کار چیه خواهشن ممنون میشم
سلام من پرکاری تیرویید دارام باید چکار بکنم چاق دارام میشم
سلام آقای دکتر من آزمایش دادم، تیروئید پر کار دارم، وزنم بشدت کم شده شاید 15 کیلو، واقعا نمی دونم چه بخورم و مکمل های ویتامین برام خوبه یا مضر است ممنون از لطف شما
عجب دکتر است که جواب تمرین البته حق هم دارند
خوب من شیر ماست همه اینارو مصرف میکنم ولی گلوم جلوی چرا
سلام من تازه آزمایش دادم نیروًید دارم پرکار استرس وتپش قلب و ضعف استخوان پا درد گردن دردشدیدوگلو دارم و زنم کم کردم دارو استفاده نکردم راهنمای کنید
من تیرویید پر کار دارم سه سال متی مازول کم یا خوردم دکتر داده الان یا ماه گفته نخور نخوردم الان استرس زیاد سده استخوان درد دادم ما هبچه ها همه داره کوچک میشه وزنم همش کم میسه چکار کنم پنجاه وهفت سالمه
من هم تیروید پر کار دارم خیلی حالم بد میشه همش بی حلم عرق زیاد میکنم گاهی هم تب دارم وبی خوابی.
ببخشید کسی نیست جواب بده بنده چند سالی هست تیروید پرکار دارم متادون مصرف میکنم ایا ربطی به این چیزا داره؟
سلام آقای دکتر من ب صورت اتفاقی ازمایش خون دادم دکتر گف ک کم کاری تیروئید داری ۲۶ سالمه ولی من تو اینترنت خوندم کم کاری باعث چاقی میشه من لاغرم ۶۰ کیلو وزنمه ۱۸۰ قد استپ وزنی دارم اشتهام خوبه ولی ب سرعت دفع میشه غذا بین ۴ ساعت و بعدش باز گشنگی... میشه بگید مشکل من چیه؟
تروید پرکار دارم زایمان کردم الان بچه شیر میدم اگه اون داروهای تروید بخورم روی بچا مشکل پیش نمیاد
خسته نباشیدخانمی هستم ۳۳ساله تیرویدپروکاردارم تبش قلبم خیلی زیادقرض میخورم
من خوب میشم راحلی بهم بدین
سلام دکتر تریوید پرکاری دارم تپش قلبم دارم حسبی می شوم دکترم رفتم قرص داد ولی اسری ندارد چکارکنم برای کم کاری تریود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان